Paritair comité 220 - loon en classificatie

Plaats reactie
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 54 keer

Vermits Juridisch Forum op dit moment onwerkbaar traag is en een aantal 'vaste waarden' aangegeven hebben niet meer te willen meewerken door gebrek aan oplossing voor de traagheid, post ik m'n probleem hier ook even. You never know...

Sinds oktober 2025 ben ik aan het werk bij een KMO als Account Manager voor Vlaanderen. Er werd een loon en bonusregeling afgesproken.

Door wat akkefietjes met uitbetaling van maaltijdcheques (aanpassing 1€ vanaf 1 januari 2026) en uitbetaling ecocheques 2025 (nog steeds niet gekregen, referteperiode was 1 januari tot 31 december) ben ik eens dieper in m'n loonbrief gedoken.

Op loonbrief staat functie 'Account Manager', classificatie 4.

Als ik echter op werk.belgie.be PC 220 opzoek, zie ik dat vertegenwoordiger (wat m'n eigenlijke job is, ik ga de baan op om nieuwe klanten aan te brengen, contracten te bespreken, deals te sluiten, vertrouwensrelaties op te bouwen, ik vertegenwoordig het bedrijf op professionele beurzen,...) in classe 6 zit. Bovendien is het barema een loopbaanbarema, en geen ervargingsbarema. Vermits ik een loopbaan heb van 36 jaar kom ik in de hoogste looncategorie.

Probleemstelling: het loon dat in m'n contract staat is zo'n 900 te laag. Hoe ik het ook bekijk, ik vind in de tabellen nergens het afgesproken loon terug. Het dichtste dat ik in de buurt kom is categorie 4 met 16 jaar loopbaan.

Ik heb dit donderdag aan m'n werkgever gemeld. Die ging dit bekijken met Partena. Als ex werkgever weet ik dat als zoiets gebeurd het antwoord meestal binnen de 24 uur in de mailbox van de werkgever zit.
Vandaag stelt de werkgever me het volgende voor: ik heb nog geen nieuws van Partena maar ik wil je volgend voorstel doen:
- uitbetaling van het correcte loon volgens de correcte classificatie vanaf 1/7/2026
- halvering van de bonusregeling van 30% naar 15%
Hij ziet het niet zitten om alles retroactief sinds oktober 2025 te corrigeren.

Mijn eerste antwoord was dat wat hij voorstelt niet echt wettelijk OK is. Het feit dat hij me dit voorstel doet wil voor mij zeggen dat hij weet dat er een fout gebeurd is. Ik weet ook waar en hoe de fout gebeurd is.
In categorie 4 vind je 'sales promotor'. Werkgever heeft wellicht Partena gebeld met de melding: ik ga een sales aanwerven, bezorg me het loon.
Sales promotor is echter iemand die in supermarkten demonstraties en proeverijen doet, of nog een merchandiser die in winkels POS materiaal gaat installeren.
Mijn taak is wel degelijk vertegenwoordiger, en ik zou zelf kunnen argumenteren dat ik in categorie 7 val vermits ik ook de taken van Key Account Manager op mij neem.

Ik voel me heel slecht bij het voorstel van de werkgever. Hij WEET dat hij fout zit, en wil dit corrigeren aan de laagst mogelijke kost voor hem (verlaging bonusregeling).
Langs de andere kant, als ik het niet aanvaard, teken ik m'n doodsvonnis bij die werkgever.

Enig advies?

P.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

ik zeg altijd als je akkoord gaat met de voorwaardes waar je voor tekent, moet je daarna natuurlijk niet zeiken dat ze niet zijn wat je wil, want dan had je niet moeten tekenen.
belangrijker is vaak dat je de job graag doet en goed overeenkomt in de firma, zolang je kan rondkomen met het loon (waar je mee akkoord bent gegaan)

of je functie nu "account manager", "sales manager", "vertegenwoordiger, of "sales promotor" is.... uiteindelijk ben je dus een verkoper.

afhankelijk van de daadwerkelijke inhoud en het bedrijf, kan het dus dat jij *vind* dat je job meer "vertegenwoordiger" is, maar dat het eigenlijk toch werkelijk meer "account manager" is binnen de firma.
(wat stond er overigens op de sollicitatie? stond daar vertegenwoordiger of heb je letterlijk op een account manager job gesolliciteerd ?)

hoe het verder wettelijk zit en "wie gelijk heeft" is een ander vraagstuk: want hoe dat ook zit, ofwel ga jij je slecht voelen, ofwel gaat de baas je niet graag zien,
dus een lang leven bij die firma zal je niet hebben als je na een goed halfjaar al gaat klagen over de voorwaarden.
(trouwens, was het dan niet slimmer om over de commissie te onderhandelen.... tenzij je niet goed verkoopt ?)

also, wat betreft het barema: waar zie jij dat het een loopbaanbarema is? voor zover ik weet is het barema in pc200 nog steeds gebaseerd op "relevante eerdere werkervaring bij de huidige of vorige werkgever" ?

ter referentie, hier zijn trouwens de klasse-onderscheidingen in PC200, en je moet ook onthouden dat je in je eerste jaar zit, en dus in loonschaal 1 valt ook.
(maar als ex-werkgever vermoed ik dat je daar dan rekening mee hebt gehouden ?)

