Dag allemaal,
We zijn op 30 april overgeschakeld naar Telenet, abonnement Fast Pro.
Theoretisch geeft dat 1000 down en 100 up.
We hebben evenwel ernstige problemen met de stabiliteit van de verbinding en de upload. De download is stabiel.
Ik heb hierover al een maand lang contact gehad met Telenet die enkel antwoorden dat er werken zijn in de buurt en dat er tickets van 16 en 27 april nog altijd openstaan. Bij het laatste contact stuurde Telenet een technieker om te zien of er een probleem is met de verbinding (die niets kon vaststellen omdat op dat tijdstip de hele straat uitlag). Ik heb het gevoel dat de technische dienst enkel pingpong aan het spelen is zonder duidelijke toelichting over wat het probleem is en binnen welke termijn het kan worden opgelost. En bij deze - na een maand - vraag ik mij af of er wel een oplossing zal komen binnen een redelijke termijn.
Hebben jullie eventueel een idee aan wat dit kan liggen?
De realiteit voor de upload: niet stabiel:
>>> Eerste week
>>> Tweede week
>>> Vierde week
>>> Meer detail niveau
Stabiliteit verbinding en upload
Dit deel kon niet worden toegevoegd in het eerste bericht.
De realiteit voor de stabiliteit van de verbinding:
De verbinding is tot nu toe onbruikbaar geweest gedurende enkele uren op verschillende dagen.
WAN 1 = de coax
WAN 2 = de ZTE
En dat begint meestal zo rond 19 uur om dan te eindigen rond 23 uur - middernacht:
Zo gaat het dan tegenwoordig bijna elke avond:
Groen = verbinding OK
Geel = high latency
Rood = verbinding volledig weg zonder dat 4G actief is
Blauw = verbinding volledig weg en 4G actief
De realiteit voor de stabiliteit van de verbinding:
De verbinding is tot nu toe onbruikbaar geweest gedurende enkele uren op verschillende dagen.
WAN 1 = de coax
WAN 2 = de ZTE
En dat begint meestal zo rond 19 uur om dan te eindigen rond 23 uur - middernacht:
Zo gaat het dan tegenwoordig bijna elke avond:
Groen = verbinding OK
Geel = high latency
Rood = verbinding volledig weg zonder dat 4G actief is
Blauw = verbinding volledig weg en 4G actief
De speedtest loopt op een VM. Op die VM draait enkel die speedtest en een unifi voucher applicatie.
De backups draaien alleen maar in de nacht.
Net zoals gisteren, ook vandaag weer hetzelfde liedje:
De backups draaien alleen maar in de nacht.
Net zoals gisteren, ook vandaag weer hetzelfde liedje:
Volgens de firewall zijn er maar drie grote verbruikers: de VM speedtest en dan de drie streamingapparaten (Apple TV en 2 Chromecasts) en op basis van een verbruik van 24 uur geeft dit samen 36 Gb: 22 van de speedtest, 8 van Apple TV, en 3,5 voor elke Chromecast. De rest verbruikt maar enkele 100'en mb (tot max. 500 mb).
Zou die speedtest dingen triggeren bij Telenet? Maar als ik die niet laat draaien, kan ik ook niet zien of er een probleem is?
Zou die speedtest dingen triggeren bij Telenet? Maar als ik die niet laat draaien, kan ik ook niet zien of er een probleem is?
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2034 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Tja, vertraging en onderbrekingen tijdens piekbelasting van gedeelde bandbreedte, aan wat zou dit liggen? Aan Telenet natuurlijk dat een verouderd en slecht onderhouden netwerk heeft.
Het staat regelmatig in de gazet: https://www.hln.be/torhout/tot-690-gezi ... ~a888eff1/
Het staat regelmatig in de gazet: https://www.hln.be/torhout/tot-690-gezi ... ~a888eff1/