Mijn positieve ervaring van de dag - dit maakt mijn dag goed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Datum niet gekend resulteert vaak in 01-01-1970 en dat is inmiddels 56 jaar geleden
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 704 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Onderweg een eekhoorn (rode soort met fluffy staart) betrapt. Zo'n, kort moment kan je dag wel maken :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

Betrapt nog wel, was hij fietsen aan het stelen aan het station ? :angel:
Afbeelding

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Neen, hij zat op de weg en was verrast door de eerste fietser die passeerde. Kan ook zijn dat hij een zware nacht gehad had en nog wat slaperig :)

Fietsendieven zijn makkelijker te betrappen wegens talrijk aanwezig en minder snel dan een eekhoorn :) Helaas zie ik ze dus vaker dan eekhoorns maar dat is voor de topic mijn kleine frustratie :(
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Zo'n, kort moment kan je dag wel maken
Of breken.

Deze avond schoot er zo'n beestje voorbij, net voor m'n auto.
Ben teruggereden en lag helaas onderste boven.

Beestje dan maar in de berm gelegd ipv de volgende auto die er dan verder over rijdt, en het verkeer even tegen gehouden om dit te doen.

Moest aan deze topic denken.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 756 keer
Provider
Te Koop forum

Gisteren voor het eerst een Murph crossfit workout mee- en uitgedaan.
Het hele verhaal dat achter die hero workouts zit boeit me zeer weinig- het feit van je eigen (fysieke) grenzen te verleggen daarentegen wel.

Het was pitting, maar blij dat gelukt is :) in 53'10".
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 276 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

De automatische boost van mijn cpu en het xmp profiel van het geheugen uitgezet om de temperatuur wat te temperen. De impact is nagenoeg onmerkbaar buiten een fractie trager opstarten. Voor webbrowsen en media is een desktop eigenlijk serieuze overkill -- 'k zal toch terug wat meer moeten gamen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

cptKangaroo schreef: 1 maand geleden Voor webbrowsen en media is een desktop eigenlijk serieuze overkill
Kan je volgens mij met een RPI ook :).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, deze vroege hittegolf doet wel nadenken over alternatieve mogelijkheden. :emb:
FredericV
Pro Member
Pro Member

Als verkoeling gisteren een bronbeek gevolgd in een bos in Brakel nabij de taalgrens, tot aan de effectieve bron waar het water uit de grond komt. Het bronwater van de Zwalm.
Beneden in het bos waar dit netwerk van beekjes samenkomt, staat er een bord van natuurpunt, dat dit het zuiverste water van Oost-Vlaanderen is.

Upstream zijn er dus meerdere te ontdekken bronnetjes.

Ook nog een ree gespot.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

Dochter heeft een A attest en kan zonder schoolzorgen aan de vakantie beginnen.

Hopelijk bij jullie kids hetzelfde!
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Niet voor niets opgestaan om 4u en deugddoende prestatie van onze rode duivels, on met la patate, allez allez!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Wedstrijd om 9 uur gezien, alsof het 5 uur was. Natuurlijk zonder eerst naar de uitslag te kijken. Het useless geblaat in de studio doorgespoeld, de wedstrijd op zich was al leuk genoeg.

Niet vergeten dat het "maar" tegen de nummer 85 van de FIFA ranking (nog achter Curacao en Haiti, ook actief op het WK) was, ter vergelijking marktwaarde spelers 547 miljoen vs 34 miljoen.

Elke andere uitslag dan een zege zou een grote blamage geweest zijn. Op dus naar het échte werk :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Het is vooral een positieve ervaring dat het om 5u was, dan blijft de overlast overdag wat minder op radio/tv. :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ach ja, dat hebben al veel grotere ploegen/landen gezegd, het is MAAR tegen... en dan verliezen ze :) We hebben trouwens zelf lang nr 1 gestaan, dat klassement is dus ook maar een klassement. Dat is net het mooie aan voetbal, je hebt altijd een kans ondanks dat er intrinsiek meer talent bij de tegenstander zit. Wij zijn wereldkampioen in bescheidenheid en kritisch zijn, in sommige andere landen vertrekken ze al met het idee dat ze wereldkampioen zijn voor de eerste wedstrijd om Holland niet te noemen :)

Soit, veel blije gezichten gezien en dat is ook plezant. De Belgische vlag die wappert, de kinderen die de goals naspelen,...

