Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Solis S6-EH3P(10)K02-NV-YD-L
3 strings, Low voltage

en anders 2 x 1 fase 5kW omvormer
4 strings ...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

De Solis S6-EH3P(10)K02-NV-YD-L is interessant inderdaad, maar zit dus straks (met nieuwe installatie) met 4 strings. Maar goed, ik wil dit topic niet kapen :-)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 32 keer

duizend schreef: 1 maand geleden Tja, asap je alpha Ess “vendor lock in batterij” verkopen.
Met dat geld een low voltage standaard batterij kopen merk dye, dyness, Pylontech, nkon.
Voor minder dan €1900 koop je een low voltage batterij van 16kwh.
Je krijgt geld terug… en je hebt dubbele capaciteit.
Dat gaan we niet doen, het werkt, ga mezelf niet nog eens miserie op mijn nek halen. Want ik werk ook nog met mijn oude omvormers met GSC's en dan was dit wel de makkelijkste oplossing zonder zelf te moeten knutselen. De extra capaciteit is ook enkel nodig voor maart/april bij wisselvallig weer en ook weer ergens vanaf september. Daartussen heb ik ofwel te veel elektriciteit, of te weinig in de wintermaanden dus extra capaciteit is niet voor 'alles' een oplossing.

Als mijn GSC's aflopen heb ik meer opties maar voor de moment heb ik die extra capaciteit niet persé nodig en het werkt zoals het hoort.

Er komt ook misschien ook een elektrische wagen aan die als batterij kan dienen dus ben er nog niet helemaal uit. Die 3,8kWh extra was fijn geweest maar niet noodzakelijk.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Er is online ook veel meer te vinden over AlphaEss dan over Solis. De modbus registers zijn ook mooi gedocumenteerd voor AlphaEss. Op het eerste zicht veel beter te integreren in HA, en dus ook veel meer customizable.
De prijzen van HV batterijen lopen niet zo ver uit elkaar.

2 aparte 5KW omvormers is leuk, maar dan is dus later een 3-fase backup ook onmogelijk.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Prima toch.
Maar gelieve dan niet te neuten dat thuisbatterijen duur zijn en dat je ze niet terugverdiend krijgt.
Er zijn andere goedkopere opties genoeg.

@3fasen
Ik zie daar geen enkele meerwaarde in.
1 fase 40A trekt vlotjes 10kW.
Wie graag nog meer capa tarief betaalt moet inderdaad overschakelen naar 3f
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Waar heb ik "liggen neuten" over de prijs?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Nergens, was reactie op de spr post… :angel:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Dit zag ik passeren.
Dit lijkt een mooie deal, is het dat ook?
https://www.ankersolix.com/nl/products/ ... 8714626105
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

600€ voor 1.6kWh opslag is toch duur vergeleken met de Marstek die rond 1000€ zit voor 5kWh?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

Avenger 2.0 schreef: 1 maand geleden Nadeel daarvan is dat je per string maar één of max twee panelen kan aansluiten op plugin batterij. Dus enkel interessant voor nieuwe (kleinere) installaties.

Op de anker solix 4 kan je tot 12 panelen aansluiten, maar voorlopig nog niet goedgekeurd door synergrid.

https://www.ankersolix.com/nl/products/ ... 6451682361
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik zag deze passeren.

Misschien nuttig in deze draad. Blijkbaar is een thuisbatterij in de Nederlandse context amper of bijna nooit rendabel.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

@R2D2
Daarom pleit ik ook voor een batterij waar je rechtstreeks uw zonnepanelen op kan aansluiten.
Het RTE stijgt dan van 72% naar een 90%
En dat doet echt veel aan je terugverdientijd.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

Hup hup minder blabla en meer boemboem please :)
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... 5f-8721741

En aub geen nieuwe constructies of verplichtingen zoals dynamische controle op afstand.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

R2D2 schreef: 1 maand geleden Ik zag deze passeren.

Misschien nuttig in deze draad. Blijkbaar is een thuisbatterij in de Nederlandse context amper of bijna nooit rendabel.
In Nederland hebben ze nog een soort van terugdraaiende teller (salderen) tot eind dit jaar, dus niet veel winst dit jaar uiteraard.

De homewizard batterij is wel de duurste plugin op de markt met de slechtste RTE. Je kan voor minder dan de helft ergens anders een plugin kopen met betere RTE en optie PV rechtstreeks aan te sluiten (De Venus A met 2kWh kwam bv maar €499).

