Nieuw Telenet aanbod: combo's ipv bundels
-
Dixit
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb al die tijd Telenet aangehouden, omdat ze een paar 'features' hebben die blijkbaar nogal démodé zijn, maar die ik toch graag heb. Dat zijn:
- Analoge TV. Ik ben eigenlijk een kabelknipper en ik gebruik meest de apps, ook van de internationale zenders. Desalniettemin kijken mijn kinderen graag hun brainrot op Nickelodeon, Disney, VTM en VRT. En zie daar: dat gaat prima (en ook snel) op analoog. Bijkomend voordeel: we hebben een sociaal tarief op de analoge kabel, omdat mijn zoon een oud-strijder van de Grande Guerre is (een oncorrigeerbare vaut van Telenet, maar waarschijnlijk in ons voordeel).
Die kinderen hoeven maar op 1 knopje van de afstandsbediening te drukken. Als ik RAI in de app wil ontvangen, dan ben ik 5 minuten bezig (TV opstarten, switche naar HDMI, kaske aan, VPN opstarten, RAI aan, juiste categorie kiezen, programma kiezen...).
- Een vaste telefoonlijn met gratis internationaal bellen. Dat is nogal belangrijk, aangezien de meeste familie in de buitenlanden woont. Door die opptie heeft mijn vrouws Telenet-SIM ook ineens internationaal bellen.
Ik weet, dat er VOIP bestaat, maar het gemak van een toestel in de vensterbank waar je slechts op de fast dial moet drukken...
- Een tweede vaste lijn (Telenet Freephone Europe) voor de zakelijke klanten die mij willen bellen. Die komt overigens origineel over van het koper van de RTT, omdat Proximus ineens geen koper meer aanbood.
Dat waren voor mij Unique Sales Points. Maar Telenet is het nu toch echt wel serieus aan het uithangen. Toch apart als het enige USP is "Bij ons werkt de oude meuk wél".
Dus als iemand een mooi en simpel alternatief heeft voor 'Knopje 6. Nickelodeon aan' of 'Hoorn oppakken, smart dial, correspondent aan de lijn' dan houd ik mij wel aanbevolen.
- Analoge TV. Ik ben eigenlijk een kabelknipper en ik gebruik meest de apps, ook van de internationale zenders. Desalniettemin kijken mijn kinderen graag hun brainrot op Nickelodeon, Disney, VTM en VRT. En zie daar: dat gaat prima (en ook snel) op analoog. Bijkomend voordeel: we hebben een sociaal tarief op de analoge kabel, omdat mijn zoon een oud-strijder van de Grande Guerre is (een oncorrigeerbare vaut van Telenet, maar waarschijnlijk in ons voordeel).
Die kinderen hoeven maar op 1 knopje van de afstandsbediening te drukken. Als ik RAI in de app wil ontvangen, dan ben ik 5 minuten bezig (TV opstarten, switche naar HDMI, kaske aan, VPN opstarten, RAI aan, juiste categorie kiezen, programma kiezen...).
- Een vaste telefoonlijn met gratis internationaal bellen. Dat is nogal belangrijk, aangezien de meeste familie in de buitenlanden woont. Door die opptie heeft mijn vrouws Telenet-SIM ook ineens internationaal bellen.
Ik weet, dat er VOIP bestaat, maar het gemak van een toestel in de vensterbank waar je slechts op de fast dial moet drukken...
- Een tweede vaste lijn (Telenet Freephone Europe) voor de zakelijke klanten die mij willen bellen. Die komt overigens origineel over van het koper van de RTT, omdat Proximus ineens geen koper meer aanbood.
Dat waren voor mij Unique Sales Points. Maar Telenet is het nu toch echt wel serieus aan het uithangen. Toch apart als het enige USP is "Bij ons werkt de oude meuk wél".
Dus als iemand een mooi en simpel alternatief heeft voor 'Knopje 6. Nickelodeon aan' of 'Hoorn oppakken, smart dial, correspondent aan de lijn' dan houd ik mij wel aanbevolen.
-
boulder
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 284 keer
Bestaat die analoge TV nog altijd?
Ik dacht dat die al lang weg was?
Een digitaal lage kwaliteitsaanbod, dat is er wel, ja
En er is een gewoon digitaal aanbod, dezelfde zenders als je op je digibox/corder /TV box hebt, kun je met een CI+ module hebben.
Maar analoge TV?
Die is toch al lang weg?
Ik dacht dat die al lang weg was?
Een digitaal lage kwaliteitsaanbod, dat is er wel, ja
En er is een gewoon digitaal aanbod, dezelfde zenders als je op je digibox/corder /TV box hebt, kun je met een CI+ module hebben.
Maar analoge TV?
Die is toch al lang weg?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
satsurfer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
- Bedankt: 427 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Fritzbox en FritzFonDixit schreef: 3 maanden geleden Ik weet, dat er VOIP bestaat, maar het gemak van een toestel in de vensterbank waar je slechts op de fast dial moet drukken...
"Wijs een Quick-dial (Snelkiesnummer) toe (00 - 99) in het daarvoor bestemde veld."
https://help.avm.de/fritzbox.php?oem=av ... tings=0100
OVH 2 lijnen. Bellen naar 40 landen gratis. Telenet ben je gepluimd.Dixit schreef: 3 maanden geleden Dus als iemand een mooi en simpel alternatief heeft voor 'Knopje 6. Nickelodeon aan' of 'Hoorn oppakken, smart dial, correspondent aan de lijn' dan houd ik mij wel aanbevolen.
https://www.ovhcloud.com/fr/phone/voip/decouverte/
- Flying
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 98 keer
Ik heb de nieuwe paketten nog eens bekeken en merk nu pas op dat de promo meerdere mobiele abonnementen kan bevatten aan dezelfde prijs. Bestelling geplaatst om over te stappen naar 500/30 + mobiele abonnementen. De totale kostprijs per maand daalt zo van 57 euro per maand naar 56 euro per maand. Het zou nog goedkoper kunnen, maar deze combinatie werkt voor mijn gezinssituatie het best.
Over een klein jaar opnieuw kijken wat het meest interessant is tenzij tegen dan mijn glasvezel opgeleverd is (kans nihil).
Over een klein jaar opnieuw kijken wat het meest interessant is tenzij tegen dan mijn glasvezel opgeleverd is (kans nihil).
-
Medion
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 4 keer
Momenteel ben ik bij Mobile Vikings voor m'n fiber, en bij Hey! voor de GSM's van mij en m'n twee kinderen.
Ik zie niet meteen redenen om dit te veranderen, en al zeker niet naar wat Telenet aan te bieden heeft. Echter, voor zover ik weet is Telenet in België nog steeds de enige provider die iets aanbiedt als 'One Number', vooral interessant als je een smartwatch hebt met een esim (zoals mijn Samsung Galaxy Watch Ultra).
Tot voor kort kon je enkel 'One Number' krijgen in een Telenet One pakket, als ik me niet vergis. Met de nieuwe tariefstructuur kan je nu wel enkel een GSM-abonnement nemen waar One Number inbegrepen is. Natuurlijk is dit een stuk duurder van wat je bij Hey! zou betalen, maar ik neem het toch in overweging
Ik zie niet meteen redenen om dit te veranderen, en al zeker niet naar wat Telenet aan te bieden heeft. Echter, voor zover ik weet is Telenet in België nog steeds de enige provider die iets aanbiedt als 'One Number', vooral interessant als je een smartwatch hebt met een esim (zoals mijn Samsung Galaxy Watch Ultra).
Tot voor kort kon je enkel 'One Number' krijgen in een Telenet One pakket, als ik me niet vergis. Met de nieuwe tariefstructuur kan je nu wel enkel een GSM-abonnement nemen waar One Number inbegrepen is. Natuurlijk is dit een stuk duurder van wat je bij Hey! zou betalen, maar ik neem het toch in overweging
-
teleboy
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Blijkbaar kan je nog wijzigingen doorvoeren in je huidige pack/diensten.
Dit staat als info vandaag op mijn nieuwe factuur.
Dit staat als info vandaag op mijn nieuwe factuur.
Sinds 27 april hebben we een nieuw aanbod. Hebt u nog een oude pack of abonnement? Dan kunt u nog tot 26 juni 2026 uw huidige pack/abonnement met internet, tv, mobiel en/of vaste telefonie aanpassen. Vanaf 27 juni is dat niet meer mogelijk. Als u dan een aanpassing wilt doen, kunt u alleen kiezen voor een van onze nieuwe abonnementen.*
-
JonasRetro
- Member

- Bedankt: 3 keer
@teleboy Top! Dit kan ik morgen gebruiken...
Ik wou een wijziging doen om een mobiele telefoon er uit te halen.
Wij hadden altijd Klik Buro maar werd 6 maand geleden gecontacteerd per brief (nadien ook telefonisch), om over te stappen naar Klik met 1 SIM kaart.
Gezien we 6 maanden dezelfde prijs zouden betalen zag ik er geen probleem in.
Bovendien leek het me praktisch om ook een gsm bij Telenet te hebben (zo zat niet iedereen hier in de familie op zelfde netwerk)
Uiteindelijk kreeg ik daar al snel spijt van, gezien Telenet hier in de buurt "dode" zones heeft...
Dus nu verviel die korting en wou ik van die GSM af, was reeds terug overgestapt naar de vorige provider.
Maar nu zit ik gevangen bij Telenet in dit Klik pakket: gezien ik nog 4 koop decoders heb, en 3 CI+ modules moet ik deze vervangen door TV boxen.
Nochtans toen ik vorige week op 29/04 belde, geen probleem dat u nog oude decoders heeft.
Alleen toen kon de persoon het pakket niet aanpassen, ja meneer ons systeem zit nog met wat problemen bel morgen terug...
Uiteindelijk tot vandaag liggen wachten op oplossing.
Nu blijkt dat de decoders weg moeten en ik MOET ruilen naar TV box...
Gezien wij dermate weinig TV kijken via Telenet heb ik echt geen zin om per TV een huurbox te huren....
In dat geval denk ik gewoon heel het TV gebeuren op te zeggen...
Maar toch mocht ik de decoders kunnen behouden zou dat voor me keuze nummer 1 zijn.. Gezien dan alles blijft zoals het was...
Maar goed dit krijgt nog een vervolg...
Ik wou een wijziging doen om een mobiele telefoon er uit te halen.
Wij hadden altijd Klik Buro maar werd 6 maand geleden gecontacteerd per brief (nadien ook telefonisch), om over te stappen naar Klik met 1 SIM kaart.
Gezien we 6 maanden dezelfde prijs zouden betalen zag ik er geen probleem in.
Bovendien leek het me praktisch om ook een gsm bij Telenet te hebben (zo zat niet iedereen hier in de familie op zelfde netwerk)
Uiteindelijk kreeg ik daar al snel spijt van, gezien Telenet hier in de buurt "dode" zones heeft...
Dus nu verviel die korting en wou ik van die GSM af, was reeds terug overgestapt naar de vorige provider.
Maar nu zit ik gevangen bij Telenet in dit Klik pakket: gezien ik nog 4 koop decoders heb, en 3 CI+ modules moet ik deze vervangen door TV boxen.
Nochtans toen ik vorige week op 29/04 belde, geen probleem dat u nog oude decoders heeft.
Alleen toen kon de persoon het pakket niet aanpassen, ja meneer ons systeem zit nog met wat problemen bel morgen terug...
Uiteindelijk tot vandaag liggen wachten op oplossing.
Nu blijkt dat de decoders weg moeten en ik MOET ruilen naar TV box...
Gezien wij dermate weinig TV kijken via Telenet heb ik echt geen zin om per TV een huurbox te huren....
In dat geval denk ik gewoon heel het TV gebeuren op te zeggen...
Maar toch mocht ik de decoders kunnen behouden zou dat voor me keuze nummer 1 zijn.. Gezien dan alles blijft zoals het was...
Maar goed dit krijgt nog een vervolg...
-
teleboy
- Starter Plus

Het abonnement met 40GB is enkel voor zelfstandige beschikbaar.Boy16 schreef: 2 maanden geleden Bij het voorstel naar de nieuwe combo bestaat er blijkbaar een gsm-abonnement van 40GB voor 16 euro maar is precies nergens te vinden?
Voor particulieren heb je enkel de keuze tussen 15GB of unlimited.
- Kun
- Premium Member

- Bedankt: 36 keer
Voor mensen die de internet + tv + mobiel kiezen. Jullie krijgen automatisch een datasimkaart. Dat kost eigenlijk €10. Als jullie dat opzeggen via de klantenservice dan kost uw abonnement dan €61.
Internet + TV: Telenet
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3907 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Kan je eens uitleggen wat je precies bedoelt?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Kun
- Premium Member

- Bedankt: 36 keer
Dus als je internet + tv + mobiel neemt dan kost dat €71. Als je jouw data simkaart opzegt dan kost dat €61/maand.
Die datasimkaart kost geld, dat is niet gratis. Ik heb dat aan de klantenservice gevraagd. Normaal kost dat effectief €20, maar vanwege de promo kost dat nu €10.
Ik stuur je mijn voorbeeld. (Negeer mijn normale simkaart, promo niet beschikbaar voor bestaande Telenet nummer. Maar ik mag weggaan en terugkomen en dan krijg ik wel gratis mobiel.)
Die datasimkaart kost geld, dat is niet gratis. Ik heb dat aan de klantenservice gevraagd. Normaal kost dat effectief €20, maar vanwege de promo kost dat nu €10.
Ik stuur je mijn voorbeeld. (Negeer mijn normale simkaart, promo niet beschikbaar voor bestaande Telenet nummer. Maar ik mag weggaan en terugkomen en dan krijg ik wel gratis mobiel.)
Internet + TV: Telenet
-
philippe_d
- Moderator

Dat is geen promo, maar een combo (combinatievoordeel). De prijs van de data sim is:Kun schreef: 2 maanden geleden Die datasimkaart kost geld, dat is niet gratis. Ik heb dat aan de klantenservice gevraagd. Normaal kost dat effectief €20, maar vanwege de promo kost dat nu €10.
- 20€ per maand, als je géén internet van Telenet hebt.
- 10€ per maand, als je internet van Telenet hebt (combo).
- gratis als je een onbeperkt mobiel abonnement hebt.
Of stap je over van een oude formule (vb ONE) met gratis data sim?
Dan is die voortaan idd niet gratis, maar betaal je er 10€ voor, tenzij je ze opzegt.
Of begrijp ik iets verkeerd?
-
RobinW
- Member

Net deze mail ontvangen, Telenet Business (Fast Pro). Morgen eens gaan horen in de lokale winkel wat dit te betekenen heeft, anders ben ik vliegensvlug naar Orange. Dan betaal ik alvast minder voor 3 TB.Jap schreef: 3 maanden geleden Ik ben net voor de lol (om het eens te testen) overgestapt op Internet Turbo Pro (2500/100) in regio Kapelle-op-den-Bos (als zelfstandige). Het bestelscherm en de contractvoorwaarden leken aan te geven dat 2500Mbps beschikbaar is bij mij. Ben nu nog aan het wachten op de bevestigingsmail - benieuwd of die melding zal maken van het feit dat ik ook een nieuwe modem zal nodig hebben om 2500Mbps te kunnen gebruiken. Anders zal het een mailtje naar de klantendienst worden...
PS: mijn Ubiquiti-systeem meldde me binnen de paar minuten na de bestelling dat de modem zich aan het herstarten was, waarna mijn upload meteen steeg naar 100Mbps. Download niets veranderd, maar mijn modem ondersteunt maar 1Gbps op dit ogenblik.
Toegevoegd na 2 minuten 19 seconden:
Inmiddels de bevestigingsmail gehad. Geen melding van een nieuwe modem, dus ik zal zelf contact moeten opnemen met de klantendienst. Daarnaast ook interessant: de mail maakt melding van de FUP van 3TB, die nochtans normaal gezien niet geldt voor business-klanten...
-
Luboli
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 68 keer
Dat zijn de algemene voorwaarden (waar ook in staat dat er bijkomende voorwaarden zijn per product.
Je moet hier kijken: https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... iness.html
En dat is voor Orange krak hetzelfde.
Je moet hier kijken: https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... iness.html
En dat is voor Orange krak hetzelfde.
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2035 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Telenet vermeldt geen FUP van 3 TB of beperking van de internetsnelheid op https://www2.telenet.be/business/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-netwerkbeheer.html
Telenet is duidelijk in overtreding met Artikel 4 (transparantieverplichting) van de Europese Verordening (EU) 2015/2120 netneutraliteit.Onbeperkt surfen is voor wie heel veel surft, downloadt en streamt. Je verstuurt en ontvangt gigantisch veel, en dat zonder limiet!
Je moet hiervoor klacht indienen bij het BIPT: https://www.bipt.be/operatoren/telecom/ ... utraliteitAanbieders van internettoegangsdiensten zorgen ervoor dat in contracten die internettoegangsdiensten omvatten ten minste het volgende wordt opgenomen:
a) informatie over de wijze waarop de door de betrokken aanbieder getroffen verkeersbeheersmaatregelen de kwaliteit van internettoegangsdiensten, de privacy van de eindgebruikers en de bescherming van hun persoonsgegevens kunnen beïnvloeden;
b) een duidelijke en begrijpelijke uitleg over de wijze waarop iedere vorm van beperking in volume, snelheid en andere parameters voor de kwaliteit van de dienstverlening in de praktijk internettoegangsdiensten, en met name op het gebruik van inhoud, toepassingen en diensten kunnen beïnvloeden;
...
-
RobinW
- Member

Amai, na al die jaren voel ik mij weeral een beetje in de luren gelegd, bedankt voor de antwoorden @Kun @Luboli .
Dit moet dan gewoon toeval zijn, alvast een >1TB backup zitten uploaden 's avonds. Dus een kleine zelfstandige mag 's avonds niet werken volgens Telenet? Welk abo moet ik dan zogezegd nemen volgens Telenet? Corporate 1 Gbps? Iemand een idee wat dat kost, staan geen prijzen bij.
Dan gaan we nog maar eens switchen… Mijn parcours is ongeveer Telenet > Belgacom > XS4ALL > Edpnet > Proximus (voor fiber) > EDPnet > Telenet (verhuisd, geen fiber) > Orange.
@raf1 Uiteraard eens met de geest van uw beklag, maar haalt dat allemaal iets uit…
PS: sorry voor de mini thread-hijack.
Dit moet dan gewoon toeval zijn, alvast een >1TB backup zitten uploaden 's avonds. Dus een kleine zelfstandige mag 's avonds niet werken volgens Telenet? Welk abo moet ik dan zogezegd nemen volgens Telenet? Corporate 1 Gbps? Iemand een idee wat dat kost, staan geen prijzen bij.
Dan gaan we nog maar eens switchen… Mijn parcours is ongeveer Telenet > Belgacom > XS4ALL > Edpnet > Proximus (voor fiber) > EDPnet > Telenet (verhuisd, geen fiber) > Orange.
@raf1 Uiteraard eens met de geest van uw beklag, maar haalt dat allemaal iets uit…
PS: sorry voor de mini thread-hijack.
- raf1
- Elite Poster

Ik bewijs alleen maar dat Telenet er illegale praktijken op nahoudt. En dit is zeker niet de eerste keer.
Als je klant wil zijn bij een bedrijf dat z'n voeten veegt aan de wetgeving, is dat jouw zaak. Maar dat lijkt me geen professionele houding, want jouw eigen bedrijf zal dan ook schade lijden wanneer zo'n internetaanbieder je internetverbinding onverwacht dichtknijpt.
Een klacht kan wel iets veranderen. Ik vermoed dat Telenet die webpagina zal moeten aanpassen na een klacht. De bewering "en dat zonder limiet!" lijkt me een flagrante overtreding.
Jouw onwetendheid bewijst ook dat Telenet hun klanten geen duidelijke en begrijpelijke uitleg over de FUP verschaft.
Als je klant wil zijn bij een bedrijf dat z'n voeten veegt aan de wetgeving, is dat jouw zaak. Maar dat lijkt me geen professionele houding, want jouw eigen bedrijf zal dan ook schade lijden wanneer zo'n internetaanbieder je internetverbinding onverwacht dichtknijpt.
Een klacht kan wel iets veranderen. Ik vermoed dat Telenet die webpagina zal moeten aanpassen na een klacht. De bewering "en dat zonder limiet!" lijkt me een flagrante overtreding.
Jouw onwetendheid bewijst ook dat Telenet hun klanten geen duidelijke en begrijpelijke uitleg over de FUP verschaft.
- raf1
- Elite Poster

Ja, maar in dit geval was de klant niet duidelijk geïnformeerd over die 3 TB en het afsluiten van de internetverbinding (99% van de beloofde snelheid dichtknijpen) tijdens de piekuren.
De bewering "zonder limiet" is in die context dubbelzinnig en zelfs bedrieglijk, dus zeker ook onbegrijpelijk en onduidelijk en dat lijkt me een overtreding van de wetgeving netneutraliteit.
De bewering "zonder limiet" is in die context dubbelzinnig en zelfs bedrieglijk, dus zeker ook onbegrijpelijk en onduidelijk en dat lijkt me een overtreding van de wetgeving netneutraliteit.
-
Jap
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 15 keer
De 3TB FUP geldt normaal gezien niet voor businessklanten. Dat is mij een tijdje geleden uitdrukkelijk bevestigd door Telenet en als ik het me goed herinner staat er inderdaad geen FUP in de algemene voorwaarden voor business. Het afknijpen zou je dus zeker moeten kunnen betwisten!
Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Toegevoegd na 6 minuten 59 seconden:
Nu ik dit nog wat beter bekijk: @RobinW lijkt niet echt tegen een algemene 3 TB FUP aangelopen te zijn (waarbij je snelheid verlaagd wordt tot het einde van je factuurperiode, zoals bij residentiële klanten). TN heeft de snelheid maar afgeknepen voor de avond zelf, aangezien er staat dat je "vanaf 15/07" opnieuw aan volle snelheid surft. Dat dit kan gebeuren staat wel in de algemene voorwaarden ("Het vast internetvolume is onbeperkt. Bij intensief gebruik tijdens piekuren, kan de internetsnelheid tijdelijk worden beperkt. Telenet netwerkbeheer is van toepassing") en verschilt toch sterk van de residentiële FUP.
Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Als je meer dan 3TB aanbiedt, mag je dat inderdaad "ongelimiteerd" noemen. Maar je moet wel nog steeds duidelijk aangeven/opnemen in de algemene voorwaarden dat de FUP van 3TB bestaat en wat de gevolgen zijn als je de FUP bereikt. Voor zover ik weet bevatten de algemene voorwaarden voor business geen FUP.cadsite schreef: 2 weken geleden komen we dan niet tot hetzelfde punt als altijd?
Voor het bipt is 3TB toch gelijk aan "zonder limiet"?
Toegevoegd na 6 minuten 59 seconden:
Nu ik dit nog wat beter bekijk: @RobinW lijkt niet echt tegen een algemene 3 TB FUP aangelopen te zijn (waarbij je snelheid verlaagd wordt tot het einde van je factuurperiode, zoals bij residentiële klanten). TN heeft de snelheid maar afgeknepen voor de avond zelf, aangezien er staat dat je "vanaf 15/07" opnieuw aan volle snelheid surft. Dat dit kan gebeuren staat wel in de algemene voorwaarden ("Het vast internetvolume is onbeperkt. Bij intensief gebruik tijdens piekuren, kan de internetsnelheid tijdelijk worden beperkt. Telenet netwerkbeheer is van toepassing") en verschilt toch sterk van de residentiële FUP.
- raf1
- Elite Poster

De term "tijdelijk worden beperkt" is natuurlijk ook niet duidelijk of begrijpelijk. Wat is tijdelijk? Een mensenleven is ook tijdelijk.
Welke beperking? Welke snelheid?
De informatie die Telenet verschaft over de FUP, is extreem onduidelijk en dat mag niet volgens de wetgeving netneutraliteit.
Daarnaast kan de datum 15/07/2026 ook het begin van een nieuwe facturatieperiode zijn.
Welke beperking? Welke snelheid?
De informatie die Telenet verschaft over de FUP, is extreem onduidelijk en dat mag niet volgens de wetgeving netneutraliteit.
Daarnaast kan de datum 15/07/2026 ook het begin van een nieuwe facturatieperiode zijn.
-
Jap
- Plus Member

Ik ben het er zeker mee eens dat het onduidelijk is. Ik heb ook uitdrukkelijk de vraag moeten stellen aan Telenet voor ik het duidelijke antwoord kreeg dat er geen FUP geldt voor business. "Duidelijk antwoord" met een korrel zout te nemen, blijkt nu, aangezien er nu dus toch minstens een soft FUP lijkt te zijn. Benieuwd om te horen van @RobinW of 15 juli het begin van een nieuwe factuurperiode was, in welk geval de info die ik kreeg van Telenet simpelweg volledig foutief zou zijn.
-
RobinW
- Member

Inderdaad 15 juli is nieuwe factuurperiode, dus ik begrijp het als: in de "piekuren" meer dan 3TB verbruiken = een hele factuurperiode op smallband, ik veronderstel enkel in de piekuren.
Maw er is voor business wel een FUP van 3TB, maar enkel in de piekuren. Ik vraag mij af of dat altijd al geweest is (Klik) of enkel sinds de nieuwe abo's.
Maw er is voor business wel een FUP van 3TB, maar enkel in de piekuren. Ik vraag mij af of dat altijd al geweest is (Klik) of enkel sinds de nieuwe abo's.
-
Jap
- Plus Member

Dan is het inderdaad héél vreemd. Er werd mij minder dan een jaar geleden bevestigd dat er geen FUP gold, en dat dit overigens de reden was waarom je met een businessabonnement bij je internetverbruik geen opsplitsing tussen piekuren en daluren kon zien (omdat het dus niets uitmaakte wanneer je data verbruikte). Opvallend genoeg zie ik nu in de app dat ik plots wél die opsplitsing kan zien. Het zou kunnen dat je gelijk hebt en ze bij het invoeren van de nieuwe abonnementen stiekem een (toch wel zeer verborgen) FUP ingevoerd hebben voor business. Echt niet OK; hopelijk kan je dit uitklaren.
-
RobinW
- Member

@Jap Volgens mij is dit altijd al van toepassing geweest, want ook op de oude infofiches voorwaarden van Klik vind ik hetzelfde zinnetje terug. Tenzij ze die retroactief aangepast hebben, maar dat zou er wel over zijn. 
Volgens mij ben ik gewoon toevallig op deze moment er tegenaan gelopen, hoewel ik mij ook niet kan herinneren dat ik vroeger de opsplitsing kon zien in de UI of een melding kon instellen. Ik ben er ook jaar en dag vanuit gegaan business = geen FUP = de reden dat ik bij Telenet bleef.
Als ik er morgen nog meer energie wil insteken, vraag ik het eens in de winkel hier (onafhankelijke), die staan normaal wel aan mijn kant.
Het is voor hen ook gemakkelijk om te zeggen "er geld geen FUP voor business, meneer", hoewel er volgens de regel in de piekuren wel een is.Onbeperkt internetvolume: Het vast internetvolume is onbeperkt. Bij intensief gebruik tijdens piekuren, kan de internetsnelheid tijdelijk worden beperkt. Telenet netwerkbeheer is van toepassing;
Volgens mij ben ik gewoon toevallig op deze moment er tegenaan gelopen, hoewel ik mij ook niet kan herinneren dat ik vroeger de opsplitsing kon zien in de UI of een melding kon instellen. Ik ben er ook jaar en dag vanuit gegaan business = geen FUP = de reden dat ik bij Telenet bleef.
Als ik er morgen nog meer energie wil insteken, vraag ik het eens in de winkel hier (onafhankelijke), die staan normaal wel aan mijn kant.
- raf1
- Elite Poster

Alsof ze het in de winkel weten en je een mondelinge bewering kan vertrouwen.
Je moet alle voorwaarden zwart op wit op papier hebben vóór je beslist om het abonnement aan te schaffen. Dit moet allemaal op je aankoopbevestiging staan.
De exacte definitie van "intensief gebruik", "piekuren" en "verlaagde snelheid" moet in de overeenkomst exact bepaald zijn.
Op de website beweert Telenet nog steeds "zonder limiet": https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... eheer.html
Je moet alle voorwaarden zwart op wit op papier hebben vóór je beslist om het abonnement aan te schaffen. Dit moet allemaal op je aankoopbevestiging staan.
De exacte definitie van "intensief gebruik", "piekuren" en "verlaagde snelheid" moet in de overeenkomst exact bepaald zijn.
Op de website beweert Telenet nog steeds "zonder limiet": https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... eheer.html
-
Stormlord
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 119 keer
@DarkV De snelheid vertragen is per definitie een limiet, want het belet je ook meer dan een bepaalde extra dataconsumptie te verzetten - en dan nog zeer gespreid over de resterende tijd van de abonnementsperiode. Trouwens: zonder limiet is zonder limiet, hier is duidelijk sprake van begrenzing. Telenet had hiervoor al lang serieus op de vingers getikt moeten zijn (lees: zwaar beboet).
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 263 keer
Het BIPT heeft aangegeven wat onbeperkt is, uiteraard na de lobby van de telecomsector. Onbeperkt is niet onbeperkt, maar is het toch.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
- raf1
- Elite Poster

Het punt is dat de informatie betreffende de Fair Use Policy die Telenet publiceert niet duidelijk en transparant is. De Fair Use Policy weglaten of wegmoffelen is illegaal:
viewtopic.php?p=1061493#p1061493
Elke Telenet-klant moet dus klacht indienen bij het BIPT, dit is hun bevoegdheid.
viewtopic.php?p=1061493#p1061493
Elke Telenet-klant moet dus klacht indienen bij het BIPT, dit is hun bevoegdheid.
-
Stormlord
- Premium Member

@Vaganzza
Die 3TB is niet "onbeperkt" in de strikte zin van de Nederlands taal en minstens juridisch ernstig betwistbaar.
Ten tweede zou het BIPT (als dat dan al binnen haar bevoegdheid valt) er dan alvast werk van mogen maken van dat "onbeperkt" minstens jaarlijks bij te stellen, naar een meer actuele limiet. 3TB is verre van onbeperkt, zeker met huidige gebruik van streaming en cloud backup diensten bijvoorbeeld. Ze zouden die limiet nu moeten optrekken naar minstens 8 à 10TB om een beetje aan de actuele marktsituatie te voldoen aan de melding "onbeperkt". Bovendien is een FUP erg subjectief. Voor de ene persoon, gezin of bedrijf is "fair use" - "ik heb aan 500G ruim voldoende", voor de andere is dat soms meer dan 5TB.
Welke zin heeft het dat er nog een FUP wordt ingesteld trouwens? Heel wat providers doen hoe dan ook al lang aan bandwith limiting voor bepaalde protocols als hun bandbreedte in gevaar komt. Dit zou voor hen ook eerder een signaal moeten zijn dat er moet geïnvesteerd worden in capaciteitsuitbreiding als dit al te vaak moet worden gebruikt.
Het zou echter NOG veel beter zijn dat het BIPT zich eens zou bezig houden met zaken die écht belangrijk zijn: neutrale basisinfra en duidelijke regels en richtlijnen daarrond, een fors efficiëntere uitrol van nieuwere en betere technologiën zoals glasvezel stimuleren, kwaliteitsvolle diensten aan een normale marktprijs waarborgen en competitiviteit op de markt stimuleren i.p.v. ze tegen te werken en in de pocket van het Proximus-Telenet duopolie te blijven zitten (op infra vlak zijn er in de praktijk niet veel andere noemenswaardige spelers actief voor een groot percentage van de Belgische particuliere markt).
Bepalen wanneer men een product mag marketen als "onbeperkt" lijkt met trouwens meer iets voor JEP, lijkt me niet eens een taak voor het BIPT : ze zouden beter hun energie in bovenstaande steken en die pseudo-officiële definitie van "onbeperkt" (die maar wat graag door de providers als een regel wordt misbruikt) steken waar het zonlicht niet schijnt.
We betalen in België hoe dan ook al veel te veel voor basisdiensten zoals internet, mobiel en televisie (en al zeker voor televisie, want daarvoor verplichten de meeste providers u tegenwoordig al om internet in huis te hebben). Die "FUP", die trouwens in veel landen gewoon NIET BESTAAT, is gewoon een schande aan prijzen die wij hier maandelijks moeten neerleggen ...
Ter illustratie, in KOSOVO (niet bepaald een West-Europees land, maar bezig met een forse inhaalbeweging - e.g. verschillende van mijn schoonfamilie werken voor callcenters voor e.g. DHL, Zalando etc. van uit Kosovo) :
https://maxtv-ks.net/en
Internet:
MAXNet Core fiber 50/50mmbps symmetric, 24/7 support 110 EUR/year (or 10 EUR/month)
MAXNet Plus fiber 100/100mbps symmetric, incl. wifi router, piority support 165 EUR/year (or 15 EUR/month)
MAXNet Pro fiber 500/500mbps symmetric, static public IP, piority support 275 EUR/year (or 25 EUR/month)
MAXNet Ultra fiber 1Gbps/1Gbps symmetric, static public IP, mesh Wi-FI incl., VIP 24/7 support 330 EUR/year (or 30 EUR/month)
MAXNet Infinity 2Gbps/2Gbps symmetric, static public IP, XGPON router + Wi-Fi7 incl., VIP 24/7 support 1100 EUR/year (or 100 EUR/month)
MAXNet Infinity X 5Gbps/5Gbps symmetric, static public IP, XGPON router + Wi-Fi7 incl., VIP 24/7 support 1650 EUR/year (or 150 EUR/month)
Family TV plan: 110 EUR / year (or 10 EUR per month) incl. HD Digital receiver
200+ HD channels
National & local channels
International channels
Sports, movies, documentaries
Kids channels
HD Digital Receiver included
Electronic Program Guide (EPG)
Installation within 48h
24/7 technical support
No long-term contract
(via app also possible)
DUO Packs (internet + TV):
DUO Family 165 EUR/year (or 15 EUR / month)
50/50 Mbps Internet
150 HD TV channels
Wi-Fi Router included
Installation within 48h
24/7 Support
DUO Premium 220 EUR/year (or 20 EUR / month)
100/100 Mbps Internet
200+ HD channels
HD Sports Channels
Wi-Fi Router included
Installation within 48h
Priority 24/7 Support
DUO Business 330 EUR/year (or 30 EUR / month)
500/500 Mbps Internet
200+ HD channels
Static public IP
Mesh Wi-Fi included
Installation within 48h
VIP 24/7 Support
Ze zouden hier in België beschaamd moeten zijn ...
Die 3TB is niet "onbeperkt" in de strikte zin van de Nederlands taal en minstens juridisch ernstig betwistbaar.
Ten tweede zou het BIPT (als dat dan al binnen haar bevoegdheid valt) er dan alvast werk van mogen maken van dat "onbeperkt" minstens jaarlijks bij te stellen, naar een meer actuele limiet. 3TB is verre van onbeperkt, zeker met huidige gebruik van streaming en cloud backup diensten bijvoorbeeld. Ze zouden die limiet nu moeten optrekken naar minstens 8 à 10TB om een beetje aan de actuele marktsituatie te voldoen aan de melding "onbeperkt". Bovendien is een FUP erg subjectief. Voor de ene persoon, gezin of bedrijf is "fair use" - "ik heb aan 500G ruim voldoende", voor de andere is dat soms meer dan 5TB.
Welke zin heeft het dat er nog een FUP wordt ingesteld trouwens? Heel wat providers doen hoe dan ook al lang aan bandwith limiting voor bepaalde protocols als hun bandbreedte in gevaar komt. Dit zou voor hen ook eerder een signaal moeten zijn dat er moet geïnvesteerd worden in capaciteitsuitbreiding als dit al te vaak moet worden gebruikt.
Het zou echter NOG veel beter zijn dat het BIPT zich eens zou bezig houden met zaken die écht belangrijk zijn: neutrale basisinfra en duidelijke regels en richtlijnen daarrond, een fors efficiëntere uitrol van nieuwere en betere technologiën zoals glasvezel stimuleren, kwaliteitsvolle diensten aan een normale marktprijs waarborgen en competitiviteit op de markt stimuleren i.p.v. ze tegen te werken en in de pocket van het Proximus-Telenet duopolie te blijven zitten (op infra vlak zijn er in de praktijk niet veel andere noemenswaardige spelers actief voor een groot percentage van de Belgische particuliere markt).
Bepalen wanneer men een product mag marketen als "onbeperkt" lijkt met trouwens meer iets voor JEP, lijkt me niet eens een taak voor het BIPT : ze zouden beter hun energie in bovenstaande steken en die pseudo-officiële definitie van "onbeperkt" (die maar wat graag door de providers als een regel wordt misbruikt) steken waar het zonlicht niet schijnt.
We betalen in België hoe dan ook al veel te veel voor basisdiensten zoals internet, mobiel en televisie (en al zeker voor televisie, want daarvoor verplichten de meeste providers u tegenwoordig al om internet in huis te hebben). Die "FUP", die trouwens in veel landen gewoon NIET BESTAAT, is gewoon een schande aan prijzen die wij hier maandelijks moeten neerleggen ...
Ter illustratie, in KOSOVO (niet bepaald een West-Europees land, maar bezig met een forse inhaalbeweging - e.g. verschillende van mijn schoonfamilie werken voor callcenters voor e.g. DHL, Zalando etc. van uit Kosovo) :
https://maxtv-ks.net/en
Internet:
MAXNet Core fiber 50/50mmbps symmetric, 24/7 support 110 EUR/year (or 10 EUR/month)
MAXNet Plus fiber 100/100mbps symmetric, incl. wifi router, piority support 165 EUR/year (or 15 EUR/month)
MAXNet Pro fiber 500/500mbps symmetric, static public IP, piority support 275 EUR/year (or 25 EUR/month)
MAXNet Ultra fiber 1Gbps/1Gbps symmetric, static public IP, mesh Wi-FI incl., VIP 24/7 support 330 EUR/year (or 30 EUR/month)
MAXNet Infinity 2Gbps/2Gbps symmetric, static public IP, XGPON router + Wi-Fi7 incl., VIP 24/7 support 1100 EUR/year (or 100 EUR/month)
MAXNet Infinity X 5Gbps/5Gbps symmetric, static public IP, XGPON router + Wi-Fi7 incl., VIP 24/7 support 1650 EUR/year (or 150 EUR/month)
Family TV plan: 110 EUR / year (or 10 EUR per month) incl. HD Digital receiver
200+ HD channels
National & local channels
International channels
Sports, movies, documentaries
Kids channels
Electronic Program Guide (EPG)
Installation within 48h
24/7 technical support
No long-term contract
(via app also possible)
DUO Packs (internet + TV):
DUO Family 165 EUR/year (or 15 EUR / month)
50/50 Mbps Internet
150 HD TV channels
Wi-Fi Router included
Installation within 48h
24/7 Support
DUO Premium 220 EUR/year (or 20 EUR / month)
100/100 Mbps Internet
200+ HD channels
HD Sports Channels
Wi-Fi Router included
Installation within 48h
Priority 24/7 Support
DUO Business 330 EUR/year (or 30 EUR / month)
500/500 Mbps Internet
200+ HD channels
Static public IP
Mesh Wi-Fi included
Installation within 48h
VIP 24/7 Support
Ze zouden hier in België beschaamd moeten zijn ...
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 263 keer
Voor alle duidelijkheid: ik volg je 100%, maar de realiteit in België is wat ze is... Dat gaan wij spijtig genoeg niet kunnen veranderen. Nu moeten we wel eerlijk zijn: hoeveel mensen komen er particulier aan 3TB per maand? Dat is een zeer kleine minderheid. Zelfs hier op het forum geraakt 99% daar niet aan.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
En niks stopt je op een abonnement met een FUP van 3TB perfect tot 5 a 6TB te gaan. Je zaken plannen in de daluren en gaan...
Sure, het is niet fijn dat ongelimiteerd in België het strikt genomen niet is, maar met de weinige opties die er zijn moet je keuzes maken.
Sure, het is niet fijn dat ongelimiteerd in België het strikt genomen niet is, maar met de weinige opties die er zijn moet je keuzes maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
-
philippe_d
- Moderator

ik stel voor dat we terug on-topic gaan ...
Laat ons deze topic strikt aflijnen over het "Telenet aanbod van april 2026" (combo's)
- de discussie over de 3TB (vast) en 300MB (mobiel) limieten voor "onbeperkt" is geen Telenet issue maar een BIPT bevoegdheid.
Hier lopen er trouwens al meerder discussies over ... - de discussie over hoeveel beter het in het buitenland is hebben we ook al dikwijls gehad.
Een vergelijking tussen Kosovo en België gaat niet helemaal op, en is hier ook off-topic
Laat ons deze topic strikt aflijnen over het "Telenet aanbod van april 2026" (combo's)
-
Stormlord
- Premium Member

@philippe_d Ik heb een Telenet Turbo combo - die met de marketing 2.5GB/100mbit die ze bijna nergens kunnen leveren momenteel (ik sta op 1GbE/50Mbps profiel) - en tot dusver moet ik dagelijks ergens tussen de 1 en >5 keer mijn modem herstarten. Ik vind dit niet normaal meer. Ik heb ze ook heel wat mogelijkheid en een zee van tijd gegeven dit op te lossen van half mei tot nu, wel: NU - de maat is voor mij vol. Ik keer terug naar Orange.
Mijn punt in het vergelijk is dat het in andere landen voor een fractie van de prijs niet alleen BETER kan én bovendien zonder FUP.
ALS het dan toch werkelijk een minoriteit is die >3TB gebruikt, waarover melken ze dan? Beter dan geen FUP toepassen en gewoon bandbreedte beperken als het te druk is (wat ze nu toch al doen) - maar mss. wat minder extreem. Het praktisch voorbeeld dat ik hier heb aangehaald is een provider die ik effectief op ons appartement in Kosovo gebruik.
Mijn punt in het vergelijk is dat het in andere landen voor een fractie van de prijs niet alleen BETER kan én bovendien zonder FUP.
ALS het dan toch werkelijk een minoriteit is die >3TB gebruikt, waarover melken ze dan? Beter dan geen FUP toepassen en gewoon bandbreedte beperken als het te druk is (wat ze nu toch al doen) - maar mss. wat minder extreem. Het praktisch voorbeeld dat ik hier heb aangehaald is een provider die ik effectief op ons appartement in Kosovo gebruik.