Dat de "overlast" minder zou zijn omdat de wedstrijd vroeg gespeeld werd (onze tijd)? Denk het niet, nu hebben ze veel meer tijd om artikels en reportages te maken en deze worden heel de dag erdoor geduwd :)

Woensdag is het weer van dat en dan is het ofwel de topic positieve of negatieve ervaring :)
heist_175
Moderator
Moderator

Block schreef: 1 maand geleden Dochter heeft een A attest
Proficiat :).

Jullie weten dat wel snel!
Hier wordt dat pas vandaag gedeeld/bekend gemaakt.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Geen uitleg nodig, hé! 8)

:banana: :beerchug: :banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Afbeelding

De prins die koning werd!

Wie niet begrijpt waarom voetbal de grootste sport ter wereld is moet deze wedstrijd bekijken, ... of toch de laatste 10 minuten :lol:

Was het een film zou iedereen zeggen dat het een compleet onrealistisch script was. Niemand die nog een cent gaf voor onze kansen maar een goed voorbeeld van hoe niet opgeven soms sprookjes kan opleveren. Lukaku die alweer scoort bij zo goed als zijn eerste kans, legendarische gast.

En dan de rise of prince Youri. In de schaduw van de oude koning bestempeld als eeuwige belofte maar met de kapiteinsband blijven gaan tot het einde. Eerst de 2-2 binnenkoppend, ook al is hij een stuk kleiner dan de verdedigers om daarna een penalty uit te lokken en deze gortdroog in de winkelhaak te jagen.

Ook leuk de vele zuurpruimen die hun afrekeningen op X al gestart waren maar hun ongelijk pijnlijk in het gezicht gesmeerd kregen :)

Op naar een volgende aflevering tegen de VS, allez allez!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Provider

Ha, dat was de reden dat een of andere idioot het nodig vond claxonnerend door de straten te rijden deze nacht. Sjotterkes winnen, iedereen moet wakker worden. :evil:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Voor sommigen misschien iets minder nachtrust maar voor mij zal zelfs een Russische voorhamer de smile niet meer van mijn gezicht krijgen :)

Sorry Donald, you don't have the cards any more because you cheated. Cheated and defeated.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 807 keer
Provider
Te Koop forum

Beide dochters er door. Eentje 5de secundair, andere 1ste univ.
Héél blij en ook behoorlijk fier.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1730 keer
Bedankt: 1654 keer
Provider
Te Koop forum

Vannacht wakker geworden van het kabaal van mijn kinderen die voetbal wilden kijken en dan zelf ook maar gekeken. Geen seconde spijt van gehad, wat een match!
FredericV
Pro Member
Pro Member

Dit plaatje op social media. Nu maar hopen dat de Trump tax op producten uit België niet omhoog gaat na de nederlaag ;)
manneke.jpg
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

Sleutels verloren 2 weken geleden. En ze zijn teruggevonden, via https://www.verlorenofgevonden.be/
FredericV
Pro Member
Pro Member

Dit technisch inzicht:

Ik heb recent ontdekt dat festivals zoals Tomorrowland's main stage, en vele andere live PA setups, gewoon in mono zijn.

https://www.google.com/search?q=tomorro ... no+summing

Ik heb me op gratis concerten zoals bvb de Gentse Feesten al vaak afgevraagd waarom het geluid zo plat klinkt, en vooral luid met veel boom, maar geen stereo beeld en niks van verfijning. Als je niet mooi in het midden staat, hoor je vaak ook maar één speaker array, bvb links of rechts. Als men nu het geluid in stereo afmixt, met duidelijke positionering via panning, dan kan het zijn dat iemand aan de foute kant een deel van de muziek gewoon niet hoort.

Dus wat doen we: we mixen alles in mono af, dan spelen alle speakers dezelfde content af, en iedereen krijgt dus dezelfde mono klank.

Concreet: de geluidskwaliteit die je op youtube krijgt, zal wel in stereo zijn, en van een hogere kwaliteit dan de mono die je op het festival zelf te horen krijgt. Een concert dus op een blu-ray of vanaf streaming afspelen, zal typisch bestaan uit de stereo output van de mengtafel en nog wat extra micro's die de ambiance oppikken, dus je krijgt dus een andere versie dan wat het publiek te horen kreeg.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Makes sense, nooit bij stilgestaan, maar eigenlijk logisch.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FredericV
Pro Member
Pro Member

Joe de Mannen schreef: 1 week geleden Makes sense, nooit bij stilgestaan, maar eigenlijk logisch.
Op het festival zijn er ook setups waar ze 2.0 opblazen naar surround. Dit heeft vooral als voordeel dat het minder luid moet staan, en de sweet spot dus groter wordt.