Dus is wel zeker mogelijk om op 4 jaar een thuisbatterij terugverdiend te hebben in BE.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

NuKeM schreef: 1 maand geleden Hup hup minder blabla en meer boemboem please :)
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... 5f-8721741

En aub geen nieuwe constructies of verplichtingen zoals dynamische controle op afstand.
Dit staat toch loodrecht op het concept van het capaciteitstarief. Elke kwhp dat we er overgaan maandelijks kost iets van een 6e per maand en dan zouden we ons dak mogen vol leggen met zonnepanelen en per fase 5kw op het net gaan zetten in de zomer om in de winter nog niet genoeg te produceren om die warmtepompen te laten draaien.. Fluvius en de energiemaatschappijen zullen het graag zien komen. Vanaf maart tot en met oktober 0 inkomsten en van november tot maart mogen hun centrales wel draaien... Net zoals op zonnepanelen gaat er binnen een paar jaar op batterijen een taks komen, twijfel daar niet aan.. Daarnaast zoals in nederland, negatieve prijzen en je zet elektriciteit op het net is betalen...

Tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

tom35 schreef: 1 maand geleden Dit staat toch loodrecht op het concept van het capaciteitstarief.
Heb je het artikel wel gelezen?
Weet je waar het over gaat?

Dit heeft echt 0 met capaciteitstarief te maken.

Uit het artikel
Bonte pleit voor een verschuiving in focus: van het geïnstalleerde omvormervermogen naar wat er daadwerkelijk op het aansluitpunt wordt geïnjecteerd. ‘Vanuit het oogpunt van netstabiliteit en efficiënte systeemintegratie is het aangewezen om de injectie op het net actief te sturen en, indien nodig, te begrenzen, eerder dan het geïnstalleerde vermogen strikt te beperken’,
Je kan dus perfect een 15kVA omvormer plaatsen en die limiteren op 10kW export.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Lees eerst nog eens wat tom35 schrijft ipv domme opmerkingen te maken.
Bij Netafname is er extra capaciteits tarief vanaf 2,5 kW maar je mag wel 10 en mogelijks binnenkort 15kW injecteren.
heist_175
Moderator
Moderator

En hoe staat de uitbreiding van 10kVA naar 15kVA dan gelinkt met het capaciteitstarief?
Niet dus.

Het voorstel van Bonte is net heel redelijk: verhoog naar 17,3kVA, maar beperkt tegelijkertijd de injectie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Een soort “capaciteitstarief” op de injectie dus.
Dat er vandaag niet is.
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 1 maand geleden Een soort “capaciteitstarief” op de injectie dus.
Dat er vandaag niet is.
Beperking op injectie is toch iets heel anders dan capaciteitstarief?
Het huidige capaciteitstarief is geen beperking, maar een aanrekening.

Dus het voorstel van Bonte staat héél ver af van het huidige capaciteitstarief:
- er is geen capaciteitstarief voor injectie
- het huidige capaciteitstarief is een aanrekening, geen beperking
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 4 maanden geleden ...
1x Solis S5-EH1P5K- 1-fase - Hybride LV Omvormer = 670 euro
...
Deze solis s5 en de solis s6 zouden exact 5000va zijn, dus toegelaten door fluvius op een monofase aansluiting (synergrid ook ok)
Maar dan vraag ik me af waarom ze ook de 4.6K versie verkopen ?
Was aan het vergelijken met de deye 5k, maar die is officieel meer als 5000va, dus niet ok. Ook zou er een 4.6K deye hibride zijn, maar moeilijker te vinden.

Iemand nog goede shops voor Solis S6, de goede prijsbreker nkon lijkt weggevallen te zijn voor Solis.
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

ToMiKoN schreef: 2 maanden geleden Indevolt heeft sinds deze maand ook Synergrid keuring. Ik denk dat ik mijn zo'n Solidflex eens ga bestellen. Een kennis van mij is er tevreden van, die had hem al voor de keuring. :cop:

Verder l ijkt het me een goed betaalbare thuisbatterij die op termijn uit te breiden is. Werkt ook het HomeWizard P1 en Home Assistent.
https://nl.indevolt.com

De cellen zijn ook semi solid state, dus minder brandbaar. Zie deze youtube video voor meer info:
Ter info:
Sinds enkele dagen heeft Indevolt ook synergrid certificering voor 2400w ontladen, de 800w was er al even. Dit kan je nu ook "legaal" aanzetten als hij op een aparte groep zit.
Ik ben tot nu toe erg tevreden van mijn Indevolt Solidflex. Doet het erg goed! Zonder problemen Homewizard P1 gestuurd.
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ben144 schreef: 2 weken geleden
Deze solis s5 en de solis s6 zouden exact 5000va zijn, dus toegelaten door fluvius op een monofase aansluiting (synergrid ook ok)
Maar dan vraag ik me af waarom ze ook de 4.6K versie verkopen ?
Was aan het vergelijken met de deye 5k, maar die is officieel meer als 5000va, dus niet ok. Ook zou er een 4.6K deye hibride zijn, maar moeilijker te vinden.

