Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 1 maand geleden De gemiddelde Belg (voor zover die bestaat) komt volgens mij ook toe met een capaciteit van 5 a 15 kWh
Ik gebruikte deze simulator:
https://thuisbatterij-simulator.be

Deze leest je kwartierwaarden van fluvius in en maakt aan de hand van je injectie en afname tarieven een simulatie.
Ik dacht altijd dat ik beter voor een 10kWh accu zou moeten gaan, maar de jaarlijkse besparing komt bij mij volgens die site bijna gelijkaardig uit voor een 5 als voor een 10kWh accu. Best goed rekenen dus alvorens op 't gevoel aan te kopen en een verkoper te volgen.
5kWh AC: 360/jaar
10kWh DC: 429/jaar
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Batterijen verdienen zich pas terug als je ze iedere dag leeg krijgt... dat is namelijk de stroom die je niet moet betalen.
Nou dan hebben we daar toch een ander uitgangspunt/mening over.

Een batterij moet een inhoud hebben die mijn dagelijks verbruik kan coveren. Dat is dan nl. iedere dag de volledige energierekening die je niet moet betalen.
Dat er na het volledig etmaalerbruik nog energie rest in de batterij is dan goed om de dagen dat er minder productie is dan verbruik stroom te verbruiken die je alsnog niet dient te betalen.
En wanneer er dan op bepaalde dagen nog energie over is dan is dat economisch geen probleem want de energie geladen uit de zon is nl. nog altijd gratis. Dit in tegenstelling tot de energie uit het net die bijna altijd betalend is (zelfs als de energiecomponent nog nul economische waarde heeft).
Niet dat een thuisbatterij iedere dag "leeg krijgen" zo'n groot praktisch probleem is.
Kan je het zelf niet verbruiken in je huishouden, je mobiliteit (BEV's, speedpedelecs, e-bikes) en elektrisch gereedschap dan kan je ze nog altijd "legen" in het net op de uren dat je er relatief veel geld voor krijgt.

De "gemiddelde Belg" die - inclusief verliezen - dagelijks toekomt met 5 kWh elektriciteit lijkt me ook nog voornamelijk op fossiele brandstoffen te draaien?
Soit, op een dag als vandaag wordt er hier minder geladen in de accu dan ikzelf (incl. mobiliteit) verbruik. Gelukkig was er gisteren meer productie en was de (te klein bemeten) thuisaccu deze morgen niet "leeg".

De TVT van een thuisaccu an sich kan me ook maar weinig boeien (n=1 en waarschijnlijk idd geen "modaal" uitgangspunt). Net zoals alle andere zaken wordt een thuisaccu hier alleen maar gekocht wanneer het geld al beschikbaar is (er gaat niets buiten wat er eerst al niet binnenkwam). Voordeel bij betalen bij levering is dat er nadien niets meer moet "terugvverdiend" worden om dat te kunnen afbetalen.

Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 1 maand geleden Dat er na het volledig etmaalerbruik nog energie rest in de batterij is dan goed om de dagen dat er minder productie is dan verbruik stroom te verbruiken die je alsnog niet dient te betalen.
Sparen voor de volgende dagen is in theorie mogelijk maar ik vrees dat het wishfull thinking is dat je daarmee je TVT gaat in orde krijgen.
ivob schreef: 1 maand geleden kan je ze nog altijd "legen" in het net op de uren dat je er relatief veel geld voor krijgt.
Veel geld voor stroom op het net te zetten ? Met een dynamisch contract kan je dit verbeteren maar zelfde opmerking als hierboven.
ivob schreef: 1 maand geleden De "gemiddelde Belg" die - inclusief verliezen - dagelijks toekomt met 5 kWh elektriciteit lijkt me ook nog voornamelijk op fossiele brandstoffen te draaien?
Inderdaad... met warmtepompen/airco's, zwembaden, EV's, ... kan je je zelfvebruik opkrikken (wat dus de essentie is van m'n opmerking, enkel wat je uit je batterij trekt brengt op, niet wat je erin stopt).
ivob schreef: 1 maand geleden De TVT van een thuisaccu an sich kan me ook maar weinig boeien
Voor velen heeft het nog een zeker tweakers gehalte maar de massa zal er toch wel aan willen verdienen (al laat diezelfde massa zich vandaag meestal een te grote en te dure batterij aansmeren die men nooit/laat zal terugverdienen los van alle fabeltjes van de verkoper).
ivob schreef: 1 maand geleden Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
Inderdaad... maar de good news show van sommige (zoals jij) moet je dan wel met een serieuze korrel zout nemen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

De te grote batterij ligt aan de mensen zelf, hebzucht of overschatting van gebruik dat men onvoldoende gemeten heeft. De batterijen zijn meestal uitbreidbaar dus als je klein begint kan je nog altijd aanvullen, als je direct te groot neemt dan heb je mogelijk een probleem. Dat geldt ook enkel als terugverdienen de enige reden is. Er zijn echter ook andere redenen/argumenten zoals onafhankelijkheid of stabiliteit.

