Beste allen,
Dit topic afgesplitst van het 'Telenet combo- onderwerp' omdat het stricto sensu daar niet (rechtstreeks) iets mee te maken heeft.
Sedert enkele weken heb ik dus een telenet combo turbo = 2.5 Gbps beloofde downloadsnelheid en 100 Mbps upload. Bij deze de snelheden die ik haal:
Bekabeld: altijd 900+ Mbps down en rondd de 98 Mbps up en dit met een gigabit netwerkkaart
Draadloos
Behaalde snelheden met 2 pc's (HP Spectre en Dell Pro), beiden met een Intel AX211 wifi-kaart:
- upload: altijd OK, mooie waarden van 96 - 98 Mbps (zowel draadloos als bekbabeld)
- download schommelt (tussen de 600 Mbps en 1.4 Gpbs met zelfs beste waarden vaak op piekmomenten dan nog = hier voor de node rond 21 u.). Hoe dat kan ???
Met mijn smartphone - een bescheiden Galaxy A56 - altijd rond de 98 Mbps up en 1.8 à 2.1 Gbps down.
Ik meen dus te mogen besluiten dat de netwerkkaart in de laptop (mede) de bottleneck is.
Fiber ik hier komende en - van zodra beschikbaar - zou ik kiezen voor een PX abo met ook 2.5 Gbps download. Gezien hoger vermelde netwerkkaarten als bottleneck, zullen snelheden beperkt blijven tot hogervermelde waarden.
Ik heb een WIFI 7 TP-Link DECO BE85 mesh systeem dat - uiteraard theoretisch - volgende specs heeft: 12-stream 19 Gbps tri-band wifi – 11520 Mbps (6 GHz) + 5760 Mbps (5 GHz) + 1376 Mbps (2.4 GHz).†
Ongeëvenaard 10 Gbps netwerk – 1× 10 Gbps WAN/LAN-combinatiepoort voor ethernet/glasvezel + 1× 10 Gbps WAN/LAN-poort + 2× 2.5Gbps-poorten.
Ik zoek dus naar een alternatief om meer uit mijn internet abo te halen, zeker uit het toekomstige fiber-abo met symmetrisch 2.5 Gbps up en download snelheid.
Ik zou kunnen een wifi 7 kaart laten installeren in de HP Spectre x360 als persoonlijke laptop. Dit zou het meest ideale zijn maar ik ben al bij verschillende computerzaken geweest in het verleden voor upgrade van ssd's, netwerkkaarten, reparatie van een defecte usb-poort en er is altijd esthetische schade ... Waar is die goede tijd dat je een laptop gewoon kon open leggen met schroefjes ... ? Dit weerhoudt me ervan om een wifi 7 kaart te laten plaatsen, wetende dat dit de meest ideale oplossing is.
Alternatief is investeren in een goede - gezien de afmetingen een praktisch veel minder ideale oplossing - wifi usb-adapter. Ik zou hier ook gaan voor TP-Link en meer bepaald een van volgende wifi 7- compatibele types:
1. een TP-Link Archer TBE400UH met theoretische snelheden tot 6.5 Gbps. Prijs 68€ bij Coolblue.
2. een TP-Linjke Archer TBE230U met als theoretische snelheden: 2882 Mbps (5 GHz) + 688 Mbps (2.4 GHz) maar geen AX-wifi ...
Dus een duidelijke voorkeur voor 1.
Ik lees dat wifi USB-adapters voor- maar ook veel nadelen hebben.
Wat zouden jullie me adviseren in mijn situatie? Ongetwijfeld ook veel UB'ers met uitgebreide ervaring met usb-wifi adapters.
Of iemand die in de regio Gent een zaak kan aanbevelen waar men toch zonder al te veel estethische schade (krassen op de laptop case, zelfs kleine stukje afgebroken ...) een wifi 7 kaart zou kunnen plaatsen. Type = Spectre 14-ef2000.
Hartelijk dank voor jullie adviezen alvast !
USB wifi 6/7 adapter zinvol of niet?
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1273 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Is dat niet gek?koenraaddeconinck schreef: 3 maanden geleden Met mijn smartphone - een bescheiden Galaxy A56 - altijd rond de 98 Mbps up en 1.8 à 2.1 Gbps down.
