Providers en hun gebruikte vlan's

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Hi,

Is er ergens een algemene lijst waarin de gebruikte vlan's per provider opgelijst staan.

Dit om toekomstige overlappingen met zelf gebruikte vlan's vermijden....

grtz
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

als je al een vlan moet gebruiken aan de provider kant, dan is dat nog steeds op de wan-interface en niet op je lan-interface.

je kan dus prima wan.vlan20 en lan.vlan20 hebben, zolang ze maar niet beiden op dezelfde nic/switch zitten (wat in principe normaal dus ook niet het geval is),
tenzij je misschien een toestel hebt wat gewoon geen deftige ondersteuning heeft voor vlan, en dan ben je afhankelijk van dat device zijn kunnen natuurlijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Tenzij ze dus wel op dezelfde switch zitten, want sommige mensen sturen wan internet ook over een switch als ze in pakweg hun lab rechtstreekse toegang wensen; mogelijks dezelfde switch die ook hun lan transporteert.
Of om oude digicorder setups in leven te houden, die rechtstreeks op de provider zijn netwerk moeten zitten.
De vraag is dus mss niche, maar wel relevant.
charlez
Premium Member
Premium Member
Provider

Of gewoon om verwarring te voorkomen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 2 weken geleden Tenzij ze dus wel op dezelfde switch zitten, want sommige mensen sturen wan internet ook over een switch als ze in pakweg hun lab rechtstreekse toegang wensen;
daarom dat ik dus zei "normaal", gezien de vraag eerder onder die situatie zal voorkomen dan degene dat jij aanhaalt, wel wetende dat niet iedereen hier onder die noemer van normaal valt :)

(ik vraag me nu wel af of er veel situaties zijn waarin je een oude decoder achter je eigen netwerk hebt zitten, in een situatie waarbij je provider vlans aan jouw zijde doorkrijgt? kan me er daar niet veel van voorstellen ?)

de vraag is misschien ook wat te breed gesteld, want het gaat natuurlijk niet om "providers en HUN vlans" maar "de vlans dewelke providers beschikbaar stellen richting de wan-port van de klant" (enige provider dat ik weet dat dat doet, trouwens, is proximus, al dan niet in wholesale, en zijn vlans 10,20,30 iirc)

wat betreft verwarring, dat lijkt me opnieuw een non-issue, gezien je, als je de wan & lan poort gescheiden hebt, toch duidelijk kan zien (zelfs zonder aliases) of een vlan op de wan of lan zijde ingesteld is (en als dat niet het geval is, je geen dubbele vlans kan maken op dezelfde poort).

de enige situatie die ik me trouwens kan bedenken waar je dit uberhaupt zal gebruiken/tegenkomen is enkel op fiber, als je de internetbox vervangt door jouw toestel,
én gebruik gaat maken van dhcp in plaats van pppoe (wat je op fiber zou moeten doen om de overhead te verminderen)

op coax (telenet/orange) ga je het sowieso nooit hebben want daar zit je altijd achter een kabelmodem die geen vlans zal doorsturen naar jouw zijde,
en op vdsl zit je (quasi - het is theoretisch mogelijk een vdsl modem in je firewall te steken) altijd met een bbox/internetbox/fritzbox dewelke dat niet naar jouw zijde zal doorsturen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2038 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk niet dat er iemand al een lijst heeft gepubliceerd.
De VLAN ID's staan in de documenten voor vrije modemkeuze. Links naar die informatie vind je op de website van het BIPT: https://www.bipt.be/consumenten/telefoo ... modemkeuze
charlez
Premium Member
Premium Member
Provider

Splitter schreef: 2 weken geleden de vraag is misschien ook wat te breed gesteld, want het gaat natuurlijk niet om "providers en HUN vlans" maar "de vlans dewelke providers beschikbaar stellen richting de wan-port van de klant" (enige provider dat ik weet dat dat doet, trouwens, is proximus, al dan niet in wholesale, en zijn vlans 10,20,30 iirc)
Klopt niet helemaal want als ik de info mag geloven op Mixtus website gebruiken zij vlan 100 (internet) en vlan 300 (voice) via Fiberklaar netwerk.
Splitter schreef: 2 weken geleden de enige situatie die ik me trouwens kan bedenken waar je dit uberhaupt zal gebruiken/tegenkomen is enkel op fiber, als je de internetbox vervangt door jouw toestel,
én gebruik gaat maken van dhcp in plaats van pppoe (wat je op fiber zou moeten doen om de overhead te verminderen)
Is het geval hier.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ha, niet bij stilgestaan dat de andere fiberboeren natuurlijk ook andere vlans gebruiken.
klinkt logisch natuurlijk, maar niet aan gedacht omdat fiber hier toch "not likely" is in de komende 10 jaar (nugoed, ben ook prima tevreden met mijn vdsl lijntje, dat werkt hier goed genoeg)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Splitter schreef: 2 weken geleden (ik vraag me nu wel af of er veel situaties zijn waarin je een oude decoder achter je eigen netwerk hebt zitten, in een situatie waarbij je provider vlans aan jouw zijde doorkrijgt? kan me er daar niet veel van voorstellen ?)
Praktische situaties die zich nog altijd kunnen voordoen:
Iedereen die coax internet heeft met klassieke digicorder (geen IPTV box) en zijn eigen router gebruikt voor het netwerk, zal op een of andere manier het provider netwerk tot bij die digicorder moeten krijgen (want die digicorder mag niet achter je eigen netwerk zitten, die moet op het provider netwerk).
Goed, die modellen worden uitgefaseerd, maar het lijkt met nu niet direct een zeldzame opstelling, gegeven dat deze configuratie een paar jaar geleden nog standaard was.

Splitter schreef: 2 weken geleden de enige situatie die ik me trouwens kan bedenken waar je dit uberhaupt zal gebruiken/tegenkomen is enkel op fiber, als je de internetbox vervangt door jouw toestel, én gebruik gaat maken van dhcp in plaats van pppoe (wat je op fiber zou moeten doen om de overhead te verminderen)
op coax (telenet/orange) ga je het sowieso nooit hebben want daar zit je altijd achter een kabelmodem die geen vlans zal doorsturen naar jouw zijde,
en op vdsl zit je (quasi - het is theoretisch mogelijk een vdsl modem in je firewall te steken) altijd met een bbox/internetbox/fritzbox dewelke dat niet naar jouw zijde zal doorsturen.
Iedereen die op coax een modem-only heeft (nog een oud model van bv TN of een eigen modem) blijft wel blootgesteld aan het provider netwerk, en als dat vlans gebruikt, dan kan dat een issue geven, want modems an sich moeien zich daar niet mee afaik.
Ook op vdsl kan je achter een eigen modem zitten, en als dat geen ingebouwde router heeft, kan je ook dan blootgesteld worden aan provider vlans.

Als je dan de beslissing maakt om de provider wan op je switchen door te geven (je wil bv apart inloggen voor huis en labo), moet je opletten dat je geen vlan issues hebt.

Een andere optie is het gebruik van multi-wan voor loadbalancing of failover, waar je de modems van de providers niet rechtstreeks op je firewall/router aankoppelt (bv maar 1 wan port), maar via een switch (en de traffiek dus scheidt met vlans).
Geen standaard gebruik uiteraard, maar toch kan een lijstje "vlans per provider" daar alvast nuttig in zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”