Verplichte overstap naar Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
wquatan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Van EDPnet kreeg ik bericht dat ik verplicht moet overstappen naar Fiber.
Trouwens, waarom heeft Proximus dan twee jaar geleden de volledige telefoon straatbekabeling vernieuwd met een perfecte VDSL sindsdien ? Wat een geldverkwisting.

Weet iemand welke firma de Proximus Fiber-aansluiting van woningen doet en op welk telefoonnummer ik ze kan bereiken.
Ik wil namelijk voorafgaand aan de installatie met de technieker de lokale situatie op voorhand bekijken, om te weten wat ik zelf moet doen / voorzien / voorbereiden en wat mijn opties zijn.

Na een chat (rondjes draaien) van anderhalf uur met Proximus heb ik het opgegeven.

Want ik wil vermijden dat er misschien weken/maanden gewacht moet worden op een installatiedatum waarbij de installatie 200% zeker niet zal kunnen doorgaan omwille van "dit of dat".
En dit kan voorkomen worden door voorafgaand de situatie te bekijken. Die weken/maanden zou ik beter kunnen gebruiken om (vaklui te vinden en) alles voor te bereiden eenmaal ik weet hoe en wat.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 815 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Dat zijn geen aannemers die voor jou werken, maar voor proximus. Welke onderaannemer er op dat moment gaat komen weet jij niet.
Die zullen op een afgesproken moment komen en dan kijken wat ze gaan doen en hoe. Die gaan echt niet op voorhand even komen kijken om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Als fiber op de gevels hangt zullen ze een gat door jouw gevel boren en binnen de ONT hangen. Als het onder de stoep ligt dan graven ze een stukje tot aan jouw gevel en dan zullen ze trachten binnen te geraken met een boring door jouw voorgevel.
Als er een voortuin/oprit is, dan moet je zelf die afstand overbruggen of bijbetalen als zij het doen.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 55 keer

Bij een voortuin graven ze zelf vanaf de straat tot de gevel hoor. Allemaal gratis.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe doen ze dit ondertussen

Sleuf graven of met zo toestel eronder door ( naam ontgaat me )
Internet = Orange
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
Bedankt: 3930 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Met schop en spade :-)
Maar bij wel heel netjes gedaan, onder de beukenhaag en onder de buxus, zonder enige schade :-D
Gelukkig geen oprit moeten openbreken.

Een ander team opent het voetpad en doet daar de aansluiting.

Op een bepaald ogenblik stonden hier 3 camionetten van Proximus, maar alles was klaar in minder dan 2 uur
En geen 5 minuten zonder internet gezeten :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 17 keer

Olo klanten zijn normaal tegenwoordig altijd aangesloten door interne proximus techniekers zelf.

Wat jij vooral op voorhand dient te weten te komen is waar je de installatie wilt, of er wachtbuizen liggen indien ondergrondse aansluiting.

Liefst van al binnen komen waar er een stopcontact in de buurt is. Sinds voor de ONT elektriciteit nodig is. Als je de fritzbox ergens anders wilt een cat 6A kabel naar toe leggen.

Jij moet zelf de Fritzbox connecteren met de ONT. Dit mogen de Proximus techniekers niet doen.
wquatan
Plus Member
Plus Member

cadsite schreef: 4 maanden geleden Dat zijn geen aannemers die voor jou werken, maar voor proximus
Tja, het maakt niet uit hoeveel (onder)aannemers (EDPnet->Proximus->Aannemer->Onderaannemer enz) er tussen zitten, uiteindelijk ben ik de klant en is het mijn eigendom waar gewerkt wordt voor mijn fiberaansluiing.

Toegevoegd na 1 minuut :
Bedankt voor de reacties !!!
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Maar bij wel heel netjes gedaan, onder de beukenhaag en onder de buxus, zonder enige schade :-D
Dat zal vooral een kwestie van geluk zijn wie je over de vloer krijgt.
Hebben ze die fiber (in zo'n dun buisje) rechtstreeks in de grond geplaatst ?
Hier in de Vlaamse Rand is er dan nog een bijkomend probleem waarbij je altijd moet hopen dat je kan communiceren in het Nederlands
buthead schreef: 4 maanden geleden met zo toestel eronder door ( naam ontgaat me )
Dat zou ideaal zijn, want anders heb ik erg veel schade aan de beplanting.

