Telenet esim rant / Claude AI to the rescue

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
littlebighuman
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn dochter heeft gisteren een nieuwe telefoon (iPhone) gekregen voor haar verjaardag. Oude telefoon ge-transfered naar de nieuwe geen probleem. Alleen met de esim overzetten ging het mis. Ik kon op mijn.telenet.be en in de app niet meteen een manier vinden op de esim over te zetten.

Voor mensen die deze post met google vinden, achteraf is de enige manier die direct werkt de volgende:

- wis je oude telefoon niet en houd hem aan
- open de telenet app op de NIEUWE telefoon, ga naar "mijn producten, het account wat van toepassing is (als je meerdere hebt), SIM card, manage my sim card, transfer eSIM to this device.
- nu krijg je een SMS op je oude telefoon met een bevestingscode, die voer je dan in op de nieuwe telefoon.
- Klaar.

Voor mij werkte dat niet, omdat ik Telenet heb gebeld en de mevrouw aan de lijn, mij de eSIM van de oude telefoon had laten verwijderen. Vervolgens vertelde ze me dat Telenet geen procedure heeft voor eSIM transfer en dat ik naar een Telenet winkel moet gaan. Het was zondag, dus ik heb de volgende dag moeten gaan.

In de Telenet winkel was het ook niet evident. De man daar zei dat dit volledig online moest, want eSIM (ja vond ik ook logisch, maar helaas), het enige wat hij kon doen was de QR code email sturen. Dat deed hij ook, maar de email zag er zo uit:

Afbeelding

Uiteindelijk naar huis gegaan, met het idee de helpdesk terug te bellen. Maar eerst wou ik de URL van de QR code uit de email extracten. Ik heb de email ge-saved als ELM file en vervolgens aan Claude Code gevraagd de URL te extracten. Claude kwam echter met verrassend veel meer informatie:

Code: Selecteer alles

Found it. The broken QR image is served from this URL (this is the exact src from the email, with HTML entities decoded so you can paste it into a browser):

https://comm.prd.telenet.be/optiext/optibar.dll?PLAIN&SX=100&SY=100&VL=LPA%3A1%24tbl%2Eprod%2Eondemandc<snip>

More useful for troubleshooting: the QR code is generated server-side from the VL parameter, which is just the URL-encoded eSIM activation string. Decoded, it reads:

LPA:1$tbl.prod.ondemandconnectivity.com$DF81890FD<snip>

So even if the image never loads, you don't strictly need the QR code. On iOS (Settings > Cellular > Add eSIM > Use QR Code > Enter Details Manually) or Android you can enter it manually:

- SM-DP+ address: tbl.prod.ondemandconnectivity.com
- Activation code: DF81890FD275BB018656A8CC4<snip>

★ Insight ─────────────────────────────────────
- An eSIM QR code always encodes an LPA:1$<SM-DP+ server>$<activation code> string (GSMA SGP.22 format), so extracting the VL parameter from a QR generator URL gives you everything the QR would.
- The likely reason the image fails: it is hosted on comm.prd.telenet.be (note the .prd. internal-ish subdomain) while all other images use comm.telenet.be. If that host does not resolve publicly or its TLS cert is off, mail clients silently drop the image. Remote-image blocking in Mail/iCloud is the other common culprit.
- Also note the email was forwarded (Fwd_ via icloud.com), and some forwarding paths rewrite or strip remote image references.
─────────────────────────────────────────────────

If you want, you can test the image URL directly with curl -v to see whether the host resolves and what HTTP status comes back, or I can generate the QR locally from the LPA string (e.g. with qrencode) so you can scan it straight from your screen.
Op de iPhone kon ik geen manier vinden op de activation code die Claude had extract in te voeren, dus ik vroeg Claude om de QR code te genereren voor mij. Die deed dat netjes, QR code ingelezen en we waren vertrokken.

Ik gebruik al 20+ jaar Telenet (als business gebruiker) en ik ben nog steeds niet onder de indruk van Telenet's klantgerichte IT oplossingen. Ik heb al meer problemen gehad in het verleden. Soit.

Edit: oh ja, de URL die in de mail zat genereerde een "Service Unavailable, HTTP Error 503. The service is unavailable.". Dus ergens een backend server (5xx) die niet antwoord bij Telenet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Telenet maakt het telkens opnieuw veel te ingewikkeld en verandert bovendien om de haverklap zijn aanbod en procedures (om van de tarieven nog te zwijgen).
En dat doen ze zo goed dat hun eigen personeel niet tijdig opgeleid geraakt en dat te koste van de klanten.
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Je moet gewoon Telenet app downloaden op nieuwe smartphone, nieuwe eSIM aanvragen en dat direct downloaden. Je krijgt code dat naar oude nummer/eSIM gaat en je gebruikt dat voor activatie. Dat was alles dat je moest doen.

Als je jouw oude telefoon wist dan gaat dat helemaal mis natuurlijk.
Internet + TV: Telenet
littlebighuman
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

@Kun. Precies wat ik ook in mijn post schreef inderdaad. Ik schreef ook dat de Telenet medewerker mij de oude eSIM heeft laten verwijderen. Overigens wisten zowel de helpdeskmedewerker als de Telenet winkel bediende niet dat het met de app kon. Het staat ook niet ergens beschreven op de Telenet website. Als iemand wel weet waar dit beschreven is, ik kan het mis hebben natuurlijk, dan gaarne een linkje. Zou mensen in de toekomst kunnen helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”