Ik heb nieuw speelgoed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 204 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

@duizend Zulke boringen moet je toch niet aanvragen? Omdat dit beperkte diepte is mag dit zonder aan te geven.
(Althans wat ze mij wijsgemaakt hebben)
Laatst gewijzigd door TheCeet 15 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.10
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 392 keer
Bedankt: 747 keer

Waar lees jij in mijn bericht dat ik die boring heb aangevraagd of heb moeten aanvragen?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1165 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik wil ze niet te eten geven, al diegenen die een grondwaterput laten steken hebben zonder aan te geven of die het zelf gedaan hebben zonder te passeren via een "erkend" boorbedrijf.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Ik zou eens willen weten hoeveel er dat aangegeven hebben, het zal toch maar miniem zijn.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 3 keer

AnD schreef: 14 uren geleden Ik zou eens willen weten hoeveel er dat aangegeven hebben, het zal toch maar miniem zijn.
Niemand geeft dat aan en er is ook geen controle op: niet op de "borende bedrijven", niet op waar boorputten zijn.
En wat particulieren aan grondwater oppompen verdwijnt in het niets tov professionelen, en ook daar is een groot deel niet aangegeven. Een paar jaar geleden was er een reportage van Pano over, als ik me niet vergis.
Niemand ligt er kennelijk wakker van, al is het wel een bron (pun intended) van verdroging natuurlijk.

Aangezien ik het probleem niet erger wil maken, hebben wij wél geïnvesteerd in grote putten en IBC's.
Mijn regenwaterput van 20K staat nog steeds half vol (of half leeg voor de pessimisten) en ik heb nog 3 IBC's met regenwater.
Gazon maakt me niet zo uit, wel de tomaten in de serre en de (nieuw aangeplante) bomen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 386 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef: 14 uren geleden Ik wil ze niet te eten geven, al diegenen die een grondwaterput laten steken hebben zonder aan te geven of die het zelf gedaan hebben zonder te passeren via een "erkend" boorbedrijf.
Eentje ga je toch dagelijks eten moeten geven lijkt me :angel:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
Bedankt: 238 keer
Provider

Zo Belgisch. Uiteraard geven we dat niet aan. De "overheid" gaat mij anders belasten.
Maar als de buur of heel de buurt ook elk zijn eigen geniepige boringen doet en de waterlaag leegtrekken, dan klinkt het wellicht anders.
Het bredere milieu-apspect is al helemaal onbelangrijk. Aantasting van de watertafel, verdroging, verzilting, etc.
Zo typisch.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/08 ... laanderen/
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) is zich van het probleem bewust en gaf in een persbericht mee dat ze van deze handhaving nu wel een prioriteit wil maken.

Ze wil het beleid bijsturen en stelt een actieplan met tien concrete acties voor. "Zeker als het gaat over boorbedrijven die de regels niet naleven, willen we veel strenger optreden", zegt minister Demir daarover. "We willen die bedrijven onder verhoogd toezicht zetten. We willen ook de boetes voor overtredingen hoger maken en we willen dat die boorinstallaties voorzien moeten worden van een gps-systeem."

"Onder andere die illegale boringen hebben er mee voor gezorgd dat Vlaanderen eigenlijk is uitgedroogd", gaat Demir verder. "Water moet terug ruimte krijgen en vandaar dat we inzetten op de "Blue Deal", een reeks maatregelen om het waterbeheer in Vlaanderen te verbeteren."
5 jaar later... De daadkracht van Zuhal...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

"Onder andere die illegale boringen hebben er mee voor gezorgd dat Vlaanderen eigenlijk is uitgedroogd", gaat Demir verder.
Duidelijk dat zij totaal niet weet waar het over gaat. De man die bij mij de put geboord heeft, doet dat al bijna 40 jaar. In die 40 jaar heeft hij nooit weet gehad van een gedaald waterpeil in Vlaanderen. Want als ge 40 jaar geleden 10 meter diep moest boren en anno 2026 ook 10 meter diep moet boren, dan is er van een daling van het waterpeil totaal geen sprake.
En die dooddoener van "als iedereen dit en als iedereen dat...." Dat is het hem nu net: niet iedereen doet het en zal het ook nooit doen. Wederom eens praat voor de vaak. En streng controleren??? Degene die is langs geweest is al jaren met pensioen en pakt hier en daar nog een klus aan. In het donkergrijs uiteraard. Daar zal veel controle op komen mijn gedacht.
R2D2 rekent zich blijkbaar ook tot de experts met zijn milieu-aspect, verzilting,.... maar weet net zoals Demir totaal niet waar hij het over heeft. De man met bijna 40 jaar ervaring is volgens mij de enige expert die hier recht van spreken heeft.
En ja, belasten is het goeie woord. Kost je 35 euro per jaar om grondwater te onttrekken. Niet voor dat grondwater zelf maar voor de "verontreiniging" ervan. Verder nog zo een absurde regel, à la Kafka: handpomp, geen omgevingsvergunning nodig. Electrische pomp: wél omgevingsvergunning nodig. In mijn geval: in het donkergrijs geplaatst, niet aangegeven én electrische pomp. Knock yourself out en klaag mij aan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
Bedankt: 238 keer
Provider