Het is echter geen probleem want een batterij is een vrije keuze en je kan ook opteren om in te zetten op centrale productie tegen prijzen waar je geen invloed op hebt. Daar komt terugverdienen niet bij kijken, het is enkel betalen, betalen en nog eens betalen. Het verdienen is voorbehouden aan de eigenaren van de centrale productie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cadsite schreef: 1 maand geleden 5kWh AC: 360/jaar
In theorie zouden deze cijfers haalbaar moeten zijn, 360 euro per jaar aan 0.32 cent / kWh komt op 1125 kWh ofwel 225 dagelijkse cycli. Echter in de praktijk zit ik sinds 26 maart (68 dagen dus) aan een besparing van 244 kWh ofwel zo'n 78 euro... extrapoleer ik dit naar 225 dagen dan kom ik echter op 258 euro (en geen 360 euro !) wat oa. te verklaren is door een nettocapaciteit van 4.5 kWh en de verliezen (RTE).

360 euro bij een Marstek batterij van 1200 euro komt op een TVT van 3.33 jaar.
429 euro komt bij diezelfde batterij (x2) uit op een TVT van 5.59 jaar.

Ik schat het echter op basis van m'n cijfers iets minder optimistisch in... dus simulaties zijn mooi maar niet altijd correct. Ik reken dus eerder op 5 a 6 jaar TVT (en een tweede zou het nog erger maken aangezien ik maar een 2 kWh te kort kom per dag).

Maar zoals ivob schreef... ieder zijn eigen ding.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Die cijfers zijn er op basis van mijn verbruikscijfers, uiteraard zal dat voor jou anders zijn.
Je kan de test doen, kost je amper 2 minuten de tijd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 1 maand geleden Inderdaad... met warmtepompen/airco's, zwembaden, EV's, ... kan je je zelfvebruik opkrikken (wat dus de essentie is van m'n opmerking, enkel wat je uit je batterij trekt brengt op, niet wat je erin stopt).
Dat is nu precies de grootste denkfout die mensen ivm een thuisbatterij maken.
Niet je zelfverbruik opkrikken is de essentie (daar is trouwens geen kunst aan, zet een kleine PV installatie en een te kleine opslagunit en ga meer verbruiken dan je kan produceren en opslaan en je zelfverbruik ligt altijd op 100%) maar je zelfvoorzienigheidsgraad zo hoog mogelijk krijgen is de prioriteit. Hoe hoger de zelfvoorzienigheidsgraad hoe lager (tot afwezig) de kost van energieafname uit het net.
Wat je er niet instopt kan je erna niet uithalen en dien je tegen een hoge kost alsnog uit het net te halen.
Wat je er teveel insteekt kost je niets want de productie is sowieso gratis en brengt je ook nog eens een extra zakcent op.
Mijn overproductie "kost me" 2 cent/kWh. Moet ik energie alsnog uit het net bijkopen kost me dat 20 cent/kWh en zonder voldoende eigen opslag zelfs 26 tot 30 cent/kWh. Voorkom ik netafname dan spaar ik 20 tot 30 cent/kWh tegen een "kost" van 2 cent/kWh. Off grid valt zelfs die (virtuele) kost weg.
Voor velen heeft het nog een zeker tweakers gehalte maar de massa zal er toch wel aan willen verdienen (al laat diezelfde massa zich vandaag meestal een te grote en te dure batterij aansmeren die men nooit/laat zal terugverdienen los van alle fabeltjes van de verkoper).
Inderdaad. De massa informeert zich doorgaans niet zelf maar gaat af op wat het verdienmodel van de verkoper is. Maar niemand is verplicht in wat dan ook de mening van "de massa" achterna te hollen.
Inderdaad... maar de good news show van sommige (zoals jij) moet je dan wel met een serieuze korrel zout nemen.
Een zoutbatterij is hier voorlopig nog niet aan de orde.
En idd, zoals met zoveel is het een n=1 verhaal.
Hier is dat verhaal tot op heden dat mijn totale energierekening op jaarbasis een 150 € bedraagt (meettarief + forfaitair captartarief + kWh afname - kWh injectie). Gas- noch stookolierekening.
De jaarlijkse inkomsten zijn een veelvoud van deze uitgavepost. Deze vloeien dus terug of blijven in eigen zak en gaan niet eindeloos naar de centrale producenten van energie.
Voor een (reeds lang afbetaalde) eigen investering van 500 € tienduizenden euro's teruggewonnen and counting. :banana:
Blijven er veel extra korreltjes zout over om op de patatjes en de frietjes te doen.

Mij niet gelaten hoor wat een ander al dan niet doet.
De één investeert dat graag in eigen productie en opwek. Een eenmalige investering voor de volgende tien tot twintig jaar. De ander hevelt zijn of spaargeld met plezier maand na maand over aan de facturen uitgeschreven door derden en staat na tien tot twintig jaar nog steeds op hetzelfde uitgangspunt.
Andere keuzes, andere gevolgen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Vergeet niet dat het thuisbatterij-verhaal niet stopt bij het aantal kWh's die je daardoor minder van het net moet inkopen aan ~ €0,25/kWh.
Een niet onaardig deel is de distributiekost: mijn capaciteitstarief ligt vanaf feb/maart tot oktober op het minimale 2,5kW. Dat alleen al levert me ~ €100 per jaar op.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
En met een iets grotere batterij (tip: goedkoper per kWh) betaal je 12 maanden per jaar maar voor 2,5 kW captar en nihil netkosten voor het deel kWh netafnamkWh
En heb je het voordeel van een salarisauto met een gedegen thuislaadvergoeding dan kan iedere kWh die je thuis uit eigen productie niet zelf kan verbruiken aan een lage kost (in mijn geval deze maand nog aan 2 cent/kWh) in de batterij van de BEV aan een nettovergoeding van 31,91 cent/kWh (en vanaf Q3 2026 aan 32,22 cent/kWh).
Wanneer je de batterij dan nog niet "leeg" krijgt kan je trager gaan laden waardoor de verliezen hoger zijn en de netto vergoeding hoger. Tel uit de extra (n=1) winst.

