Om ze te kunnen aansturen had ik me een shelly genomen (die actief vermogen meet, niet schijnbaar vermogen), en zie ik dat die lamp "maar" 60 watt verbruikt.
Dus ik mail Toppy (de leverancier) met vraag naar wat uitleg en krijg onderstaande terug, iets waar ik mijn bedenkingen bij heb, want "energie uit het niets maken" lijkt me nogal sterk.
Voor alle duidelijkheid: voor mij is het ok dat ze maar 60 watt verbruikt, als ze haar job doet is het goed. Mij gaat het vooral over het waarom, waarom adverteren met 75 watt en slechts een verbruik van 60 watt. Misschien is daar inderdaad een goede uitleg voor, maar die hieronder "voelt" niet juist...
Benieuwd naar julie mening.
Bedankt voor je scherpe melding en het meesturen van de Home Assistant screenshot. Het is heel begrijpelijk dat je op basis van deze meting — die stabiel rond de 60 à 62 Watt blijft hangen — concludeert dat de lamp minder krachtig is dan de beloofde 75 Watt.
Toch zit de vork technisch net iets anders in de steel. Er is hier geen sprake van een minder krachtige lamp, maar van een technisch verschil tussen het elektrische opgenomen vermogen en het bruto lampvermogen.
Graag leggen we je uit hoe dit technisch zit, zodat je precies weet waarom je deze waarde meet.
Het verschil tussen Amperage, Ballast en Wattage
Bij een UV-C opstelling (zoals de W'eau Duplex) bestaat het systeem uit twee hoofdonderdelen: de UV-C lamp zelf en de ballast (de transformator/voeding).
Nominaal Lampvermogen (75W): De UV-C lamp is puur technisch ontworpen en gecertificeerd om optimaal te branden op een specifiek wattage (75 Watt) om de juiste hoeveelheid UV-C straling af te geven.
De Ballast als Regelaar: De ballast regelt de stroomsterkte (het amperage) en de spanning naar de lamp. Moderne, elektronische ballasten zijn extreem efficiënt ontworpen. Ze sturen de lamp zo aan dat deze exact de benodigde UV-C output levert, maar doen dit vaak door de lamp elektrisch net iets anders te belasten.
Wat meet je slimme stekker? Een slimme stekker meet het werkelijke actieve vermogen (P) dat uit het stopcontact wordt getrokken. Dit ligt bij UV-C systemen met een hoogwaardige elektronische ballast in de praktijk vrijwel altijd tussen de 60W en 65W.
Kortom: De lamp presteert en desinfecteert alsof hij op 75 Watt draait, maar door de efficiëntie van de elektronische aansturing verbruikt hij effectief maar zo'n 62 Watt uit je stopcontact. Je krijgt dus de volledige UV-C werking, maar met een lagere energierekening.
Waarom we dit zo op de website vermelden
In de zwembad- en vijvertechniek is het de absolute industriestandaard om apparatuur aan te duiden met het bruto lampvermogen (in dit geval 75W). Dit doen we om twee belangrijke redenen:
Vervangingsonderdelen: Als je over een tijdje de lamp moet vervangen, moet je specifiek zoeken naar een "75 Watt T5" of "75 Watt Amalgam" vervangingslamp. Zouden we de set adverteren als een 60 Watt unit, dan kopen klanten een verkeerde, te zwakke reservelamp die fysiek niet past of niet correct opstart op de ballast.
Vergelijking van desinfectiekracht: De UV-C opbrengst is direct gekoppeld aan het type 75W lamp. Om systemen onderling eerlijk te kunnen vergelijken qua reinigingscapaciteit, wordt altijd het lampvermogen gehanteerd.
Conclusie
Je melding is absoluut terecht vanuit het oogpunt van een energiemeting, en we begrijpen dat dit verwarrend kan overkomen. We kunnen je echter garanderen dat je lamp exact de krachtige 75W UV-C desinfectie levert die je mag verwachten, alleen doet hij dat dankzij de elektronica een stuk zuiniger dan gedacht!