Volgens de drugdealer is er niets mis met zijn spul, het is niet illegaal en al wie het omgekeerde zegt is dom.

Ik ben geen expert. Maar jouw bejaarde zwartwerker wel blijkbaar. Geen verrassingen dus.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef: 9 uren geleden handpomp, geen omgevingsvergunning nodig. Electrische pomp: wél omgevingsvergunning nodig.
Lijkt me niet zo gek: ooit al 1 "kuub" met de hand opgepompt?
Agrobedrijven trekken >10 kuub per dag, dat doe je niet met de hand :).

En hoe de overheid kan controleren op illegale (niet aangegeven) putten, is mij een raadsel.
Dat kan enkel door verklikking en in dat soort maatschappij wil je niet leven.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 163 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 9 uren geleden En hoe de overheid kan controleren op illegale (niet aangegeven) putten, is mij een raadsel.
Ik heb eens gehoord: door warmte/infrarood-luchtfoto's waar dan kleine koude plekken op te zien zijn.

Kan deze waterputten discussie niet afgesplitst worden/een eigen thread krijgen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 276 keer
Provider
Te Koop forum

Die "10m toen en nu" is toch ook maar een dooddoener want de druk doet het water zoeken naar iedere open ruimte in de grond. 't Is niet dat hij telkens tot net aan de grondwaterspiegel boorde, hé.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 95 keer
Provider

Grondwater zit dieper, oppervlaktewater dat zit op 10 meter.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef: 7 uren geleden Die "10m toen en nu" is toch ook maar een dooddoener want de druk doet het water zoeken naar iedere open ruimte in de grond. 't Is niet dat hij telkens tot net aan de grondwaterspiegel boorde, hé.
10 meter is 10 meter. Een lengtemaat verandert niet over de jaren heen. Wat begrijp je daar niet van? 10 meter diep vandaag is even diep als 10 meter diep 40 jaar geleden.

Toegevoegd na 2 minuten 34 seconden:
9livesuni schreef: 7 uren geleden Grondwater zit dieper, oppervlaktewater dat zit op 10 meter.
Ik ben content dat toch iemand begrijpt hoe de vork aan de steel zit. Voor grondwater mag je rekenen op 50 meter diep of meer. Collega op het werk heeft echt grondwater. Prijs voor de buizen alleen op die diepte zat rond de 3000 euro. Haar hele huishouden is gebaseerd op dat grondwater. Om de watermaatschappij “voor de gek “ te houden loost ze gewoon jaarlijks 5000 liter leidingwater in de riolering. Op die manier stellen ze zich daar niet veel te vragen. Van xxxx kuub terugvallen op 0, dat zou pas vragen doen rijzen.

Toegevoegd na 2 minuten 55 seconden:
heist_175 schreef: 9 uren geleden
Jack Daniels schreef: 9 uren geleden handpomp, geen omgevingsvergunning nodig. Electrische pomp: wél omgevingsvergunning nodig.
Lijkt me niet zo gek: ooit al 1 "kuub" met de hand opgepompt?
1 kuub is 1 kuub. Of je dat nu elektrisch of met de hand oppompt, een kuub blijft een kuub.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 95 keer
Provider

Ipad nano texture, en plots werd het leuk om te lezen op de ipad.
Helaas een 13 inch, maar voor strips, de krant, magazines geweldig.

Naar schijnt zeer fragiel dus mijn 5g zal weinig benut worden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 276 keer
Provider
Te Koop forum

Jij bekijkt het vanuit de buislengte maar ik geef aan dat die er niet echt toe doet omdat het water toch dat buisgat zal vinden door het drukverschil.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”