Ik verbruik een 5000 kWh op jaarbasis.
Zonder PV en batterijen zou me dat een 1300 tot 1400 op jaarbasis kosten. Maand na maand, jaar na jaar.
Met PV en batterijen kost me dat nu nog een 150 € per jaar (excl. de extra inkomsten uit lokaal HE produceren en salarisauto thuis laden).
Wanneer de inkomsten wegvallen valt ook de kost van 150€ weg. Maar wat je al die tijd hebt kunnen innen kunnen ze je niet meer afnemen en daarna blijven de energierekeningen nog jaren nul.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Denk je nu werkelijk dat ik dat niet mee opgenomen heb in mijn berekening voor mezelf??

Wat ik heb meegenomen:
- maart tot oktober: zonnestroom opslag vs afname - injectie tarief (verschil van zo'n 28 cent/kWh)
- november tot februari: opladen op goedkoop uur en verbruik op duur uur (was zo'n 10 cent / kWh gemiddeld verschil heb ik opgezocht)
- capaciteitstarief naar 2,5 kW (is hier gemiddeld zo'n 6kW besparing per maand)
- 75% gebruik op toegepast van de batterij (omdat je anders uitgaat dat je batterij steeds 100% gebruikt)

Resultaat was 9 à 10 jaar qua TVT. Als dat nu rond de 6 jaar ligt (batterij prijzen zullen nog wel zakken), dan zie ik dat wel zitten.

Bovendien is hierin zo'n backup switch nog niet inbegrepen. Bij ons is het wel zo dat de huidige omvormer geen hybride is, dat maakt het verhaal wel wat anders.

Ik zou graag ook mijn BEV grotendeels kunnen opladen, maar dat is momenteel nog niet economisch verantwoordbaar. Da's een kwestie van tijd, daar ben ik zeker van.

ivob schreef: 1 maand geleden Ik verbruik een 5000 kWh op jaarbasis.
Zonder PV en batterijen zou me dat een 1300 tot 1400 op jaarbasis kosten. Maand na maand, jaar na jaar.
Met PV en batterijen kost me dat nu nog een 150 € per jaar (excl. de extra inkomsten uit lokaal HE produceren en salarisauto thuis laden).
Wanneer de inkomsten wegvallen valt ook de kost van 150€ weg. Maar wat je al die tijd hebt kunnen innen kunnen ze je niet meer afnemen en daarna blijven de energierekeningen nog jaren nul.
En wat was je investeringskost voor je batterij? Ikzelf zit met een jaarverbruik van 14.000 kWh en onze panelen leveren maar de helft momenteel (BEV was toen zeker nog niet mee gecalculeerd, want die was nog niet in zicht). Onze jaar kost ligt momenteel rond de 3.000€ op jaarbasis.
Toen we 6 jaar geleden alles gelegd hadden, dan had ikzelf ook te weinig zicht op die markt en was er nog spraken van een terugdraaiende teller. Dat zijn allemaal factoren die al serieus veranderd zijn en de markt zal nog serieus veranderen de komende jaren.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mijn totale lokale HE investeringskost (dus niet alleen de batterij) bedroeg tot op heden afgerond 25K € (waarvan een initiële inbreng van 500€ eigen middelen).
De totale netto opbrengst (excl. "besparingen" op de energiefacturen) komt daar - tot op heden - al ver bovenuit.

Zoals ik eerder schreef is iedere situatie verschillend.
Mijn elektrisch jaarverbruik is nauwelijks iets meer dan het jouwe. Dan zijn de investeringen om dat verbruik te coveren uiteraard ook lager. Mijn panelen leveren netto meer op dan ik verbruik.

Ik heb ook een totaal ander uitgangspunt. Mijn doelstelling is louter voor de batterij dan ook geen TVT van 6 tot 8 jaar. Voor mij is dat gewoon een onderdeel van mijn gehele HE opstelling.
Mijn doelstelling is onafhankelijk van het grid en de daarmee gepaard gaande kosten worden waarbij me het zelf geen cent kost. De afwezigheid van een energierekening, wisselvallig overheidsbeleid, beslissingen van de VREG en de netbeheerder zijn dan mooi meegenomen extraatjes.

Ik ben ook begonnen met uitsluitend een non hybride PV omvormer en PV gebaseerd op de terugdraaiende teller. Maar de tijd staat niet stil en ik heb me gaandeweg aangepast aan de veranderende tijden (en onderweg zowat alle subsidies meegegraaid die uitgedeeld werden).
En het werk is uiteraard nog niet af. Afhankelijk van de evolutie zullen er steeds zaken aangepast dienen te worden aan de wijzigende omstandigheden. Maar ik loop daarin liever een beetje voorop ipv steeds achter de feiten aan te hollen.

