Situatie:
- Woonhuis van 2007 met gekeurde elektrische installatie (3N400V), tevens met een gekeurde 'domme' volkswagen ID.charger laadpaal van 11kW
- Bestelde Kia EV4 die weldra zal worden geleverd
- Zonnepanelen met 6.48 kWp
- De auto kan zeer regelmatig een ganse dag aan de lader hangen thuis overdag door werkschema
Vraag:
Ik wil de EV zoveel mogelijk opladen met een overschot aan zonnestroom. Ik begrijp dat de huidige laadpaal daar niet voor geschikt is (wij hebben het huis zo gekocht). Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk mijn wens vervullen zonder de huidige laadpaal te vervangen (ik zou deze willen houden voor als ik dan eens wat sneller moet opladen).
Kan ik een 'granny charger' op een laag ampèrage gebruiken, dit in combinatie met een schakelbaar stopcontact die communiceert met een P1 meter (zoals deze set: https://shop.bchain.energy/nl/product/startpakket/)?
Is dit een goed idee? Kan dit kwaad voor de batterij van de auto als het laden regelmatig gestart en gestopt wordt? Zal de EV4 überhaupt laden met een ampèrage minder dan 10?
EV4 laden met zonnestroom
-
qless
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 161 keer
Bij sommige auto's kan je een custom laadschema in de auto instellen.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
- NuKeM
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 270 keer
Inderdaad, ga nog een stap verder en stuur de laadsnelheid van de wagen (dus niet de paal) gewoon via bv. de Kia API (mogelijk wel iets voor de vinden voor bv. home assistant of EVCC). Enkel home assistant/EVCC/… en een P1 meter nodig voor deze eenvoudige sturing met de huidige lader. Wel wat DIY software/config werk, maar als je daar niet vies van bent waarschijnlijk de goedkoopste en beste optie.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 157 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ikzelf draai een OCPP server op Home Assistant waarbij ik dan de laadstroom stuur ifv wat de thuisbatterij én de P1 meter me vertellen. Daar zijn standaard scripts voor. Je hebt een connected lader nodig maar die dingen koop je tweedehands voor een prikje. Ik heb er zelfs nog wel eentje te koop als je het zou willen proberen.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 157 keer
Ik heb er een paar liggen maar een EVbox Elvi is waarschijnlijk de handigste voor wat jij wil doen, die heeft wifi ingebouwd dus behalve stroom heeft die niks nodig, en die is erg eenvoudig te configureren.
Ik draai Home Assistant op een server (met ESXi), maar dat maakt eigenlijk niet uit, de functionaliteit vereist niet veel rekenkracht. Ik ben zelf niet zo enthousiast over de Raspberry Pi voor Home Assistant want ik heb in het verleden teveel miserie met corrupte SD-kaartjes gehad. Ik weet niet of dat nog een probleem is maar ik heb recent bij een kameraad iets opgezet met een tweedehandse NUC met Proxmox en dat is rock solid. Eigenlijk gebruik ik niet echt een P1 meter maar heb ik een metertje met twee stroomspoelen (want mijn zonnepaneel-omvormer is zo oud dat die nog geen wifi heeft) maar ik heb ook een P1 meter, deze: https://www.solyd.be/nl/2-wire-lowi-wif ... -lowi.html . Maar met ééntje van HomeWizard zal het ook wel werken.
Ik draai Home Assistant op een server (met ESXi), maar dat maakt eigenlijk niet uit, de functionaliteit vereist niet veel rekenkracht. Ik ben zelf niet zo enthousiast over de Raspberry Pi voor Home Assistant want ik heb in het verleden teveel miserie met corrupte SD-kaartjes gehad. Ik weet niet of dat nog een probleem is maar ik heb recent bij een kameraad iets opgezet met een tweedehandse NUC met Proxmox en dat is rock solid. Eigenlijk gebruik ik niet echt een P1 meter maar heb ik een metertje met twee stroomspoelen (want mijn zonnepaneel-omvormer is zo oud dat die nog geen wifi heeft) maar ik heb ook een P1 meter, deze: https://www.solyd.be/nl/2-wire-lowi-wif ... -lowi.html . Maar met ééntje van HomeWizard zal het ook wel werken.
