Beste allen,
De laatste telefoonfactuur van 100 euro (Proximus Fiber, Vaste lijn, Slimme diensten en TV) ligt nogal zwaar op mijn maag en dus zou ik daar wat willen op besparen.
Eerste stap zou zijn de vaste lijn buiten gooien maar ik wil dit nummer absoluut niet kwijt (TV zal later nog wel volgen...).
Ik zou graag de DECT set die er staat (Twist 304) blijven gebruiken als ik thuis ben en laten doorschakelen naar GSM indien niet. Gaat dit niet, dan zal het een app zijn op de GSM.
Probleem is alleen dat ik door de bomen het bos niet meer zie... En niet weet hoe te beginnen.
Via dit forum al Weepee en EDPNet gezien als opties, zijn er specifieke voor en nadelen waar ik rekening moet mee houden?
Huidige set-up: Proximus Fiber Maxi + vaste lijn + slimme diensten + TV basis. GSM is een dual sim Android met MV prepaid en Hey S.
Bedankt alvast!
Snotof99
Vaste lijn vervangen door Voip
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3907 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Niet direct een antwoord op de VoIP vraag, maar wel op de hoge Proximus factuur vraag.snotolf99 schreef: 2 maanden geleden De laatste telefoonfactuur van 100 euro (Proximus Fiber, Vaste lijn, Slimme diensten en TV) ligt nogal zwaar op mijn maag en dus zou ik daar wat willen op besparen.
Al eens gekeken naar Scarlet Trio (met vaste lijn).
- Basisabonnement kost 45€ (Internet 150/30, TV incl. decoder 30 zenders, vaste lijn, incl gratis gesprekken naar vaste lijnen 16-8 + weekend)
- Fiberboost 10€ (300/30)
Dus geen exacte vergelijking, maar toch een goede besparing
Ik heb mijn schoonbroer omgezet van PX naar Scarlet, betaalde bij PX 145€ (Internet VDSL2, TV, vastelijn, 2 GSM's 20GB)
Nu bij Scarlet 73€ voor ongeveer hetzelfde
Bij overstap van Proximus naar Scarlet heb je geen "Easy switch" nodig, alleen jouw Proximus klantennummer.
Zij kijken na in de Proximus database welke toestellen je hebt (modem, TV box) en aan de hand van de serienummers nemen ze deze toestellen over (indien deze ook bij Scarlet gebruikt worden). De overstap is dan puur administratief.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
rtl
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 37 keer
De twist telefoon die je hebt is een analoge dect phone. De sip providers zoals Weepee werken via VoIP, dus om daar een verbinding mee te maken heb je een ATA (analogue telephone adapter) nodig. Hierin stel je enerzijds je sip provider in, en sluit je anderzijds het analoge toestel op aan.
Een andere optie is om meteen een voip dect basisstation + dect voip handset te kiezen. Dan heb je die converter niet meer nodig. Dect Voip handsets hebben tegenwoordig een Li-Ion batterij die superieur is aan die NiMh batterijen in je Twist toestel. Daarnaast is het ook veel makkelijker om je telefoonboek te beheren.
Bij Weepee moet je ook kiezen voor een simpele Sip account met 1 nummer of een Sip trunk waar meerdere nummers op kunnen geplaatst worden. Maar bij een Sip trunk moet je dan wel je eigen telefooncentrale (PBX) runnen dus qua complexiteit is dat dan weer een hele grote stap. Aan te raden om in dit geval gewoon voor een Sip account met 1 nr te kiezen.
Een andere optie is om meteen een voip dect basisstation + dect voip handset te kiezen. Dan heb je die converter niet meer nodig. Dect Voip handsets hebben tegenwoordig een Li-Ion batterij die superieur is aan die NiMh batterijen in je Twist toestel. Daarnaast is het ook veel makkelijker om je telefoonboek te beheren.
Bij Weepee moet je ook kiezen voor een simpele Sip account met 1 nummer of een Sip trunk waar meerdere nummers op kunnen geplaatst worden. Maar bij een Sip trunk moet je dan wel je eigen telefooncentrale (PBX) runnen dus qua complexiteit is dat dan weer een hele grote stap. Aan te raden om in dit geval gewoon voor een Sip account met 1 nr te kiezen.
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
- Bedankt: 806 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Als je edpnet (of fastfiber) overweegt dan los je onmiddellijk 2 problemen op.
