Ik heb hier van iemand een nieuwe ALDI laptop, en heb deze ondertussen geconfigureerd, maar de wireless PING naar m'n router is enorm instabiel (tussen 1 ms en time-out met een gemiddelde van meer dan 400 ms).
Ik heb ondertussen bij Intel een recente driver gevonden voor de Intel Pro 2200 BG wireless, maar zonder enige resultaat. De ping blijft enorm instabiel.
Iemand ook zo'n ding, of ervaringen...
Medion MD97500 (Nieuwste ALDI laptop)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Voor de originele drivers
http://www.medion.com/nl/
maar dit wist je misschien al.
Dit kan misschien ook helpen
http://www.gsc.be/site.aspx?taal=nl&retFK=1
Greetz
Weetgraag
http://www.medion.com/nl/
maar dit wist je misschien al.
Dit kan misschien ook helpen
http://www.gsc.be/site.aspx?taal=nl&retFK=1
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
was die driver van bij Intel recenter dan die op de pc ??
heb hetzelfde probleem gehad weliswaar met de laptop van de vorige promotie maar degene die dat nu in promotie staat is blijkbaar een afgietsel ervan met wat minder geheugen en minder toeters en bellen
de draadloze netwerkkaart is wel identiek , 2200BG
ben toen ook gaan kijken voor een andere driver maar de meest recente stond er al op (9.0.3.9)
vervolgens dan de update gedaan voor draadloze netwerkkaart waarnaar ze verwijzen op de site van GSC (dienst naverkoop van Medion/Aldi voor België) waarmee je dan eveneens een handig instelprogramma verkrijgt
ook de netwerk patch gedaan waarvan sprake bij GSC
probleem bleef bestaan > had toen hier op het forum zelfs een topic erover geopend...
het probleem was bij mij opgelost door te proberen met een USB-netwerkadapter te koppelen
heb vervolgens een PCMCIA gekocht van DLink (omdat mijne router ook ne D-Link is) en nu heb ik ook super-G (108Mbps) en geen problemen meer om aan te melden of wegvallen van de netwerk-verbinding
de ping is nu eveneens constant
ben wel benieuwd of dat je het probleem opgelost krijgt...
heb hetzelfde probleem gehad weliswaar met de laptop van de vorige promotie maar degene die dat nu in promotie staat is blijkbaar een afgietsel ervan met wat minder geheugen en minder toeters en bellen
de draadloze netwerkkaart is wel identiek , 2200BG
ben toen ook gaan kijken voor een andere driver maar de meest recente stond er al op (9.0.3.9)
vervolgens dan de update gedaan voor draadloze netwerkkaart waarnaar ze verwijzen op de site van GSC (dienst naverkoop van Medion/Aldi voor België) waarmee je dan eveneens een handig instelprogramma verkrijgt
ook de netwerk patch gedaan waarvan sprake bij GSC
probleem bleef bestaan > had toen hier op het forum zelfs een topic erover geopend...
het probleem was bij mij opgelost door te proberen met een USB-netwerkadapter te koppelen
heb vervolgens een PCMCIA gekocht van DLink (omdat mijne router ook ne D-Link is) en nu heb ik ook super-G (108Mbps) en geen problemen meer om aan te melden of wegvallen van de netwerk-verbinding
de ping is nu eveneens constant
ben wel benieuwd of dat je het probleem opgelost krijgt...
-
- Deel van't meubilair
De folder op de Medion CD heeft als nummer 9.0.3.0, en de huidige geinstalleerde driver geeft aan 9.0.4.8. Ik ga nog eens wat rondkijken op het GSC forum...pwr schreef:ben toen ook gaan kijken voor een andere driver maar de meest recente stond er al op (9.0.3.9)
Lijkt me een beetje absurd... een Centrino laptop kopen om dan een externe USB te moeten gebruiken.pwr schreef:het probleem was bij mij opgelost door te proberen met een USB-netwerkadapter te koppelen
-
- Deel van't meubilair
Heb ondertussen de software welke men aangeeft op de GSC website geinstalleerd, maar zonder enig verschil (de software zijn GUI is recenter, maar de driver die erbij zit is dan weer ouder dan ik reeds had).
Heb de test ook gedaan op een WRTG54 (misschien dat hij last had van m'n USR8054) maar nog steeds problemen. Heb de persoon dan ook aangeraden z'n laptop morgen meteen terug naar ALDI te brengen en z'n centjes terug te vragen. (of op z'n minst om te ruilen).
Nog iemand die zo'n laptop gekocht heeft ?
Heb de test ook gedaan op een WRTG54 (misschien dat hij last had van m'n USR8054) maar nog steeds problemen. Heb de persoon dan ook aangeraden z'n laptop morgen meteen terug naar ALDI te brengen en z'n centjes terug te vragen. (of op z'n minst om te ruilen).
