Welke buis voor ondergrondse fiber naar een gebouw 50m verderop?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Voordat ik direct-burial Cat6a koop (€ 40 en done), wil ik toch ook even singlemode duplex fiber overwegen.

De twijfels:

Direct-burial duplex single-mode os2 met voorgemonteerde LC/UPC-connectoren kost snel meer dan € 150. Ik vind er heel weinig van; waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen.

Een aparte LDPE-buis kost minstens € 50 voor alleen de buis. Ik vermoed dat hierin ook niet zomaar een goedkope indoor fiberkabel mag.

Zijn er andere geschikte buizen? Mag een outdoor fiber bijvoorbeeld in een gladde rode mantelbuis? Ik las al dat outdoor fiberkabels niet langdurig in water mogen liggen, dus de buis moet zeker uit één stuk bestaan.

Is een gewone, goedkope flexibele elektrabuis (ribbelbuis) geschikt? (Uiteraard de fiber er vooraf doorheen halen op een recht stuk zonder bochten.)

Ik had deze outdoor kabel op het oog: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0FPX37VJH

(10G sfp/2.5G switches zijn al aanwezig, de extra SFP-modulekosten vallen mee met ca. € 18 totaal.)
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 90 keer
Provider

Op 50 m is multimode toch geen probleem.
Soit. Elfcam heeft superscherpe prijzen.
https://eu.elfcams.com/product/11861
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Multimode maakt niet veel uit in prijs.
Die elfcam is outdoor cable, geen direct burial rating. Dus die moet ook in een buis voor ondergronds.

Maar, ik heb eigen al beslist dat ik toch best een buis leg, welke betaalbare buis is nog even de vraag. Gebruikte tyleen beregeningsslang lijkt alvast een goedkope oplossing.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

ben144 schreef: 1 week geleden welke betaalbare buis is nog even de vraag
Wat is er fout met een rode mantelbuis ? Kan je trouwens later nog vanalles doortrekken.

Heb ik hier gebruikt voor de laadpaal z'n stroom en ethernetkabels.
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Ik vind de rode geribbelde buizen niet zo praktisch, de ribbels in een bocht durven wel eens tegenwerken (ja zelfs met een trekveer). Ze hebben ook de neiging om een beetje te "slangen", ze leggen zich niet mooi recht.
Ik heb PP buizen gebruikt met steekmoffen, die kan je vinden in stukken van 2m of 3m en allerlei diameters, is nog vlot mee te nemen uit de winkel. Iets in deze trend maar dan langer (en goedkoper): https://www.toolstation.be/pp-buis-met- ... -1m/p14217
Als je bochten moet maken raad ik wel aan om bochten van 45° te gebruiken, als je scherper gaat krijg je er geen kabel doorgetrokken. Vermijdt bochten uiteraard zo veel mogelijk, leg het tracé zo recht mogelijk.
Ik heb hier 2 jaar geleden een gewoon SMF indoor patchkabeltje van 20m (fs.com) doorgetrokken, dat werkt nog steeds zonder problemen.

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”