-----

Ik meen begrepen te hebben dat
- de EntryPoint geen stroom nodig heeft, de ONT wel
- dat tussen de EntryPoint en de ONT een fiber loopt

De ONT zou ik liefst bij mijn FritzBox plaatsen, omwille van de vochtige atmosfeer in de kelder en om op termijn gemakkelijk naar een Fiber-FritzBox over te kunnen stappen.

Ik neem aan dat
- het geen probleem is dat er tussen de EntryPoint en de ONT ongeveer 10-12 meter moet overbrugd worden ?
- dat het nadien overstappen naar een Fiber-FritzBox dan een kwestie van ompluggen van de Fiber is ?
- of zijn er argumenten om dat niet te doen ?

Is de ONT voorzien van voetjes om hem neer zetten ipv hem op te hangen ?
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe zal wss oprit open moeten zoals bijna overal tenzij wachtbuis nog oke is waar de vdsl inloopt maar kabel lopen achter de rode lijn in onze eigendom dus ook we zien het wel en anders even mobiel abbo of optie nemen worst case
Internet = Orange
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
wquatan
Plus Member
Plus Member

buthead schreef: 4 maanden geleden Hoe zal wss oprit open moeten zoals bijna overal tenzij wachtbuis nog oke is waar de vdsl inloopt maar kabel lopen achter de rode lijn in onze eigendom dus ook we zien het wel en anders even mobiel abbo of optie nemen worst case
Ik zie het nu, je kaapt het topic dat ik gestart ben, zo wordt het verwarrend voor de lezers
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2047 keer
Recent bedankt: 8 keer

Lees volgende brochure: https://www.proximus.be/dam/jcr:40b3db8 ... ~cache.pdf

Als je op privé-terrein zelf geen wachtbuis voorziet zal Proximus graven en boren. In principe gebeurt dit netjes en correct, maar je hebt dan geen controle over de gebruikte materialen of methodes. Proximus graaft bijvoorbeeld buiten een sleuf tot aan je gevel of lijmt bijvoorbeeld de glasvezelkabel op je plinten of tegen de plafondrand.

Bij een Fritz!Box fiber moet je rekening houden dat die met een glasvezelkabel met specifieke connectoren moet aangesloten worden. Als je zelf geen connectoren kan lassen hou je de afstand tussen het glasvezelaansluitpunt dat vanaf de straat komt en de Fritz!Box dus zo kort mogelijk zodat je met een korte patchkabel kan werken: https://fritz.com/nl-be/apps/knowledge- ... b-ik-nodig

De fiberkabel of het buisje (microduct) die Proximus gebruikt heeft een maximale diameter van 10 mm.
Buiten onder de grond zijn gladde PVC-wachtbuizen van 50 mm diameter die 60 cm diep liggen de standaard. Je brengt die binnen tot boven het vloerniveau met een aansluitbocht of straalbocht. Binnenshuis kan je verder met een kleinere diameter van 20 mm zolang die geen scherpe bochten maakt. In wachtbuizen is het aan te raden om een trekdraad te voorzien zodat Proximus vlot en snel de nodige kabels of microduct kan doortrekken.

Een technische brochure over wachtbuizen voor nutsaansluitingen vind je bij Fluvius: https://www.fluvius.be/nl/publicatie/mu ... -nieuwbouw
wquatan
Plus Member
Plus Member

Bedankt @raf1 voor de informatie, dat helpt vooruit !
raf1 schreef: 4 maanden geleden https://fritz.com/nl-be/apps/knowledge- ... b-ik-nodig
Welke module gebruikt FritzBox ? Is dat afhankelijk van het model of van iets anders ? Welke module is nodig voor de Proximus Fiber ?
De benodigde connector aan FritzBox kant kan ik afleiden uit de url die je gaf, maar welke connector is het aan de EntryPoint kant ?

Ik weet niet of ik die connectoren zelf kan lassen omdat ik niet weet wat ik mij bij dat "lassen" moet voorstellen. Heb je daar uitleg over ?
Bestaan er geen aanpassingsstukjes waar aan de ene kant de fiber ingaat die normaliter voor de ONT bedoeld is, en aan de aan de andere kant in de FritzBox past.

Ik heb helemaal geen wachtbuis, ook niet voor Fluvius.
Volstaat dan niet een flexibele wachtbuis (met gladde binnenkant) van 40mm (30mm binnenin) indien deze alleen te gebruiken is voor de Fiber van Proximus (en later misschien ook Telenet) ?