Iemand nog goede shops voor Solis S6, de goede prijsbreker nkon lijkt weggevallen te zijn voor Solis.
Om dezelfde reden dat ze een 3K verkopen zeker.
Er zijn use cases te bedenken waarbij het handig is om iets minder dan 5K bvb. 4,6K te hebben.

S6-EH1P5K in de goegel intypen en vergelijken maar
sunnergie heeft soms promoties hierop

De Solis omvomer wordt compleet geleverd (kwh meter + wifistick inbegrepen) geen idee of dat bij deye en andere ook zo is.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

heist_175 schreef: 1 maand geleden
tom35 schreef: 1 maand geleden Dit staat toch loodrecht op het concept van het capaciteitstarief.
Heb je het artikel wel gelezen?
Weet je waar het over gaat?

Dit heeft echt 0 met capaciteitstarief te maken.

Uit het artikel
Bonte pleit voor een verschuiving in focus: van het geïnstalleerde omvormervermogen naar wat er daadwerkelijk op het aansluitpunt wordt geïnjecteerd. ‘Vanuit het oogpunt van netstabiliteit en efficiënte systeemintegratie is het aangewezen om de injectie op het net actief te sturen en, indien nodig, te begrenzen, eerder dan het geïnstalleerde vermogen strikt te beperken’,
Je kan dus perfect een 15kVA omvormer plaatsen en die limiteren op 10kW export.
Ik denk dat je het echt niet goed begrepen hebt.

Het capaciteitstarief is in leven geroepen om te vermijden dat we miljarden moesten investeren om ons net uit te breiden bij verdere electrificatie (ev's warmtepompen enz), weet je nog, ...
Dat heeft fluvius van alle daken liggen schreeuwen en enkele weken nadat ze dat process gewonnen hebben zijn ze dan beginnen roepen dat ze miljarden nodig hebben voor de ventilus lijn, dat eiland in de zee, dat duur stopcontact enz...maw dat dat capacitietstarief moest opgetrokken worden.
Het capaciteitstarief dat door velen hier bejubeld is geweest net om de reden dat we dan onze bekabeling/netwerk niet dienen aan te passen moet er voor zorgen dat ons piekverbruik zo kort mogelijk tegen of onder de 2.5Kwh blijft, alles er boven wordt afgestraft met een extra belasting.
Ik herinner me zelfs mensen hier dat het schandalig vonden dat een waterkoker een apparaat van 1.5 of 2 kw is want je kan toch ook met 750W water koken, je moet alleen wat langer wachten, stel je voor dat we in de straat allemaal onze waterkoker tegelijk zouden opzetten .....
Nu liggen roepen dat het top is dat een verhoging van de 10KVA regel naar 25KVA er aan komt is toch gewoon van de pot gerukt dan.
Ik mag dus vlot op een 3 fasenet van 32A 400V tegen 15KVA of zelfs 20KVA gaan terug leveren en joepie zeggen jullie dan....
Als we allemaal in straat 2.5kw gaan verbruiken dreigen de kabels te smelten, maar als we allemaal tegen 10kw gaan terug leveren in de zomergaan die kabels daar geen last van hebben... Ik heb altijd gedacht dat dat vermogen in welke richting het ook "stroomt" even belastend was voor ons electriciteitsnetwerk maar ja, we ben ik he, een dommerik, moeial .. kortom iemand die hier niet thuis hoort zeker...

Tom
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb het heus wel begrepen: er is geen enkele reden om het versoepelen van het max-omvormer-vermogen te koppelen aan het capaciteitstarief. Er zijn prima regeling mogelijk die wél goed zijn, wat niet wil zeggen dat die goeie regeling ook gekozen gaat worden :).