A56 is max WiFi6 (AX) en dat levert deze snelheden op: https://www.wiisfi.com/#wifi6
Lijkt me straf dat een mid-range telefoon 8x8 mimo heeft?
Aangenomen dat de Spectre EF2003/2008/2009 dezelfde specs hebben dan de EF2000 die jij hebt, is dat ook WiFi6/AX (AX201) en niet WiFi 6E (AX211).
https://tweakers.net/pricewatch/2004536 ... ifications
Heb je die "WiFi USB adapter" al eens bekeken?
Ik zou het eerder een ruimteschip noemen, of iets om satellietsignalen mee te ontvangen
Echt mobiel ben je dan niet meer eigenlijk. Kan je net zo goed een Gbit kabel insteken.

Dat hangt af van wat je wil bereiken? Mij lijkt het dat je prima resultaten haalt met de hardware die je hebt. En is WiFi7 voor u "nice to have" of een must, ongeacht de kosten?
Upgraden naar "USB-Wifi7" lijkt me overkill met zo'n spaceding: op z'n minst lelijk en onhandig.
Op Tweakers staan er 4500 laptops onder de €2K, waarvan 80 een WiFi7-chip hebben.
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Metingen zijn gebeurd met de TP-Link DECO app op mijn smartphone. Kunnen dit dan de snelheden die de 'main-deco', ingesteld als AP, ontvangt?heist_175 schreef: 3 maanden geleden Is dat niet gek?
A56 is max WiFi6 (AX) en dat levert deze snelheden op: https://www.wiisfi.com/#wifi6
Lijkt me straf dat een mid-range telefoon 8x8 mimo heeft?
Is inderdaad de AX211, excuus voor de typfout !heist_175 schreef: 3 maanden geleden Aangenomen dat de Spectre EF2003/2008/2009 dezelfde specs hebben dan de EF2000 die jij hebt, is dat ook WiFi6/AX (AX201) en niet WiFi 6E (AX211)
Dat klopt, vandaar mijn twijfels voor aankoop, los van het feit dat ik me afvraag wat het rendement zal zijn.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Heb je die "WiFi USB adapter" al eens bekeken?
Ik zou het eerder een ruimteschip noemen, of iets om satellietsignalen mee te ontvangen
Je hebt gelijk Heist. Die resultaten zijn heel goed maar eerlijk gezegd vraag ik me enerzijds af welke snelheidswinst fiber me dan zou opleveren? en anderzijds, ben ik een mulitmedia en IT- fanaat (maar louter technisch een leek met zelfs beperkte basiskennis) die graag eens experimenteert, uitprobeert en natuurlijk plezier beleeft aan het feit dat zaken ook eens lukken.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Mij lijkt het dat je prima resultaten haalt met de hardware die je hebt. En is WiFi7 voor u "nice to have" of een must, ongeacht de kosten?
Anderzijds heb je voor een 40- tal euro al een Intel wifi 7- kaart en er is hier een fysieke computerwinkel in de buurt die 35 euro vraagt voor inbouw maar niet garandeert dat dit gebeurt zonder krassen of lichte schade bij het verwijderen en terugplaatsen van de onderkant.
Verder heb ik de gewoonte ook veel zorg te dragen voor al bij al toch wel dure apparaten. Mijn XP Spectre is 3 jaar oud en ziet er nog uit als nieuw. Dus dacht dat zo een USB- wifi adapter een mogelijk compromis kan vormen.
Maar inderdaad, er zijn tal van praktische argumenten contra voor iets dat - louter technisch - stricto sensu slechts een 'nice to have' is vanuit een soort van amateurisme / liefhebberij.
Ik heb dezelfde vraag bij mijn neef die zich nu een gravel bike gaat aanschaffen van 6000 euro terwijl hij al een zeer degelijke - en ook niet goedkope - fiets heeft.
"Ieder dier zijn plezier
Ik ga toch nog eens goed nadenken Heist want uit uw postst blijkt dat je 'gepokt en gemazeld' bent in diverse facetten van IT-technologie en multimedia en altijd de nagel op de kop slaat. Bedankt voor uw input ! Much appreciated.