Wordt er door Proximus altijd een gleuf gegraven, of gebruiken ze ook die ondergrondse techniek zonder graven ?
Laatst gewijzigd door wquatan 4 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 552 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

Om onder je klinkers te 'boren' gaan ze toch aan het begin en het einde een putteke-waar-ze-in-kunnen-staan moeten graven hoor... die techniek gaat alleen rechtdoor. Een gestuurde boring is te veel overkill voor een stukske partikuliere buis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2047 keer
Recent bedankt: 8 keer

wquatan schreef: 4 maanden geleden Welke module gebruikt FritzBox ? Is dat afhankelijk van het model of van iets anders ? Welke module is nodig voor de Proximus Fiber ?
De benodigde connector aan FritzBox kant kan ik afleiden uit de url die je gaf, maar welke connector is het aan de EntryPoint kant ?
Proximus gebruikt zowel XGS-PON- als GPON-technologie, de SFP-module voor de Fritz!Box is afhankelijk van de technologie waarop Proximus jouw abonnement activeert. Voor abonnementen met een snelheid hoger dan 1 Gbps zal dat XGS-PON zijn. Maar koop op voorhand zeker geen eigen apparatuur, wacht tot je installatie functioneert en kijk dan op de sticker onderaan de Proximus ONT om te weten of het XGS-PON of GPON is.

De connector op het glasvezelaansluitpunt is in België altijd SC/APC. Zowel bij Proximus, Fiberklaar, Wyre en Digi.
wquatan schreef: 4 maanden geledenIk weet niet of ik die connectoren zelf kan lassen omdat ik niet weet wat ik mij bij dat "lassen" moet voorstellen. Heb je daar uitleg over ?
Dan kan je het niet, om glasvezel te lassen moet je zeker een opleiding volgen. Op elke connector zit een beetje signaalverlies, dus prutswerk of verloopstukjes zijn af te raden!
Een voorgemonteerde patchkabel is de oplossing, je zal het glasvezelaansluitpunt dus vlakbij je Fritz!Box moeten voorzien. De aansluitkabel vanaf de straat tot aan het glasvezelaansluitpunt moet uit één stuk bestaan.
wquatan schreef: Volstaat dan niet een flexibele wachtbuis (met gladde binnenkant) van 40mm (30mm binnenin) indien deze alleen te gebruiken is voor de Fiber van Proximus (en later misschien ook Telenet) ?
Ik geef alleen mee wat de standaardnormen zijn. Alle andere aanlegmethoden kunnen eventueel volstaan of "worst case scenario" resulteren in de boodschap "Menier, we geraken met onze kabel niet door de buis, we gaan toch het volledige tracé moeten opengraven".
wquatan schreef:Wordt er door Proximus altijd een gleuf gegraven, of gebruiken ze ook die ondergrondse techniek zonder graven ?
Zonder graven lukt alleen met een wachtbuis. Ook bij een loodrechte raketboring moet men op je privé-terrein een put graven vlak voor je gevel. Niet alle ploegen hebben het nodige materiaal.
Als je moeilijk doet over de aanlegmethode zal een aansluiting wellicht pas na een tweede of derde afspraak gerealiseerd worden of op de lange baan geschoven worden. Onderaannemers doen sowieso eerst de aansluitingen die ze snel en succesvol kunnen opleveren want anders betaalt Proximus niet.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 4 maanden geleden Ik geef alleen mee wat de standaardnormen zijn. Alle andere aanlegmethoden kunnen eventueel volstaan of "worst case scenario" resulteren in de boodschap "Menier, we geraken met onze kabel niet door de buis, we gaan toch het volledige tracé moeten opengraven".
Dit is exact hoe het hier gegaan is.
Op het punt waar de fiber bij mij naar binnen mocht komen is de stoep zo'n 9 m diep en de fiber ligt op een dikke meter van de straat.
Eerst hebben ze dus geprobeerd om te zoeken waar de koperdraad ligt onder de stoep om die eventueel als trekdraad te gebruiken. Maar na een dik uur zoeken en bellen was het inderdaad van "meneer we vinden het niet, we gaan alles moeten open smijten".
Je moet een beetje geluk hebben denk ik. De mannen die bij mij kwamen hebben heel goed gewerkt en wilden iets achterlaten waar ze tevreden mee waren. Maar er zijn er jammer genoeg ook anderen.
wquatan
Plus Member
Plus Member