- Ratface
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb ondertussen zelf wat meer research gedaan, vooral omdat ik het fijn vond de domme lader te kunnen blijven gebruiken. Echter heb ik gevonden dat er een HA integratie bestaat op github voor Kia waar het volgende vermeld staat:NuKeM schreef: 4 weken geleden Inderdaad, ga nog een stap verder en stuur de laadsnelheid van de wagen (dus niet de paal) gewoon via bv. de Kia API (mogelijk wel iets voor de vinden voor bv. home assistant of EVCC). Enkel home assistant/EVCC/… en een P1 meter nodig voor deze eenvoudige sturing met de huidige lader. Wel wat DIY software/config werk, maar als je daar niet vies van bent waarschijnlijk de goedkoopste en beste optie.
set_charging_current: set charging current level (100%, 90% or 60%)
Dit komt overeen met de termen 'maximum, reduced en minimum' die Kia hanteert in de instellingen van de auto zelf. Dit is echter nog veel te veel vermogen om puur aan zonneladen te doen. Als er 11kW binnenkomt via de VW charger en de Kia reduceert dit naar minimaal 6.6kW met de onboard charger dan is dit nog veel meer dan 1.4kW die je kan bekomen op 1fase indien je een stuurbare laadpaal hebt (ideaal voor zonneladen). Of zie ik het verkeerd en kan EVCC die als addon draait op HA dit wel lager schakelen?
- NuKeM
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 270 keer
Je bent natuurlijk gebonden aan de mogelijkheden van de API en/of Kia zelf. Als je daar niet fijn kan instellen (bv. van 6-16A in stapjes van 1A) wordt het een grove sturing. De Kia zal waarschijnlijk een amperage kiezen bij die settings en afhankelijk van of je op 3 of 1 fase zit is dat dan bv. 11kW of 3,7kW. Mijn laadpaal schakelt ook niet zelf tussen mono en drie fases om het vermogen ruimer te kunnen sturen, maar dat heb ik opgelost door een extra automaat die ik manueel kan over halen voor mono of drie fasen. Dat zou jij ook kunnen doen. Dat is wel niet zo elegant natuurlijk al valt het waarschijnlijk wel mee (bij mij in de zomer op 3 fasen en in de winter op 1 bv. ).
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 386 keer
Het goedkoopst op vijf jaar tijd is een thuisbatterij 10kwh plaatsen en werken met een granny charger instelbaar 6A tot 32A monofasig.
Dat betaalt zichzelf op die vijf jaar terug en je hebt geen smart solar sturing nodig.
Dat betaalt zichzelf op die vijf jaar terug en je hebt geen smart solar sturing nodig.
- Block
- Erelid

- Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
- Bedankt: 153 keer
Wij gebruiken gewoon een granny charger en steken die in op zonnige dagen pakt die al heel veel opbrengst weg van de zonnepanelen. Auto doet wel zeer weinig kilometers (ongeveer 25.000 km per jaar).
Ook overwogen om slimme laadpaal te laten zetten, maar die prijzen waren 2 jaar geleden absurd. Toen werd het stoppen van het laden en telkens schakelen wel sterk afgeraden, minstens 2KW laden en de rest zonnestroom bijsteken.
Ook overwogen om slimme laadpaal te laten zetten, maar die prijzen waren 2 jaar geleden absurd. Toen werd het stoppen van het laden en telkens schakelen wel sterk afgeraden, minstens 2KW laden en de rest zonnestroom bijsteken.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
pfuhu
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 82 keer
Ik zie op de website van EVCC dat er verschillende VW-laders compatibel zijn. Waarom prullen met een grannycharger als je je huidige laadpaal misschien slim kan maken met EVCC.
