Hoog gemiddeld idle verbruik

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb hier een hoog ‘kabels gesmeed door elfen bij volle maan licht’ vibe bij…
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de hifi sector vinden ze het niet leuk dat ik die Kemot's heb, want gaat in tegen de sector. Vooral verkopers van dure netfilters zijn boos op mij :)

Ik heb nu een aantal van deze terug werkend gekregen (niet mijn foto). De batterij contacten uitkuisen na 10+ jaar was de grootste effort.
medidor.jpg
Bron: https://www.danielclemente.com/consumo/medidor.jpg

1. Frigo slurpt 10 Watt terwijl er niks circuleert
2. Nespresso is 0 Watt als deze uit staat, rond de 1100 Watt bij opwarmen
3. Een simpeler hifi setje met één bron is ongeveer 40 a 50 Watt ;)

Ik denk dat ik weldra al het sluimerverbruik ga kennen.
Morgen nog de tp-link plugs erbij.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

cadsite schreef: 3 maanden geleden Ik heb hier een hoog ‘kabels gesmeed door elfen bij volle maan licht’ vibe bij…
Bwa, ieder z'n ding denk ik. Zoals met alles merkt jan-met-de-pet het verschil tussen slecht en goed maar niet tussen goed en heel goed. Als dit je hobby is, mag het wat kosten, leven en laten leven zolang je maar genoeg zelfrelativering hebt :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden Zoals met alles merkt jan-met-de-pet het verschil tussen slecht en goed maar niet tussen goed en heel goed.
Ik ben zelf ook een aantal keer geweest naar zo'n high-end audio events. Dat is inderdaad prachtig.
Maar er is daar ook een heel dunne lijn met 'tussen-de-oren'. Een klein voorbeeld hiervan:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef: 3 maanden geleden Ik heb hier een hoog ‘kabels gesmeed door elfen bij volle maan licht’ vibe bij…
Nog eentje:
https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... 52312.html
Waarom de nieuwe wijnglazen van Riedel 70 euro per stuk kosten
Sinds een paar decennia bouwt Riedel daarom een voorsprong op met wijnglazen aangepast aan specifieke druivenrassen. Het prijskaartje van de nieuwe Vitis-reeks, de topcollectie, is met 70 euro per glas best stevig, maar voor de serieuze wijnliefhebber waren en zijn zulke premiumglazen een must.
Hoe begin je aan zo’n ontwerp voor een glas? ‘Het DNA van de druif bepaalt welke vorm wij de glazen zullen geven’, doceert Riedel.
Maar smaakt je mooie chardonnay uit de Bourgogne in een specifiek voor die druif ontworpen wijnglas dan echt zoveel beter? Is het echt helemaal anders dan in een glas voor een cabernet sauvignon uit Bordeaux? Wie tijdens een van de tastings met de CEO de proef op de som neemt met specifieke glazen, gelooft zijn smaakervaring niet: de verschillen in aroma's en smaakervaring zijn soms enorm.
Kwakzalverij is de wereld nog niet uit, dat is zeker :).

Maar inderdaad: gewoon laten doen.
Zolang ik geen €70 voor een wijnglas moet betalen, of €16K voor een setje audiokabels, is het mij goed.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Over smaak valt niet te twisten: probeer in de Smaakfabriek de croque Haspengouw maar eens.
De combinatie appel-spek-stroop lijkt heel vreemd maar smaakt overheerlijk.
In de stroopfabriek kom je te weten waarom.
Computer(k)nul
FredericV
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Kwakzalverij is de wereld nog niet uit, dat is zeker .

Maar inderdaad: gewoon laten doen.
Zolang ik geen €70 voor een wijnglas moet betalen, of €16K voor een setje audiokabels, is het mij goed.
't ja als iemand veel geld aan wijn uitgeeft, dan zal zo'n glas peanuts zijn zeker

Maar heb dit met koffie:

1. koffie smaakt beduidend veel beter indien gemaakt met Spa, dan met gefilterd Britta water, dan met gewoon kraantjeswater. Als je kijkt wat premium koffie kost, dan is de waterkost verwaarloosbaar.

2. koffieglazen voor (n)espresso: een gratis ondiep glas van aldi ijsjes (dikke bodem, dunne rand, ovaal en verticale wanden), daar proef je meer aroma dan in andere glazen en tassen
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Van sluipverbruik naar geluidsinstallaties en koffie, UBers kunnen dat.

Tijd om terug on-topic te gaan zeker?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@FredericV
een frigo standby 10 watt ?!? da's raar welk merk/model is dit.
de mijne echt wel 0/1 watt gemeten als hij niet koelt . heeft electronica om de temperatuur in te stellen. anders misschien zelfs 0watt?
vriezers ook 0/1 watt, gemeten met tasmota plugs
de compressor van de frigo gebruikt 35 watt in werking , 2 keer per dag een aantal uur, en draait langer als er iets nieuw bijgezet geweest is
ENERGY Yesterday 0,30 kWh . het is hier binnen 21 °c denk ik
over een hele dag dus.
( frigo hier is een domo tafelkoelkast zonder vriesvak, van een /twee jaar oud ofzo)
10 watt standby Plus verbruik als hij koelt is niet niks vergeleken daarmee .misschien beter die frigo eens vervangen als het geen meetfout is?

