OK, we zijn gisteren overgeschakeld van Edpnet naar Hey-internet. De verbinding zelf is OK.
Enige nadeel: ik krijg het faxen niet meer aan het werken. Bij Edpnet kregen we ook een gratis telefoonnummer dat ik als fax ingesteld had. Handig voor mijn hoogbejaarde moeder: haar enige manier om zelfs in 2026 bepaalde brieven naar mij door te sturen...
Ik som hieronder wat dingen op: ik weet niet of het belangrijke informatie betreft en of ik belangrijke informatie vergeet! Vraag gerust naar meer info / screenshots...
Internetverbinding via Hey: Siligence-modem in bridgemodus; sinds 1 dag en geen Edpnet meer. Snelheden zijn tot op vandaag prima.
Daarachter Fritz!Box 7590, al jaren in gebruik.
Vaste lijn bij OVH: SIP-nummer 013-8xxxxx dat gelinkt is aan onze geporteerde vaste lijn 013-4xxxxx; is al jaren zo.
Geen probleem om te bellen naar of gesprekken te ontvangen op 013-4xxxxx of 013-8xxxxx.
(Ik had gedacht om het SIP-nummer aan mijn moeder door te geven als faxnummer, maar het is niet erg als het alleen maar met de vaste lijn zou gebeuren.)
Ik heb de instellingen van het SIP-nummer gekopieerd (= één voor één overgenomen) als nieuw nummer in de Fritz!Box en dan opgegeven om de fax dit nummer te laten gebruiken.
Hier heb ik de info gevolgd over hoe ik de fax moet opzetten:
https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ- ... xerkennung
Wanneer ik een fax verstuur, gaat de fax over aan de andere zijde; er wordt opgenomen maar na ongeveer een minuut krijg ik een foutmelding. Wanneer ik een fax ontvang, neemt de Fritz!Box het niet over. Het lukt me ook niet wanneer ik de telefoon opneem en het manueel probeer door te sturen naar de fax.
Zou het kunnen dat ik iets in de instellingen van mijn OVH-account moet wijzigen?
Zoals reeds geschreven: vraag gerust meer info of screenshots. Ik hoop dat er iemand van jullie (@philippe_d misschien?) mij hiermee kan verderhelpen; alvast bedankt.
Groetjes, Guy
Fax instellen op Fritz!Box en OVH via Hey-internet
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3912 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Teveel info is soms wel verwarrend. Ik probeer het te begrijpen:guy-pc schreef: 4 dagen geleden Ik som hieronder wat dingen op: ik weet niet of het belangrijke informatie betreft en of ik belangrijke informatie vergeet!
- aan de kant van uw ma is er niets veranderd: ze gebruikt een klassiek fax toestel?
- aan jouw kant hangt er een klassiek fax toestel op een PSTN uitgang van de FritzBox.
- je hebt een vaste lijn via OVH (013-4xxx of 013-8xx).
- je had een EDPNet lijn die je als fax gebruikte (zowel uitgaand als inkomend)
- je wilt de OVH lijn als fas gebruiken in plaats van de EDPNet lijn?
- je wilt de ingebouwde automatische faxherkenning (schakelaar tussen Fax en telefoon) instellen op de FritzBox?
- probeer eerst of je faxen kunt sturen en ontvangen via de OVH lijn
- activeer de optie "T38" op de bestaande OVH lijn.
- sluit jouw fax apparaat aan op de PSTN uitgang van de FitzBox (vb FON1).
- stel het telefonie apparaat (FON1) in dat deze meebelt met een inkomende Fax oproep op de OVH lijn, en dat een uitgaand gesprek de OVH lijn gebruikt
- als dit alles werkt, kan je de volgende stap wagen (automatische faxherkenning) volgens het stappenplan op de AVM website.
als dit niet werkt, dan is er een probleem met de OVH lijn die geen fax ondersteunt.
Dit is al verkeerd.guy-pc schreef: 4 dagen geledenIk heb de instellingen van het SIP-nummer gekopieerd (= één voor één overgenomen) als nieuw nummer in de Fritz!Box en dan opgegeven om de fax dit nummer te laten gebruiken.
Je kan één OVH account niet 2 keer registreren in de FritzBox (als 2 aparte lijnen). Dat kan de oderbrekingen verklaren: beide lijnen proberen zich los van elkaar op jouw OVH lijn te registreren.
Gebruik je bestaande telefonielijn voor de test.
Dat is goed mogelijk. Ik heb geen ervaring met OVH. Ofwel ondersteunt OVH geen fax protocol (T38), ofwel moet je dat ergens instellen.guy-pc schreef: 4 dagen geleden Zou het kunnen dat ik iets in de instellingen van mijn OVH-account moet wijzigen?
