Ik heb enkele oudere familieleden die geïnteresseerd zijn om over te stappen naar OVH. Daarom heb ik 3 ATA's gekocht op Ebaykleinanzeigen, 20€/stuk. Nog nieuw in de doos. Ik heb 10 en 15 jaar geleden veel 'gespeeld' met de oudere modellen, de PAP2T en de SPA3102. Die werken hier nog perfect. Alleen de voeding al eens vervangen.
Deze SPA112's krijg ik niet aan de praat: de telefoon geeft geen kiestoon, de led licht niet op als je de hoorn v/d haak neemt. Bij 1 ATA wel eventjes, dan niet meer. Toen kon ik een nummer kiezen, voor het IVR menu. Dan gedaan.
Ik zou niet weten wat er aan de hand is. De telefoons zijn zeker goed. De ATA's zijn/waren nieuw, nog gesealed.
Heeft iemand ervaring met deze toestellen ?
Hardwareprobleem met Linksys/Cisco SPA112 ATA
-
MarkDM
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 258 keer
- Contacteer:
Moeten die SPA's ook niet eerst geconfigureerd worden zodat ze überhaupt kiestoon geven?
Hebben deze toestellen geen web-interface (zoals de SPA3102 en PAP2T)?
Ik heb indertijd ook veel met die SPA3102 gespeeld, maar sinds ik op Fritz!Box zit liggen die hier stof te happen.
Op 't werk heb ik nog een paar PAP2T's in gebruik om een simpele analoge telefoon op het VoIP-netwerk te zetten, maar die interageren dan meteen met de RasPBX-telefooncentrale en niet met OVH.
Hopelijk heb je geen namaak gekocht, die toestellen zijn daar notoir voor bekend (ben er zelf ook ooit ingelopen en het verschil was echt amper zichtbaar).
Eventueel eens proberen met een andere voeding (omdat je aangeeft dat het bij één ATA de LED wél even oplichtte).
Hebben deze toestellen geen web-interface (zoals de SPA3102 en PAP2T)?
Ik heb indertijd ook veel met die SPA3102 gespeeld, maar sinds ik op Fritz!Box zit liggen die hier stof te happen.
Op 't werk heb ik nog een paar PAP2T's in gebruik om een simpele analoge telefoon op het VoIP-netwerk te zetten, maar die interageren dan meteen met de RasPBX-telefooncentrale en niet met OVH.
Hopelijk heb je geen namaak gekocht, die toestellen zijn daar notoir voor bekend (ben er zelf ook ooit ingelopen en het verschil was echt amper zichtbaar).
Eventueel eens proberen met een andere voeding (omdat je aangeeft dat het bij één ATA de LED wél even oplichtte).
Computer(k)nul
-
MarkDM
- Elite Poster

Ik heb nog wat verder gezocht op het internet, andere zoektermen. Dit gevonden:
https://community.cisco.com/t5/routers- ... 291#M44835
Cisco blokkeert dus deze toestellen omdat ze te oud geworden zijn.
Ik zit hier ook met een (originele) PAP2T van 2008 die langs geen kanten wil registreren bij OVH. Wss is dat hetzelfde probleem. Dit toestel was jaren niet gebruikt en ik wou het nu inzetten voor OVH.
https://community.cisco.com/t5/routers- ... 291#M44835
Cisco blokkeert dus deze toestellen omdat ze te oud geworden zijn.
Ik zit hier ook met een (originele) PAP2T van 2008 die langs geen kanten wil registreren bij OVH. Wss is dat hetzelfde probleem. Dit toestel was jaren niet gebruikt en ik wou het nu inzetten voor OVH.
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1174 keer
- Bedankt: 759 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wss een of ander certificaat vervallen, waardoor het niet meer werkt...
Added in 1 minute 46 seconds:
Staat de laatste firmware op dat ding?
https://software.cisco.com/download/hom ... .4.1%20SR5
Added in 1 minute 46 seconds:
Staat de laatste firmware op dat ding?
https://software.cisco.com/download/hom ... .4.1%20SR5
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Inderdaad een probleem met vervallen certificaten, zie Field Notice: FN - 72345 - SPA112 and SPA122: QuoVadis root CA 2 decommission may cause SIP and HTTPS handshake failure. - Product Migration Required. Naar dit artikel wordt in de forumdraad waar @MarkDM naar verwijst, naar verwezen.
Zoals ik het nu lees, zijn enkel die SPA112's getroffen en dus niet de (nog) oudere PAP2T en SPA3102. @MarkDM: kan jij dat bevestigen?
Zoals de eerdere forumdraad aangeeft, lijkt het in dit geval beter om over te stappen naar die Grandstream HT801 V2 al is die meteen een stuk duurder dan de SPA112.
Zoals ik het nu lees, zijn enkel die SPA112's getroffen en dus niet de (nog) oudere PAP2T en SPA3102. @MarkDM: kan jij dat bevestigen?
Zoals de eerdere forumdraad aangeeft, lijkt het in dit geval beter om over te stappen naar die Grandstream HT801 V2 al is die meteen een stuk duurder dan de SPA112.
Computer(k)nul
-
MarkDM
- Elite Poster

