Het zelf rijdende auto topic

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

De technologie rond (semi-)autonome rijhulpsystemen evolueert razendsnel. In België en de rest van Europa zien we steeds meer systemen die verder gaan dan de standaard Adaptive Cruise Control + Lane Assist. Tijd om de huidige stand van zaken op een rijtje te zetten en vooral ervaringen en meningen uit te wisselen.
Hierbij een (AI ondersteunde) openingspost die een overzicht geeft van wat er op moment van schrijven al beschikbaar is.

Wat is er al beschikbaar in België?

De systemen die écht verder gaan dan basis ACC + lane keeping en in België bruikbaar zijn:
  • Tesla Full Self-Driving (Supervised) – sinds juni 2026 goedgekeurd in België
  • Ford BlueCruise – hands-free op snelwegen (Blue Zones)
  • BMW Highway Assistant – hands-free op snelwegen
  • Mercedes Drive Assist Pro / geavanceerde L2+ – sterke snelwegassistentie
Vergelijkingsmatrix – systemen bruikbaar in België
(alleen systemen die duidelijk verder gaan dan standaard ACC + Lane Assist)

Code: Selecteer alles

Functionaliteit                        | Tesla FSD Supervised     | Ford BlueCruise          | BMW Highway Assistant    | Mercedes Drive Assist Pro / L2+
---------------------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------------
Hands-free mogelijk?                   | Nee (hands-on vereist)   | Ja (op Blue Zones)       | Ja (op snelwegen)        | Beperkt / nee
Werkt op snelwegen                     | Ja                       | Ja (alleen Blue Zones)   | Ja                       | Ja
Werkt in bebouwde kom / stadsverkeer   | Ja (volledig)            | Nee                      | Nee                      | Nee / zeer beperkt
Verkeerslichten herkennen & reageren   | Ja                       | Nee                      | Nee                      | Nee
Stopborden herkennen                   | Ja                       | Nee                      | Nee                      | Nee
Automatische rijstrookwissels          | Ja                       | Ja (nieuwere versies)    | Ja                       | Ja (op snelweg)
Rotondes / complexe kruispunten        | Ja                       | Nee                      | Nee                      | Nee
Routevolging van A naar B              | Ja (volledig)            | Nee                      | Nee                      | Beperkt
Sensoren                               | Camera-only              | Camera + radar           | Camera + radar           | Camera + radar (+ lidar)
Bestuurdersmonitoring                  | Camera in interieur      | Camera + stuurwiel       | Camera + stuurwiel       | Camera + stuurwiel
Geofencing / kaarten vereist?          | Nee (vision-based)       | Ja (Blue Zones)          | Deels                    | Deels
Korte duiding
  • Tesla FSD Supervised is momenteel het enige systeem in België dat echt van deur tot deur kan (stadsverkeer + snelweg + verkeerslichten + rotondes).
  • Ford BlueCruise en BMW Highway Assistant bieden echte hands-free rijden, maar uitsluitend op (gemapte) snelwegen.
  • Alle systemen blijven Supervised: de bestuurder is altijd verantwoordelijk.
Waar mogen deze systemen gebruikt worden?
  • Tesla FSD Supervised: alleen in de 5 goedgekeurde landen (Nederland, Litouwen, Estland, Denemarken en België). Bij grensovergang naar een niet-goedgekeurd land schakelt het systeem uit.
  • Ford BlueCruise: bruikbaar in België én de andere goedgekeurde EU-landen (o.a. NL, DE, FR, IT, ES, DK…). Werkt alleen op de gemapte Blue Zones.
  • BMW Highway Assistant en Mercedes Drive Assist Pro: in België en de meeste EU-landen bruikbaar (afhankelijk van typegoedkeuring).

Tesla Full Self-Driving (Supervised) – de pionier die de deur opent
Tesla blijft als pionier de discussie voeden met zijn camera-only aanpak. Sinds 10 juni 2026 is FSD Supervised officieel goedgekeurd in België.

EU-landen waar Tesla FSD Supervised momenteel is goedgekeurd (stand juli 2026):
  • Nederland (10 april 2026)
  • Litouwen (mei 2026)
  • Estland (mei 2026)
  • Denemarken (juni 2026)
  • België (10 juni 2026)
Landen die actief werken aan (nationale) goedkeuring of testen:
Finland, Griekenland, Spanje (uitgebreide openbare tests), Duitsland (KBA-testen in juli 2026) en enkele anderen.

