Wij hebben hier thuis Telenet One (500 Mbps) met een witte rechthoekige vierkante witte HGW modem / router waar er ook een ventilator in zit.
Daar achter steekt een TPLink Deco systeem wat qua snelheid eigenlijk vrij goed werkt, we kunnen tegelijk met 2 tv's streamen (tegelijk tv kijken via tvbox en een internetstream naar de Vlaamse kanalen / apps).
Maar soms durft de Deco wel eens onnodig een rood licht geven zonder dat de eigenlijke modem offline is.
Dit toen de Deco als Access Point modus op Telenet ingesteld was.
Daarom heb ik (voorlopig met enkel IPv4) de Deco als router ingesteld en ben nog wat aan het zoeken qua dns instellingen.
Heb al met Google DNS gespeeld en heb nu DNS4EU geprobeerd.
Dit draait nu wel stabieler en gaat niet meer offline.
Facebook op mijn Linux laptop in Chrome wil nog altijd wel eens offline / niet offline meldingen geven kort na elkaar.
Op de smartphones hebben we geen problemen.
We gebruiken zo een 4 tot 5 Terabyte per maand op ons abonnement.
Welke (publieke) dns server gebruiken voor thuis?
- Flying
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 98 keer
Als je zoekt op snelheid dan kun je terecht op DNSPerf (https://www.dnsperf.com/), daar is ook een tool beschikbaar om op je eigen verbinding de snelheid te testen. Zelf ben ik voorstander om bij een Europese provider te blijven.
Ben je op zoek naar privacy dan kun je zelf recursieve DNS opzetten met Unbound (https://www.nlnetlabs.nl/projects/unbound/about/). Dit is minder performant, zeker voor websites die niet in je eigen cache zitten. Dit is wat ik gebruik.
Ben je op zoek naar privacy dan kun je zelf recursieve DNS opzetten met Unbound (https://www.nlnetlabs.nl/projects/unbound/about/). Dit is minder performant, zeker voor websites die niet in je eigen cache zitten. Dit is wat ik gebruik.
-
ygeffens
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 119 keer
Net een kijkje genomen op dnsperf (mooie tip!).
Ik gebruik voor het grootste deel hier thuis NextDNS. Die komen uit op 25ms.
Cloudflare, de sneltste in de lijst komt op 12ms.
Dat is de helft. Maar dat gaat (naar mijn gevoel) over zeer kleine getallen.
Zou dat nu echt zo'n groot verschil maken in ervaring ? (Browsen, quasi geen games hier thuis).
Ik gebruik voor het grootste deel hier thuis NextDNS. Die komen uit op 25ms.
Cloudflare, de sneltste in de lijst komt op 12ms.
Dat is de helft. Maar dat gaat (naar mijn gevoel) over zeer kleine getallen.
Zou dat nu echt zo'n groot verschil maken in ervaring ? (Browsen, quasi geen games hier thuis).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
- Bedankt: 207 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier op mijn "homelab" volgende ingesteld:
AdGuard Home voor ads en andere rommel te blokkeren, die stuurt DNS door naar mijn 'Unbound' die conncetie heeft met de rechtstreeks rootservers wereldwijd.
En unbound maakt ook cache aan zodat alles na verloop van tijd snel gaat.
Los hiervan ben ik meest tevreden oer Quad9.
Adguard heeft lijst opgesteld met verschillende DNS-servers en hun functionaliteit etc.
Handig overzichtje:
https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/
AdGuard Home voor ads en andere rommel te blokkeren, die stuurt DNS door naar mijn 'Unbound' die conncetie heeft met de rechtstreeks rootservers wereldwijd.
En unbound maakt ook cache aan zodat alles na verloop van tijd snel gaat.
Los hiervan ben ik meest tevreden oer Quad9.
Adguard heeft lijst opgesteld met verschillende DNS-servers en hun functionaliteit etc.