Uiteraard is dat voor iedereen anders en kan niet iedereen dezelfde weg bewandelen.
Dat gaat wel voor meer zaken op. Niet iedereen kan/wil bv. met een BEV rijden, laat staan een Tesla. Dat zijn allemaal verschillende keuzes met hun eigen gevolgen.
Ik zou en het recente verleden bv. al nooit voor een Tesla als auto gekozen hebben omdat deze (toen) niet zonder extra hardware als back up voor de thuisbatterij kan/kon aangesloten worden.
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 1 maand geleden je zelfvoorzienigheidsgraad zo hoog mogelijk krijgen is de prioriteit
My mistake... dat was ook wat ik bedoelde.
ivob schreef: 1 maand geleden En met een iets grotere batterij (tip: goedkoper per kWh) betaal je 12 maanden per jaar maar voor 2,5 kW captar
Die ga je in de winter dan wel moeten opladen uit het net... of dat economisch interessant is (al denk ik er ook aan) is een andere vraag (gezien je RTE).
ivob schreef: 1 maand geleden Mijn totale investeringskost (dus niet alleen de batterij) bedroeg tot op heden afgerond 25K € waarvan 500€ eigen middelen.
De totale opbrengst tot op heden komt daar al ver bovenuit.
Je maakt mooie schijn met je certificaten van je PV met dat statement.
ivob schreef: 1 maand geleden Zoals ik eerder schreef is iedere situatie verschillend.
Inderdaad... maar je moet wel de feiten vertellen (dat je je EV elders gaat laden, extra verwarming hebt met hout, ...) en niet enkel de mooie kant van je verhaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik maak geen geheim van "de feiten".
Had ik het al allemaal niet neergeschreven dan had je uiteraard die kant van het verhaal ook niet gekend.
Er zijn voor mij dan ook alleen maar mooie (financiële) kanten aan dit verhaal.
Ik beweer nergens dat dit dan automatisch voor iedereen opgaat.
Iedereen moet zijn eigen rekening maar maken.

Uiteraard heb ik ook de vrijheid om de opbrengst van certificaten de gebruiken naar eigen goeddunken.
Bij mij is dat door deze deels te herinvesteren in batterijen en productie uitbreidingen.
En je vergeet de meerdere subsidies en belastingvoordelen nog mee in rekening te brengen en de laadvergoeding op basis van lokaal zonneladen. :wink:

De overheidssubsidies zijn/waren beschikbaar voor iedereen die er gebruik van wil/kan maken, zowel voor PV, batterijen, isolatiematerialen, verbouwingen,.........
Aangeboden kansen/voordelen zijn er voor wie ze wil grijpen/benutten. Niet voor wie klaagt dat een ander meer heeft dan hijzelf en verder niets doet (algemene opmerking, niet persoonlijk).

En zoals ik eerder recent al aangaf draait mijn volledige woning gedurende 9 tot 10 maanden volledig op de on grid aangesloten installatie en zonder houtverbruik => 5.6 kWp/5.0 kVA/15,3 kWh. Dat lijkt me geen uitzonderlijke situatie. Toch al niet in de wijk waar ik woon. En gedurende die 9 tot 10 maanden ga ik de EV ook niet "elders" laden. Ik zou wel gek zijn want thuis laden levert extra geld op. Elders laden niet.
De overige 2 tot 3 maanden ga ik op dagen dat de PV niet genoeg produceert deze inderdaad elders uit het net laden om nadien (deels) terug te leveren aan de woning (V2H).
Dat is een 300 kWh teruglevering. Kostprijs nu uiteraard gratis maar zelfs indien betalend is het nog steeds goedkoper dan een netaansluiting.
Zonder netinjectievergoeding 160 € netaansluiting.
300 kWh x 35 cent/kWh extern laden => 105 €.
Hou je nog aan over.
Maar dat zien we dan wel weer. Tegen dan waarschijnlijk weer meer PV productie bijgeplaatst zodat de 300 kWh externe netafname weer daalt en/of de EV de deur uit.

Terzijde (maar ook weer niet helemaal) is een SWW boilervat eveneens een soort "batterij". Je kan er eveneens energie uit eigen productie in opslaan. Net zoals hout trouwens. Zelfs heel geschikt om energie seizoensoverbruggend in op te slaan. Er kan nl. zo'n 5 kWh per kg in opgeslagen worden en relatief lang bewaard. :banana:
Wie op onze breedtegraad op de langere termijn energetisch zo veel mogelijk onafhankelijk wil zijn zet zijn geld beter ook niet allemaal op één paard in maar doet aan (risico)spreiding. Maar ook dat is maar mijn mening. Iedereen mag zijn (energetische) problemen naar eigen goeddunken oplossen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden

Deze leest je kwartierwaarden van fluvius in en maakt aan de hand van je injectie en afname tarieven een simulatie.
Ik dacht altijd dat ik beter voor een 10kWh accu zou moeten gaan, maar de jaarlijkse besparing komt bij mij volgens die site bijna gelijkaardig uit voor een 5 als voor een 10kWh accu. Best goed rekenen dus alvorens op 't gevoel aan te kopen en een verkoper te volgen.
Dergelijke simulaties zijn een onderschatting voor de grotere batterij en houden geen rekening met het feit dat je je verbruikspatroon kan aanpassen. En je het capaciteitstarief op minimum kan houden.

Een grotere batterij wordt veel rendabeler naarmate je meer overschot van kwp panelen hebt.
Met de prijs van zonnepanelen de laatste paar jaar is de meerkost een installatie die 5kwp groter is dan wat nodig voor je verbruik rond de 1500 euro.

Daarmee kan je dan bvb gasverbruik in het tussenseizoen mee uitsparen door de verwarmen met elektrische vuurtjes. Bij mij is dat een extra besparing van minstens €400 per jaar. En gas wordt enkel nog duurder.

En uiteraard hangt alles af van de persoonlijke situatie en van de prijs die je betaalt voor de batterijen.

Maar de meest gemaakte fout die ik zie is dat er “bespaard” werd op het aantal panelen dat men laten leggen heeft.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 20 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden
DarkV schreef: 1 maand geleden De gemiddelde Belg (voor zover die bestaat) komt volgens mij ook toe met een capaciteit van 5 a 15 kWh

Ik denk als je zo'n batterij wilt dat je ook al een p1 meter hebt en dan kun je het gewoon zien. Ik heb een Marstek Venus e v3 gekocht en dat is ruim voldoende. Het is eigenlijk ook alleen het nachtverbruik wat je moet overbruggen en misschien af en toe een piek als er weinig zon is (ik heb ook maar 4 plugin panelen)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

"Het is eigenlijk ook alleen het nachtverbruik wat je moet overbruggen en misschien af en toe een piek als er weinig zon is".
Men "moet" helemaal niets.
Zoals al eerder aangehaald mag en kan iedereen voor zichzelf bepalen welk verbruik men via eigen lokale opwek al dan niet wenst te overbruggen.
Het zou correcter zijn wanneer je schreef:
"Het is eigenlijk ook alleen het nachtverbruik dat ik wil overbruggen en misschien af en toe een piek als er weinig zon is. :wink:

Andere doelstellingen vragen om andere oplossingen.
Ik wil bv. niet alleen mijn eigen nachtverbruik overbruggen (want dat is bijna onbestaande dus loont zelfs niet met een PiB) noch het captar verminderen (want dat is ook zonder thuisbatterij niet hoog) maar het 24/7/365 huishoudelijk en mobiliteitsverbruik zoveel mogelijk van de netafname loskoppelen.

Er is aan beide uitgangspunten niets verkeerd.
Maar ze liggen ver van elkaar dus ook de oplossing ligt aan beide zijden van het spectrum.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 1 maand geleden Men "moet" helemaal niets.
Je bent er een semantische discussie van aan het maken want in essentie bedoelen we allemaal hetzelfde.

Mensen willen besparen en of dat nu is door captar te verminderen, nachtverbruik te overbruggen, minder te injecteren, ... is niet echt de discussie.
duizend schreef: 1 maand geleden Maar de meest gemaakte fout die ik zie is dat er “bespaard” werd op het aantal panelen dat men laten leggen heeft.
Ideeen veranderen... in het verleden was er de regel dat je ongeveer evenveel plaatste als je verbruikte (en toen was de meerkost voor extra panelen ook nog hoger).

Vandaag de dag, met batterijen, kan je beter wat meer plaatsen zodat het aantal dagen dat je zelfvoorzienend bent hoger komt te liggen.

Punt blijft wel dat een extra batterij, wat extra panelen, ... uiteindelijk allemaal euro's kosten die je moet terugverdienen (tenzij het een hobby is).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 59 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals het hier eerder reeds werd aangehaald moet iedereen dit voor zichzelf uitmaken of het nuttig/winstgevend kan zijn of niet.

Tot 3 jaar geleden woonden we in een huis waar zonnepanelen hebben laten leggen die gewoon ons verbruikt dekte op jaarniveau (analoge meter en dus terugdraaiende meter)

3 jaar geleden kochten we een nieuwe woning waar nog geen zonnepanelen lagen. Ik heb toen de "gok" gewaagd om ~7000Wp aan panelen om het dak te leggen en te kiezen voor een SAJ hybride omvormer. Van batterijen was toen in mijn geval nog geen sprake.

Ondertussen zijn we 3 jaar verder en keek ik afgelopen maanden ook rond voor een batterij. Ik heb heb het geluk gehad dat de SAJ omvormer het PYLON protocol praat en zo dus compatibel is met een 16kWh NKON ESS batterij. Ik kon de batterij aankopen voor €1600. Sinds de installatie (midden maart 2026) draai ik volledig op zonnestroom/batterij.

Sinds midden maart gebruikte ik al 401KWh uit de batterij * €0.3 = ~€120 stroom die ik niet van het net moest halen. Ik ben er in mijn geval behoorlijk zeker van dat ik de kosten die ik heb gemaakt terug zal verdienen. Ik had het voordeel dat ik reeds een investering deed voor de panelen + omvormer waar ik de batterij gewoon kon op aansluiten.

Voor iemand die zijn installatie volledig moet aanpassen puur om een batterij te kunnen aansluiten kan de kost volledig anders zijn. Wat ik niet goed snap is dat mensen soms ettelijke duizenden Euro's uitgeven om een batterij te kunnen gebruiken. Had ik €3000 a €5000 moeten investeren om een batterij te laten installeren dan ging ik dit persoonlijk nooit gedaan hebben. Nu toch nog niet...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 1 maand geleden Mensen willen besparen en of dat nu is door captar te verminderen, nachtverbruik te overbruggen, minder te injecteren, ... is niet echt de discussie.
Dat is dan misschien jouw uitgangspunt en dat van "de mensen".
Maar niet de mijne want ik voel me niet verplicht om de mening/handelswijze van "de mensen" achterna te lopen.
Dat me dat dan een cent extra kost mij niet gelaten. Ik moet er ook niets anders voor laten.
Dat dit niet geheel overeenkomt met het uitgangspunt noch de situatie van "de mensen" begrijp ik maar daarom moet ik die handelswijze nog niet delen.
Ik kan best mijn eigen rekening maken en daar naar handelen ipv deze te baseren op wat "de mensen" daar dan van zouden denken of dat al dan niet een goed idee vinden.
Ik verkeer, door andere prioriteiten te stellen, dan gelukkig ook niet in de situatie dat ik iedere aankoop persé moet terugverdienen. Moest dat het uitgangspunt zijn van "de mensen" en eveneens reflecteren op alle aankopen kon je na een paar jaar al stoppen met werken. Ah ja, want een aankoop verdient zich toch terug na 5 tot 8 jaar dus eenmaal je alles een keer hebt aangekocht betaalt het zichzelf wel terug. :roll:

Net zoals met andere aankopen kijk ik of het budget er is. Er gaat immers niets buiten wat er al niet eerst binnenkwam. Dan is er ook geen noodzaak meer om het binnen x jaar "terug te verdienen" want het is al betaal bij aankoop/installatie.
Dat sommigen aankopen/installaties extra geld genereren is mooi meegenomen maar geen prioritair doelstelling. Hier toch niet. Waarschijnlijk bij "de mensen" waar jij als spreekbuis voor bent aangeduid wel maar dat is hun rekening en niet de mijne.
Ideeen veranderen... in het verleden was er de regel dat je ongeveer evenveel plaatste als je verbruikte (en toen was de meerkost voor extra panelen ook nog hoger).
Niet alleen ideeën maar ook mensen kunnen verschillend denken en handelen.
In 2011 heb ik geen PV geplaatst op basis van mijn verbruik maar op basis van wat er met de toen beschikbare technologie maximaal op mijn dak paste en binnen de toen geldende reglementering toegelaten was en uiteraard wat het meeste extra geld zou opleveren. Dat laatste zorgde er toen al voor dat de meerkost voor meer PV dan verbruik in no time eruit kon worden gehaald.
Punt blijft wel dat een extra batterij, wat extra panelen, ... uiteindelijk allemaal euro's kosten die je moet terugverdienen (tenzij het een hobby is).
Of wanneer je zo onafhankelijk mogelijk van het net en de daarmee samenhangende reglementering wil opereren.
Principes mogen iets kosten (hier toch) en moeten niet noodzakelijk terugverdiend worden (hier toch niet).
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef: 1 maand geleden Voor iemand die zijn installatie volledig moet aanpassen puur om een batterij te kunnen aansluiten kan de kost volledig anders zijn. Wat ik niet goed snap is dat mensen soms ettelijke duizenden Euro's uitgeven om een batterij te kunnen gebruiken.
Voor die iemand is de kost 700 euro hoger om een nieuwe hybride omvormer te hangen.

Ik snap die waanzinnige batterij prijzen die men met de glimlach betaalt ook niet.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

Ik durf niet zeggen wat mijn installatie gekost heeft, maar het is dan ook premium materiaal (waarmee ik niet wil zeggen dat ander materiaal minder goed zou zijn). Ik denk dat ik makkelijk 25-30k€ kwijt ben voor een 30kWh bat (BYD), omvormers (Victron)en 15kWp zonnepanelen. Wel geen DIY (buiten AC gedeelte dan). Achteraf gezien misschien wel full DIY moeten gaan en had dan misschien 10-15k€ kunnen besparen door gebruik andere batterijen en retail prijzen voor dezelfde omvormers…
Maar kom, het draait super goed en ik ben tevreden, terugverdientijd boeit mij niet echt. Het is meer een hobby en verzekering.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

NuKeM schreef: 1 maand geleden Het is meer een hobby en verzekering.
Verzekering tegen slecht slapen?
Dat snap ik. Trump, Hormuz, Poetin, ... heeft weinig impact op mijn energie-uitgaven, want ik heb met PV+batterij nogal een "hedge" tegen prijsstijgingen.
Met x2 of zelfs x10 doet de factuur niet echt pijn.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Te Koop forum

Iedere situatie is anders.

Hier al 7kWp zonnepanelen liggen mét batterij en toch nemen we nog meer als 10.000kWh per jaar van het net af (wpb, warmtepomp, 2 EV's, ...)

Hier dynamisch tarief. En als ik dan kijk om nog panelen bij te leggen, zie ik dat dat eigenlijk een behoorlijk lange terugverdientijd heeft. Ten minste als ik deze bereken aan de prijs van elektriciteit als de panelen veel leveren: als de panelen veel leveren, staat de elektriciteit meestal aan 0-prijs en betaal ik (taksen inclusief) 13c€/kWh ofzo en als er nog wat wind in het weekend staat nóg minder.

Af te wachten wat de elektriciteitsprijs de komende jaren gaat doen, als meer en meer batterijen/batterijparken komen ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 1 maand geleden Ik durf niet zeggen wat mijn installatie gekost heeft,
Ik wel want daar is weinig geheim aan: afgerond 25000 €.
En uiteraard onafhankelijk van netbeheerder, cloudservice.
Argon schreef: 1 maand geleden Voor iemand die zijn installatie volledig moet aanpassen puur om een batterij te kunnen aansluiten kan de kost volledig anders zijn.
Wat valt er dan volledig aan te passen?
Een PiB plug je gewoon in een aanwezig stopcontact (dat sowieso al veilig dient te zijn, wie voor het plaatsen van een batterij al voor zichzelf beslist heeft zijn installatie niet in overeenstemming te brengen met de AREI standaarden kan een probleem hebben doch dat komt dan niet door de keuze voor een batterij).