Bij hen moet je zelf je modem of router voorzien. Als je hierbij kiest voor een Fritzbox (die je hier en elders) goedkoop 2de hands vindt, dan kan die dienst doen als ATA. Ik heb de mijne (4050) nieuw gekocht aan €90, dat is op een maand of 2 terug verdiend.
Kortom, je kan gewoon naar hen overstappen en zeggen dat je internet en vaste lijn naar hen wil transfereren. Dat werkt heel eenvoudig.
Er blijft dan nog enkel TV over, hiervoor kan je kiezen voor de gratis apps, of als je de zap-ervaring wilt behouden, kan je gaan voor de TV-Vlaanderen app of de base app/box.
Of inderdaad voor scarlet gaan. Allemaal goede en veel goedkopere opties dan wat je nu hebt.
Bij hen moet je zelf je modem of router voorzien. Als je hierbij kiest voor een Fritzbox (die je hier en elders) goedkoop 2de hands vindt, dan kan die dienst doen als ATA. Ik heb de mijne (4050) nieuw gekocht aan €90, dat is op een maand of 2 terug verdiend.
Kortom, je kan gewoon naar hen overstappen en zeggen dat je internet en vaste lijn naar hen wil transfereren. Dat werkt heel eenvoudig.
Er blijft dan nog enkel TV over, hiervoor kan je kiezen voor de gratis apps, of als je de zap-ervaring wilt behouden, kan je gaan voor de TV-Vlaanderen app of de base app/box.
Of inderdaad voor scarlet gaan. Allemaal goede en veel goedkopere opties dan wat je nu hebt.
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
- Bedankt: 258 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Als de specs van Scarlet Trio voor jou volstaan (ik zit zelf op Scarlet Trio op een fiberlijn), dan lijkt mij dit een no-brainer.
Overstappen naar Scarlet Trio en je huidige setup kan gewoon blijven bestaan (misschien tenzij je een V7-decoder zou hebben).
Ik vind niet zo snel de specs van jouw huidige abonnement terug.
Je zal zelf moeten afwegen of het (serieuze) prijsverschil tussen je huidige Proximus-abo en Scarlet Trio de tragere snelheden waard zijn. Vraag je ook af in hoeverre je dat in de praktijk hard zal merken...
Ik heb zelf een Scarlet Trio fiber thuis en dat volstaat voor mijn gezin van 4 op dit moment.
De decoder kan helaas nog niet weg (WAF + gedoe met VRTMAX op Kodi), anders stapte ik terug over naar edpnet.
Overstappen naar Scarlet Trio en je huidige setup kan gewoon blijven bestaan (misschien tenzij je een V7-decoder zou hebben).
Ik vind niet zo snel de specs van jouw huidige abonnement terug.
Je zal zelf moeten afwegen of het (serieuze) prijsverschil tussen je huidige Proximus-abo en Scarlet Trio de tragere snelheden waard zijn. Vraag je ook af in hoeverre je dat in de praktijk hard zal merken...
Ik heb zelf een Scarlet Trio fiber thuis en dat volstaat voor mijn gezin van 4 op dit moment.
De decoder kan helaas nog niet weg (WAF + gedoe met VRTMAX op Kodi), anders stapte ik terug over naar edpnet.
Computer(k)nul
-
marzman
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
- Bedankt: 20 keer
Als ik de snelheid zou halen zou ik denk ik ook naar Scarlet Trio kijken, maar hier doet dat 16 mbps ofzo, dus ik zit bij Orange.
Je kan ook nog kijken of je alles wel nodig hebt, een vaste lijn, wie gebruikt dat nog? Ik heb een tijdje voip gebruikt maar dat opgeruimd omdat ik dat ook niet gebruikte. En televisie, ja soms kijk ik wel iets maar dat kan ook op andere manieren (met apps).
Je kan ook nog kijken of je alles wel nodig hebt, een vaste lijn, wie gebruikt dat nog? Ik heb een tijdje voip gebruikt maar dat opgeruimd omdat ik dat ook niet gebruikte. En televisie, ja soms kijk ik wel iets maar dat kan ook op andere manieren (met apps).
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
op zich edpnet + app tv van base of tvv is ook een optie, ik denk in totaal dat dit +/- 50-51 euro kan kosten, de vaste lijn bij edpnet is een gratis optie. je betaalt volgens verbruik wat logisch is.