Waarom zou ik een 20kWp moeten aansluiten op een 10kVA omvormer en dus mijn opbrengst artificieel moeten beperken?
Dus ja: deze versoepeling (voorstel, nog niet beslist) is een goeie zaak.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt er niks van begrepen, je reageert enkel opportunistisch, volledig uit eigenbelang.
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 2 weken geleden Je hebt er niks van begrepen, je reageert enkel opportunistisch, volledig uit eigenbelang.
Grappig toch.
Ik heb 10kVA en 14kWp, denk je echt dat ik door deze (nog niet besliste) maatregel mijn 10kVA ga vervangen door 15kVA? Nee dus.
Niets met eigenbelang te maken, wel met achterhaalde beperkingen op de uitrol van PV. Hoe meer goedkope stroom, hoe lager de stroomfactuur.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Grappig toch.

In de richting van het net mag er over de elektriciteitsaansluiting 10kW vloeien zonder kosten. En dat gaan we nog verder optrekken.
In de richting van het huis voert men een extra capaciteitstarief in boven de 2,5k.
NuKeM
Administrator
Administrator

Het probleem is dat men op deze manier het aantal Wp ook aantast dat men kan leggen. 15kWp is voor de zomer mogelijk veel (ook voor het net als je dat er dom op dumpt), maar in de andere seizoenen misschien te weinig. Nu worden mensen die de overstap naar full electric willen maken (verwarming en mobiliteit) gewoon gelimiteerd en wordt dus ook die transitie geremd. Als je er over gaat beland je in de typische ambtenarij van ons land (geen kat die dat wil). Men zou beter werken aan een goed systeem ipv het beperken van het omvormer vermogen. Injectie capaciteitstarief why not, maar ook dat voelt een beetje onnozel aan. Focus op dynamische tarieven en eventueel onbalans factor ofzo. ‘Straf’ of stuur de mensen die ‘gestraft’ / gestuurd moeten worden en niet de mensen van goede wil die heus niet uit zijn op het injecteren van hun massaal vermogen tijdens de zomermaanden maar vast en zeker wel zullen investeren in een goed EMS.
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Je mag toch zoveel Wp leggen als je wil, zolang het maar niet direct naar AC gaat.
NuKeM
Administrator
Administrator

Bij veel systemen is dat niet zo eenvoudig (150% op een omvormer kan misschien nog). Neem ook onze rare regeling mbt PV en thuisbatterij. Je kan bv. een PV-omvormer van 10 kVA plaatsen en thuisbatterij omvormer van 10 kVA, dan ben je in orde (en zou je potentieel 20kVA kunnen injecteren). Maar als je een hybride omvormer zet met 15kVA ben je weer niet in orde (of je houdt van ambtenarij om dat in orde te krijgen met alle nadelen van dien).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Off grid zet je zoveel capaciteit in panelen en omvormers als je wil.
Het on grid deel wordt door de regelgeving beperkt.

Maar een betere oplossing zou zijn om niets te beperken en het capaciteitstarief “dynamisch” en in twee richtingen te maken.
Is de stroom goedkoop dan geen capaciteitstarief op netafname en groot capaciteitstarief op injectie.
Is de stroom duur dan omgekeerd.

Het voorstel dat nu op tafel ligt is volledig Kafka: meer injectie toelaten en tegelijkertijd zoeken naar manieren om panelen verplicht af te schakelen als er teveel productie is.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 77139.html
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 2 weken geleden Maar een betere oplossing zou zijn om niets te beperken en het capaciteitstarief “dynamisch” en in twee richtingen te maken.
Niet dynamisch "'in 2 richtingen", wel "gewoon dynamisch".
Maar dat gaat nooit gebeuren. Vanuit consumentenperspectief is dat niet te snappen. Nu snapt al vrijwel niemand het capaciteitstarief.
En het Waalse alternatief dat "dynamisch capaciteitstarief" zou heten (3 tarieven, afhankelijk van het uur van de dag), is ook geweigerd. Net om de reden dat niemand dat zou snappen. Nog dynamischer dan dat maakt geen kans.
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik heb ondertussen ook een dynamisch tarief (sinds begin deze maand). Op zich niets mis of moeilijk aan (en toch, als ik online sommigen hun injectieformules zie, denk ik dat er nog werk is en dat men zich rijk rekent). Als test ook even trading aangezet in mijn EMS (excl. opladen batterijen van het net). Zo injecteer ik niet tijdens de pieken en ondersteun ik het net wanneer nodig (en krijg ik er ook iets voor terug, pakweg 2-6€ per dag in deze dagen).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”