Iemand in mijn omgeving (70+, geen familie) heeft net een huis verkocht en zoekt een manier om dat geld "risicoloos" te "beleggen".
Ik zet beide bewust tussen aanhalingstekens, want risicoloos bestaat niet en risicoloos+beleggen bestaat nog minder.
Mogelijkheden die ik zie:
- gereglementeerde spaarrekening: 1% (en wordt constant aangepast)
- termijnrekening: 1,7% (écht vast)
- tak21: vind ik niet interessant, omdat je enerzijds bij een overlijden alsnog de 30% RV moet betalen en anderzijds het rendement finaal heel laag is, gegeven instap- en beheerskosten (de bank wordt rijk aan allerhande "kosten")
- kasbon/staatsbon: netto minder % dan een termijnrekening
- obligaties (of fondsen met): fonds eet rendement op, individuele bedrijven is een no-go
- index ETF: 8-15%, maar kan "morgen" ook -25% zijn - niet bepaald risicoloos
Iemand ervaring met "money markets"?
Zelf geen ervaring mee, maar wat ik zie:
- geeft hogere interesten dan een bank
- zit niet bij een bank als spaarrekening/zichtrekening, dus geen last van "omvallende banken" of "€100K gedenkt door de staat"
Zie ik nog een productcategorie over het hoofd?
Risicoloos beleggen
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Er zijn enkele basisregels of keuzes die je moet weten of maken:heist_175 schreef: 1 maand geleden - index ETF: 8-15%, maar kan "morgen" ook -25% zijn - niet bepaald risicoloos
1. termijn: op welke termijn wil je beleggen? Korte termijn: spaarrekening.
2. spreiden: kies niet voor 1 oplossing maar combineer, zowel wat betreft termijn, formule, sectoren, en zorg dat binnen een keuze ook een spreiding zit.
Wat ETF betreft: -25% lijkt mij zeer onwaarschijnlijk mits spreiding. Als je ook op langere termijn mikt (+5jaar) dan komt de beurs altijd terug na een eventuele crash.
-
THeoMj
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Tak 21 zie op spaargids voor 0% kosten.
spaarrekening zie Me Direct 1/7 rente aanpassing, Keytrade.
en spreiden kan nooit kwaad.
Santander nog vergeten.
spaarrekening zie Me Direct 1/7 rente aanpassing, Keytrade.
en spreiden kan nooit kwaad.
Santander nog vergeten.
Laatst gewijzigd door THeoMj 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Alles tussen nu en het hiernamaals, ik druk het cru uit, omdat dat echt de termijn is waarvan sprake.
Het is geld voor "de kleinkinderen".
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
- Recent bedankt: 3 keer
In dat geval is successieplanning nog belangrijker dan rendement.
Zo kan je een deel zonder erfenisrechten voorzien voor kleinkinderen (12.500 per kleinkind). Dat kan testamentair of via TAK21.
Zo kan je een deel zonder erfenisrechten voorzien voor kleinkinderen (12.500 per kleinkind). Dat kan testamentair of via TAK21.
-
x0f
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 55 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit is fundamenteel onjuist. Er zitten kosten aan fondsen maar daar koop je iets mee, nl. de expertise van de fundmanager om extra rendement te maken. Of je daarmee een goede zaak doet, hangt af van hoe goed je je huiswerk maakt. Blind instappen in een fonds van een grootbank is zelden een goede zet natuurlijk.fonds eet rendement op...
- Er bestaan ook indexen (en dus ETF's) die obligaties volgen. Die hebben minder kosten dan fondsen en minder risico's dan aandelen-ETF's.index ETF: 8-15%, maar kan "morgen" ook -25% zijn - niet bepaald risicoloos
- Er bestaan ook covered call ETF's (op bvb. Stoxx50 of S&P500) waarmee je het risico kan beperken.
Dit zijn instumenten voor heel korte termijn en worden doeltreffend gebruikt door professionals (fundmanagers bevoorbeeld). Je moet dus al actief met je geld bezig zijn en kennis opbouwen om er als particulier je voordeel mee te kunnen doen. Het is ook niet eenvoudig om er je weg in te vinden, soms zit er reynderstaks op en soms niet (swaps).money markets
Goud, kunst, wijn, ... hoe langer de termijn hoe lager het risico (als er geen rampen gebeuren).Zie ik nog een productcategorie over het hoofd?
-
devastator
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
Let op, met afgeleiden van obligaties (etf of fonds) zit je met de reynders tax!
-
x0f
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 55 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die taks is eigenlijk logisch en is ingevoerd om een achterpoortje te sluiten. Op alle vastrentende instrumenten (obligaties maar ook spaar- en termijnrekeningen) moet er op de opbrengsten 30% (op de uitzonderingen van 15% na) roerende voorheffing betaald worden. Omdat je dit met accumulerende ETF's en fondsen kon omzeilen is deze taks ingevoerd.
Bij alle beleggingen die je overweegt, spelen taksen en belastingen een rol en de renyderstaks is maar 1 voorbeeld om rekening mee te houden. Door de nieuwe meerwaardebelasting van 10% worden obligatiefondsen en ETF's juist interessanter qua fiscale lasten...