https://www.prosoundweb.com/areal-unvei ... -ise-show/

https://areal.world/wp-content/uploads/ ... -dutch.pdf

In België hebben we natuurlijk ook Auro-3D, die dit al veel eerder kon, maar Auro richt zich op de home cinema en hifi markt.
heist_175
Moderator
Moderator

FredericV schreef: 1 week geleden Concreet: de geluidskwaliteit die je op youtube krijgt, zal wel in stereo zijn, en van een hogere kwaliteit dan de mono die je op het festival zelf te horen krijgt. Een concert dus op een blu-ray of vanaf streaming afspelen, zal typisch bestaan uit de stereo output van de mengtafel en nog wat extra micro's die de ambiance oppikken, dus je krijgt dus een andere versie dan wat het publiek te horen kreeg.
Ik ga niet tussen de drugsdealers en -gebruikers staan op TML, maar luister wel achteraf naar enkele sets. Ook van andere festivals (Untold, AMF, Ultra, ...).
Die zijn idd altijd stereo.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

Gisteren met nieuwe hond voor het eerst op restaurant geweest. Zeer vriendelijke uitbaters die zelfs kommetje water gaven. Ze was ook zeer kalm dus zeker voor herhaling vatbaar. :-D
:beerchug:

Internet: edpnet
86 Down / 27 Up
Mobiel: hey! & Mobile Vikings
FredericV
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef: 1 week geleden maar luister wel achteraf naar enkele sets. Ook van andere festivals (Untold, AMF, Ultra, ...).
Die zijn idd altijd stereo.
Ik luister vaak naar topradio als background op nearfields op Gravity Flexible Studio Monitor Stands. Tussen beide een ultrawide monitor.

Net in foobar de mono DSP plugin geprobeerd ("Downmix channels to mono"). Horrible hoe heel het stereobeeld in mekaar stort, dat mensen daar kunnen naar luisteren.

Gelukkig heeft TML wel meerdere stages met immerse en 2.0 upmixing die net het omgekeerde doet als wat de mainstage doet.
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

FredericV schreef: 1 week geleden Gelukkig heeft TML wel meerdere stages met immerse en 2.0 upmixing die net het omgekeerde doet als wat de mainstage doet.
Heb je dan enkel een deftig stereobeeld als je mooi in het midden tussen L/R staat, of doen ze daar iets speciaal voor?

Nu, van alle problemen die je met geluid kan hebben vind ik mono nu wel echt het minste eigenlijk. Toch zeker bij EDM.

Op TML ben ik nog niet geweest (afgaande op het merk van wat ze daar gebruiken zou dat in theorie wel ok moeten zijn) maar over het algemeen zijn er gewoon best weinig festivals waar het geluid zelfs maar 'ok' is, laat staan goed. Als het stereo is maar de algemene kwaliteit trekt op niks heb je er ook niks aan. Dat terwijl speakers buiten nu net het makkelijkst te tunen zijn omdat je toch al geen lastige reflecties van muren in een zaal hebt. Dode punten voor lage tonen, compleet achterhaalde systemen met enkel speakers vooraan waardoor het daar veel te luid staat en achteraan niet luid genoeg, de mix die gewoon op niks trekt, ... Strafste van al is dat als je dan naar iets alternatief gaat waar in vergelijking met bekende festivals geen volk is en alles ook nog eens goedkoper is, het geluid ook echt geweldig goed kan zijn omdat er een paar freaks zich mee bezig houden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

neils1108 schreef: 1 week geleden Gisteren met nieuwe hond voor het eerst op restaurant geweest. Zeer vriendelijke uitbaters die zelfs kommetje water gaven. Ze was ook zeer kalm dus zeker voor herhaling vatbaar. :-D
Terrastraining is heel belangrijk, blijven doen !
J.
FredericV
Pro Member
Pro Member

Joe de Mannen schreef: 1 week geleden Terrastraining is heel belangrijk, blijven doen !
Kan dit bevestigen.

Onze hond was initieel niet sociaal naar andere honden. Terrastraining, hondenweide en tijdens wandeling voorzichtig contact laten maken met andere honden heeft veel veranderd. Straks weer eens een weekendje op letten.

