5G 700 Mhz

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 99 keer
Provider

Naar aanleiding van een bericht in viewtopic.php?t=68263.
Welke provider heeft de 700 Mhz geactiveerd op zijn 5G netwerk?
beont
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 13 keer

Ik las op tweakers het volgende van iemand:
Paradoxaal genoeg heeft 5G Standalone (SA) nog een mooi voordeel: in het buitengebied is er vaak alleen band 28 aanwezig (700 MHz).
Bij "het oude 5G" heb je dan ook een 4G-band nodig. Echter veel telefoons kunnen niet band 20 (800 MHz) en band 28 (700 MHz) combineren.

Wat er vaak gebeurt is dat je dan met 4G op band 3 (1800 MHz) verbonden moet zijn om gebruik te kunnen maken van 5G. Echter de 1800 MHz-frequentie gaat een stuk minder goed door muren e.d. waardoor er dus veel situaties zijn waar je wél de 5G-frequentie maar níet de 4G-frequentie kunt bereiken.

Met de nieuwe situatie (SA) werkt 5G dan wél binnenshuis waardoor je betere dekking binnen krijgt. In situaties waarbij 4G overbelast is ga je dan een duidelijke verbetering binnenshuis zien. En inderdaad op drukke plekken waarbij 4G overbelast is maar 5G niet, daar ga je ook verbeteringen zien.
https://tweakers.net/nieuws/246494/prox ... g-uit.html
Dus volgens mij hebben verschillende providers reeds 700mhz beschikbaar (sinds de uitfasering van 3G) maar als ik bovenstaande mag geloven, kan je dus -voorlopig- niet connecteren rechtstreeks op 700Mhz, zonder het 1800mhz/2100mhz anker. Dit komt wel beschikbaar bij 5G SA (& Vo5G)
Proximus is de enige die 5G SA aangekondigd heeft.

Als je die vraag stelt aan Gemini, komt die met een gelijkaardige uitleg af:
Het anker-principe (EN-DC)
Bij 5G NSA kan de 5G-verbinding niet onafhankelijk functioneren; er is altijd een 4G-verbinding (het 'anker') nodig voor de controle-signalen. Dit gelijktijdig combineren van 4G en 5G noemt men EN-DC (E-UTRA-NR Dual Connectivity).

Mid-band 4G + Low-band 5G (Werkt vrijwel altijd): Je telefoon gebruikt een hogere 4G-frequentie (zoals Band 1 op 2100MHz of Band 3 op 1800MHz) als basis en koppelt daar 5G n28 aan vast. Dit wordt door vrijwel elke moderne 5G-smartphone ondersteund.

Low-band 4G + Low-band 5G (De uitzondering): Het gelijktijdig combineren van twee lage frequenties — bijvoorbeeld 4G Band 20 (800MHz) samen met 5G n28 (700MHz) — is voor de filters en antennes in een smartphone technisch loodzwaar vanwege interferentie. Veel telefoons ondersteunen deze specifieke "low+low" combinatie daarom niet. Als de mast ter plaatse alleen 4G op 800MHz uitzendt, kan het dus zijn dat je telefoon terugvalt naar puur 4G.
Ik ben ook wel geinteresseerd mochten mensen hier meer over weten. Geen idee of de bovenstaande info klopt, maar het zou wel mijn bevinding bevestigen (netmonster/cellmapper)
telemans
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 1 keer

De app cellmapper geeft op de S25 de parameters uit het 5G SA netwerk aan uit het Proximus metwerk
Ook netmonster doet dat, let wel op dat ogenblik ben je offline en gebruik je netwerk operator 20604
Daar lees ik 5SA Banden 1800 2100 700 en 3500 af.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”