Aliasvault: Gratis Paswoordmanager mét 2FA (Nederlandse programmeur)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 719 keer
Bedankt: 440 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

https://www.aliasvault.com/nl
https://github.com/aliasvault/aliasvault/issues/731
Afbeelding
Toen ik voor mijn vriendin de bitwarden wilde aanschaffen met 2FA, verslikte ik me in mijn koffie...dat het plots 20 € geworden was.

Ik heb 2 accounts, en mss. zij ook dan 2...zou 80 € worden.....Toevallig via tweakers op AliasVault terechtgekomen.
https://tweakers.net/pricewatch/2225788/aliasvault.html
https://www.reddit.com/r/opensource/com ... ult/?tl=nl

Je kan alles op hun site lezen, zinloos om 2x te posten. Ook een mobiele app.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=nl
https://apps.apple.com/be/app/aliasvaul ... 90915?l=nl

"Daarom ben ik in 2024 gestart met het bouwen van AliasVault.

Een self-hostable, end-to-end versleutelde wachtwoord- en aliasmanager die gebruikers controle geeft over hun digitale identiteit. Het stelt je in staat om unieke wachtwoorden en e-mailaliassen te genereren voor elke website die je gebruikt, waarbij je persoonlijke gegevens veilig blijven.

Sinds de bètarelease in december 2024 ben ik AliasVault blijven doorontwikkelen met frequente updates. We hebben browserextensies, mobiele apps, volledige offline-modus, meertalige ondersteuning (14 talen en meer), passkey-ondersteuning, uitstekende self-hosting met uitgebreide documentatie en meer toegevoegd: AliasVault wordt met elke release krachtiger en toegankelijker.

AliasVault is open source, volledig zelf-gefinancierd, Nederlands, en trots onafhankelijk. Het project is gebouwd op transparantie, input van de community en privacy-first principes. Optionele premium cloud-functies ondersteunen de langetermijnontwikkeling, maar de basisversie is gratis by-design en iedereen kan AliasVault self-hosten, de code inspecteren en de volledige controle behouden."

Heb al een kleine storting gedaan, omdat ik het zo goed vind. Zelfs al loopt mijn bitwarden pas af eind december.....
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1174 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Alternatieven zijn altijd goed, maar een password vault zou ik enkel vertrouwen nadat er externe audits op gebeurd zijn. En daar kan ik zo direct niks van vinden (of ik kijk erover).

Edit: geplanned met versie 1.0

Security audit
With the API stabilized, we aim to have AliasVault undergo a thorough security audit this stage. We have already initiated conversations with renowned cyber security companies who have taken interest in taking this on.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik vind €20/jaar voor Premium nog altijd niet veel eerlijk gezegd, en Bitwarden is ook gratis te gebruiken (wel zonder 2FA dan, maar ik ben van de mening dat je die toch beter gescheiden houdt). Bitwarden kan je ook self-hosten (of opteren voor Vaultwarden).

Momenteel gebruik ik 1Password (Canadees), mijn ervaring is dat het gewoon beter werkt dan Bitwarden (op vlak van UI en zo). Voor 2FA gebruik ik Ente Auth.

Ik had AliasVault al geprobeerd maar zoals devilkin aangaf, nog geen security audit.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 114 keer
Provider
Te Koop forum

Bij een gratis alternatief voor wachtwoordmanager Bitwarden met dezelfde functionaliteit komt toch eerder Vaultwarden spontaan in mijn gedachten op.
Aliasvault verkeert weliswaar ook in dezelfde sfeer, maar de nadruk ligt er toch meer op het gebruik en beheer van unieke e-mail aliassen per login/wachtwoord combinatie.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sorry, maar jan-modaal zoals ondergetekende wil zich hier niet mee bezig houden. Hij wilt een veilige, privacyvriendelijke 'plug-and-play' oplossing

'Self-hosted verplicht: Je moet zelf een server beheren (bijvoorbeeld een Raspberry Pi, een VPS, of een thuisserver).' En zelfs als je dat doet...zeker dat je 24/7 online bent? No crash?