Ik gebruik EVCC al een jaar en ben overtuigd (loadbalancing, capaciteitstarief beperken, PV-laden, dynamisch tarief, ...). Ik wil niet meer passeren via het smart gedeelte van de fabrikant (dat nooit werkt zoals je het verwacht).
Ik gebruik EVCC al een jaar en ben overtuigd (loadbalancing, capaciteitstarief beperken, PV-laden, dynamisch tarief, ...). Ik wil niet meer passeren via het smart gedeelte van de fabrikant (dat nooit werkt zoals je het verwacht).
- Ratface
- Elite Poster

Onze huidige charger is de niet-connected variant en kan ook niet schakelen tussen 1f/3f laden. Anders was ik inderdaad ook zo aan de slag gegaan.
Toegevoegd na 10 minuten 11 seconden:
Ik heb reeds een homwizard P1 besteld, ik heb die sowieso nodig. Op dit moment geneigd om een 'Peblar home' te kopen en zelf aan te sluiten( in plaats van de VW-lader), die werkt rechtstreeks samen met de HW P1. Op tweakers gezien dat deze het zonneladen toch meer dan behoorlijk uitvoert. Begint deze toch tegen te steken dan kan ik deze paal later nog integreren in HA en gebruiken met EVCC, peblar heeft blijkbaar ook geen sponsor token nodig.
Toegevoegd na 1 minuut 25 seconden:
Ik draai nog geen HA dus als ik het voorlopig kan zonder nog meer hardware aan te kopen, een HA green bijvoorbeeld, zou ik het eerst zo willen proberen
Toegevoegd na 10 minuten 11 seconden:
Ik heb reeds een homwizard P1 besteld, ik heb die sowieso nodig. Op dit moment geneigd om een 'Peblar home' te kopen en zelf aan te sluiten( in plaats van de VW-lader), die werkt rechtstreeks samen met de HW P1. Op tweakers gezien dat deze het zonneladen toch meer dan behoorlijk uitvoert. Begint deze toch tegen te steken dan kan ik deze paal later nog integreren in HA en gebruiken met EVCC, peblar heeft blijkbaar ook geen sponsor token nodig.
Toegevoegd na 1 minuut 25 seconden:
Ik draai nog geen HA dus als ik het voorlopig kan zonder nog meer hardware aan te kopen, een HA green bijvoorbeeld, zou ik het eerst zo willen proberen
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 86 keer
Hier ook voluit evcc op een alfen. Geen rommel van fabrikanten voor mij.pfuhu schreef:Ik zie op de website van EVCC dat er verschillende VW-laders compatibel zijn. Waarom prullen met een grannycharger als je je huidige laadpaal misschien slim kan maken met EVCC.
Sponsor token zeker nodig ook voor peblar. En kies voor de business dan heb je een mid gecertificeerde meter. Je weet nooit waar het later goed voor is. Verstuurd vanaf mijn V2562 met Tapatalk
- Ratface
- Elite Poster

Hmmm, dat is vreemd, ik kan zweren dat die gisteren nog sponsor free was. Ivm met die MID-meter. Verwacht je in de nabije toekomst een ERE-systeem voor België ook?
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 86 keer
Ik zou dat Zeker leuk vinden jaRatface schreef:Hmmm, dat is vreemd, ik kan zweren dat die gisteren nog sponsor free was. Ivm met die MID-meter. Verwacht je in de nabije toekomst een ERE-systeem voor België ook?
- Ratface
- Elite Poster

Ondertussen de peblar besteld online en ontvangen. Heb deze gisteren zelf aangesloten op de bestaande aansluiting van de oude lader. Werkt perfect. Heb enkel nog een AP bij moeten zetten in de garage want de wifi was niet sterk genoeg voor de peblar. Communiceert nu zeer vlot met de HW P1 en staat nu lekker te laden op zonnestroom.