Op zowat iedere bestaande PV installatie kan je eveneens een retrofit batterij installatie aansluiten.
Wat ik niet goed snap is dat mensen soms ettelijke duizenden Euro's uitgeven om een batterij te kunnen gebruiken. Had ik €3000 a €5000 moeten investeren om een batterij te laten installeren dan ging ik dit persoonlijk nooit gedaan hebben. Nu toch nog niet...
Mensen leggen persoonlijk dan ook andere prioriteiten met andere keuzes en andere gevolgen.
Zo ook wat betreft de prioriteiten om met hun eigen geld om te gaan.

Ik zou ook nooit 3000-5000€ besteden aan wat extra blingbling opties voor een auto, een cruise van een tweetal-weken, de allerlaatste en snelste gamecomputer, iedere twee jaar de laatste nieuwe smartphone uit het topsegment, de lichtste racefiets om ieder WE van café naar café te kunnen rijden, een mooie buitenafwerking van een woning voor het oog van de buren,........
Wanneer ga je die "investeringen" terug verdienen?
Mensen geven geld uit aan alles en nog wat zonder TVT en dat begrijp ik want maakt deel uit van de leukere dingen in het leven. Maar daarom moet men (ik) nog niet dezelfde weg volgen.
Ieder zijn ding.

Toegevoegd na 7 minuten 6 seconden:
pfuhu schreef: 1 maand geleden Af te wachten wat de elektriciteitsprijs de komende jaren gaat doen, als meer en meer batterijen/batterijparken komen ...
Met de combinatieverzekering van PV en thuisbatterijen (afgestemd op het verbruik) maakt dat toch niet meer uit?
Je hebt alle kosten al vooruit betaald en je bent nadien niet meer afhankelijk van geopolitieke beslissingen noch de afwezigheid van landelijk beleid, het weer,........

Andere situaties andere handelswijzen.
Ik neem dan weer geen 10000 kWh van het net af (dat verbruik ik niet eens op een jaar) en neem (tot op heden) geen dynamisch contract (want dat is voor mijn situatie duurder dan een variabel).
Wanneer de netprijzen laag zijn heb ik doorgaans productieovverschot en geen enkele incentive om dan an het net energie af te nemen. En ook op een nul groothandelsprijs betaal je voor netafname nog steeds de volle pot overheadkosten. Overheadkosten waar je evenmin vat op hebt.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

pfuhu schreef: 1 maand geleden Iedere situatie is anders.

Hier al 7kWp zonnepanelen liggen mét batterij en toch nemen we nog meer als 10.000kWh per jaar van het net af (wpb, warmtepomp, 2 EV's, ...)
DIY prijs voor 15kwp extra aan zonnepanelen is €4000
Daarmee zakt je rekening met minstens €800 per jaar.
5 jaar TVT…
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Of gewoon tweedehands panelen halen. Je kan nog performante panelen met bevestigingsmateriaal tegen weggeefprijzen genoeg vinden.
Wacht nog maar paar jaar dan vind je (plugin) thuisbatterijen ook aan dumpprijzen.
Veel mensen willen dikwijls gewoon het laatst nieuwe ongeacht of vorige terugverdiend is.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 32 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden De te grote batterij ligt aan de mensen zelf, hebzucht of overschatting van gebruik dat men onvoldoende gemeten heeft. De batterijen zijn meestal uitbreidbaar dus als je klein begint kan je nog altijd aanvullen, als je direct te groot neemt dan heb je mogelijk een probleem. Dat geldt ook enkel als terugverdienen de enige reden is. Er zijn echter ook andere redenen/argumenten zoals onafhankelijkheid of stabiliteit.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij mij zou een 5kWh batterij volstaan, ik heb nu 7,68. De installateur had er graag nog een extra blokje van 3,8 bij gezet om zo aan 11,5 te raken. Ik zeg van, ha nee, laat maar, ik kan dat extra blokje er later ook bij zetten natuurlijk.

Uiteraard zegt hij en schrapt het blokje van 1900 euro. Dit jaar had ik dan toch graag dat extra blokje bij laten installeren om een volledige dag met slecht weer te kunnen overbruggen, ik vraag zijn prijs op en... 460 euro levering en installatie er bij. Tegen dat je die 460 euro er extra hebt kunnen bijverdienen.

Met van die stekkerbatterijen heb je dat probleem natuurlijk niet.

Anderzijds, ik heb een batterij genomen voor de gemoedsrust en niet voor de terugverdientijd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet welk type batterij je hebt, maar 1900 euro voor 3,8 kwh is bijna het driedubbele van een normale prijs.
460 euro om het blokje er bij te plaatsen is er ook serieus over, het is minder dan een half uur werktijd.
Waarom koop je de batterij niet online en zet je het zelf erbij? Iedereen kan dat, het is plug&play.
Tenzij je iets exotisch gekocht hebt.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 32 keer

Het is een Alpha ESS. Een smile-G3 blokje van 3,84kWh. Ik heb al gezocht om dat online te kopen maar dat is niet zo in 1-2-3 te doen blijkbaar.