"Vaultwarden ondersteunt ook bijlagen toevoegen (core business?)"

Hoe lang zal bitwarden free bestaan?

2FA in dezelfde app, is voor mij superbelangrijk. Bitwarden biedt het nl. ook aan.
De kans dat je dan oude 2FA codes hebt, via een andere app is reëel.

Soit, ik vind het een killersoftware. En eens de security audit zijn werk deed, zal het hier mss. aanvaard worden?

@nerph voor die prijs heb ik bij Infomaniak 1 TB opslag, AI, onbeperkte mailserver, Swiss Transfer, KMeet, KURL,...

1password: Het is echter een Canadees bedrijf, geen Zwitsers. Als jouw prioriteit strikt Zwitserse soevereiniteit en hosting in Zwitserland is (zoals bij Infomaniak), dan is 1Password juridisch gezien niet gelijkwaardig aan een lokaal Zwitsers alternatief, ondanks de sterke technische beveiliging.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

satsurfer schreef: 1 week geleden De kans dat je dan oude 2FA codes hebt, via een andere app is reëel.
Huh? Hier ga je meer uitleg moeten over geven want dit snap ik niet. Je logd in, dan doe je je 2FA app open en bekijk je je code, hoe kom jij aan "oude 2FA codes"?

En je 2FA bij je wachtwoorden houden lijkt mij sowieso minder veilig. Als iemand toegang krijgt tot jou wachtwoord manager, hebben ze dan ook direct jou 2FA codes en kunnen ze overal inloggen. In principe is dan jou 2FA compleet nutteloos.
satsurfer schreef: 1 week geleden @nerph voor die prijs heb ik bij Infomaniak 1 TB opslag, AI, onbeperkte mailserver, Swiss Transfer, KMeet, KURL,...
Oké, en? €20/jaar blijft nog altijd niet veel vind ik. En waarom vergelijk je een wachtwoord manager met mail en file hosting?
satsurfer schreef: 1 week geleden 1password: Het is echter een Canadees bedrijf, geen Zwitsers. Als jouw prioriteit strikt Zwitserse soevereiniteit en hosting in Zwitserland is (zoals bij Infomaniak), dan is 1Password juridisch gezien niet gelijkwaardig aan een lokaal Zwitsers alternatief, ondanks de sterke technische beveiliging.
Ik had ook gezegd dat het Canadees is hé. En als jou prioriteit strikt Zwitserse soevereiniteit is, is Proton Pass dan niet beter voor jou?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1174 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

satsurfer schreef: 1 week geleden Hoe lang zal bitwarden free bestaan?
Kan je evengoed afvragen over deze VaultAlias. Free is leuk, maar er moeten rekeningen betaald worden door de ontwikkelaar. Het verdienmodel hier lijkt de premium webserviees te zijn, maar je kan je je dan afvragen welke features daar gaan belanden, en hoe lang het duurt eer zaken verschuiven van free naar pay.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

nerph schreef: 1 week geleden Je logdT in, dan doe je je 2FA app open en bekijk je je code, hoe kom jij aan "oude 2FA codes"?
Ik gebruik 3 2FA apps (bitwarden Authenticator, Proton en de Syncvault)

Soms klooi je wat, en vergeet je ze alle 3 te updaten, of is er iets verkeerd gelopen. Dan heb je de 2 andere nog. :-) Wss. onveilig in jullie nichehoofdje, maar ik vind het handig.
nerph schreef: 1 week geleden En je 2FA bij je wachtwoorden houden lijkt mij sowieso minder veilig. Als iemand toegang krijgt tot jouW wachtwoord_manager, hebben ze dan ook direct jou 2FA codes en kunnen ze overal inloggen. In principe is dan jou 2FA compleet nutteloos.
Tja, vroeger sloeg ik het op in een worddocument. Dan ben ik toch een stap veiliger aan het werken met 75 karakters, 2FA en biometrie om in te loggen.
Hoeveel mensen gebruiken überhaupt een pwmanager en 2FA? 2% van de bevolking? Hoeveel particulieren?
En dus de gebruikers van protonpass met 2FA zijn ook niet goed bezig?
nerph schreef: 1 week geleden Oké, en? €20/jaar blijft nog altijd niet veel vind ik. En waarom vergelijk je een wachtwoord manager met mail en file hosting?
Ga je een Tesla FSD ook niet vergelijken met je maandelijkse rijkost? Of het wel in verhouding staat?

wachtwoordmanager moet gewoon een aantal KB versleuteld opslaan. en 2X/dag een backupje doen.