Er zijn nog enkele zaken die je kan proberen als T38 niet werkt:
- proberen zonder T38 (gewoon via G711)
- de baudrate verlagen in het fax toestel (beide zijden) naar 9600 bps (V29), meestal staat dit op 14400 (V17).
- ECM (foutcorrectie) uitschakelen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
guy-pc
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 4 keer
Kloptphilippe_d schreef: 3 dagen geledenaan de kant van uw ma is er niets veranderd: ze gebruikt een klassiek fax toestel?
Neen, ik gebruikte de fax via de Fritz!Boxphilippe_d schreef: 3 dagen geledenaan jouw kant hangt er een klassiek fax toestel op een PSTN uitgang van de FritzBox.
Klopt: 1x Découverte met 013-8xxxxx als SIP-nummer en 013-4xxxxx als geporteerd nummer
Klopt, via de Fritz!Boxphilippe_d schreef: 3 dagen geledenje had een EDPNet lijn die je als fax gebruikte (zowel uitgaand als inkomend)
Klopt, via de Fritz!Boxphilippe_d schreef: 3 dagen geledenje wilt de OVH lijn als fas gebruiken in plaats van de EDPNet lijn
Dit begrijp ik niet helemaal, maar ik veronderstel van wel! Maar als het mogelijk zou zijn om mijn moeder te laten faxen op 013-8xxxxx en verder iedereen te laten bellen op 013-4xxxxx, dan heeft dat de voorkeurphilippe_d schreef: 3 dagen geledenje wilt de ingebouwde schakelaar tussen Fax en telefoon instellen op de FritzBox.
Gsm: Heytelecom.be - JIMmobile.be - UNDO.be - BASE.be
VoIP: OVH.com - PanggilanMalaysia.com - CosmoVoip.com
Internet: Heytelecom.be
Modem/Router: Fritz!Box 7590
VoIP: OVH.com - PanggilanMalaysia.com - CosmoVoip.com
Internet: Heytelecom.be
Modem/Router: Fritz!Box 7590
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3912 keer
- Recent bedankt: 15 keer
- In jouw vroegere setup had je een aparte faxlijn. alle oproepen gingen direct naar de ingebouwde faxguy-pc schreef: 3 dagen geledenDit begrijp ik niet helemaal, maar ik veronderstel van wel!je wilt de ingebouwde schakelaar tussen Fax en telefoon instellen op de FritzBox.
- in de nieuwe setup wil je telefoneren en faxen met dezelfde lijn. de automatische faxherkenning zal het gesprek opnemen, luisteren of het een telefoongesprek is, of een faxoproep
>> Indien telefoon gaat de oproep naar je telefoontoestellen (of mailbox).
>> indien fax gaat het gesprek naar de fax
Toegevoegd na 2 minuten 20 seconden:
Neen dat gaat niet.guy-pc schreef: 3 dagen geleden Maar als het mogelijk zou zijn om mijn moeder te laten faxen op 013-8xxxxx en verder iedereen te laten bellen op 013-4xxxxx, dan heeft dat de voorkeur
Bij OVH ligne découverte heb je één lijn met 2 nummers. De Fritzbox kan géén onderscheid maken tussen oproepen op het ene of andere nummer.
Idem voor uitgaande oproepen. Je kan de gebruikte CLIP alleen instellen in de OVH Manager
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 86 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Neen dat gaat niet.
Bij OVH ligne découverte heb je één lijn met 2 nummers. De Fritzbox kan géén onderscheid maken tussen oproepen op het ene of andere nummer.
Idem voor uitgaande oproepen. Je kan de gebruikte CLIP alleen instellen in de OVH Manager[/quote]Volgens mij wel.
Je kunt wel degelijk bepalen met welk nr van ovh je uitbelt op de Fritzbox, als je het overgedragen hebt naar ovh uiteraard. Heb er zelf zo 4 ofzo. Hij heeft het namelijk ooit zelf uitgelegd hier
. Je maakt dan een aparte account in je Fritzbox en gebruikt je gewenste nummer om uit te bellen als naam van de account (uit het hoofd, dit zijn géén exacte instructies. )
Idem voor uitgaande oproepen. Je kan de gebruikte CLIP alleen instellen in de OVH Manager[/quote]Volgens mij wel.
Je kunt wel degelijk bepalen met welk nr van ovh je uitbelt op de Fritzbox, als je het overgedragen hebt naar ovh uiteraard. Heb er zelf zo 4 ofzo. Hij heeft het namelijk ooit zelf uitgelegd hier
. Je maakt dan een aparte account in je Fritzbox en gebruikt je gewenste nummer om uit te bellen als naam van de account (uit het hoofd, dit zijn géén exacte instructies. )
Laatst gewijzigd door on4bam 2 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd