Nieuw Telenet aanbod: 2.5Gbps (Turbo)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Top kaart van jan5787.
Merk alleen precies dat die vandaag 'lastiger' wil laden vergeleken met gisteren? Komt dit door de nieuwe upload aan data dan?
Benieuwd naar mijn regio, zal nog enkele dagen duren tot die raadpleegbaar zal zijn.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
jan5787
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

TheCeet schreef: 2 maanden geleden Merk alleen precies dat die vandaag 'lastiger' wil laden vergeleken met gisteren? Komt dit door de nieuwe upload aan data dan?
Ja klopt helemaal, het wordt stilaan te veel data voor de huidige kaart. Ik ga eens bekijke hoe we het efficienter kunnen aanpakken
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vandaag een high-end gaming laptop direct getest aan de modem, en niks anders op de modem.
Zelfde verhaal met 1 Gbps en de speedboost tov de office PC via een Mikrotik router.

Deze nodemap tool is dus nuttig geweest in het bellen met de helpdesk, omdat mijn fast.com dus vandaag weer flubbert van tussen de 600 ~ 700 en zelfs 1300 !

Er zit ergens duidelijk buffer bloat.

Het aantal nodes voor Zwalm komt deels overeen met die van de tool, maar niet 1:1 . Er zitten gaten in. Mijn adres is niet een puntje op de map. De tool toont 282 adressen en volgens tn is het 350 of 395 (ik heb deze getallen snel moeten opschrijven). Maar het getal van TN daar zitten ook inactieve bij.

Het aantal klanten op een node bij Telenet, is bij Telenet iedereen die aangesloten is op een paddenstoel in de wijk. Dus die ligt hoger dan het aantal actieve. Als ze het aantal inactieve aftrekken, kwam het wel overeen voor Wetteren.

Maar op basis van wat ik nu weet, zitten er 300 a 400 Telenet klanten op de nodes van Zwalm en Wetteren waar ik klant ben/was.

Maar: dit zijn enkel Telenet klanten. Er zijn ook Orange klanten die mee op de node zitten, en die Telenet niet ziet.

De persoon die ik aan de lijn had kon ook niet zien welke backbone er naar Wetteren vs Zwalm loopt, maar was wel erg droog: gemeentes zoals Zwalm (boerenbuiten) zijn de laatste die Telenet zal upgraden naar bvb fiber.

Morgen gaan ze een technieker sturen. Benieuwd wat deze gaat meten. De upload is wel stabiel rond de 45 mbit. Daar werd ook naar gevraagd.

PS: Telenet zal ondertussen wel weet hebben van de tool. Ik ben benieuwd of deze tool in de lucht zal blijven. Ze kunnen ook userbase lezen hé.
jan5787
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 84 keer

FredericV schreef: 2 maanden geleden PS: Telenet zal ondertussen wel weet hebben van de tool. Ik ben benieuwd of deze tool in de lucht zal blijven. Ze kunnen ook userbase lezen hé.
Ik twijfel inderdaad ook. Wat klein begon, is inmiddels uitgegroeid tot een aanzienlijke dataset. In tegenstelling tot mijn andere kaart gaat het hier niet om open data van bronnen zoals de Vlaamse overheid (API). Na het doornemen van de algemene voorwaarden heb ik besloten de site offline te halen om eventuele problemen te vermijden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3903 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Jammer, maar we hebben begrip voor jouw beslissing :-( .
Toch bedankt voor de moeite die je erin gestoken hebt ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FredericV
Pro Member
Pro Member

jan5787 schreef: 2 maanden geleden Na het doornemen van de algemene voorwaarden heb ik besloten de site offline te halen om eventuele problemen te vermijden.
Eigenlijk zet je de interne keuken van TN en hoe ze hun nodes organiseren op straat.
Tool was wel handig om te weten dat héél het dorp hier één node is, maar de laatste versie was traag geworden.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 98 keer
Provider

Ik was vol spanning aan het wachten tot mijn regio beschikbaar was op de kaart. Jammer dat de kaart nu niet langer online is, maar begrijpelijk.
Je bent wel waardevol werk aan het verrichten, ook met de kaart met antennes. Bedankt daarvoor!
FredericV
Pro Member
Pro Member

Gigabit met slechts drie van de vier kanalen?

Vandaag is de technieker langsgeweest, omwille van de hickups in de fast.com speedtest.
Ook als je een aantal grote downloads tegelijkertijd in gang steekt, zie je 1 gbps saturatie met een sporadische drop naar 700 a 800 mbit.

Technieker meet een eerste reflectie op 7m na de versterker (kan koppelstuk of knik in kabel zijn) op basis van de logica dat de kabel aan zijn meter reeds 5m is, en potentieel nog een 2e reflectie. Deze kabel die in de grond zit vervangen, is geen optie. De oprit hiervoor open gooien is voor mij geen optie.
WhatsApp Image 2026-05-05 at 09.28.38.jpeg
Omdat deze bekabeling onbereikbaar is, hebben ze een nieuwe versterker geplaatst met een hogere bandbreedte.

Deze:

https://www.teleste.com/broadband-netwo ... 420-pr085/

Maar helemaal op het einde liet hij mij een overzicht van problemen zien, en blijkbaar zijn er maar drie van de vier kanalen op deze node in orde, en is er een probleem met het 23 Mhz kanaal. Dit geeft een of andere TX error.

Dat zou natuurlijk kunnen verklaren waarom er die speed drops zijn. Ze zijn er al sinds februari op aan het zoeken.

Het 2.5 gbps product kwam ook ter sprake (hij haalde het aan) maar ik dacht dan: eerst uw node fixen ;)
Goed dat Telenet al de dag nadien iemand kon langssturen, en technieker was vriendelijk en gaf voldoende uitleg.

Persoonlijk denk ik niet dat de kabel naar de paal op straat het probleem is. Anders zou ik waarschijnlijk geen full wire speed halen. Ook de upload is stabiel en die is altijd rond de 45 mbit in de speedtest. Het is de download die meer fluctueert.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

FredericV schreef: 2 maanden geleden Gigabit met slechts drie van de vier kanalen?

Maar helemaal op het einde liet hij mij een overzicht van problemen zien, en blijkbaar zijn er maar drie van de vier kanalen op deze node in orde, en is er een probleem met het 23 Mhz kanaal. Dit geeft een of andere TX error.
Problemen op 23MHz wijst meestal op ingress (dat zijn storingen van buitenaf), door beschadigde kabel of slechte connectoren (afscherming).

23MHz is één van de 4 Docsis 3.0 kanalen, kanaal "40", die Telenet gebruikt, naast het Docsis 3.1 OFDMA kanaal "90" (50-64 MHz)
Het afsluiten van kanaal 40 (het meest linkse kanaal op onderstaande screenshot) heeft alleen invloed op de beschikbare (gedeelde) download bandbreedte, die hiermee ca 27-30 Mbps verlaagt (tot 170 Mbps i.p.v. 200 Mbps?).
Dat zou normaal geen grote invloed mogen hebben op de download.
-
screenshot_886.jpg
screenshot_887.jpg
-
Misschien had je de technieker gericht moeten vragen op welk snelheidsprofiel jouw modem synct?
1.000/50? 1.000/100? 2.500/50? 2.500/100?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
FredericV
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Misschien had je de technieker gericht moeten vragen op welk snelheidsprofiel jouw modem synct?
1.000/50? 1.000/100? 2.500/50? 2.500/100?
Helaas te laat nu.

Maar ik vermoed 1.000/50 gezien de upload net geen 50 is:

fast.com Upload Speed 47 Mbps

Die 23 Mhz is idd een upstream kanaal.

https://www.google.com/search?q=telenet ... mhz+kanaal

AI overzicht:
In het Telenet-netwerk (DOCSIS 3.1) is de 23 MHz-band een specifieke upstream-frequentie die gevoelig is voor storingen, ook wel bekend als ingress.

De Netweters
Hier zijn de belangrijkste details over deze frequentie:
Problematiek: De 23 MHz-band staat bekend als de meest gevoelige frequentie in de upstream. Bij instraling (storing van buitenaf op de coaxkabel) kan deze band problemen veroorzaken, wat kan leiden tot deconnecties van de modem.

Tijdelijke oplossing: Telenet kan beslissen om deze 23 MHz-band tijdelijk te supprimeren (onderdrukken) om de verbinding stabiel te houden in afwachting van een structurele oplossing.

Upstream frequenties: Hoewel de 23 MHz een probleemkanaal kan zijn, gebruikt Telenet voor upstream-communicatie in het algemeen een spectrum tussen 5 MHz en 65 MHz (euro-docsis).

Modemproblemen: Instabiliteit in deze band, vaak door verouderde of onvoldoende afgeschermde bekabeling, resulteert in een onstabiele internetverbinding, vooral bij gevoelige DOCSIS 3.1 modems.
Volgens mij staat 23 Mhz hier gewoon uit tot ze het probleem hebben opgelost. Dit lijkt een andere kwestie dan de download snelheid die nogal fluctueert.

Toegevoegd na 9 uren 36 minuten 1 seconde:
Ivm speedtesten, vond ik net de test van cloudflare, die veel meer stats laat zien dan fast.com en ookla:

https://radar.cloudflare.com/speedtest

Ook de jitter is zeer duidelijk te zien. De cloudflare test laat een beduidend lagere waarde voor de download zien dan fast.com

Benieuwd hoeveel overschiet op 2.5Gbps profielen.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

de cloudflare snelheidstest zit op https://speed.cloudflare.com dacht ik ?
da's er nog een andere dus
die radar test kende ik niet, thanks

vanop de radar network quality test linken ze ook naar speed ->
For more detailed Speed Test results, go to speed.cloudflare.com
omgekeerd niet
Laatst gewijzigd door thomasdb 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
FredericV
Pro Member
Pro Member

thomasdb schreef: 2 maanden geleden de cloudflare snelheidstest zit op https://speed.cloudflare.com dacht ik ?
da's er nog een andere dus
die radar test kende ik niet, thanks
https://speed.cloudflare.com

-> deze laat de onderliggende stappen zien, met veel detail

https://radar.cloudflare.com/speedtest

-> deze loopt dezelfde onderliggende stappen, maar met basic detail, maar laat wel zien hoe jouw snelheid zich vergelijkt met andere users

Dus beide zijn best nuttig.

Ivm radar haal ik net geen 50 mbps upload (48,7)
De upstream zit hier zeker niet vol gezien ik dat vrijwel altijd haal.

Download speed: 291% higher than the average in Belgium.
Upload speed: 12% higher than the average in Belgium.

Idle latency: 8% higher than the average in Belgium.
Loaded latency: 57% lower than the average in Belgium.
radar.png
Overduidelijk dat de node vol zit voor de downstream.
Als er echt veel free capacity is, gaat de unloaded / idle latency niet zo hoog zijn.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@FredericV
unloaded latency veronderstel ik is gewoon de ping naar de testserver dus zegt ook niet alles dan?
kan die ook niet gewoon (mede? voornamelijk?) van jouw path naar de cloudflare testserver afhankelijk zijn en dus eigenlijk niets zeggen over netwerkbelasting/profiel.
je zou deze test op meerdere tijdstippen kunnen proberen en/of per vpn.
verder, de loaded latency test zegt ook niet latency apart voor tijdens upload en tijdens download tenzij het samen is?
er is alleszinds géén groot verschil bij u tussen latency loaded en unloaded ( om niet te zeggen, er is slechts maar een heel erg klein verschil?)

hier (via vdsl fastic)
snelheid
https://radar.cloudflare.com/embed/Spee ... Fspeedtest
down 87.1Mbps up 36Mbps -
andere speedtests (speedtest.net,...) meten een klein beetje hoger maar niet veel

latency best test van 5
Idle latency: 40ms - 5% lower than the average in Belgium.
Loaded latency: 50ms - 56% lower than the average in Belgium.

wel dat tof te kunnen vergelijken zo, echt afwijken van het gemiddelde voor België doet 't niet veel weet ik nu

er is ook een knop ' compare network' naast ' location' ; maar bij mij (fastic vdsl dus) geeft dat
Compare your results - bandwith/latency
Insufficient data. Try visiting at another time.

over cloudflare vpn werkt die button wel en komt daar bij mij uit
snelheid
Download speed: 10% higher than the average on Cloudflare, Inc..
Upload speed: 1% higher than the average on Cloudflare, Inc..
latency
Idle latency: 45% lower than the average on Cloudflare, Inc..
Loaded latency: 81% lower than the average on Cloudflare, Inc..

die knop is misschien voor jou , (als hij via uw telenet ip dan wel werkt alleszinds), ook interessant ( overzicht op gemiddelden en uitschieters gemeten langsover Telenet?)
wel niet zichtbaar per uur van de dag dan dan ivm congestie.
kan het zijn dat jouw snelheidsdrops regengerelateerd zijn of vrieskoude ook? of niet. hopelijk is het me de versterker beter opgelost
en van tests, deze heb je ook al eens gedaan? kwam hier op userbase recent ter sprake https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
die toont wel latency tijdens up- en download apart.
er is mogelijk ook verschil tussen een telenet modem als router gebruiken en een eigen router/mesh setup gebruiken voor loaded latency metingen goed of slecht
JonasRetro
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Hier in onze straat kreeg ik de mededeling, Telenet 2,5Gbps is niet beschikbaar.

Enfin ja met 1Gbps garandeert men maar 600Mbps hier...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 122 keer
Te Koop forum

Ik was aan het twijfelen. Maar blijkt dus een wassen neus.
Misschien erover gelezen, maar weet iemand hoeveel percent van het Telenet park 2,5Gbit mogelijkheid heeft?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

Niet alleen kijken naar de mogelijkheid, maar ook of je dat effectief tijdens spits uren kan halen.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 122 keer
Te Koop forum

Inderdaad, met 1Gbit nu ben ik al tevreden dat ik boven de 500 of 600Mbit haal.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