File hosting moet constant files back-uppen/serverruimte gebruiken/mails versturen/AI servers gebruiken/Meetings streamen....Dan vind ik 20 €/jaar voor een PW 'manager' duur. Mag dat?
nerph schreef: 1 week geleden Ik had ook gezegd dat het Canadees is hé. En als jou prioriteit strikt Zwitserse soevereiniteit is, is Proton Pass dan niet beter voor jou?
Proton Authenticator heb ik al, hun Pass is 5 €/maand, wat ik overpriced vind. Prioriteit is E-U-R-O-P-E-E-S voor mij. Dus AliasVault (not secured :-D ) valt hieronder.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Alvast bedankt voor mijn taalfouten te corrigeren, blijkbaar is dat heel belangrijk voor u. Nederlands is mijn moedertaal niet, voor alle duidelijkheid, maar ik doe mijn best.
satsurfer schreef: 1 week geleden Ik gebruik 3 2FA apps (bitwarden Authenticator, Proton en de Syncvault)
Ik veronderstel dat je meerdere gebruikt zodat je altijd een backup hebt? Natuurlijk niets mis mee, beter dan geen backup hebben.
satsurfer schreef: 1 week geleden Tja, vroeger sloeg ik het op in een worddocument. Dan ben ik toch een stap veiliger aan het werken met 75 karakters, 2FA en biometrie om in te loggen.
Hoeveel mensen gebruiken überhaupt een pwmanager en 2FA? 2% van de bevolking? Hoeveel particulieren?
En dus de gebruikers van protonpass met 2FA zijn ook niet goed bezig?
Zoals je zegt, het is alleszins beter dan geen password manager gebruiken, maar als iemand ooit succesvol toegang tot krijgt hebben ze ook jouw 2FA codes en daardoor is het in principe "nutteloos".
satsurfer schreef: 1 week geleden Ga je een Tesla FSD ook niet vergelijken met je maandelijkse rijkost? Of het wel in verhouding staat?

wachtwoordmanager moet gewoon een aantal KB versleuteld opslaan. en 2X/dag een backupje doen.

File hosting moet constant files back-uppen/serverruimte gebruiken/mails versturen/AI servers gebruiken/Meetings streamen....Dan vind ik 20 €/jaar voor een PW 'manager' duur. Mag dat?
Natuurlijk mag je dat duur vinden.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Misschien dat ik dit toch eens een kans geef, ziet er me toch veel belovend uit.
:beerchug:

Internet: edpnet VDSL (86 Down / 27 Up voor 36 EUR)
Mobiel: Orange (70GB voor 7 EUR) & BASE Prepaid
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Flippi schreef: 1 week geleden Bij een gratis alternatief voor wachtwoordmanager Bitwarden met dezelfde functionaliteit komt toch eerder Vaultwarden spontaan in mijn gedachten op.
Says it all :-D
"Ik gebruik momenteel Vaultwarden maar merk dat de bitwarden Android client soms niet meer werkt omdat Vaultwarden updates nodig heeft (zoals bitwarden versie 2026.7.1 die minimaal Vaultwarden v1.37.1 nodig heeft)."

"Als het bij vaultwarden alleen om de update/versie issues gaat, dan kan je het beste daar in de comments lezen wat de bron, workaround en oplossing van die issues zijn. Daar is geduld een groot onderdeel van de workaround en oplossing."

Succes. Daarom verkiest deze jan-modaal een AliasVault die prima werkt, zonder uren naar oplossingen te moeten gaan zoeken.
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

ja Vaultwarden loopt soms achter wat problematisch kan zijn.