cadsite schreef: 4 maanden geleden om te zoeken waar de koperdraad ligt onder de stoep om die eventueel als trekdraad te gebruiken.
Dan kan ik beter nog geen wachtbuis installeren (en mijn ganse voortuin om zeep helpen), want toen ze twee jaar geleden de volledige koper straatbekabeling vernieuwd (en opnieuw aangesloten) hebben, heb ik foto's gemaakt. Ik weet dus perfect waar hij onder de stoep ligt en onder de voortuinmuur door de beton gaat, alsook waar hij het huis binnenkomt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik denk niet dat je mijn situatie 1/1 kan vergelijken. Ter illustratie, mijn telefoonkabel is eentje met een loden mantel die in een galvanisé buis ligt.
De proximus technieker die de installatie deed had dat in zijn vele jaren dienst amper gezien.
Misschien is het een optie om hetzelfde te proberen, maar dat kan jij beter inschatten dan ik.
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus

wquatan schreef: 4 maanden geleden
cadsite schreef: 4 maanden geleden om te zoeken waar de koperdraad ligt onder de stoep om die eventueel als trekdraad te gebruiken.
Dan kan ik beter nog geen wachtbuis installeren (en mijn ganse voortuin om zeep helpen), want toen ze twee jaar geleden de volledige koper straatbekabeling vernieuwd (en opnieuw aangesloten) hebben, heb ik foto's gemaakt. Ik weet dus perfect waar hij onder de stoep ligt en onder de voortuinmuur door de beton gaat, alsook waar hij het huis binnenkomt.
Dan moet die koperkabel ook in een wachtbuis zitten anders gaan ze die niet als trekkabel kunnen gebruiken.
En indien OLO klant moet de koperlijn in dienst blijven.

Indien verticale boringen nodig moet je die ook zelf voorzien of laten voorzien. Er kan een tussenlas voorzien worden indien nodig en verder gegaan worden met cca vezelkabel intern. Maar dan zijn er dus 2 terminitiebakjes in je woning. Waar de eerste als tussenlas dient.
wquatan
Plus Member
Plus Member

Retroglide schreef: 4 maanden geleden En indien OLO klant moet de koperlijn in dienst blijven.
Wat is een OLO-klant ?
Blijft de koperlijn in dienst voor de vaste lijn ? Ik ken VOIP maar mijn vraag gaat over de klassieke vaste lijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Retroglide schreef: 4 maanden geleden En indien OLO klant moet de koperlijn in dienst blijven.
De TS is OLO klant (EDPNet) en heeft bericht gekregen over een verplichte overschakeling naar fiber
m.a.w. koperlijn gaat eruit, toch?

Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
wquatan schreef: 4 maanden geleden
Wat is een OLO-klant ?
Blijft de koperlijn in dienst voor de vaste lijn ? Ik ken VOIP maar mijn vraag gaat over de klassieke vaste lijn.
Een OLO in de telecomsector staat voor Other Licensed Operator (andere vergunde operator)
Dat zijn providers die via de Proximus lijn hun diensten aanbieden
wquatan schreef: 4 maanden geleden Blijft de koperlijn in dienst voor de vaste lijn ? Ik ken VOIP maar mijn vraag gaat over de klassieke vaste lijn.
Jij hebt nu ook geen klassieke vaste lijn?
Jouw EDPnet "vaste lijn" komt uit de modem, en is nu reeds VoIP.
Eens je overgeschakeld bent op fiber verandert er niets...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
wquatan
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Jij hebt nu ook geen klassieke vaste lijn?
Jouw EDPnet "vaste lijn" komt uit de modem, en is nu reeds VoIP.
Eens je overgeschakeld bent op fiber verandert er niets...
Weet ik, ik heb idd VOIP via EDPNET.

Maar ik wou eigenlijk weten of de koperlijn door Proximus verder blijft gebruikt worden voor een klassieke vaste lijn mocht ik die ooit terug willen hebben.
Kwestie of ik de interne bekabeling in stand houd voor dat geval.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

wquatan schreef: 4 maanden geleden Ik neem aan dat
- het geen probleem is dat er tussen de EntryPoint en de ONT ongeveer 10-12 meter moet overbrugd worden ?
- dat het nadien overstappen naar een Fiber-FritzBox dan een kwestie van ompluggen van de Fiber is ?
- of zijn er argumenten om dat niet te doen ?
Het "entry point" is wat bij de "ONTP" noemen.
Een ONTP staat voor Optical Network Termination Point. Het is het fysieke aansluitpunt van de glasvezelkabel in jouw woning (het uiteinde van de glasvezel die vanaf de straat binnenkomt).
Vraag gewoon aan de technieker dat ze de ONTP en ONT naast mekaar plaatsen, daar waar jij je eigen modem (FritzBox) hebt hangen.
Zorg eventueel zelf voor de nodige kabelgoot of traject (zie instructies van@raf1 hierboven).

