Waarom heeft Telenet een betere 5G-dekking dan 4G-dekking?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Scherm­afbeelding 2026-05-23 om 16.07.31.png
Scherm­afbeelding 2026-05-23 om 16.07.39.png
Ik hoop dat jullie het verschil kunnen zien.

Het landelijke 4G-dekking van Telenet is toch belachelijk slecht als je ze vergelijkt?

Bij Orange en Proximus zijn de dekkingskaarten voor 5G ook beter, maar het verschil is vrij beperkt. Maar bij Telenet is het verschil toch heel groot? Echt heeeeeel groot.

Ik dacht dat 5G een slechtere bereik had of plaatst Telenet enkel nog 5G masten?
Internet + TV: Telenet
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Voor echte info ga je bij Telenet zelf moeten zijn, maar ik vermoed eerder een gevalletje van de Wet van de remmende voorsprong.
Als je vandaag niet mast plaatst, waarom zou je dan niet direct voor 5G gaan?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2036 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat zijn louter theoretische kaarten:
BIPT stelt dekkingskaarten op van de verwachte signaaldekking voor mobiele netwerken op basis van gegevens verstrekt door de operatoren.
Theoretische dekking van minstens -85 dBm RSRP (groen) zegt niet veel over de gebruikservaring. Ik vermoed dat Telenet nog niet alle masten heeft aangesloten op 10 Gbps fiber, dat is wat uiteindelijk telt: het netwerk achter de mast. 4G of 5G maakt niet veel uit, want het is nog geen 5G SA.

De praktijk vertelt toch een totaal ander verhaal: https://insights.opensignal.com/reports ... experience
wouter5
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Louter informatief. Los van glasvezel, op wat voor lijnen worden die gsm-masten eigenlijk aangesloten? Ik veronderstel dat er een verschil is tussen een mast in centrum Leuven tov een veld in het midden van Kaulille.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2036 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat verschilt, in principe is er dedicated fiber beschikbaar en dan gebruiken operatoren Ethernet, dus bij 10 Gbps fiber is dat dan 10GBASE-LR.
Maar snellere Ethernet-varianten of andere protocollen kunnen ook. PON bijvoorbeeld wanneer er geen dedicated fiber ligt. Of als er helemaal geen fiber ligt, dan via een straalverbinding naar een andere mast in de buurt met fiber.
ghostboy1993
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Vergeet niet dat Telenet Base heeft opgekocht , ze moeten eerst winst halen uit die netwerk.
En ook rekening houdende dat Base ( voordat het in de hande van telenet kwam ) de laatste 2 jaar geen zak hebben geinvesteerd omdat ze wisten dat ze gingen verkocht worden ...

Moet wel zeggen dat telenet nu wel een inhaal beweging probeert te maken met de middelen die ze hebben....
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik opnieuw Telenet omdat ik dat 1 jaar gratis kan gebruiken en het verschil tussen 4G en 5G is toch groot. Met 5G heb ik nu plots overal, zelfs in de trein hogere snelheden en betere stabiliteit. Het is indrukwekkend.

4G is eigenlijk nog altijd redelijk slecht, maar 5G is wel min of meer even goed als Orange en Proximus.
Internet + TV: Telenet
ghostboy1993
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

@Kun bedankt om je ervaring te delen !
Ben zelf ooit TMF mobile geweest , Jim mobile maar ook base zelf !
Ik weet alleen dat hun 3G de aller beste was qua dekking :banana:
4G was toen ok en heb geen zicht over 5G.
Wel kan ik je zeggen waar ik woon in Houthalen ( Limburg ) ( klein 2Km buiten de dorp ) heb ik 1 streepje 4G binnen huis en kun je echt niks mee aanvangen .
Ik weet dat nu via bezoek die Telenet heeft maar buiten mijn appartement is er perfect 2 a 3 strepen en werkt het prima :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”