Nog iemand die zo'n laptop gekocht heeft ?
-
- Deel van't meubilair
Als je wil en kan... doe eens een "ping -n 100 x.x.x.x" waarbij x.x.x.x het adres van de default gateway is (de router zelf maw.)Icecubes schreef:Ja mijn buren heb zo één gekocht en ik ben die de vrijdag gaan configureren en alles werkt prima. Ook aangesloten op een draadloos netwerk. Geen klachten tot nu toe. Ideaal voor de kinderen hun huiswerk enzo.
Ik denk ook dat het hier eerder ging om een defecte WLAN module.
- Dave
- Pro Member
- Twitter: davefrombelgium
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik weet niet hoe het zit met deze laptop ... ik zie wel een enorm verschil tussen een laptop van MAXDATA met ingebouwd WLAN en de laptop van mijn werk (HP), bij die laatste heb je na het opstarten altijd dadelijk een zeer stabiele wirless verbinding. Terwijl het bij die MAXdata vaak 10 minuten duurt eer 'm het voor mekaar krijgt en dan nog vaak disconnects/lagere snelheden ...
De kwaliteit van die ingebouwde WLAN's is volgens mij niet altijd hetzelfde !!! Heeft er nog iemand die ervaring ?
Kan een eenvoudige driver-update veel soelaas bieden ?
De kwaliteit van die ingebouwde WLAN's is volgens mij niet altijd hetzelfde !!! Heeft er nog iemand die ervaring ?
Kan een eenvoudige driver-update veel soelaas bieden ?
-
- Deel van't meubilair
Veel laptops gebruiken vandaag de Intel Pro 2xxx modules... dus in theorie moeten deze allemaal hetzelfde presteren. Waarom deze het liet afweten... geen idee. Ik hou jullie wel op de hoogte (moest de persoon nog zin hebben in een andere ipv. louter z'n centjes terug).Dave schreef:De kwaliteit van die ingebouwde WLAN's is volgens mij niet altijd hetzelfde !!!
Misschien eerder een onstabiele chipset? Of een niet al te stabiele stroomvoorziening.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Waarom ga je ervan uit dat het de driver is?
Heb je een aantoonbare reden?
Indien je het kan opzoeken post je volgende waarden eens (moet vanaop je client dus vanop de medion pc)
RSSI in dBm
Deze zou tussen de -20 en -85 dBm of hoger moeten liggen. (voor tcp niet rtp trafiek)
en -70 tot -85 of hoger (voor udp en rtp)
Heb je niet direct de mogelijkheid om die op te zoeken.
gebruik dan een tool zoals netstumbler
Dit is een voorbeeld van een niet goede communicatie:

een volgend punt wat ik dan zou controleren is een sniffer openen en even zien wat die delay veroorzaakt (AP dat laat reageert? of eerder veel re-transmissons)
Indien je het kan opzoeken post je volgende waarden eens (moet vanaop je client dus vanop de medion pc)
RSSI in dBm
Deze zou tussen de -20 en -85 dBm of hoger moeten liggen. (voor tcp niet rtp trafiek)
en -70 tot -85 of hoger (voor udp en rtp)
Heb je niet direct de mogelijkheid om die op te zoeken.
gebruik dan een tool zoals netstumbler
Dit is een voorbeeld van een niet goede communicatie:
een volgend punt wat ik dan zou controleren is een sniffer openen en even zien wat die delay veroorzaakt (AP dat laat reageert? of eerder veel re-transmissons)
-
- Deel van't meubilair
Is altijd m'n eerste stap... controleren of de meest recente software is geinstalleerd. De eigenaar van de laptop is trouwens vandaag een andere gaan halen waarop ik nu de Aldi image draai welke nog een andere versie heeft dan die op de bijgeleverde CD ?prodata schreef:Waarom ga je ervan uit dat het de driver is?
Heb ik daarstraks al gedaan... stevige schommelingen tussen -50 en -65 dBm terwijl m'n eigen laptop er net naast een clean signaal ontvangt op -35 dBm. Waar zit het probleem nu... in de antenne ?prodata schreef:Indien je het kan opzoeken post je volgende waarden eens (moet vanaop je client dus vanop de medion pc))
Trouwens pings zijn nu veel beter dan het vorige toestel, echter plotseling krijgt hij dan gekke kuren een een hele reeks time-outs. Speed dropt dan naar 1 Mbps terwijl ik amper twee meter van de wireless router zit ?
Ik ping tussen de laptop en de router... is dus niet evident om te kijken waar het zit. Heb spijtig genoeg ook geen wireless kaartje dat ik in promiscuos mode kan zetten.prodata schreef:een volgend punt wat ik dan zou controleren is een sniffer openen en even zien wat die delay veroorzaakt (AP dat laat reageert? of eerder veel re-transmissons)
Conclusie tot dusver... ik heb geen idee wat ik van deze reeks Aldi laptops moet denken

- netdata
- Elite Poster
Mss even een beetje meer info.r2504 schreef: Heb ik daarstraks al gedaan... stevige schommelingen tussen -50 en -65 dBm terwijl m'n eigen laptop er net naast een clean signaal ontvangt op -35 dBm. Waar zit het probleem nu... in de antenne ?
Hoe negatiever dit getal is hoe beter.
0dbm wil zeggen meer ruis dan signaal
100 dbm wil zeggen alleen maar signaal geen ruis.
Dus hoe dichter naar de 0 toe hoe slechter het signaal.
dus medion pc: -50 en -65 (wat normaal is)
en eigen pc: -35 (wat nog ok is want minimum is 20 dacht ik)
btw:
promiscuous mode is enkel nodig als je wil sniffen buiten je eigen frames.
Dus normaal gezien even een sniffer zoals packetizer instaleren en niet in promiscuous capturen.
Een http opstarten en als je er iets van tcp/ip afweet kan je zien wat er fout loopt.
Is het dat de router teveel tijd nodig heeft om te antwoorden op een packet. (ack blijft te lang weg)
of is het iets anders waardoor er veel re-transmissions zijn. (gevolg van een te lage s/n ratio)
Of is het de pc die te lang wacht met een ack?
Dat zijn de meest voorkomende fouten die je hebt.
-
- Deel van't meubilair
Met clean signaal bedoelde ik dat er geen schommelingen opzaten... dus niet zoals in je eigen voorbeeld grafiek. De Medion darentegen is net hetzelfde als je grafiek. Trouwens een SNR is normaal een positief getal... dus NetStumbler is hier heel verwarrend wat mij betreft.prodata schreef:dus medion pc: -50 en -65 (wat normaal is)
en eigen pc: -35 (wat nog ok is want minimum is 20 dacht ik)
Ik heb nu getest met een ping tussen de Medion en m'n vaste PC... waarop een sniffer staat. Bij een gewone ping merk ik dat wanneer ik op de laptop time-outs krijg ik op m'n sniffer niets zie (de ping request heeft hij dus niet gezien... maw. hij geraakt niet weg van de laptop).prodata schreef:Is het dat de router teveel tijd nodig heeft om te antwoorden op een packet. (ack blijft te lang weg)
of is het iets anders waardoor er veel re-transmissions zijn. (gevolg van een te lage s/n ratio)
Ik zal vanavond nog eens wat extra testen doen met TCP verkeer om eventueel retransmissions te zien. Ik vind het ook nog altijd bizar dat de laptop soms dropt naar 1 Mbps wanneer ik wat download terwijl hij naast de router staat.
- netdata
- Elite Poster
Ja het is eigenlijk een foute benaming in de netstumbler.r2504 schreef:Trouwens een SNR is normaal een positief getal... dus NetStumbler is hier heel verwarrend wat mij betreft.
Hij heeft de RSSI waarde weer
Deze kan je vergelijken met een sterkte weergegeven op een spectrum analyzer.
Dit is altijd een getal tussen -100 en 0
Het is dan ook de rssi waarde die gaat bepalen op welke mode hij gaat werken (1mbps , 2 mbps, 5.5 mbps enzo)
http://www.wildpackets.com/elements/whi ... rength.pdf
Maargoed hoe dan ik is het niet normaal dat je een hoge RSSI waarde hebt (-50 tot -65) en toch een terug geschroefde speed.
Wat dan nog 'fout' zou kunnen zijn in uw beacon interval.
dit kan je vergelijken met de MTU in een ethernet netwerk. Dat ken je wss wel.
Kan je op die medion PC ook volgende info terug vinden?
- missed Beacons
- Transmited error beacons
Stomme vraag maar staat er in het bijzijn van de AP een van volgende dingen:
- Microgolf oven
- Baby telefoon
- Bluethoot device
- Draadloze video zender
Dus je snift op de vaste PC?r2504 schreef: Ik heb nu getest met een ping tussen de Medion en m'n vaste PC... waarop een sniffer staat. Bij een gewone ping merk ik dat wanneer ik op de laptop time-outs krijg ik op m'n sniffer niets zie (de ping request heeft hij dus niet gezien... maw. hij geraakt niet weg van de laptop).
wat dan wel van belang is dat is dat die kaart in promiscuous mode captured.
Omdat hij anders niet alle packets ziet. (enkel degene met zijn MAC)
Anders moet je sniffen vanop de medion PC dan is promiscuous mode niet nodig.
Dan komt de request van dezelfde PC
Wat Layer3 en hoger is leuker om te sniffen omdat je dan een beter beeld krijgt.r2504 schreef: Ik zal vanavond nog eens wat extra testen doen met TCP verkeer om eventueel retransmissions te zien. Ik vind het ook nog altijd bizar dat de laptop soms dropt naar 1 Mbps wanneer ik wat download terwijl hij naast de router staat.
-
- Deel van't meubilair
Ook niet correct... hij zou normaal Signal in dBm (groen) en Noise in dBm (rood) moeten weergeven maar blijkbaar doet hij de noise maar zelden (is op jou grafiek trouwens ook niet te zien). Ik heb de indruk dat hij de noise om één of andere reden niet uit de driver kan aflezen... wat de grafiek waardeloos maakt. De vermelding "Signal / Noise" is verwarrend (zeker als je één van beide niet ziet) en laat vermoeden dat het de Signal to Noise RATIO is (wat het dus niet is). Kortom... -35 dBm Signal is beter dan -65 dBm signal.prodata schreef:Ja het is eigenlijk een foute benaming in de netstumbler.
Hij heeft de RSSI waarde weer
Beacon te vergelijken met MTU... dan heb ik daar toch een ander idee van.prodata schreef:Wat dan nog 'fout' zou kunnen zijn in uw beacon interval. dit kan je vergelijken met de MTU in een ethernet netwerk. Dat ken je wss wel.
Microgolf staat af, geen babies in de geburen, heb inderdaad een bluetooth GSM die actief is (ga ik vanavond eens testen) en geen draadloze video.prodata schreef:Stomme vraag maar staat er in het bijzijn van de AP een van volgende dingen: - Microgolf oven - Baby telefoon - Bluethoot device - Draadloze video zender
Inderdaad, en die staat in promiscuous mode ook... al betwijfel ik het nut ervan met die wireless router/switch er tussen. Misschien dat ik vanavond ook wel eens ga sniffen op de laptop... maar echt ideaal zou zijn promiscuous sniffen op wireless niveau (maar heb geen enkele kaart die daarvoor geschikt isprodata schreef:Dus je snift op de vaste PC? wat dan wel van belang is dat is dat die kaart in promiscuous mode captured.

- netdata
- Elite Poster
Fout hoor,r2504 schreef: Kortom... -35 dBm Signal is beter dan -65 dBm signal.
uit onderstaande conversie tabel zie je het:

Dus hoe lager de dbm (lees: negatiever, verder van 0) hoe sterker het signaal met een rssi van max 100dbm
(dit in tegenstelling tot S/N ratio die postief is maar niet in dbm maar in db)
Dus in netstumbler geeft hij aan dat de waarden zijn in dbm dus een signaal sterkte.
Al heb je wel gelijk dat het niet veel zegt over de kwaliteit van het signaal wel eerder hoe sterk het is (zoals ik reeds zei, te vergelijken met het dbm op een spectrum analyzer)
- Bijlagen
-
- dbm.jpg
- (10.89 KiB) 1908 keer gedownload
-
- Deel van't meubilair
Los van gans de discussie over dBm's (ik zou daarvoor NetStumbler nog eens moeten bestuderen) blijk ik niet de enige te zijn die problemen heeft met de nieuwe (en zelfs vorige) Medion laptop;
http://forum.gsc.be/viewtopic.php?t=1099&postorder=asc
http://forum.gsc.be/viewtopic.php?t=109 ... c&start=15
- netdata
- Elite Poster
Ja idd das raar...r2504 schreef:Los van gans de discussie over dBm's (ik zou daarvoor NetStumbler nog eens moeten bestuderen) blijk ik niet de enige te zijn die problemen heeft met de nieuwe (en zelfs vorige) Medion laptop;
Blijkbaar iets mis met de pc zelf zeker als je dit leest:
De Robotics adapter die ik uit pure frustratie in de PCMCIA slot heb gestoken werkt oneindig veel sneller.
-
- Deel van't meubilair
Om hier nog even op terug te komen... dit is dus fout zoals ik al eerder schreef. Moest je het niet geloven... neem je laptop dan maar onder de arm en ga wat wandelen. Je zal wel merken dat hoe verder je van je router bent hoe "meer negatief" je signal waarde in dBm zal worden. (vanaf -80 dBm is connectie ook zo goed als onmogelijk).prodata schreef:Dus hoe lager de dbm (lees: negatiever, verder van 0) hoe sterker het signaal
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
prodata schreef:
Ja idd das raar...
Blijkbaar iets mis met de pc zelf zeker als je dit leest:
De Robotics adapter die ik uit pure frustratie in de PCMCIA slot heb gestoken werkt oneindig veel sneller.
tiens,ik dacht dat ik dat al in het begin van dit topic had gemeld ???