Voordeel is inderdaad dat er nu een korte patchkabel zal gebruikt worden tussen de ONTP (aansluitpunt) en de ONT (Fibermodem).
Als je later de Proximus ONT wilt vervangen door een FritzBox Fiber (vb 5590), dan moet je alleen de korte (aangepaste) patchkabel kopen

Toegevoegd na 10 minuten 52 seconden:
wquatan schreef: 4 maanden geleden Weet ik, ik heb idd VOIP via EDPNET.

Maar ik wou eigenlijk weten of de koperlijn door Proximus verder blijft gebruikt worden voor een klassieke vaste lijn mocht ik die ooit terug willen hebben. Kwestie of ik de interne bekabeling in stand houd voor dat geval.
Gezien jouw verplichte overstap naar Fiber zal de koperlijn in jouw straat op een bepaald ogenblik (max 5 jaar nadat fiber beschikbaar is) uitgeschakeld worden, en alle klassieke telefonie naar VoIp gaan

Wat betreft interne bekabeling verandert dat niets: in plaats dat het telefoonsignaal uit de muur komt, komt het nu (zoals reeds bij jou) uit de modem (FON poorten). Hier kan je eventuele bestaande interne bekabeling op aansluiten.
Maar waarschijnlijk gebruik je DECT toestellen, dan heb je die interne bekabeling ook niet meer nodig?
wquatan
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Voordeel is inderdaad dat er nu een korte patchkabel zal gebruikt worden tussen de ONTP (aansluitpunt) en de ONT (Fibermodem).
Als je later de Proximus ONT wilt vervangen door een FritzBox Fiber (vb 5590), dan moet je alleen de korte (aangepaste) patchkabel kopen
Omwille van praktische redenen zal de afstand van de ONTP tot de ONT ongeveer 5 meter zijn. De ONT zal bij mijn FritzBox staan (niet hangen).
Achteraf zal mijn aangepaste patchkabel dus ook 5m moeten zijn. Ik zal dan ook moeten uitzoeken waar ik dergelijke patchkabel kan vinden.

Toegevoegd na 3 minuten 41 seconden:
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Gezien jouw verplichte overstap naar Fiber zal de koperlijn in jouw straat op een bepaald ogenblik (max 5 jaar nadat fiber beschikbaar is) uitgeschakeld worden, en alle klassieke telefonie naar VoIp gaan
In dat geval wordt de interne bekabeling totaal overbodig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

wquatan schreef: 4 maanden geleden Achteraf zal mijn aangepaste patchkabel dus ook 5m moeten zijn. Ik zal dan ook moeten uitzoeken waar ik dergelijke patchkabel kan vinden.
zorgen voor later :wink: .
Voorgemonteerde patchkabels bestaan in alle lengtes en maten :wink:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 552 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

Wat de analoge telefonie betreft, ik denk zelfs dat proximus die niet meer 'klassiek' levert maar je sowieso ook voip krijgt. Maar ik kan me vergissen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef: 4 maanden geleden
De TS is OLO klant (EDPNet) en heeft bericht gekregen over een verplichte overschakeling naar fiber
m.a.w. koperlijn gaat eruit, toch?
Ja die gaat er idd uit. Maar bij een OLO klant moeten deze verplicht enkele dagen naast elkaar blijven draaien zodat de klant tijd heeft om zelf de omschakeling te doen of een technieker van de OLO operator te kunnen laten passeren.

Niet elke klant is even technisch aangelegd. Er zijn er die soms vragen wat we komen doen. Als we dan zeggen dat ze zelf de Fritzbox moeten instellen vallen ze volledig uit de lucht.

Toegevoegd na 31 seconden:
Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden Wat de analoge telefonie betreft, ik denk zelfs dat proximus die niet meer 'klassiek' levert maar je sowieso ook voip krijgt. Maar ik kan me vergissen.

J.
Dat klopt idd.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 77 keer

Retroglide schreef: 4 maanden geleden Olo klanten zijn normaal tegenwoordig altijd aangesloten door interne proximus techniekers zelf.

Jij moet zelf de Fritzbox connecteren met de ONT. Dit mogen de Proximus techniekers niet doen.
Nee, klopt niet. Iedereen, dus ook onderaanemers doen de OLO installaties.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”