Blue Corner / Enovates Curved

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Stevie54
Starter
Starter

Vraagje over Blue Corner / Enovates Curved Pro configuratie

Zijn er hier mensen die een Blue Corner / Enovates Curved Pro volledig stand‑alone gebruiken?
Dus zonder backend, zonder SIM‑kaart, gewoon lokaal als Plug & Charge of met RFID‑whitelist?

Ik ben vooral benieuwd:
- draait jullie Curved Pro probleemloos in offline modus?
- gebruiken jullie Plug & Charge of RFID‑autorisatie?
- moesten jullie bepaalde instellingen aanpassen om hem stand‑alone te krijgen?

Extra context:
De huidige backend‑beheerder weigert mijn laadpaal los te koppelen en zegt dat de paal “niet meer zou werken” zonder hun beheer. Ik wil graag weten of anderen hem wél succesvol offline gebruiken, zodat ik dit kan aftoetsen met echte ervaringen.

Alle feedback is welkom!
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Hij werkt toch ook als het internet eruit ligt?
Maar geen aanpassingen meer om laadkaart toe te voegen of RFID uit te schakelen, geen aanpassing aan instellingen load balancing, geen opvolging of rapportering afname kWh.

Het zijn gewoon gangsters voor een brol ervaring en lompe bak.
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb hier Blue Corner buiten gegooid, grootste gangsters.
Stevie54
Starter
Starter

50five is beheerder en zij beweren dat ie niet meer werkt als ze hem uit de backend halen. Is dat zo of is dat een ‘money’ kwestie?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Het AI antwoord...

Ja, dat kan, maar er is een belangrijke nuance. De hardware (geproduceerd door eNovates) ondersteunt een Plug & Charge / standalone modus (of lokale RFID-autorisatie) zonder dat er een actieve internetverbinding of back-end abonnement nodig is.

Hoe je dit instelt en waar je rekening mee moet houden:

1. Standalone Configuratie (Plug & Charge)
In een standalone opstelling steek je de stekker in de auto en begint het laden direct, zonder dat je een laadpas hoeft te scannen of internetverbinding nodig hebt.

Via de My-eNovates App: Je kunt lokaal verbinding maken met de laadpaal via Bluetooth (door de QR-code op/in de handleiding van de lader te scannen). In de app kun je de authenticatiemodus aanpassen naar Plug & Charge of lokaal toegestane RFID-tags (sleutels) toevoegen.

Alle instellingen worden lokaal opgeslagen: Zodra dit is ingesteld, heeft het station geen internet of back-end management software (CPO) nodig om te functioneren.

2. Aandachtspunt: De "Blue Corner" Firmware / Branding
Als de Curved laadpaal oorspronkelijk geleverd is via Blue Corner (nu Blink Charging), staat er vaak specifieke firmware ingesteld die het laadpunt koppelt aan hun beheersysteem.

Nieuw / Ongebruikt apparaat: Je kunt het apparaat via de installateursinstellingen of Bluetooth/Ethernet-configuratie loskoppelen van het OCPP-platform (de backend van Blue Corner) en lokaal configureren.

Overgenomen / Tweedehands laadpaal: Als de laadpaal nog in het beheer staat van Blue Corner, kan het zijn dat admin-toegang afgeschermd is. In dat geval moet de paal eerst door de installateur of Blue Corner/Blink vrijgegeven worden (of via een ethernet-reset ingesteld worden naar een neutrale/standalone modus).

Wat mis je in standalone modus?
Als je de paal volledig standalone gebruikt, houd er dan rekening mee dat:

Automatische verrekening van laadkosten (bijvoorbeeld met een werkgever) niet mogelijk is.

Software-updates over-the-air (OTA) niet automatisch binnenkomen.

Dynamic Load Balancing (eDSB-I) nog steeds werkt via de fysieke Modbus-datakabel, maar niet via een online cloud-sturing.
Stevie54
Starter
Starter

Dit antwoord helpt me helaas niet verder.
De Curved Pro die ik heb draait niet op de standaard eNovates‑firmware waar die Bluetooth‑app bij hoort. Blue Corner/Blink heeft er eigen firmware en backend‑locking op gezet, waardoor:

– de My‑eNovates‑app niet werkt,
– lokale instellingen niet toegankelijk zijn,
– Plug & Charge niet kan worden ingeschakeld zonder dat de beheerder (50Five/Blink) de paal vrijgeeft,
– en de paal ondanks dat hij privé is toch als publiek/roaming wordt geregistreerd.

Ik ben dus niets met dit antwoord, want het beschrijft de generieke eNovates‑functionaliteit, niet de Blue Corner‑versie die door 50Five beheerd wordt.

Mijn probleem is precies dat: de paal staat nog in een backend waar ik geen toegang toe heb, en daardoor worden thuissessies foutief als publieke sessies doorgestuurd.

Ik heb dus een backend‑release nodig, geen Bluetooth‑configuratie.
Iemand hier die bv andere firmware kan flashen ?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”