Ik maak geen geheim van "de feiten".
Had ik het al allemaal niet neergeschreven dan had je uiteraard die kant van het verhaal ook niet gekend.
Er zijn voor mij dan ook alleen maar mooie (financiële) kanten aan dit verhaal.
Ik beweer nergens dat dit dan automatisch voor iedereen opgaat.
Iedereen moet zijn eigen rekening maar maken.
Uiteraard heb ik ook de vrijheid om de opbrengst van certificaten de gebruiken naar eigen goeddunken.
Bij mij is dat door deze deels te herinvesteren in batterijen en productie uitbreidingen.
En je vergeet de meerdere subsidies en belastingvoordelen nog mee in rekening te brengen en de laadvergoeding op basis van lokaal zonneladen.
De overheidssubsidies zijn/waren beschikbaar voor iedereen die er gebruik van wil/kan maken, zowel voor PV, batterijen, isolatiematerialen, verbouwingen,.........
Aangeboden kansen/voordelen zijn er voor wie ze wil grijpen/benutten. Niet voor wie klaagt dat een ander meer heeft dan hijzelf en verder niets doet (algemene opmerking, niet persoonlijk).
En zoals ik eerder recent al aangaf draait mijn volledige woning gedurende 9 tot 10 maanden volledig op de on grid aangesloten installatie en zonder houtverbruik => 5.6 kWp/5.0 kVA/15,3 kWh. Dat lijkt me geen uitzonderlijke situatie. Toch al niet in de wijk waar ik woon. En gedurende die 9 tot 10 maanden ga ik de EV ook niet "elders" laden. Ik zou wel gek zijn want thuis laden levert extra geld op. Elders laden niet.
De overige 2 tot 3 maanden ga ik op dagen dat de PV niet genoeg produceert deze inderdaad elders uit het net laden om nadien (deels) terug te leveren aan de woning (V2H).
Dat is een 300 kWh teruglevering. Kostprijs nu uiteraard gratis maar zelfs indien betalend is het nog steeds goedkoper dan een netaansluiting.
Zonder netinjectievergoeding 160 € netaansluiting.
300 kWh x 35 cent/kWh extern laden => 105 €.
Hou je nog aan over.
Maar dat zien we dan wel weer. Tegen dan waarschijnlijk weer meer PV productie bijgeplaatst zodat de 300 kWh externe netafname weer daalt en/of de EV de deur uit.
Terzijde (maar ook weer niet helemaal) is een SWW boilervat eveneens een soort "batterij". Je kan er eveneens energie uit eigen productie in opslaan. Net zoals hout trouwens. Zelfs heel geschikt om energie seizoensoverbruggend in op te slaan. Er kan nl. zo'n 5 kWh per kg in opgeslagen worden en relatief lang bewaard.

Wie op onze breedtegraad op de langere termijn energetisch zo veel mogelijk onafhankelijk wil zijn zet zijn geld beter ook niet allemaal op één paard in maar doet aan (risico)spreiding. Maar ook dat is maar mijn mening. Iedereen mag zijn (energetische) problemen naar eigen goeddunken oplossen.