Landen die voorlopig geen nationale goedkeuring geven

Zweden
Zweden behoort tot de meest kritische lidstaten. In een brief aan het Europese Technical Committee on Motor Vehicles (TCMV) heeft de Zweedse Transport Administration (Trafikverket) aanbevolen om tegen een EU-brede goedkeuring van FSD Supervised te stemmen, tenzij Tesla de “Speed Offset”-functie volledig verwijdert. Deze functie laat de auto harder rijden dan de aangegeven maximumsnelheid (bijvoorbeeld 10 of 20 % sneller dan de limiet).

De Zweden vinden dat een geautomatiseerd systeem dat bewust de maximumsnelheid mag overschrijden de verkeersveiligheid en het respect voor de verkeerswet ondermijnt. Zolang die functie blijft bestaan, zal Zweden tegenstemmen.

Frankrijk – recente beslissing (22 juli 2026)
Frankrijk heeft officieel laten weten dat het Tesla FSD Supervised in de huidige vorm niet zal goedkeuren.
Transportminister Philippe Tabarot verklaarde in een officiële video dat de veiligheidsvoordelen nog niet voldoende zijn. De twee belangrijkste bezwaren:
  • Het systeem laat te hoge snelheden toe (bijvoorbeeld 70 km/u rijden in een zone 50 als het omliggende verkeer dat ook doet).
  • Het garandeert onvoldoende aandacht van de bestuurder, vooral in stedelijk gebied en bij complexe manoeuvres (rijstrookwissels, kruispunten, rotondes).
Frankrijk wil liever een EU-brede beslissing en wacht die af.

Andere landen die voorlopig afwachtend of terughoudend zijn:
Duitsland, Italië, Spanje (deels) en Tsjechië. Zij prefereren eveneens een gecoördineerde EU-aanpak. Een EU-brede goedkeuring wordt nu eerder verwacht in de loop van 2027.

Waar dit topic voor is
  • Ervaringen met de systemen die je zelf gebruikt of hebt uitgeprobeerd (Tesla FSD, Ford BlueCruise, BMW Highway Assistant, Mercedes…).
  • Wat valt op in het dagelijkse Belgische verkeer (files, rondpunten, fietsers, slecht weer, autowegen vs. secundaire wegen)?
  • Camera-only versus multi-sensor (lidar + radar + camera’s): wat vind je sterker, en waarom?
  • Vergelijking tussen merken: hoe presteert FSD Supervised ten opzichte van BlueCruise of de Duitse systemen?
  • Verwachtingen voor de komende jaren in België en de EU.
  • Impact op verkeersveiligheid, comfort en eventuele nadelen (oververtrouwen, distractie…).
Waar dit topic níet voor is
  • “Wanneer krijg ik FSD op mijn HW3 / Model X uit 2021?”-vragen of andere pure availability-speculatie.
  • Pure Tesla-hype of -bashing zonder inhoudelijke argumenten.
Kortom: ervaringen, nuchtere vergelijkingen en vooruitblik.
Benieuwd naar jullie ritten, observaties en meningen – of je nu in een Tesla, Ford, BMW, Mercedes of iets anders rijdt!

Wat is jullie huidige ervaring met deze systemen op Belgische wegen?

Mijn mening:
Ik heb ondertussen al 1800 FSD-kilometers op de teller staan (België + een uitstapje in Nederland). Mijn trial-maand heb ik verlengd met het oog op de vakantie (daarna zal die bijna zeker niet meer verlengd worden, enkel en alleen omdat het voor mijn weinige kilometers niet nodig is voor de prijs).
Ik ben aangenaam verrast. Het systeem is imo al erg volwassen. Perfect? Nee, maar zeker goed genoeg en beter dan veel chauffeurs. Af en toe grijp ik nog in, maar dat is in veel gevallen voor de zekerheid omdat ik niet wil wachten tot FSD het zelf doet.
Ik heb ook al gemerkt dat FSD dingen ziet die ik niet of pas erg laat zag (voetgangers, een motorrijder die wou inhalen…). Meestal zie ik het zelf natuurlijk ook, maar het is leuk om te zien dat hij al reageert en je je dan afvraagt “waarom doet hij dit?”, om een fractie later te beseffen “ah ja natuurlijk”.

