Plotseling vast IP-adres???

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3908 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

TomMe schreef: 1 week geleden ... maar ik kan maar 1 router rechtstreeks aansluiten op mijn glasvezelmodem.
als je op de éérste router (vb Fritz!Box) PPPoE passtrough activeert, en dan op de 2de router een PPPoE sessie instelt, dan heb je op beide routers een publiek IPv4 adres, en heb je dus 2 netwerken met een verschillende IP adres.

Je kan ook op een PC een PPPoE sessie instellen, dan krijgt deze PC een extern IP adres (indien het jouw probleem is om op één toestel met een ander publiek IPv4 te internetten?).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 13 keer

TomMe schreef: 1 maand geleden De nieuwe regel (volgens de support) om een nieuw IP-adres te bekomen is als volgt:
1. Router (re)booten.
2. Na langer dan 15 minuten maar minder dan 60 minuten de router nog eens rebooten (om misbruik te voorkomen zegt men).
Dit blijkt terug te werken. Volgens de support was er een bug in hun systeem waardoor dit tijdelijk niet werkte.

Wat alternatieven betreft:
- Het MAC-adres spoofen in mijn Fritzbox lukt enkel blijkbaar bij een internetconnectie waarbij men géén login/paswoord moet ingeven (voor zover ik kan zien), dus dat kan ik niet testen.
- Mijn andere router met custom firmware is wat te complex in gebruik (momenteel geen tijd om zo'n grote studie aan te gaan) dus die kan ik voorlopig ook niet testen.
- Van IPv6 heb ik geen kaas gegeten en het lijkt mij dat de verkregen IPv4 en IPv6-adressen niet van elkaar te scheiden zijn in verschillende subnets (corrigeer mij als ik me vergis).
- PPPoE passthrough lijkt me wel interessant, in al die jaren wist ik niet dat zoiets mogelijk was.
- Overstappen naar een andere ISP brengt vermoedelijk andere problemen mee.

Voorlopig is dat alles dat ik kan bedenken en doen. Als er nog anderen zijn die op een oplossing stuiten, laat het mij weten. Hopelijk kan Edpnet hun systeem nog wat verfijnen zodat het trucje voortaan goed blijft werken.

Nog enkele korte vragen:
Wat PPPoE sessies op PC's betreft, kan dit in Windows of heeft men hier een speciaal OS zoals pfSense voor nodig?
Zijn de IPv6-adressen verkregen bij Edpnet ook dynamisch? Wat is het verschil tussen die /64 en /56 Prefix (Delegation) juist?
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

De IPv6 prefix is uiteraard statisch. Een dynamische prefix wil je echt niet op je lan hebben.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

PPPoE kan in Windows out-of-the-box, maar bedenk dat je machine dan rechtstreeks aan het internet hangt...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”