Overal staat praktisch een knop bij met: klik hier voor de offerte of de prijs aan te vragen. Misschien dat anderen hier ergens hun webshops hebben waar dat zo kan besteld worden want overal: exclusief voor installateurs? De paar webshops die ze wel aanboden kwamen even duur uit als mijn leverancier maar die willen deze zelf plaatsen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door SPR 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

Nog een groot voordeel van plugin batterijen waar je zonnepanelen kan op aansluiten, is dat je uw batterij kan laden van dc naar dc. Dus geen 'verlies'. Met zonnepanelen met hun eigen omvormer ga je van dc naar ac en laad je van ac naar dc... Om daarna terug om te zetten in ac. Elke keer verlies. 2 x meer omzetten dan met die plugin batterijen, wat ook weer een verlies betekend van 10 a 20%. Je hoeft dus eigenlijk minder zonnepanelen te leggen, voor evenveel opbrengst.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Nadeel daarvan is dat je per string maar één of max twee panelen kan aansluiten op plugin batterij. Dus enkel interessant voor nieuwe (kleinere) installaties.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

SPR schreef: 1 maand geleden
Dizzy schreef: 1 maand geleden De te grote batterij ligt aan de mensen zelf, hebzucht of overschatting van gebruik dat men onvoldoende gemeten heeft. De batterijen zijn meestal uitbreidbaar dus als je klein begint kan je nog altijd aanvullen, als je direct te groot neemt dan heb je mogelijk een probleem. Dat geldt ook enkel als terugverdienen de enige reden is. Er zijn echter ook andere redenen/argumenten zoals onafhankelijkheid of stabiliteit.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij mij zou een 5kWh batterij volstaan, ik heb nu 7,68. De installateur had er graag nog een extra blokje van 3,8 bij gezet om zo aan 11,5 te raken. Ik zeg van, ha nee, laat maar, ik kan dat extra blokje er later ook bij zetten natuurlijk.

Uiteraard zegt hij en schrapt het blokje van 1900 euro. Dit jaar had ik dan toch graag dat extra blokje bij laten installeren om een volledige dag met slecht weer te kunnen overbruggen, ik vraag zijn prijs op en... 460 euro levering en installatie er bij. Tegen dat je die 460 euro er extra hebt kunnen bijverdienen.

Met van die stekkerbatterijen heb je dat probleem natuurlijk niet.

Anderzijds, ik heb een batterij genomen voor de gemoedsrust en niet voor de terugverdientijd.
Je geeft toch zelf aan dat je meer nodig hebt en dus had je inderdaad best beter gemeten, ook bij slecht weer.

Bijplaatsen kan inderdaad... in theorie maar als je het niet zelf kan dan hang je weer vast aan een installateur en die vragen goed door. Een stekkerbatterij kan je toevoegen maar biedt niet hetzelfde.

Soit, de terugverdientijd is maar één aspect bij een batterij. Rijk worden ga je niet meer doen met batterijen te kopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 1 maand geleden Het is een Alpha ESS. Een smile-G3 blokje van 3,84kWh. Ik heb al gezocht om dat online te kopen maar dat is niet zo in 1-2-3 te doen blijkbaar.
Tja, asap je alpha Ess “vendor lock in batterij” verkopen.
Met dat geld een low voltage standaard batterij kopen merk dye, dyness, Pylontech, nkon.
Voor minder dan €1900 koop je een low voltage batterij van 16kwh.
Je krijgt geld terug… en je hebt dubbele capaciteit.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer

LV is niet altijd een optie. Ik moet een 10 KVA omvormer hebben met minstens 3 MPPT, liefst 4. Die zijn er helaas alleen maar voor HV batterijen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 393 keer
Provider

Wie wat meer info wenst over de Indevolt accu mag me steeds contacteren
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

devastator schreef:LV is niet altijd een optie. Ik moet een 10 KVA omvormer hebben met minstens 3 MPPT, liefst 4. Die zijn er helaas alleen maar voor HV batterijen.
Met een victron systeem plaats je zo veel mppt's als je wil. Ben je zeker dat deye en soorten geen versies 3f met 3 trackers heeft?
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Een victron systeem (geplaatst) is wel een andere prijsklasse, toxh? Solis heeft bv 4 mppt, maar enkel met HV. Deue heeft er volgens mij geen
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

devastator schreef:Een victron systeem (geplaatst) is wel een andere prijsklasse, toxh? Solis heeft bv 4 mppt, maar enkel met HV. Deue heeft er volgens mij geen
Volgens mij sowieso de moeite waard. Er zijn niet zo veel installateurs wel.

Beter dan bijvoorbeeld een lockin met Alpha ess, dan ben je je geld aan het weggooien
duizend
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef: 1 maand geleden Een victron systeem (geplaatst) is wel een andere prijsklasse, toxh? Solis heeft bv 4 mppt, maar enkel met HV. Deue heeft er volgens mij geen
ofwel

2x 1 fase omvormer van 5 kW plaatsen
HV Solis omvormer nemen en HV batterij zonder vendor lock in er op aansluiten

mogelijkheden genoeg om prijsbewust batterij te plaatsen
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad weinig installateurs te vinden. Complete sets die online te vinden zijn, zijn een apk duurder dan een alpha ess setup inclusief installatie en 6kwp panelen.

Toegevoegd na 3 minuten 13 seconden:
duizend schreef: 1 maand geleden
devastator schreef: 1 maand geleden Een victron systeem (geplaatst) is wel een andere prijsklasse, toxh? Solis heeft bv 4 mppt, maar enkel met HV. Deue heeft er volgens mij geen
ofwel

2x 1 fase omvormer van 5 kW plaatsen
HV Solis omvormer nemen en HV batterij zonder vendor lock in er op aansluiten

mogelijkheden genoeg om prijsbewust batterij te plaatsen
Dat kan ... maar HV batterijen zijn een stuk duurder dan LV.

Mijn situatie: 3 strings op 2 niet hybride omvormers van 6,6 KVA. Wil extra panelen plaatsen, dus moet ide bestaande omvormers vervangen. Anders kan ik maar een 3,3 kva omvormer plaatsen voor 6 kwp nieuwe panelen
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”