Babbelen met andere hondeneigenaars over gedrag honden is ook leerzaam.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er is niets plezanter dan een hond die luistert :)
J.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 203 keer
Provider

De sound op TML wordt voorzien door Noiz Boys uit NL ter info. Althans in het verleden.
Door ouder te worden volg ik het allemaal wat minder.
Op hun website en ook op hun Facebook pagina deden ze vroeger een soort van ‘behind the scenes’.
Mainstage is steeds L-accoustics. En die is steeds té fel voorzien door bass.
Voor mij was mooiste geluid telkens in het midden net voor de mannen van sound/light etc.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
FredericV
Pro Member
Pro Member

TheCeet schreef: 1 week geleden Mainstage is steeds L-accoustics. En die is steeds té fel voorzien door bass.
Het best indrukwekkend dat ze de noise naar de buurt kunnen beperken. De richting kan je sturen door met de fase te spelen, cardiod subs / endfire subs ...

https://www.l-acoustics.com/fr/customer ... -festival/

Dit gaat best met een volledig mono systeem. Met stereo is dit veel lastiger.

Iets wat wij doen op trade shows (schuiven met speakers, opnieuw meten, luisteren) is op TML gewoon niet mogelijk, dus worden er tools ingezet die dit uitrekenen:

https://www.l-acoustics.com/fr/customer ... -festival/
“Leveraging the Autosolvers tools in Soundvision made a surprising difference in the coverage,” says Pieter Dom of NoizBoyz, “it’s that fine-tuning that we simply cannot achieve manually in a festival setting, which has made a world of difference.” Increased headroom and in-your-face sound, crucial to the EDM experience, coupled with consistent and even coverage, made Tomorrowland’s audio production a prime example for EDM festivals around the world.
Hun doelen staan diagonaal tegenover onze wereld: als geluid in your face is, gaan bezoekers lopen op trade shows. Maar niet bij EDM.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

Adventures with Purpose in Europa en blijkt toch ook hier nodig te zijn. Echt een aanrader om dat kanaal eens te checken, kort omschreven gaan die op zoek naar auto's in het water en sporen die op met een sonar scanner die gebruikt wordt tijdens het vissen.

https://www.hln.be/buitenland/youtubers ... ~ad49d299/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
FredericV
Pro Member
Pro Member

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/24 ... e-odyssey/

Bij dat Kinepolis hun dolby fader level publiceert en rekening houdt met te luide films, al weet de leek niet waarover dit gaat:
"Sinds 22 juli hebben we daarom het geluidsniveau aangepast en lager gezet", zegt Vanspauwen. "We hebben beslist om in al onze bioscoopzalen het versterkersniveau te verlagen, van niveau 5 naar niveau 4.3. Dat zegt misschien weinig voor de mensen, maar het maakt wel een verschil."
Dat niveau is het dolby fader level, en daarbij is de 7 stand het volume tijdens de avant premiere. Maar geen enkele cinema draait zo luid, meestal tussen 5.0 en 6.0 en zelfs dat is nog luid. Bij elk integer stapje omlaag, gaat er ongeveer 3dB vanaf.

Onze overheid heeft hierrond destijds een studie gedaan, en raadt zelfs minder aan: 4.0 à 4.6 voor actiefilms:

https://omgeving.vlaanderen.be/sites/de ... 140124.pdf

Ondertussen staat de norm op 95dB gemeten op de slow stand (dus averaging 1 seconde), en geen enkele seconde piek mag boven de 95dB met A weging komen. Zie het als het capacitteitstarief voor audio, maar dan 1s ipv 15m. Ga je éénmaal over die 95 dan heb je prijs.

Vandaag heb ik deze norm met een aantal atmos en dts 7.1 films getest, om te weten welke volumestand overeenkomt met de wettelijke norm.
En deze is inderdaad erg luid. Nog eens 10dB zakken helpt enorm.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bezoekje aan onze hoofdstad als toerist op een zonnige dag. Bezoekje aan Royale Belge gebouw (absolute aanrader) en nadien het nagelwitte justitiepaleis bewonderen en wat slenteren langs de foor aan het Zuid. Via rooftop bar 58, bovenop het prachtige adm kantoor van de stad, weer afgezakt naar het wonderbaarlijke Flagey-gebouw voor een heerlijk etentje bij Baracuda. Soms is gelukkig zijn heel gemakkelijk en niet ver!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 756 keer
Provider
Te Koop forum

https://www.grumpygamer.com/twp2_announce/

Thimbleweed Park 2 komt er! De eerste met veel plezier gespeeld

Added in 7 hours 56 minutes 35 seconds:
Voor het eerst sinds ongeveer 40 jaar terug een mijl (1.6km) gelopen. Vele heupproblemen gehad, ondertussen ook een prothese (en nee ik ben nog geen 50 ;)), maar met deze ben ik best wel tevreden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”