Persoonlijk zou ik het niet draaien tenzij je echt alle Bitwarden Premium features wenst, zonder daarvoor te willen betalen.

Hopelijk duurt het niet te lang voor een audit gebeurd is bij AliasVault, dat ik het nog eens kan proberen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Net gemaild met de programmeur en 15' later reactie. Krijg je dit ook bij Vaultwarden/1pass? :-D

Ook niet onbelangrijk:

Bij het 10x invoeren van foutieve inloggegevens wordt toegang tot een account tijdelijk geblokkeerd om brute-force te voorkomen. Je kunt ook ten allen tijden via Instellingen > Security > Auth Logs alle aanmeldpogingen op je account zien. Er worden (nog) geen e-mails verstuurd voor foutieve loginpogingen, mogelijk dat we dit in de toekomst wel toevoegen.

@devilkin @nerph
De externe security audit staat gepland voor eind dit jaar, zodra de core i.c.m. versie 1.0 gereed en stabiel is. Hier hopen we binnenkort meer over te delen via de website.

@Flippi
Voor wat betreft het puntje van kritiek (zo zie ik het niet hoor): dit is denk ik vooral afhankelijk van hoe je naar het begrip “alternatief” kijkt. Vaultwarden is technisch gezien een alternatieve serverimplementatie voor het Bitwarden-ecosysteem en je bent daarbij als gebruiker nog steeds afhankelijk van de officiële Bitwarden-clients. AliasVault is daarentegen een volledig zelfstandig product, met een eigen server, browserextensie en client-apps die gezamenlijk worden ontwikkeld en bij nieuwe releases op elkaar worden afgestemd.

E-mailaliassen zijn inderdaad een belangrijk onderscheidend onderdeel van AliasVault, maar ze zijn volledig optioneel. AliasVault kan ook gewoon als wachtwoordmanager worden gebruikt zonder de aliasfunctionaliteit te gebruiken. Ik zou AliasVault daarom zeker als een volwaardig alternatief voor Bitwarden beschouwen, maar met een andere focus en juist aanvullende functionaliteit rond privacy en e-mailaliassen.

Leendert
AliasVault Support
nerph
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik heb 1Password nooit moeten mailen dus ik weet het niet ;)

Goed dat de audit gepland staat voor eind dit jaar, hopelijk is het in orde.

Ik zou ook graag weten of AliasVault een emergency access systeem heeft of zal hebben. 1Password heeft de Emergency Kit pdf die jou (of familie) helpt terug toegang te krijgen tot jouw vault (in geval van vergeten master wachtwoord, of als je bijvoorbeeld overlijdt, dat familie aan je wachtwoorden kunnen). Bitwarden heeft Emergency Access systeem waarbij je iemand of meerdere mensen toevoegt die dan jou kunnen helpen terug toegang te krijgen.

Ik vind niet direct iets hierover op de AliasVault website, maar hopelijk is het iets dat ze van plan zijn te implementeren.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, terecht punt. Ik vraag het na. Ben eigenlijk ook wel overtuigd dat ze het gaan implementeren.
nerph schreef: 1 week geleden Ik vind niet direct iets hierover op de AliasVault website, maar hopelijk is het iets dat ze van plan zijn te implementeren.
Add recovery code / emergency contact / fallback access to vault while still guaranteeing full E2EE (as optional feature)

Toegevoegd na 2 uren 58 minuten 53 seconden:
'Emergency Contact / Acces staat ook al reeds op onze roadmap, hier wordt dus ook nog naar gekeken. De volgende grote update waar we op dit moment aan werken maakt het mogelijk om meerdere authenticatiemechanismes toe te staan naast het hoofdwachtwoord. Dit is een voorwaarde om emergency access mogelijk te maken, dus na de volgende update is dit iets waar we ook naar kunnen gaan kijken.'

Je kunt de volledige roadmap hier vinden op GitHub met alle geplande zaken voor de nabije toekomst: https://github.com/aliasvault/aliasvault/issues/731
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”