TomMe schreef: 1 maand geleden
De nieuwe regel (volgens de support) om een nieuw IP-adres te bekomen is als volgt:
1. Router (re)booten.
2. Na langer dan 15 minuten maar minder dan 60 minuten de router nog eens rebooten (om misbruik te voorkomen zegt men).
Dit blijkt terug te werken. Volgens de support was er een bug in hun systeem waardoor dit tijdelijk niet werkte.
Wat alternatieven betreft:
- Het MAC-adres spoofen in mijn Fritzbox lukt enkel blijkbaar bij een internetconnectie waarbij men géén login/paswoord moet ingeven (voor zover ik kan zien), dus dat kan ik niet testen.
- Mijn andere router met custom firmware is wat te complex in gebruik (momenteel geen tijd om zo'n grote studie aan te gaan) dus die kan ik voorlopig ook niet testen.
- Van IPv6 heb ik geen kaas gegeten en het lijkt mij dat de verkregen IPv4 en IPv6-adressen niet van elkaar te scheiden zijn in verschillende subnets (corrigeer mij als ik me vergis).
- PPPoE passthrough lijkt me wel interessant, in al die jaren wist ik niet dat zoiets mogelijk was.
- Overstappen naar een andere ISP brengt vermoedelijk andere problemen mee.
Voorlopig is dat alles dat ik kan bedenken en doen. Als er nog anderen zijn die op een oplossing stuiten, laat het mij weten. Hopelijk kan Edpnet hun systeem nog wat verfijnen zodat het trucje voortaan goed blijft werken.
Nog enkele korte vragen:
Wat PPPoE sessies op PC's betreft, kan dit in Windows of heeft men hier een speciaal OS zoals pfSense voor nodig?
Zijn de IPv6-adressen verkregen bij Edpnet ook dynamisch? Wat is het verschil tussen die /64 en /56 Prefix (Delegation) juist?