Ik zie in de logging al lange tijd problemen met de upstream op mijn TCG300‑modem (Hey Telecom). De verbinding werkt meestal, maar ik merk al jaren regelmatige upstream‑instabiliteit die nooit volledig verdwijnt.
In het logboek verschijnen herhaaldelijke “CM State is UpstreamPartialService”‑events op alle upstream‑kanalen:
23200 kHz (ID 40)
30500 kHz (ID 30)
38900 kHz (ID 20)
45700 kHz (ID 10)
De modem verliest telkens één of meerdere upstream‑kanalen en schakelt naar UpstreamPartialService, waarna hij kort daarna terugkeert naar NotUpstreamPartialService. Dit gebeurt dagelijks, soms meerdere keren per uur, en dit patroon zie ik al jaren terugkomen.
Daarnaast toont het log een modulatie‑drop:
64QAM → 16QAM → 64QAM
Herkent iemand dit specifieke probleem? Of weet iemand wat ik hiermee moet aanvangen?
Moet ik hiervoor bij Hey Telecom aankloppen (mijn provider), of moet dit eigenlijk doorgegeven worden aan Orange/Telenet die het coax‑netwerk beheren? Ik vermoed dat dit een probleem is in het segment buiten mijn woning, maar ik weet niet goed wie dit effectief kan oplossen.
problemen upstream‑kanalen TCG300
-
ToMiKoN
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb een vermoeden dat het een modem ding is. Ik had bij Hey Telecom ook steeds last van upload problemen. Meestal was de modem herstaten toen de oplossing. Nooit echt dieper op ingegaan. Nu bij BASE en daar haal ik altijd 20 Mbit upload. Bij Hey zakte die snel van 15 naar 10 Mbit of lager. Wat bij mij veel Facetime storingen gaf..
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2036 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Wyre beheert het coaxkabelnetwerk. Maar je moet problemen steeds doorgeven aan je eigen internetaanbieder.
Een oplossing is nog een ander paar mouwen want op coaxkabel maken soms honderden modems op de node gebruik van dezelfde smalle upstreamfrequentieband.
En als je geen problemen wil, moet je maar een VDSL-verbinding nemen. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met upload of videobellen.
Een oplossing is nog een ander paar mouwen want op coaxkabel maken soms honderden modems op de node gebruik van dezelfde smalle upstreamfrequentieband.
En als je geen problemen wil, moet je maar een VDSL-verbinding nemen. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met upload of videobellen.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3912 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Het komt vaker voor dat het Docsis upstream kanaal van 23MHz (kanaal-id 40) problemen heeft, veroorzaakt door "ingress" (storingen op de oude coaxkabel/connectoren wegens slechte isolatie).Brecht schreef: 4 dagen geleden De modem verliest telkens één of meerdere upstream‑kanalen en schakelt naar UpstreamPartialService, waarna hij kort daarna terugkeert naar NotUpstreamPartialService. Dit gebeurt dagelijks, soms meerdere keren per uur, en dit patroon zie ik al jaren terugkomen.
Een Hey! (Orange) technieker kan het 23MHz upstream kanaal (laten) uitschakelen (geen idee of dat op de modem gebeurt of in de ROP). Dat vermindert de Docsis 3.0 upload capaciteit met ca 30MHz, maar een stabielere verbinding.
Normaal wordt inderdaad 64QAM gebruikt, maar bij slechte signaalkwaliteit wordt overgegaan naar 16QAM
Zoals @raf1 hierboven al schreef: jij hebt geen contract met Wyre of Telenet, maar met Hey!Brecht schreef: 4 dagen geleden Moet ik hiervoor bij Hey Telecom aankloppen (mijn provider), of moet dit eigenlijk doorgegeven worden aan Orange/Telenet die het coax‑netwerk beheren? Ik vermoed dat dit een probleem is in het segment buiten mijn woning, maar ik weet niet goed wie dit effectief kan oplossen.
Het enige wat jij kan doen is jouw provider hiervoor contacteren.
PS. Ik vermoed dat de Siligence TGC300 een Docsis 3.0 modem is. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd gezien de coax nu Docsis 3.1 ondersteunt. Een Docsis 3.1 modem lost wel het probleem niet op met een slecht signaal op de kabel, maar verhoogt de uploadcapaciteit (bijkomend Docsis 3.1 kanaal 49 - 64 MHz)...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Is heel bekend fenomeen.
Vergeet ook niet bij Hey-Orange mag je dit allemaal zien. Bij TN-Base zie je niets.
Want kan voorvallen is dat je upload even minder is maar met amper 15mbps lijkt dit weinig voor te komen.
Doe eens speedtest je zal waarschijnlijk zien in begin kleine dip in upload dan wordt het normaal stabiel dit heb ik soms maar los van provider is normaal en beetje geluk hebben met staat kabel, connectoren enz
Indien problemen Hey bellen en je probleem uitleggen bvb lage upload en je zag errors in modem
Vergeet ook niet bij Hey-Orange mag je dit allemaal zien. Bij TN-Base zie je niets.
Want kan voorvallen is dat je upload even minder is maar met amper 15mbps lijkt dit weinig voor te komen.
Doe eens speedtest je zal waarschijnlijk zien in begin kleine dip in upload dan wordt het normaal stabiel dit heb ik soms maar los van provider is normaal en beetje geluk hebben met staat kabel, connectoren enz
Indien problemen Hey bellen en je probleem uitleggen bvb lage upload en je zag errors in modem
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming