Telenet kwaliteit 5G-dekking afgelopen twee jaar sterk verbeterd

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 427 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Telenet heeft de kwaliteit van zijn 5G-dekking in de afgelopen twee jaar sterk verbeterd. Begin 2026 beschikte 90% van de Belgische huishoudens over 'zeer goede' 5G-binnendekking via het netwerk van de operator, tegenover 18% eind 2023. Dat onderzocht het Bipt.

📈 De toezichthouder spreekt van een explosieve groei van 5G-netwerken en concludeert dat de drie aanbieders voldoen aan hun dekkingsverplichtingen. Toch blijft de gebruikerservaring soms achter, zoals op enkele grote treintrajecten in Wallonië.

Ondanks de verbetering van Telenets 5G-netwerkkwaliteit, is het Orange die binnenshuis het beste scoort (92%), nipt voor Proximus. Buitenshuis bieden de drie netwerken vrijwel volledige 5G-dekking ✨

Digi ontbreekt in het onderzoek, doordat deze voorlopig hoofdzakelijk het 4G-netwerk van Proximus gebruikt.
De mobiele atlas van het BIPT toont een sterke vooruitgang in de uitrol van 5G-NSA-netwerken. Telenet verhoogde zijn dekking voor “zeer goede” 5G-signaalsterkte binnenshuis van achttien naar negentig procent binnen ruim twee jaar. Orange klimt tot bijna 32 procent, waarmee het Proximus nipt voorbijsteekt. Voor buitendekking benaderen de drie operatoren quasi volledige dekking, met Telenet en Proximus aan honderd procent en Orange aan 99,9 procent.

https://itdaily.be/nieuws/netwerk/bipt- ... h-wachten/
https://nl.linkedin.com/posts/telecompa ... 00896-FVWZ
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer
Provider
Te Koop forum

Verbetering, ja, maar het is nog altijd vrij slecht. Proximus en Orange hebben ongeveer 5500 masten, Telenet maar 4200. Ik weiger te geloven dat het 5G netwerk even goed of zelfs beter is dan de rest. In Brussel-Zuid werkt Telenet trouwens amper.
Internet + TV: Telenet
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 394 keer

hier zuidwest vlaanderen, als ik mensen hoor, die tijden de levenslange promo orange overgestapt zijn van telenet naar orange, zeggen ze allemaal. Wa een groot verschil met mobiel.
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
Acer Connect X6E 5G router : Free Max argeles sur mer
ZTE MU5001 5G proximus 400GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 147 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet melkt alles helemaal uit ondanks ze verbeterd zijn cijfermatig , in steden allemaal goed en wel maar bvb hier in grote gemeente op veel plaatsen slecht bereik de andere 2 bijna overal vol en 3/4 bereik

Belangrijkste dat het werkt natuurlijk maar heb de 3 providers gehad al verschil is duidelijke

Proximus scoort beste qwa bel kwaliteit
Orange goede bel kwaliteit
Telenet goed maar wisselvallig

Snelheden is afhankelijk bij hey geen cap haal soms +900mbps buiten en binnen 400mbps

Collega die veel op de baan is in hele regio van TN naar Orange en veel beter overal geen onderbrekingen en veel sneller

Deze regio is het duidelijk wel ondanks TN 3 aanvragen voor gsm masten had hier en goedgekeurd maar nooit gekomen
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Nog steeds het meest tevreden van PX Netwerk, binnen en buiten zeer goeie dekking. Het Orange netwerk is goed maar soms wat wisselvallig, zeker binnen. TN nog niet kunnen uitproberen.
:beerchug:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 110 keer

Kun schreef: 2 maanden geleden Verbetering, ja, maar het is nog altijd vrij slecht. Proximus en Orange hebben ongeveer 5500 masten, Telenet maar 4200. Ik weiger te geloven dat het 5G netwerk even goed of zelfs beter is dan de rest. In Brussel-Zuid werkt Telenet trouwens amper.
Je mag je hierbij niet baseren op de data (vergunningen) van de Vlaamse overheid want die geeft nergens aan of een mast effectief actief is. Met de samenwerking tussen Orange en Proximus zijn ze op veel masten niet meer actief, maar is er wel nog een vergunning voor. Persoonlijk merk ik wel dat Telenet het afgelopen jaar inderdaad veel beter is geworden binnenhuis. (Ik heb zowel Orange als Telenet).
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Telenet-BASE is in mijn buurt ook echt hun netwerk aan het verbeteren, wat goed nieuws is. Al is het nog steeds niet zo goed als het netwerk van Proximus & Orange. Ik heb vroeger ook gemerkt dat bij Telenet-BASE mijn batterij sneller leeg ging. Dit vermoedelijk omwille van het feit dat ze minder sterk uitzenden, in tegenstelling tot de concurrentie. Daarnaast heeft het Telenet-BASE netwerk ook vaak - zoals hun vaste netwerk - capaciteitsproblemen tijdens drukke momenten/evenementen, waar Proximus & Orange wel proactief inzetten op uitbreiding van de capaciteit. Desalnietemin kan je wel stellen dat Telenet-BASE nu wel investeert in hun - voormalig brakke - netwerk.
Internet: Afbeelding (helaas alleen coax)
Mobiel: Afbeelding & Afbeelding (dual SIM)

Jobstudent @ Afbeelding
ghostboy1993
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Ik merk vooral dat in Limburg waar ik kom buiten bereik op veel plaatsen goed is geworden ( steden , niet boerenbuiten ) , binnenhuis dekking is hetzelfde en veel blind spots .
Met Orange waar ik met Base:Telenet blind spots heb , heb ik dat met orange niet .
Maar moet ook erbij zeggen als je dekking hebt al is het maar 1 streep 4G of 5G is het wel ultra snel en stabiel !
Elke netwerk heeft een troef maar met Base ( zonder telenet hun bezetting ) hadden den nederlanders ( KPN Groep ) goed geinvesteerd in hun 3G/4G masten ! Niet veel masten maar wel kwaliteit !
Telenet profiteert nog van de laatste investering ( 4G masten door de KPN Groep ) maar ze gebruiken in mijn bevinding wel ook A kwaliteit 5G masten . denk binne 5 a 10 jaar halen ze de niveau van Proximus wel Maar er zijn veel factoren die beter kunnen ( niet door telenet ) .
beont
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 13 keer

ghostboy1993 schreef: 2 maanden geleden Elke netwerk heeft een troef maar met Base ( zonder telenet hun bezetting ) hadden den nederlanders ( KPN Groep ) goed geinvesteerd in hun 3G/4G masten ! Niet veel masten maar wel kwaliteit !
Telenet profiteert nog van de laatste investering ( 4G masten door de KPN Groep ) maar ze gebruiken in mijn bevinding wel ook A kwaliteit 5G masten . denk binne 5 a 10 jaa
Tot zover ik weet gebruikt Telenet en Mwingz (Proximus en Orange) allemaal Nokia materiaal voor hun antennes en Ericsson voor hun core netwerk. Volgens mij zijn er geen A-B merken meer in België ? (Huawei/ZTE zijn verboden)
De densiteit/locatie van de antennes (en hoogte/richting), de uplinks naar hun core netwerk, en de configuratie/frequentie is veel belangrijker, en ook heel erg regio afhankelijk. Als alle providers 700Mhz zouden activeren (na activering van 5G SA) zou dit binnenhuis ook wel veel kunnen schelen.
ghostboy1993
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

@beont , hoop er niet op . Want in België en zeker in de grens streken houden ze bewust de signaal zwak maar de Nederlands netwerken kome wel tot zoveel Km binnen België want dat kan en mag 🙄
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”