ik denk dat als je van netspanning naar een 12v/24/,... sinus omvormer gaat en terug naar 230 dat je ook bijna het verbruik van uw wit bakje gaat hebben.
misschien potentieel ietske minder want je kan het vermogen van de omvormer die je koopt beter afstemmen op uw hifi set.
een omvormer met lager piekvermogen verbruikt ook wat minder dan een krachtigere ,als hij alleen maar al onbelast aanstaat dus, naar mijn ervaring
die kemot dingen vanop uw foto zijn 2000 VA , misschien zijn die met minder totaalvermogen, als die bestaan , zuiniger?
FredericV
Pro Member
Pro Member

FredericV schreef: 3 maanden geleden Tot mijn grote verbazing trekt ééntje idle al 28 Watt uit de ecoflow, en die dingen krijgen netjes van de inverter van de ecoflow batterij 230V.
Zou eens moeten meten of het ook 28 Watt is als de ecoflow in passthrough staat, dus inverter / ups uit.
Vandaag nog extra metingen.

1. Een idle kemot direct op een LIDL stroommeter, verbruikt ongeveer 10 Watt, maar je ziet wel dat het verbruik schommelt.

2. Idle kemot aangesloten op 230V uitgang van een ecoflow river 2 max, ecoflow 100% opgeladen, en ecoflow in passthroiugh want aangesloten op de 230V, dan zien we op de lidl meter net geen 20 Watt, dus de ecoflow doet een lichte overhead

3. Als we de 230V input van de ecoflow uittrekken, dan schiet de UPS functie in gang aan de 230V output naar de Kemot, en dan zien we op de ecoflow het verbruik naar net geen 30 Watt omhoog springen

Ergens logisch, want batterij -> 230V inverter is niet 100% efficient.

Deze test zou ik nog eens willen overdoen met een simpel lampje die een 100% lineaire weerstand presenteert.

Als een idle Kemot maar 10 Watt trekt in een normaal 230V stopcontact, en dit belangrijke zaken beschermt tegen over- en onderspanning, dan laat ik er deze tussen zitten.
Zeker dingen zoals een PC die 's nachts in sleep mode gaat.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

de faseverschuiving als die er is, komt mee uit uw omvormer. dus het zal sowieso meer zijn uit omvormer als uit het net,
het zijn niet enkel en alleen omvormerverliezen, ook dat

tasmota plugs kunnen deze tonen
,voorbeeld data van mijn frigo

ENERGY ApparentPower 42 VA
ENERGY Current 0,18 A
ENERGY Factor 0,84
ENERGY Power 35 W
ENERGY ReactivePower 23 var
ENERGY Today 0,28 kWh
ENERGY Voltage 233 V
ENERGY Yesterday 0,30 kWh

aangesloten op een omvormer zou deze dus minder zuinig zijn, niet enkel door de omvormerverliezen, maar ook door de arbeidsfactor van 0.84 die niet 1.00 is
FredericV
Pro Member
Pro Member

thomasdb schreef: 3 maanden geleden de faseverschuiving als die er is, komt mee uit uw omvormer. dus het zal sowieso meer zijn uit omvormer als uit het net,
het zijn niet enkel en alleen omvormerverliezen
De plugs van de LIDL met LCD schermpje kunnen de power factor laten zien.

Kan deze eens aan de 230V uitgang van de ecoflow steken.

Of om het nog interessanter te maken:

LIDL meter -> ecoflow -> LIDL meter -> kemot -> LIDL meter -> load

Heb er toch genoeg over ;)
FredericV
Pro Member
Pro Member

Ondertussen is het idle verbruik al significant gezakt, maar sinds donderdag zie ik 's nachts het idle verbruik flapperen.

Tot voor kort was de nacht bijna een rechthoek als je de balkjes door trok.

Dit was zaterdag middernacht tot ochtend.
fluvius-flapper-idle.png
(8.9 KiB) Nog niet gedownload
Update: de ecoflow daar hangen twee 12V devices aan op de aparte 12V uitgangen, en een powerstrip met 230V devices

1. de 230V is normaal passthrough, dus de inverter werkt niet als er 230V aan de ingang van de ecoflow hangt
2. maar de 12V werkt wellicht altijd via de batterij middels dc-dc convertie, en zag zonet dat het totaal aan output Watt iets hoger was dan de input Watt
en de batterij staat maar op 98% terwijl de ecoflow aan de 230V hangt

dus ja dan loopt de batterij traag leeg, en de ecoflow zal dan bij een bepaald percentage met honderden watts de batterij terug proberen vol te krijgen
je kan dat forceren door de 230 ingang uit te trekken zodat alles op batterij werkt, en dan de 230V er terug in, en dan zie je dat deze met honderden watts oplaadt en dan gaat die 98% naar 100% zeer snel

en dit wordt blijkbaar bevestigd:

Dus:

1. of we voeden de 12V devices uit de ecoflow, maar dan krijg je die ups&downs tijdens idle ipv mooie rechthoek
-> overdag heeft dit ook invloed op injectie

2. of we voeden de 12V devices via een schakelende 230V voeding, en dan wordt er aan de batterij niet getrokken
Enkel als de UPS functie moet werken, is een extra omzetting dan nodig, dus de UPS overbruggingsduur gaat wat omlaag.

In beide gevallen zijn er verliezen, maar ik zie geen significant verschil in aantal kWh tussen 02:00 AM en 08:00 AM, voor de ecoflow de 12V deed, en sinds die dat doet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”