Staatsbon opnieuw inleggen

Plaats reactie
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Kan men vandaag niet meer de staatsbon die vrij komt opnieuw beleggen in de staatsbon?

Men moet dan heden 3 maanden wachten tot nieuwe beleggen in de staatsbon kan plaatsen?

Vroeger het was mogelijk om onmiddellijk zelf voor einde te kiezen opnieuw in een staatsbon over te laten gaan.

Hoe nu te doen?
Is er een andere weg?
II. Algemeen
1. Is reconductie nog mogelijk?

Nee. Omwille van de toepassing van de meerwaardebelasting is een rechtstreekse herinvestering van het kapitaal van aflopende Staatsbons, OLO’s en Schatkistcertificaten niet langer mogelijk.
https://www.debtagency.be/nl/productsbeinfo
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Belastingen op meerwaarde betalen gelijk het de bedoeling is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
x0f
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 55 keer

Automatisch gaat niet meer, je moet nu via een zichtrekening als tussenstap.
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus

Joe de Mannen schreef: 4 dagen geleden Belastingen op meerwaarde betalen gelijk het de bedoeling is.
J.
Maar, bij afloop van de termijn, er is niet meerwaarde op de staatsbon.
Er zal dan ook geen belasting zijn te voldoen.
x0f schreef:
Automatisch gaat niet meer, je moet nu via een zichtrekening als tussenstap.

Maar in het verleden,
de betaling naar de zichtrekening was trager dan de eindedatum om te storten voor de nieuwe inleg van de staatsbon.
Daarom de directe overzet was handig.

Zal het heden sneller zijn met de uitbetaling naar de zichtrekening,
zodat herinleg een mogelijkheid zal blijf?
x0f
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 55 keer

Misschien best eens naar je bank bellen om meteen de juiste informatie te krijgen? Vermits het (automatisch) doorrollen naar de volgende bon niet meer mogelijk is door de meerwaardebelasting (ook al moet je niets betalen), zullen ze er wel voor gezorgd hebben dat je tijdig manueel kan instappen in de volgende neem ik aan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Heel wat mensen hebben nog een staatsbon die afloopt en de lancering van de nieuwe is uiteraard niet toevallig nu net omdat er veel geld vrij komt. Je kan dus ook nog altijd voor de nieuwe inschrijven maar moet het geld gewoon via een zichtrekening inbrengen. De nieuwe staatsbon is trouwens niet de meest interessante en minder dan de vorige maar voor sommige profielen kan het tijdelijk een optie zijn. Ik dacht dat Medirect al een betere aanbieding had. Is er ergens een overzicht te vinden van de tarieven?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus

x0f schreef: 4 dagen geleden Misschien best eens naar je bank bellen om meteen de juiste informatie te krijgen? Vermits het (automatisch) doorrollen naar de volgende bon niet meer mogelijk is door de meerwaardebelasting (ook al moet je niets betalen), zullen ze er wel voor gezorgd hebben dat je tijdig manueel kan instappen in de volgende neem ik aan.
Het loopt via de overheid, agentschap van de schuld, niet via een bank.
Dizzy schreef: 4 dagen geleden Heel wat mensen hebben nog een staatsbon die afloopt en de lancering van de nieuwe is uiteraard niet toevallig nu net omdat er veel geld vrij komt. Je kan dus ook nog altijd voor de nieuwe inschrijven maar moet het geld gewoon via een zichtrekening inbrengen. De nieuwe staatsbon is trouwens niet de meest interessante en minder dan de vorige maar voor sommige profielen kan het tijdelijk een optie zijn. Ik dacht dat Medirect al een betere aanbieding had. Is er ergens een overzicht te vinden van de tarieven?
Elle drie maanden kan u inkopen op de nieuwe staatsbon, die kalender is volgens periodiciteit, inderdaad niet volgens toeval.
Dizzy schreef: 4 dagen geleden Je kan dus ook nog altijd voor de nieuwe inschrijven maar moet het geld gewoon via een zichtrekening inbrengen.
En hoe werkt dit, als u weet de lopende staatsbon zal pas worden terug betaald na de lancering van de nieuwe staatsbon?
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Deze producten dekken de inflatie niet ... staat zelfs bij de risico's:

Inflatierisico : de stijging van prijzen van goederen en diensten in de bredere economie kan de koopkracht van het initieel gestorte bedrag tegen de terugbetaling ervan verminderen.

Met dank aan fractional reserve banking en diefstal door geldontwaarding.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 393 keer
Provider

Ik denk dat je beter 1/5 van het bedrag investeert in een product met een gemiddeld aandelenrendement.
Het risico mag dan wel groter zijn, maar de inzet is dat ook een pak lager voor een gelijkend rendement.
(en je leert nog iets bij hoe met geld om te gaan, want dat is meer dan cash in en out)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

honda4life schreef: 1 dag geleden Ik denk dat je beter 1/5 van het bedrag investeert in een product met een gemiddeld aandelenrendement.
Ik ben aan het kijken naar inflation linked bonds. Dit eens zien passeren in een aflevering van DOAC. Heb reeds een andere oplossing uit dit lijstje, die de inflatie ruimschoots dekt, maar wil niet alles in één pot steken:

Gemini "welke fin producten garanderen dekking tegen inflatie":

https://share.google/aimode/dAubK9yjF9GjdIid6
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

De nieuwe staatsbon is er net op dit moment omdat een vorige afliep. Misschien zijn er nog andere geweest die nog lopen maar in mijn persoonlijk geval heb ik mijn geld van een vorige staatsbon net ontvangen.

Het is inderdaad verstandig om je geld/risico te spreiden zodat je een evenwicht hebt tussen risico en opbrengst. De meeste spaarproducten overtreffen de inflatie niet waardoor je dus al sparend armer wordt. Anderzijds zijn veel andere opties ook risicovoller. Het is aan iedereen om uit te maken hoeveel risico je met je geld wenst te nemen en hoe lang je je geld kan missen.

Voor aandelen is het zo dat je best op langere termijn kijkt. Voor termijnrekeningen kan je kortere termijnen hanteren voor geld dat je nu niet nodig hebt maar mogelijk na die vaste termijn wel. Spaarrekeningen kan je in principe altijd opnemen maar je verliest dan wel een deel getrouwheidspremie, een rekening met hoge basisrente is dus beter als je wat krap zit met beschikbaar geld.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het max bedrag aan (spaar)rente waar je geen belasting op moet betalen. Banken bieden mogelijkheid om te checken wanneer de (getrouwheids)rente verworven is. Als je geld bij meerdere banken zit moet je die rente samentellen en aangeven.

Je kan ook zelf beleggen in aandelen en dat kan altijd makkelijker maar uiteraard ligt dan alle risico bij u. Sommigen verkiezen ETF's omdat ze iemand op Tiktok of andere manosfeer daarover bezig gehoord hebben.

Alles hangt af van het beschikbare bedrag en je eigen risicoprofiel. De beurs blijft gokken en je kan dus je geld (deels) verspelen. Het is ook niet voor mensen die snel panikeren en bij de eerste correctie hun broek scheuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”