klasses.png
iamborg
Pro Member
Pro Member

Splitter schreef: 2 maanden geleden also, wat betreft het barema: waar zie jij dat het een loopbaanbarema is? voor zover ik weet is het barema in pc200 nog steeds gebaseerd op "relevante eerdere werkervaring bij de huidige of vorige werkgever" ?

ter referentie, hier zijn trouwens de klasse-onderscheidingen in PC200, en je moet ook onthouden dat je in je eerste jaar zit, en dus in loonschaal 1 valt ook.
(maar als ex-werkgever vermoed ik dat je daar dan rekening mee hebt gehouden ?)
Even goed lezen: het gaat over PC 220 waar de functies heel strak afgebakend zijn via de ORBA score.
https://werk.belgie.be/sites/default/fi ... nwoordiger

Foutjes heb ik inderdaad gemaakt tijdens m'n 20 jaar als werkgever, maar ik vloekte eens goed en verbeterde alles retroactief. Vergeet niet dat een barema van dwingend recht is. Je mag altijd meer geven, nooit minder.

De fout bij mij is tweeledig: verkeerde classificatie én verkeerde loopbaan, want zelfs in de lagere categorie word ik te weinig betaald volgens loopbaan.

P.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1729 keer
Bedankt: 1652 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Het is me nog niet duidelijk wat precies in je contract staat en wat je precies betaald wordt. Als je minder betaald bent dan in je contract staat, dan moet dat aangepast worden. Als je dankzij je discussie een verhoging krijgt tov je contract, dan gewoon da k je zeggen en het verleden stil laten.

Ervaring bij een andere werkgever wordt trouwens niet automatisch meegenomen als je start bij een nieuw bedrijf.

Ben je trouwens gesyndiceerd?
iamborg
Pro Member
Pro Member

Uit het PC 220 waarnaar ik de link in m'n antwoord gezet heb:

2.1.3 Anciënniteit
Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst verstaat men onder "loopbaan" : alle
periodes van effectieve prestaties, in België of in het buitenland, ongeacht de functie, ongeacht het
statuut, ongeacht het contract, ongeacht het arbeidsregime en ongeacht de sector.
Worden gelijkgesteld met de periodes van loopbaan de volgende periodes van schorsing van de
uitvoering van de arbeidsovereenkomst en van inactiviteit zonder een totaal van 5 jaar te
overschrijden

In m'n contract staat als functie 'account manager', een 'sjieke' naam voor vertegenwoordiger.
Als je dan even gaat kijken in de PDF, vind je die functie terug onder categorie 6.
Op m'n loonbrief staat echter categorie 4, wat een beduidend lager loon betekent.
Bovendien is het baremiek loon ook hoger dan het loon dat ik krijg.
Ook is er zelfs binnen die functie slechts rekening gehouden met 16 jaar loopbaan en niet met het maximum van 25 jaar loopbaan (zie hier net boven)

De fout die gebeurd is is simpel: werkgever belt partena, zegt 'ik werf een sales aan', en partena zoekt sales op in PC 220 en valt op 'sales promotor', maar een sales promotor is een promo-boy/girl, een demonstratuer/demonstratrice of nog een merchandiser, en onderhandelt niet over contracten, prijzen, kortingen, hoeveelheden, betaaltermijnen. Allemaal dingen die ik wél doe en onder de functie vertegenwoordiger vallen.
Werkgever heeft dan ook 0 ervaring met het aanwerven van personeel. Bedrijf bestaat 40 jaar maar hij is er pas een maand of 11, ik was de eerste persoon die hij aanwierf.
Het komt er dus op neer dat hij Partena niet alle informatie gegeven heeft die nodig was voor het bepalen van m'n loon.

Ik krijg wel degelijk uitbetaald wat in m'n contract staat, maar de barema's in een PC of CAO zijn van dwingend recht en daar kan en mag een werkgever niet van afwijken. Hij mag altijd meer geven, maar nooit minder.

P.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1729 keer
Bedankt: 1652 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ok dus je krijgt exact wat in je contract staat, maar je contract komt niet overeen met wat in je paritaire comité voorzien is. Dus beide hebben jullie een fout gemaakt. Want beide hebben jullie een fout contract getekend.

Juridisch heb je waarschijnlijk gelijk dat je recht hebt op correctie van het verleden. Maar juridisch kan je enkel iets afdwingen bij ee' rechter. De rest is discussie en goodwill. . Praktisch gezien moet je bekijken hoe je je toekomst ziet bij dit bedrijf en of je bereid bent voor deze issue van werkgever te veranderen.

Je kan ook een tussenoplossing voorstellen, bijvoorbeeld nog gans dit jaar 30 pct commissie houden en vanaf volgend jaar op 15 pct. Geen idee in welke mate je werkgever dit gaat appreciëren maar het lost het probleem van administratieve rompslomp op.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

iamborg schreef: 1 maand geleden Even goed lezen: het gaat over PC 220 waar de functies heel strak afgebakend zijn via de ORBA score.
goedemorgen.... ogen weer open en bril gepoetst, want de 2de 2 had ik idd mislezen.

je werkgever wil het vanaf volgende maand corrigeren, en je hebt dat laatste +/- halfjaar ook overleefd en bent nu pas zelf gaan kijken naar je contract,
dat je dus destijds getekend had...
ik zou gewoon (als ik tevreden was over job/firma) accepteren, ofwel een tegenvoorstel neerleggen, maar dat afgelopen halfjaar gewoon vergeten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”