Waar het soms nog fout loopt:
  • Automatisch inparkeren (komt met een update wel goed, in de VS hebben ze die al)
  • Op een drukke snelweg 1 km voor de afrit (op rijstrook 1) wil hij soms toch nog voorliggers voorbijsteken, waardoor invoegen weer moeilijk wordt en ik dat manoeuvre moet onderbreken
  • Onbewaakte overwegen met stopbord neemt hij steeds zonder te stoppen (blijkbaar ook al opgemerkt bij de pre-goedkeuringstests in België)
  • Op banen met veel voorrangsbaantjes van rechts is hij erg moedig en vertraagt hij amper (waar ik veel voorzichtiger zou zijn)
Snelheden zijn oké. Er wordt wel eens gezegd dat hij rijdt zoals een oudere persoon, maar dat valt mee. Zeker als je aanzet dat hij het omgevingsverkeer mag meenemen in zijn snelheid en de max bijvoorbeeld op +10 % zet. Zelfstandig gaat hij zo goed als nooit over die max als er niemand anders dat doet.

Hij let heel goed op zwakke weggebruikers en is erg hoffelijk (hoffelijker dan ik soms zou zijn als fietsers dingen doen die ze niet zouden moeten doen 😉). De aandachtmonitoring werkt ook echt goed, je kan niet even wegdromen of op iets anders prutsen, dan gaat hij in fases in alarm.

Invoegen of complexere manoeuvres gaan meestal goed. Soms is, bij erg druk verkeer, (denk ik, want ik doe dat toch soms) een kleine druk op het 'gas'pedaal nodig om het systeem te bevestigen "het is goed, ga maar" en dan is hij goed weg.

Al bij al is het zeer relax en aangenaam rijden (ook mijn passagiers vinden het leuker/rustiger rijden dan als ik zelf zou rijden :| ). Tesla staat nu voor mij echt ver boven alle andere merken, alleen al hierdoor (en dat weten ze in Frankrijk en Duitsland bv. ook wel).

Dat brengt me bij de recente uitspraken van bv. Frankrijk en Zweden.

Frankrijk haalt veiligheid aan, maar eindigt toch weer over de Franse auto-industrie en AI-kennis. Dat zegt weinig over de daadwerkelijke veiligheid op de weg. De échte redenen worden volgens mij niet openlijk benoemd. Dat FSD niet goedgekeurd wordt lijkt me meer een politieke keuze.

Zweden heeft minstens een concreter punt met de Speed Offset, maar ook daar zie ik het gevaar. Contextual max speed is gewoon essentieel. Denk aan matrixborden die plots verlagen of tijdelijke, inactieve, wegwerkzaamheden waar de snelheidsborden niet goed werden 'inactief' gemaakt. Als jij als enige direct hard remt terwijl de rest van het verkeer volt doorrijdt komt het niet goed. Er was zelfs al een melding van verkeersagressie in Brussel tijdens een FSD-test van journalisten, waarbij de wagen in een tunnel de juiste snelheid aanhield (iets wat niemand anders doet). Dat was duidelijk niet naar de zin van een andere weggebruiker… Contextual max speed zou dit voorkomen (maar je wel te snel laten rijden, toegegeven).
Je moet je nu eenmaal aanpassen aan de rest van het verkeer. Dat is iets heel anders dan moedwillig “speeding”. Het willen verbieden of uitschakelen van die contextual snelheid zou het systeem volgens mij zelfs onveiliger en slechter maken.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 163 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik wacht wel op de auto's zonder stuur, dan ben je gewoon passagier met alle voordelen daarbij.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1731 keer
Bedankt: 1655 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik lees mee want ik vind het allemaal ook heel interessant. @NuKeM heb je een lease auto? Of persoonlijke aankoop?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Ik heb momenteel gewoon lane-assist (op een BMW iX3) en heb toch al tweemaal gehad dat ik in slaap was gevallen tijdens een lange rit op vakantie. Uiteindelijk merkt de auto wel dat je geen aandacht meer hebt maar persoonlijk voelde ik me er toch niet goed bij en vond de detectie eigenlijk te langzaam.

