WeePee VoIP problemen (one-way audio) met BASE CH7465CE modem

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
atsurf
Starter
Starter

Hallo allemaal,

Mijn provider is BASE en ik heb een Unlimited Internet-abonnement. Ik heb de kabelmodem zelf geïnstalleerd en de verbinding werkt in principe prima. Helaas is het via de klantenzone van BASE niet mogelijk om deze modem (model CH7465CE) in bridge-modus te zetten. Mijn interne netwerk bevindt zich daarom achter een eigen MikroTik-router (double NAT).

Ik probeer mijn VoIP-verbinding (WeePee, met Zoiper op pc en tablet) goed werkend te krijgen, maar ik loop vast op audio-problemen (one-way audio). Dit is wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

Situatie 1: VoIP-client achter de MikroTik-router

Uitgaande en inkomende gesprekken: De verbinding komt stand en de tegenpartij hoort mij prima, maar ik hoor zelf helemaal niets van de tegenpartij.

Situatie 2: VoIP-client rechtstreeks achter de BASE-modem

Uitgaande gesprekken: Dit werkt perfect. Tweezijdige audio is aanwezig.

Inkomende gesprekken: De verbinding komt stand en de tegenpartij hoort mij, maar ik hoor de tegenpartij opnieuw niet.

Mijn conclusie is dat het probleem in de BASE-modem ligt. Waarschijnlijk staat er een actieve SIP ALG in de weg, of worden binnenkomende RTP-pakketten (audio) simpelweg gedropt.

Heeft iemand hier ervaring mee en WeePee succesvol werkend gekregen in combinatie met een BASE-modem? Wat is de magische truc om dit op te lossen?

Alvast bedankt!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Wat zegt WeePee? Heb je eventueel al geprobeerd met een STUN-server? Double NAT voor VoIP is en blijft sowieso een dingetje.
Computer(k)nul
atsurf
Starter
Starter

Ik heb de google STUN server geprobeert met double en met single NAT maar tevergeefs.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Heb je port forwarding ingesteld?
atsurf
Starter
Starter

Port forwarding in de twee gevallen, bij single nat naar de voip client alle udp (1024-65535)
Bij dubbele nat port forwarding naar de router achter de Base modem en van die router verder naar de voip client ook udp, zelfde poorten range
Met enkele forward filter rules en nattting rules.
In beide gevallen zonder effect. Op de interne router sip alg service afgezet.

Door de test vlak achter de Base modem denk ik dat het probleem daar zit. Dan had ik enkel port forwarding naar de voip client, maar dan lukte het ook niet.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de base modem het verkeer blokkeert.

Voor ik BASE had was ik bij Telenet, met de modem in bridged mode en direct achter mijn router werkte voip wel in alle richtingen. Dus ofwel werkt het helemaal niet met BASE ofwel mis ik een of andere magische instelling...
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Je zult ook poort 5060, tcp en udp moeten forwarden, dan zal het heel waarschijnlijk wel gaan werken.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Pikt de Base-modem die niet zelf in?
Computer(k)nul
snarie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb dit zelfde probleem bij Weepee opgelost door het VOIP toestel in een DMZ te plaatsen en ALLE inkomende poorten (UDP/TCP) te forwarden naar dit toestel. Mijn router is een opnsense box. VOIP toestel is een oude Fritzbox 7490 die als telefoon centrale ingesteld is. Op de weepee support website staat: Voor audio uitgaand kan het zijn dat u ook poort 1024 tot 65535 UDP moet openzetten, daar er uit veiligheidsoverweging steeds random poorten worden afgesproken met uw PBX / toestel.
Volgens mij bedoelen ze uitgaand bij hen, en inkomend bij U. Bij dit alles heb je wel een public IP adres nodig. Met dubbele NAT zie ik geen oplossing.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

jij hoort de tegenpartij niet, dus inkomende audio komt niet tot bij jouw toestel.
dat wil zeggen dat het probleem erin zit dat de poort waarop audio komt, niet tot bij jouw toestel komt.
(en deze poort is in principe gekozen door je toestel en eventueel gewijzigd door je firewall)

meest voorkomende oorzaak is NAT problemen, de 2de is firewall-related, en de 3rde is toestel/headset/... related.

een belangrijk detail dat ik mis: heb je een public ip, of zit je achter cgnat ?
2de wat je kan nakijken is dat je rport aanzet in zoiper, en indien mogelijk, de reeks van rtp-ports beperkt.
atsurf
Starter
Starter

Mijn kabelmodem van base heeft aan de WAN kant een publiek ip.
Aan de LAN kant zit mijn zoiper sip client met privaat ip 192.168.87.225
Ik heb de base modem udp 1024 tot 65536 laten forwarden naar 192.168.87.225
ik kan wel uitbellen met spraak in beide richtingen
Als ik gebeld word hoort de tegenpartij mij wel, maar ik hoor de tegenpartij niet.
Ik heb de rport optie nog niet gebruikt.
ik heb wel STUN geprobeert maar dat werkte niet.
Als iemand weet hoe dit op te lossen bij Base hoor ik het graag.
luukske
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

heb je poort 5060 TCP al eens geforward?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

5060 zal niets uitmaken voor audio, 5060 (en voor tls meestal 5061) zijn puur voor signalling, en dat zegt OP dat werkt.

als OP de tegenpartij niet kan horen, is het probleem met de inkomende audio, en dat wil dan dus zeggen dat de poort die zoiper aangeeft te willen gebruiken niet terug tot zoiper raakt (meestal door NAT of firewall - eventueel op pc zelf)

je kan dus enkel proberen rport te gebruiken, en indien mogelijk in zoiper de poorten beperken naar een kleinere willekeurige range (indien mogelijk).

het publieke IP van de modem, heb je gezien in de modem interface zelf? kan je eens een trace doen naar een publiek domein en kijken of er daar ergens iets van cgnat of andere "vreemdheid" inzit ?
atsurf
Starter
Starter

Ik ben overgestapt van Zoiper naar een Gigaset N530 IP PRO VoIP-DECT basisstation. Inmiddels werkt alles naar behoren, maar de installatie liep niet direct via de verwachte weg. Hieronder vind je een kort overzicht van mijn ervaringen en de huidige status.
Netwerkconfiguratie & IP-adres zoeken

Port-forwarding: Ik heb alle oude port-forwarding rules in mijn Base modem verwijderd.

Trage interface: De webinterface van de Base-modem (niet rechtstreeks op de modem zelf, maar via MyBase) werkt erg traag.

DHCP-vertraging: Meer dan 5 minuten nadat mijn N530 al een IP-adres had gekregen via DHCP, was er via MyBase nog steeds geen IP-adres te zien.

Oplossing via WSL: Om het IP-adres van het basisstation te achterhalen, heb ik uiteindelijk via WSL een netwerkscan uitgevoerd: nmap -sn 192.168.87.0/24.

Status en SIP-instellingen

Succesvolle installatie: De N530 is nu aangesloten achter de Base-modem. De WeePee-accountgegevens zijn ingevuld en de handsets zijn geregistreerd. Alles werkt momenteel perfect.

STUN / rport: Ik heb nog geen STUN- of rport-instellingen geconfigureerd. Ik vermoed dat de N530 dit 'onder de motorkap' automatisch regelt. Bij Zoiper was rport waarschijnlijk een vereiste om het werkend te krijgen, al heb ik dat nooit definitief getest.

Aangezien alles op dit moment vlot functioneert, ga ik voorlopig niet verder zoeken naar andere instellingen of oplossingen. Alvast bedankt voor jullie input!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”