Handig overzichtje:
https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/
iPhone 13 Pro: Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.4
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.20
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.4
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.20
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
michaelbelgium
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Heb hier ook adguard home, met volgende upstream dns servers: (ook ordered by snelheid, snelste bovenaan)
1. Adguard dns
2. Cloudflare DNS
3. Cisco OpenDNS
4. Google dns
1. Adguard dns
2. Cloudflare DNS
3. Cisco OpenDNS
4. Google dns
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 30GB - 5€/m
GSM: Digi 30GB - 5€/m
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 373 keer
- Bedankt: 259 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Als je ziet hoeveel DNS-aanvragen er soms al per pagina gegenereerd worden, kan het verschil tussen 12 en 25ms echt wel merkbaar zijn. Geen idee in hoeverre die aanvragen parallel lopen, maar toch... Als webpagina's traag ervaren worden, komt dat vaak door... DNS.ygeffens schreef: 3 maanden geleden Zou dat nu echt zo'n groot verschil maken in ervaring ? (Browsen, quasi geen games hier thuis).
Computer(k)nul
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1178 keer
- Bedankt: 760 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik ben overgestapt (een paar jaar geleden?) van Cloudflare naar zelf een recursive dns server hosten.
Mijn ervaring: resolven ging sneller dan voordien.
Mijn ervaring: resolven ging sneller dan voordien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
-
yaris
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 41 keer
Privacy heb je niet. Via SNI gaat je ISP altijd zien naar welke site je surft. Voor echte privacy heb je enkel gebruik van een externe vpn.Flying schreef: 3 maanden geleden Als je zoekt op snelheid dan kun je terecht op DNSPerf (https://www.dnsperf.com/), daar is ook een tool beschikbaar om op je eigen verbinding de snelheid te testen. Zelf ben ik voorstander om bij een Europese provider te blijven.
SNI (Server Name Indication) is a TLS extension that allows a client to specify which hostname it's trying to reach at the start of the handshake — before any certificate is sent.
Why it exists
Without SNI, a server hosting multiple HTTPS sites on the same IP address couldn't know which certificate to present, since TLS negotiation happens before the HTTP Host header is visible. SNI solves this by including the target hostname in the ClientHello message.
How it works
Client sends ClientHello → includes the SNI field with the target hostname (e.g. example.com)
Server reads the SNI field → selects the matching certificate
TLS handshake continues normally
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
ik gebruik eveneens een dns ip van cloudflare in mijn homeassistant adguard maar niet hun 1.1.1.1 of 1.0.0.1,
ze hebben er andere ook specifiek voor warp enz... ( sommige zijn nog enkele ms sneller dan 1.1.1.1/1.0.0.1)
hun privé dns service is dan meestal weer erg veel trager in mijn ervaring, soms zelf pas reactie na 1500 ms
google dns gebruik ik niet, heeft hier een static route 8.8.8.8 8.8.4.4 - 255.255.255.255 in mijn router ( dus onbereikbaar gemaakt van uit mijn lokale lan netwerk)
google heeft ook wel meer functionerende dns adressen dan die 2, misschien zijn er ook snellere tussen, heb ik nog niet naar gezocht
mijn google homes werken namelijk nog perfect met google 8.8.8.8/8.8.4.4 dns geblokkeerd
(dit alles zonder ipv6, enkel met ipv4 beschikbaar )
ze hebben er andere ook specifiek voor warp enz... ( sommige zijn nog enkele ms sneller dan 1.1.1.1/1.0.0.1)
hun privé dns service is dan meestal weer erg veel trager in mijn ervaring, soms zelf pas reactie na 1500 ms
google dns gebruik ik niet, heeft hier een static route 8.8.8.8 8.8.4.4 - 255.255.255.255 in mijn router ( dus onbereikbaar gemaakt van uit mijn lokale lan netwerk)
google heeft ook wel meer functionerende dns adressen dan die 2, misschien zijn er ook snellere tussen, heb ik nog niet naar gezocht
mijn google homes werken namelijk nog perfect met google 8.8.8.8/8.8.4.4 dns geblokkeerd
(dit alles zonder ipv6, enkel met ipv4 beschikbaar )