Ik kan met mijn PAP2T en de SPA3102 niets meer doen! Volgens mij klopt dit artikel niet. Deze toestellen zijn eveneens 'affected'.
De SPA3102 was een binnenpost op mijn Fritzbox 7360 en werkte goed. Ik heb de SPA3102 geherconfigureerd om te testen met OVH. Daar kon ik niet registreren. Met de PAP2T ook niet bij OVH. Met de Fritzbox wel, zonder problemen.
Uiteindelijk de SPA3102 terug willen gebruiken als binnenpost op de Fritz 7360. Dat lukt niet meer ! No way. Wil niet meer terug registreren op de Fritzbox.
Het zijn nog 2 originele Linksys/Sipura bakjes van voor 2010. Niet de Chinese namaak die nu (nieuw) verkocht wordt.
De SPA3102 was een binnenpost op mijn Fritzbox 7360 en werkte goed. Ik heb de SPA3102 geherconfigureerd om te testen met OVH. Daar kon ik niet registreren. Met de PAP2T ook niet bij OVH. Met de Fritzbox wel, zonder problemen.
Uiteindelijk de SPA3102 terug willen gebruiken als binnenpost op de Fritz 7360. Dat lukt niet meer ! No way. Wil niet meer terug registreren op de Fritzbox.
Het zijn nog 2 originele Linksys/Sipura bakjes van voor 2010. Niet de Chinese namaak die nu (nieuw) verkocht wordt.
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Naar aanleiding van @MarkDMs melding heb ik de PAP2T-toestellen die ik op bedrijf in dienst heb, nagekeken.
Die doen het nog gewoon (gelukkig: eentje is in dienst om vanaf een el cheapo analoog telefoontoestel noodoproepen te kunnen plaatsen, en enkel dat).
De betrokken toestellen hebben hardwareversie 0.3.5, draaien firmware 5.1.6(LS) en hebben een geïnstalleerd Client Certificate.
Ze kunnen wel niet buitenbellen (zitten op een private VLAN zonder internettoegang) en registreren op een (antieke) RasPBX.
Die doen het nog gewoon (gelukkig: eentje is in dienst om vanaf een el cheapo analoog telefoontoestel noodoproepen te kunnen plaatsen, en enkel dat).
De betrokken toestellen hebben hardwareversie 0.3.5, draaien firmware 5.1.6(LS) en hebben een geïnstalleerd Client Certificate.
Ze kunnen wel niet buitenbellen (zitten op een private VLAN zonder internettoegang) en registreren op een (antieke) RasPBX.
Computer(k)nul
-
MarkDM
- Elite Poster

Ja, dat klopt. Zolang je er niet aankomt blijven ze werken. De SPA3102 die binnenpost was op mijn Fritzbox werkte goed. Tot ik hem even voor iets anders wou gebruiken. Nu wil hij niet meer.
De SPA3102 bij mijn zus, die ik 8 jaar geleden geïnstalleerd heb, loopt daar ook nog goed. Maar ik durf daar nu niet meer aan raken....
De SPA3102 bij mijn zus, die ik 8 jaar geleden geïnstalleerd heb, loopt daar ook nog goed. Maar ik durf daar nu niet meer aan raken....
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Da's minder. Mocht je nog interesse hebben in die SPA3102's, ik heb er nog een paar liggen (eentje nog nieuw in de doos, twee gebruikte waarvan één wellicht Chinese namaak).
Die zouden normaliter geen last zouden mogen hebben van dit euvel, ze liggen al jaren stof te happen.
Zolang het echter niet duidelijk is wat het (semi?)bricken veroorzaakt, zou ik inderdaad de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen.
Op zich wel vreemd dat die Field Notice waar ik eerder naar verwees (FN72345) al dateert van 1 maart 2022 en de problemen nu pas uitkomen.
Die zouden normaliter geen last zouden mogen hebben van dit euvel, ze liggen al jaren stof te happen.
Zolang het echter niet duidelijk is wat het (semi?)bricken veroorzaakt, zou ik inderdaad de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen.
Op zich wel vreemd dat die Field Notice waar ik eerder naar verwees (FN72345) al dateert van 1 maart 2022 en de problemen nu pas uitkomen.
Computer(k)nul