We hadden onlangs een stroomuitval op het werk en Murphy was ook aanwezig met de nodige gevolgen.
Heeft iemand onder jullie ervaring met een systeem (apparatuur, service) om een stroompanne en/of het wegvallen van het internet te detecteren en via SMS een melding uit te sturen?
Uiteraard moet ter plekke er een noodstroomvoorziening zijn om te kunnen communiceren na een stroompanne en werkt zo een systeem logischerwijze niet via het internet met de bestaande verbinding.
Als het extern is kan je geen stroomuitval detecteren maar wel dat de internetverbinding wegvalt hetgeen ook wel volstaat.
Ik had oa al https://uptimerobot.com/ gevonden hetgeen blijkbaar op basis van Uptime Kuma is.
Stroom- en/of internetuitval monitoring?
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hang je telecom en kritische apparatuur aan een UPS.
Je moet dan een manier vinden om te detecteren dat de 230V wegvalt en de machines op noodstroom verder lopen.
Bij een APC UPS is dit bvb via ups daemon
Een noodbatterij zoals een dikke ecoflow kan dit niet doorspelen aan de achterliggende machines.
Datacenter grade UPS zal dit wel kunnen.
Indien er geen protocol is waardoor de UPS met de machine die alerting moet doen, niet kan communiceren, is er nog een indirecte methode.
bvb een machine met twee NICs, hang één NIC aan een simpele switch die niet aan een UPS hangt, en als de link op die interface wegvalt, weet je het
of een USB device wat niet bus powered is, en waarvan je de voeding niet aan de UPS hangt, dan kan je ook het verdwijnen van dat USB device detecteren
In Linux zijn al die dingen te scripten.
Je moet dan een manier vinden om te detecteren dat de 230V wegvalt en de machines op noodstroom verder lopen.
Bij een APC UPS is dit bvb via ups daemon
Een noodbatterij zoals een dikke ecoflow kan dit niet doorspelen aan de achterliggende machines.
Datacenter grade UPS zal dit wel kunnen.
Indien er geen protocol is waardoor de UPS met de machine die alerting moet doen, niet kan communiceren, is er nog een indirecte methode.
bvb een machine met twee NICs, hang één NIC aan een simpele switch die niet aan een UPS hangt, en als de link op die interface wegvalt, weet je het
of een USB device wat niet bus powered is, en waarvan je de voeding niet aan de UPS hangt, dan kan je ook het verdwijnen van dat USB device detecteren
In Linux zijn al die dingen te scripten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Het is, denk ik, inderdaad gemakkelijker en makkelijker te vinden om ervoor te zorgen dat de stroom niet wegvalt. UPS dus en als bonus zal je in veel gevallen ook kunnen wat jij zoekt. Maar alleen melding is niet zo standaard.
Van de andere kant, ik heb thuis home assistant draaien en ik krijg ook een melding op m'n telefoon als mijn koelkast/diepvries zonder stroom zit... tenzij het hele huis en dus ook de server eruit ligt.
J.
Van de andere kant, ik heb thuis home assistant draaien en ik krijg ook een melding op m'n telefoon als mijn koelkast/diepvries zonder stroom zit... tenzij het hele huis en dus ook de server eruit ligt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 111 keer
Of the other way around?
Ik maak gebruik van uptimerobot.com, pingt om de 5min naar mijn thuis adres en stuurt een telegram bericht indien onbereikbaar.
Ik maak gebruik van uptimerobot.com, pingt om de 5min naar mijn thuis adres en stuurt een telegram bericht indien onbereikbaar.
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
Ik gebruik healthchecks.io en stuur bvb elke minuut een ping naar het remote endpoint. Als die ping 5 mins niet toekomt krijg ik een alert. Op die manier moet ik niks openzetten qua poorten, kijg ik een alert bij down en up.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
-
blaatpraat
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 119 keer
Verschillende mogelijkheden, waar ik dan bijvoorbeeld aan denk is:
Koppel een relais op de 230VAC voorzien die je hebt.
Op de NO/C koppel je een 4G/5G modem met GPIO.
Deze modems werken vaak op 12-50VDC, dus kan je eenvoudig voeden met een batterij (die wel geschikt moet zijn om continu aan de lader te hangen).
Via SMS kan ook, dan zou je het zelfs nog via een raspberry pi met een 4G HAT kunnen doen.
Heb je zelfs maar 5V nodig, dus langere battery uptime of kleinere battery.
Voordeel is dat je dan ook veel meer zou kunnen doen dan enkel meldingen uitsturen als er geen power (of geen internet via de fixed ISP) is.
Of een UPS die je remote kan uitlezen kan ook, maar dat zal wellicht duurder zijn, minder flexibel (maar wel out-of-the-box werkend).
Koppel een relais op de 230VAC voorzien die je hebt.
Op de NO/C koppel je een 4G/5G modem met GPIO.
Deze modems werken vaak op 12-50VDC, dus kan je eenvoudig voeden met een batterij (die wel geschikt moet zijn om continu aan de lader te hangen).
Via SMS kan ook, dan zou je het zelfs nog via een raspberry pi met een 4G HAT kunnen doen.
Heb je zelfs maar 5V nodig, dus langere battery uptime of kleinere battery.
Voordeel is dat je dan ook veel meer zou kunnen doen dan enkel meldingen uitsturen als er geen power (of geen internet via de fixed ISP) is.
Of een UPS die je remote kan uitlezen kan ook, maar dat zal wellicht duurder zijn, minder flexibel (maar wel out-of-the-box werkend).
-
cybersurfr
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 29 keer
De teltonika 4g routers kunnen een sms versturen bij een event op de input. Dus een 240v relais, teltonika en 12v of 230 backup.
Deze kunnen eveneens een sms sturen als de internet connectie wegvalt.
Deze kunnen eveneens een sms sturen als de internet connectie wegvalt.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Plus - indien verbonden met de cloud - een bericht dat de verbinding met het internet is verbroken.
Wat betreft internet kan je ook een eenvoudige en relatief goedkope HW socket verbinden met je thuisnetwerk.
Valt de internetverbinding uit dan gaat in iedere ruimte waar er zich een socket bevindt deze rood knipperen tot de internetverbinding terug is hersteld. Uiteraard zie je op afstand dat eveneens in de HW app.
Wat betreft internet kan je ook een eenvoudige en relatief goedkope HW socket verbinden met je thuisnetwerk.
Valt de internetverbinding uit dan gaat in iedere ruimte waar er zich een socket bevindt deze rood knipperen tot de internetverbinding terug is hersteld. Uiteraard zie je op afstand dat eveneens in de HW app.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
Ernie
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 326 keer
- Bedankt: 60 keer
Thanks guys voor de ideeën!
We hebben een glasvezel verbinding en bijkomende apparatuur plaatsen met nog eens noodstroomvoorziening is een oplossing maar nogal 'geknutsel'.
Ze zijn al komen kijken om dat stroomprobleem (een kortsluiting/lekstroom) op te lossen en we dachten dat het OK was maar blijkbaar niet...
Die clouddiensten die monitoren is een goede oplossing en lijkt mij het eenvoudigste.

We hebben een glasvezel verbinding en bijkomende apparatuur plaatsen met nog eens noodstroomvoorziening is een oplossing maar nogal 'geknutsel'.
Ze zijn al komen kijken om dat stroomprobleem (een kortsluiting/lekstroom) op te lossen en we dachten dat het OK was maar blijkbaar niet...
Die clouddiensten die monitoren is een goede oplossing en lijkt mij het eenvoudigste.
Meent gij dat nu écht: zonnepanelen en een batterij installeren om te weten te komen of de elektriciteit uitvaltduizend schreef: 2 maanden geleden Zonnepanelen leggen met thuisbatterij.
De omvormer geeft een bericht als de stroom uitvalt en schakelt de backup kringen naadloos over op batterij.
Heppie NY!
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
ja, zonnepanelen en een batterij zijn een no brainer om de elektriciteitsfactuur te laten dalen. Je verdient dat op een paar jaar terug.
En je ligt niet te klooien met een ups zoals je zelf al aangeeft “geknutsel”
Een oplossing voor je probleem, veel betere service, nooit nog stroomuitval, en er nog geld aan verdienen ook.
Meent gij dat, dat je nog iets anders zou overwegen?
En je ligt niet te klooien met een ups zoals je zelf al aangeeft “geknutsel”
Een oplossing voor je probleem, veel betere service, nooit nog stroomuitval, en er nog geld aan verdienen ook.
Meent gij dat, dat je nog iets anders zou overwegen?
-
pwr
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 18 keer
De server van HomeWizard stuurt mij geen melding als mijn plugs niet meer online zijn en ik ben niet ter plaatse.
Maar een simpele en nog goedkopere plug van Chacon doet dat wél.
En dat werkt perfect. Natuurlijk weet je niet of je zonder stroom zit of zonder internet (of beide
)
https://www.suprabazar.be/chacon-wifi-m ... 8QEALw_wcB
Maar een simpele en nog goedkopere plug van Chacon doet dat wél.
En dat werkt perfect. Natuurlijk weet je niet of je zonder stroom zit of zonder internet (of beide
https://www.suprabazar.be/chacon-wifi-m ... 8QEALw_wcB
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Met de oplossing van "duizend" krijg je ook elders wel een bericht dat je zonder netstroom zit en/of zonder internet.
Zonder stroom zit je dan doorgaans inderdaad niet. Wel zonder netstroom maar dat is iets anders.
Wat ben je ermee wanneer je elders (of thuis) zit en je hebt thuis geen netstroom/internet en je hebt er niets aan gedaan om dat probleem op te lossen? Het probleem blijft dan even groot hoor.
Gewoon zitten wachten tot een ander dat probleem eventueel voor je gaat oplossen?
Murphy komt meestal niet onverwacht op bezoek hoor. Meestal is het op uitnodiging.
Zonder stroom zit je dan doorgaans inderdaad niet. Wel zonder netstroom maar dat is iets anders.
Wat ben je ermee wanneer je elders (of thuis) zit en je hebt thuis geen netstroom/internet en je hebt er niets aan gedaan om dat probleem op te lossen? Het probleem blijft dan even groot hoor.
Gewoon zitten wachten tot een ander dat probleem eventueel voor je gaat oplossen?
Murphy komt meestal niet onverwacht op bezoek hoor. Meestal is het op uitnodiging.
Sol Invictus!
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
De vraag van de OP was duidelijk: monitoring voor internet en/of stroomuitval. Kunnen we de rest parkeren?
En zeker de belerende toon? Dank.
En zeker de belerende toon? Dank.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4