Ben vandaag overgestapt op HeyTelecom (Orange kabelmodem). En heb terug mijn oude Siemens Gigaset C470 IP voip basisstation aangesloten.
Nog geen voip lijnen ingesteld (al zou dat geen verschil mogen maken).
Die Orange kabelmodem heeft in de GUI een optie om te zien 'client rangschikking' (naar verbruik). En wie is de winnaar na een paar uur online te zijn geweest?
De C470 IP met 12,41gb.
Ik kan enkel veronderstellen dat dit toestel gehacked is. Er is geen firmware update. Kan mij niet herinneren dat er ooit eentje geweest is. Toestel kan tegen de 20 jaar oud zijn nu.
Offline genomen.
Leek mij interessant om iets over te posten. Ik kom juist van VDSL met een Fritzbox. Die fritzbox heeft leuke functies maar deze eenvoudige functie heeft die niet zover ik weet.
Dat zo'n oude hardware/software niet meer veilig is dat zou geen verrassing mogen zijn. Maar was het toch voor mij. Eerste keer dat ik zoiets voorheb.
Doet mij denken aan al die wasmachines , koelkasten en TV die aan het internet hangen en waar na een paar jaar geen firmwareupdates meer zullen voor uitkomen.
Siemens Gigaset C470 IP : zeer verdacht veel traffiek
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het lijkt me sterk dat dat verbruik realistisch zou zijn, al is het niet helemaal onmogelijk, natuurlijk
ik vermoed dan 12gb in upload? (deel van botnet geworden)
qua leeftijd gaat de 470ip idd tegen de 20 jaar aanlopen, dat was nog een "echt" siemens toestel (vooraleer gigaset apart bestond),
maar als ik me niet vergis heeft de 470ip een 10mbit interface, dus dat ding zou 3u volle bak moeten bezig zijn om die 12gb te verzetten,
in optimale omstandigheden....
en download zal het niet zijn normaal, want wat stuur je naar zo'n device (dat achter nat zit dan ook nog),
dus zou het upload moeten zijn - een teken dat het een deel van een botnet geworden is - maar dan zou dat dus ooit "bloot" aan internet moeten hebben gehangen.
ik vermoed dan 12gb in upload? (deel van botnet geworden)
qua leeftijd gaat de 470ip idd tegen de 20 jaar aanlopen, dat was nog een "echt" siemens toestel (vooraleer gigaset apart bestond),
maar als ik me niet vergis heeft de 470ip een 10mbit interface, dus dat ding zou 3u volle bak moeten bezig zijn om die 12gb te verzetten,
in optimale omstandigheden....
en download zal het niet zijn normaal, want wat stuur je naar zo'n device (dat achter nat zit dan ook nog),
dus zou het upload moeten zijn - een teken dat het een deel van een botnet geworden is - maar dan zou dat dus ooit "bloot" aan internet moeten hebben gehangen.
-
misterv82
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Op de Fritzbox kan je met de recentere firmwares via Internet > Online monitor individuele apparaten monitoren. Je hebt daar een link geregistreerde apparaten beheren waarmee je max. 5 toestellen individueel kan monitoren.WalterB1 schreef: 2 maanden geleden Leek mij interessant om iets over te posten. Ik kom juist van VDSL met een Fritzbox. Die fritzbox heeft leuke functies maar deze eenvoudige functie heeft die niet zover ik weet.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1058 keer
- Bedankt: 3914 keer
- Recent bedankt: 17 keer
In jouw plaats zou ik de Fritz!Box (7530?) gewoon blijven gebruiken achter jouw Orange kabelmodem.WalterB1 schreef: 2 maanden geleden Ben vandaag overgestapt op HeyTelecom (Orange kabelmodem). En heb terug mijn oude Siemens Gigaset C470 IP voip basisstation aangesloten.
Ik kom juist van VDSL met een Fritzbox. Die fritzbox heeft leuke functies maar deze eenvoudige functie heeft die niet zover ik weet.
Gewoon de LAN4 poort van de Hey modem verbinden met LAN1 poort van de Fritz!Box, en in de Fritz!Box jouw internet instellingen aanpassen (internet via LAN1 achter bestaande router)
Op die manier verandert er niets aan je bestaand lokaal netwerk. Indien mogelijk de bridge mode gebruiken van de Orange modem, zodat je FritzBox een extern IP krijgt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- WalterB1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Kleine update;
Ik heb de indruk dat er toch iets niet klopt met die verbruiksstatistieken van de Orange kabelmodem.
Die lijken verdacht hoog, ook voor andere toestellen. Ik weet niet wat ik moet geloven.
Praktisch;
Het idee is om een weekje te zien hoe het gaat met mijn HeyTelecom / Orange / Telenet verbinding. En dan VDSL EDPnet op te zeggen en dan die Fritzbox inderdaad verder te gebruiken in bridge mode.
Ik heb toch de hardware en de verkoopwaarde is beperkt. De voip en VPN functies zijn leuk van de Fritz-box. En ik heb nu geen resolutie van native IPv6 adressen. Onwaarschijnlijk dat dit echt een probleem geeft in praktijk. Maar lijkt mij wel slordig in 2026. Lijkt mij leuk om te zien of ik daar een mouw kan aan passen.
Ik heb de indruk dat er toch iets niet klopt met die verbruiksstatistieken van de Orange kabelmodem.
Die lijken verdacht hoog, ook voor andere toestellen. Ik weet niet wat ik moet geloven.
Praktisch;
Het idee is om een weekje te zien hoe het gaat met mijn HeyTelecom / Orange / Telenet verbinding. En dan VDSL EDPnet op te zeggen en dan die Fritzbox inderdaad verder te gebruiken in bridge mode.
Ik heb toch de hardware en de verkoopwaarde is beperkt. De voip en VPN functies zijn leuk van de Fritz-box. En ik heb nu geen resolutie van native IPv6 adressen. Onwaarschijnlijk dat dit echt een probleem geeft in praktijk. Maar lijkt mij wel slordig in 2026. Lijkt mij leuk om te zien of ik daar een mouw kan aan passen.