Op zich is het dus eigenlijk niet verantwoord... al is het wel zo dat hoe geavanceerde de dingen worden hoe kleiner de risico's ervan zijn. Bij een Tesla FSD zou in slaap vallen dus minder erg zijn dan bij een auto die louter een basis lane-assist heeft.
NuKeM
Administrator
Administrator

Paar bijkomende observaties:
- FSD is zeer zuinig (heb op mijn Tesla M3 al cijfers <100Wh/km zien staan bij langere ritten op FSD supervised).
- Sneller dan 120km/u is heel moeilijk. Als je heel zachtjes wat bij duwt kan het maar het is moeilijk, meestal gaat hij direct in extreme paniek modus met kans op een ‘waarschuwing’ en dus strike. Spijtig, soms is een beetje bijduwen om vlotter voorbij te steken soms wenselijk.
- Het systeem steekt middenrijders soms langs rechts voorbij ( als het 3de vak ook druk bereden is bv.)… voor mij niet echt een probleem.

In slaap vallen in de Tesla zonder dat het systeem het ziet is bijna onmogelijk. Of je moet een zonnebril aan hebben. Maar het systeem kijkt ook of je oplet (zicht op de baan, hoofd recht en af en toe eens beweegt (spiegels checken ofzo)).
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 28 keer
Provider

NuKeM schreef: 2 weken geleden Hands-free mogelijk? | Nee (hands-on vereist)
FSD supervised is wel handsfree mogelijk.
De bestuurder wordt in de gaten gehouden via de interieur camera. De ogen worden gedetecteerd dat er op de baan wordt gelet.
De handen moeten in de 'buurt' blijven van het stuur, maar kan ook gewoon op uw benen leggen. Als je uw handen bv onder uw benen legt dan wordt er gevraagd om de handen naar het stuur te brengen.
NuKeM
Administrator
Administrator

Inderdaad, er mag wel wat, maar als ik mijn neus snuit kan het zijn dat hij al begint te klagen ;) Ze moeten dus echt wel in de buurt zijn, op je benen ofzo, maar chill achter je hoofd bv. zal hij niet leuk vinden. Al heb ik ook wel al met een hand mijn hoofd ondersteunend op de deurstijl gereden zonder dat hij hier iets van zei.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
Bedankt: 791 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Wat zegt hij als je één hand op het stuur hebt en één hand bvb op de benen van een passagier? En wat zegt zij? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

In dat geval krijg je rood sfeerlicht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
Bedankt: 791 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Ik had eerder een trillende versnellingspook verwacht maar dat heb je niet meer in automatic :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 56 keer

NuKeM schreef:Paar bijkomende observaties:

- Het systeem steekt middenrijders soms langs rechts voorbij ( als het 3de vak ook druk bereden is bv.)… voor mij niet echt een probleem.
Misschien iets te Amerikaans ingesteld? Daar is het normaal dat je gewoon blijft rijden op de strook dat je kiest op autosnelweg. En dus rechts inhalen is vrij normaal. Geeft trouwens veel meer rust en minder accidenten als mensen gewoon rechtdoor blijven rijden ipv constant van rijbaan wisselen.

Ook het rechts afslaan bij rood is een zalige meerwaarde.

Na 1.5 maanden USA tijdens WK merk ik dat ik daar veel rustiger en minder moe ben van rond te rijden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben net terug van mijn caravan-vakantie en heb behoorlijk wat elektrische auto's met caravan zijn passeren (mijn medeleven...).
Kan/mag er eigenlijk al gereden worden met een zelfrijdende auto met een caravan er achter?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

cadsite schreef: 1 week geleden Kan/mag er eigenlijk al gereden worden met een zelfrijdende auto met een caravan er achter?
Zodra ik het fietsenrek aansluit kan ik zelfs m'n Lane Assist niet meer activeren.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik krijg regelmatig problemen met FSD door foute route van de GPS. Zelf het FSD uitschakelen blijft de GPS naar een foute richting willen gaan.
Andere fouten zijn de slecht gelezen snelheidsborden, dus ga je te traag of te snel.
FSD zou nog veel beter marcheren met een beter GPS.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Heb zopas een telefoondrager gekocht om zeker van het wagenGPS te zijn.

Toegevoegd na 22 uren 1 minuut 47 seconden:
Tesla geeft aan alle Y voertuigen 2 maand gratis FSD.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb even getwijfeld tussen een nieuwe ioniq5 om de 'oude' te vervangen en een model y. Maar het feit dat Lane keep assist nu enkel bij sfds inbegrepen is, is een echte deal breaker. Sfds is ook heel aanlokkelijk maar is me die 100 euro per maand niet waard met mijn 12.000 km per jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”