Douane en Bpost

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Eens even mijn licht hier op steken.
Ik had dus een pulse eight USB - CEC Adapter gekocht in de UK.
Dat hebben ze opgestuurd maar het duurde lang voordat de status werd geüpdatet.
Gekeken via het trackingnummer en daar stond "pending".
Daarna kwam er een brief aan van Bpost waarin stond dat ik douanekosten/administratiekosten moest betalen,
voor een pakje van 50 euro moest ik net geen 30 euro betalen, dat dan maar gedaan.
Dat is betaald op 18/06 en op de track and trace van Bpost staat ook dat het betaald is.
Het kan tot 7 dagen duren voordat het dan doorgestuurd wordt, maar heb nog altijd niets gehad.

Zijn hier mensen die dit ook al aan de hand hebben gehad?
Het adres waar het naartoe gestuurd moet worden is wel van bij mijn ouders maar wel op mijn naam,
dat gaat er toch niets mee te maken hebben?
Schermafdruk_20260628_081522.png
2lan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 4 keer

Hoi,

Ook aan de hand gehad, via eBay iets gekocht in Engelse winkel, papier werk niet correct.
15 euro incluis verzending werd over de 50 euro. Pakket geweigerd en geld 7€ (dus excluis verzending) terug gekregen.
Maanden daarna zelfde gevonden in Tsjechië voor 18 € met verzending, geen extra kosten.

Als de verkoper niet correct de btw heeft door gestort en gemeld dan krijgt ge idd bericht (email, tracking app, brief) van bpost met de import kosten vd douane en bpost.
En van af 07/2026 gaat voor alles buiten de eu nog eens extra kosten bij komen ...
citoyen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ter info: de administratiekosten van bpost bedragen 21,50 EUR voor aankopen tot 150 EUR.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 24 keer

Wat gebeurt er dan bij aankopen (in China) die in juni besteld werden, en correct betaald werden aan de verkoper maar die wellicht pas in juli zullen toekomen...(via IOSS dus waarbij ten minste de btw al correct werd verrekend en waarbij ik lees: "Geen verrassingen achteraf: U betaalt de btw direct bij het afrekenen in de webshop. Hierdoor betaalt u bij aflevering geen extra invoerkosten of administratieve kosten aan de vervoerder (zoals bpost of PostNL).")
Wil dat dan zeggen omdat het via IOSS initieel al was, dat er geen extra invoerkosten of andere administratieve kosten gaan bij berekend worden als uw zending in juli arriveert en ingeklaard wordt , maar dat er dan enkel nog de 3 euro speciale taks gaat geheven worden, of zal Bpost opnieuw gulzig zijn...?
En stel dat er daar dan toch nog 21,5 euro behandelingskosten zouden gerekend worden: wat als je die betaaluitnodiging negeert: automatisch terug naar afzender en refund?
Jap
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zit met exact hetzelfde probleem. Douanekosten betaald maar al meer dan een week niets meer gehoord nu...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eens uitzoeken of ik ergens terecht kan bij de douane om mijn probleem voor te leggen want het duurt inderdaad wel heel lang.
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

Volgens DeMorgen:
"De taks is in de hele Europese Unie dezelfde en geldt bij aankomst in Europa. Ze geldt dus ook voor pakjes die al in juni besteld werden, maar pas in juli in de EU aankomen."

https://www.demorgen.be/ons-geld/eu-hef ... ~b2dc6688/
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

yezzer schreef: 2 maanden geleden Wat gebeurt er dan bij aankopen (in China) die in juni besteld werden, en correct betaald werden aan de verkoper maar die wellicht pas in juli zullen toekomen...
Ik had laatst iets op aliexpress gekocht, en daar stond bij dat ze die kosten dekken, en het verschil terugbetalen als het minder kost (dit was ~10dagen geleden). Wel zie ik dat mijn pakje via PostNL ingeklaard is in Nederland, normaal komt dit via bpost, misschien is dit gerelateerd?

Benieuwd of ik iets terug ga zien van Aliexpress ;)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 119 keer
Provider
Te Koop forum

Wie doet de administratieve kost van die inklaring onder de 150 euro ?
Ik heb al gehad : CAINIAO voor het hele process tot in België, en dan uitgeleverd door Colis Privé.
Dan gaan BPost hier niets op kunnen aanrekenen, toch? Ik haal nu CAINIAO aan maar kan uiteraard met een andere zijn. En als ze zelf dan de administratieve afhadeling doen (en ze je 3, 6, ... euro laten bijbetalen in het bestelproces) dan zou het nog kunnen meevallen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Recent 40 euro mogen dokken om een SSD verstuurd via USPS vanuit USA en afgehandeld door BPOST te ontvangen.

De douane van andere transporteurs rekent rond de 20 euro aan voor hetzelfde, bvb UPS. Dit is dan enkel de processing fee, niet de tax of BTW.

Hadden we geen ET14000 licentie, dan was het nog veel duurder, want dan moesten we nog BTW vooruit betalen op de verzendkost en de value van het pakje.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaag is mijn pakje dan toch toegekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”