Buitenverlichting 'slim' schakelen

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Ratface
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wij hebben buiten aan de voordeur een reeks armaturen hangen met TL-balken. Deze worden binnen aangezet met een drukknop die op 24V een signaal stuurt naar een schakelaar in de meterkast.

Wij willen graag die verlichting laten werken aan de hand van beweging. Het is nogal donker aan de inkom 's avonds en vooral voor mensen die naar het huis komen is dit zeer gevaarlijk omdat er 2 treden zijn die zeer slecht te zien zijn zonder extra verlichting.

Ik zou dit liefst doen met een draadloze bewegingssensor (ik zou die willen kunnen verplaatsen mocht deze niet naar behoren werken), dus dan kom ik volgens mij automatisch uit bij een 'slim' systeem denk ik dan? Kan ik dit het beste doen met een sensor en een schakelaar in de meterkast van dezelfde fabrikant? Welk protocol kies ik? Ik vermoed dat het complexer is om de drukknop werkende te houden daar deze op 24V werkt? Bestaan er slimme modules die achter de drukknop geplaatst kunnen worden die functioneren op 24V?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan een Tuya module met een relais uitgang gebruiken op 24V (werkspanning 7-32V) en dit combineren met een wifi of zigbee draadloze bewegingssensor (ook Tuya). Of indien je liever niet met een cloudservice werkt, kan je dit doen vanuit een Home-Assistant server via local Tuya.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: TP-Link BE3600
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

dit heb ik https://www.sellpy.be/item/llkHtm64ua onlangs gekocht. waterdicht, en werkt op van die redelijk dikke ronde zaklamp batterijen.
dit hang je makkelijk waar je maar wil, zodat je 2 trappen verlicht zijn als je er langsgaat , en je zoals voordien nog gewoon de reeds aanwezige drukknop kan gebruiken?
lijkt me de eenvoudigste oplossing, maar als je iets smart zoekt dan is de oplossing niet dit natuurlijk.
wel simpel en effectief.
ook geeft het best wel nog fel licht , meer dan ik initieel verwachte van zoiets
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

We willen graag de huidige verlichting behouden en niks bijhangen. Onze armaturen passen bij het huis.

Kan een shelly werken op 24V voeding of enkel op 230V?
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

https://www.amazon.de/-/en/Mengshen-Wir ... B09X2TFG9Z
wel als het met afstandsbediening kan zal het ook met motion wel bestaan, maar heb ik geen ervaring mee

zoiets maar deze set is wel 230v https://www.amazon.de/-/en/ChiliTec-De ... B07RVMY8TB

of deze 24v https://www.amazon.de/-/en/Motion-Senso ... B07R5SR1V3
dan wel nog een 24relaitje aansluiten aan de output zodat hij bij detectie schakelaar is, maar is wel wat klein

shelly ken ik niet daarmee kan ik helaas niet helpen
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Je kan eventueel een bewegingssensor van Heu gebruiken met een zigbee switch die je ook nog kan bedienen met een drukknop.
Je hebt natuurlijk ook nog een bridge nodig, waardoor het niet goedkoop is.
Maar de kans is groot dat je dexandere verlichting in huis ook smart gaat maken 😁
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Een shelly werkt (ook) op 24 volt, je kan dus kiezen waar je hem tussenzet. Neem een Shelly 1 (kost je een euro of 20), en combineer die met een Shelly Blu Motion beweginsgmelder (niet de ZB, zelfde prijs). De laatste werkt op batterij, maar ik heb die hier al 2 jaar buiten hangen en nog altijd niets moeten vervangen..

De melder is via BTLE gekoppeld met de Shelly, en via diens interface ook te configureren
Snelle respons..
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Ik had inderdaad reeds een shelly 1 gen4 en een shelly bewegingssensor besteld. Merci.

Ze zijn reeds binnen maar ik ging het hier posten wanneer ik tijd heb om de boel eens te installeren.
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ik geloof dat je die teleruptor (die geschakeld wordt door drukknop) in de meterkast permanent kunt zetten. Dan krijgen de lampen constant 230V en zijn dan aan. Dan aan voedingskabel(die van teleruptor naar tl's) lampen een simpele bewegingssensor aansluiten. Dus dat bewegingssensor de lampen schakelen.
Dat is, volgens mij, de simpelste oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”