Webhosting: apache vs nginx ivm config

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Google was geen goeie raadgever, dus ik stel de vraag hier maar ns:

Als niet-webmaster ken ik vooral apache als webhost server, en vind ik mijn weg wel terug in het configgen van htaccess bij providers om toch wat controle over een website, errordocs, redirects, etc te doen.
Nginx heeft geen htaccess, daar moet je afaik alles in de main config file doen.
Nu vraag ik me af hoe dat praktisch geregeld is bij webhosting providers; als je zo'n webhosting pakket neemt en ze draaien nginx, hoe config je die dan om je eigen errordocuments te serven, redirects in te stellen, enfin alles waar je bij apache htaccess voor zou gebruiken (omdat je bij een webhost uiteraard niet aan de server config file zelf kan)?
Of kan dat eenvoudigweg niet?

Ik merk dat tegenwoordig weinig Belgische providers (heb er snel een handvol getest) vermelden welke webserver ze draaien voor hun hosting pakketten, en het zou handig zijn om op voorhand te weten of nginx dezelfde flexibiliteit biedt aan users, kwestie van te weten waar je aan begint, en niet voor voldongen feiten komen te staan als het te laat is :-)
Zoals ik bovenaan zei heb ik een resem google searches geprobeerd, maar ik vind blijkbaar de juiste verwoording niet, want google geeft me enkel antwoorden die ervan uitgaan dat je zelf de webserver draait of er tenminste admin op bent.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 100 keer
Te Koop forum

Kan je de webhosters niet vragen naar de features die je nodig hebt (http basic auth)? Voor error pages is nginx en vele anderen vaak zo ingesteld dat ze 404.html & 500.html inladen.

Je kan ook checken of ze Plesk en consoorten gebruiken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 660 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

waarschijnlijk ga je voorliggend een webpanel (plesk, directadmin, of 1 van de 100 open source varianten), dus is het "not really your concern"
dat gezegd zijnde -als ik me niet vergis- is de "juiste" manier voor nginx dat elke klant een eigen user heeft, met zijn eigen vhost configuratie,
die door inheritance ingelezen zou worden.
die zit dan in een chroot zodat je niet zomaar overal aankan.

maar je hebt dan dus gewoon een "volledige"* configuratiefile voor je neus om in te stellen.

.... maar geef mij maar apache of caddy, nginx heb ik altijd overgeslagen :p

*volledige = meestal een include na de webroot, waar je dan de locaties van de submappen etc kan instellen,
ik verwacht niet dat ze de server blok ook zouden mee geven in die file
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Nodige features zijn vaak de basis toepassingen die je op apache met een htaccess zou oplossen.
Off the top of my head, een paar voorbeeldjes:
Folder list control, wat de default file is om in te laden in een folder, 401 auth indien nodig, 301 redirects / 302 founds / 410 gones instellen, en custom errordocuments kunnen opgeven (incl custom locatie).

Ik zie nginx vaker gebruikt worden, maar het gebrek aan mogelijkheid om met htaccess equivalenten te werken deed me nadenken over wat de alternatieven voor dezelfde flexibele controle zouden kunnen zijn, zonder zelf een host te moeten gaan vinden om het uit te proberen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 660 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

ja, je zal dus vermoedelijk op elke host een nginx blok krijgen waarbij de hoster het "server" blok instelt en een "include" naar jou config file,
waarin jij dan /location kan instellen (wat alles dan doet wat jij wil)
Plaats reactie

Terug naar “Development”