FredericV schreef: 2 maanden geleden AI overzicht:
Upstream frequenties: Hoewel de 23 MHz een probleemkanaal kan zijn, gebruikt Telenet voor upstream-communicatie in het algemeen een spectrum tussen 5 MHz en 65 MHz (euro-docsis).
Telenet gebruikt volgend upload sepctrum:
* 23-46 MHz: 4 Docsis 3.0 upstream kanalen (7 Mhz breed).
* 50-65 Mhz: één Docsis 3.1 upstream kanaal.
* 5-23 Mhz wordt niet gebruikt.
* 65-85 Mhz is vrij en kan gebruikt worden voor een 2de Docsis 3.1 upstream kanaal.
FredericV schreef: 2 maanden geleden Volgens mij staat 23 Mhz hier gewoon uit tot ze het probleem hebben opgelost. Dit lijkt een andere kwestie dan de download snelheid die nogal fluctueert.
Of misschien lossen ze het "ingress" probleem niet op, en blijft 23 Mhz permanent gedeactiveerd :oops: .
Docsis 3.0 modems (CH7465LG-TN) zullen hier het meest last van ondervinden (beperkte upload capaciteit).
Van zodra ook 65-85 MHz geactiveerd wordt, verdubbelt de (gedeelde) upload capaciteit voor Docsis 3.1 modems.
Jap
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 15 keer

Abusimbal schreef: 2 maanden geleden Misschien erover gelezen, maar weet iemand hoeveel percent van het Telenet park 2,5Gbit mogelijkheid heeft?
Ik meen me te herinneren dat TN aangaf dat 70% van haar klanten al toegang zou hebben tot 2,5Gbps.
FredericV
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Of misschien lossen ze het "ingress" probleem niet op, en blijft 23 Mhz permanent gedeactiveerd .
Docsis 3.0 modems (CH7465LG-TN) zullen hier het meest last van ondervinden (beperkte upload capaciteit).
Van zodra ook 65-85 MHz geactiveerd wordt, verdubbelt de (gedeelde) upload capaciteit voor Docsis 3.1 modems.
Ik heb een CV8560E Docsis 3.1 E-router met bridging naar een Mikrotik, en de firewall op de modem af, want die gaf miserie met idle bitttorrent.

Ik merk dus geen probleem met upload, dit is nog de meest stabiele factor in de speedtest. Altijd rond de 50 mbit.
Opmerkelijk dat de technieker niet heeft vermeld, dat mijn modem daar geen last van zou mogen ondervinden, dus van het ontbreken van het 23 Mhz kanaal.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Als de modem in partial service gaat (een us of DS drager die ernstig verstoord is) wordt dit kanaal tijdelijk niet meer gebruikt.
Je gaat dat dus enkel merken als je op het moment van tussen de verstoring en het in partial service gaan iets realtime aan het doen bent (UDP verkeer).
Verder gaat als er kanalen in partial service zijn de beschikbare bruikbare bandbreedte dus minder zijn. Vooral in upload maakt dit dus wel een aanzienlijk verschil voor klanten die op Docsis 3.0 modems zitten op druk bezette node's.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 145 keer
Te Koop forum

Ik denk dat het weer op zijn 'Telenets' is.

Ik heb sedert 2 weken een combo turbo met tot vorige week vo gende snelheden:
- 1.1 à 1.4 Gbps down tijdens de piekuren op mijn laptop // op mijn tablet 1.8 à 2.0 Gpbs down
- upload: continu om en bij de 98 Mbps zowel op laptop als tablet.

Sedert medio vorige week ben ik terug gekatapulteerd - enkel qua downloadsnelheid - met mijn OneUp: latijd tussen tussen de 850 à 930 Mbps down ...

Ik heb de nieuwste F@ST modem met 2.5 Gpbs poort.

Het lijkt wel of het hier is van abo binnen en we draaien de kraan terug toe ... Kan een verouderde versterker/NIU ook hier een rol spelen?

Dank voor jullie reacties.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Zelf interesse in de verhoogde uploadsnelheden. Zijn deze modegelijk met een Modem only CV8560E?
Voor de downloadsnelheden ga ik momenteel intern het netwerk nog niet upgraden.
Everything that has a beginning has an end.
FredericV
Pro Member
Pro Member

koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Kan een verouderde versterker/NIU ook hier een rol spelen?
Hier hebben ze net zo'n versterker vervangen. De nieuwe heeft een hogere bandbreedte.
Ik merk echter geen verschil met de gewone speedboost: vroeger kon ik ook al gigabit volledig benutten op sommige momenten.

De bottleneck zit ergens anders gezien ik vaak niet de volle snelheid haal, maar soms wel de wirespeed (op een paar mbit na).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jelly schreef: 2 maanden geleden Zelf interesse in de verhoogde uploadsnelheden. Zijn deze modegelijk met een Modem only CV8560E?
Voor de downloadsnelheden ga ik momenteel intern het netwerk nog niet upgraden.
De CV8560E is geen "modem only", maar een modem met een volwaardige router (zonder WiFi), die je in bridge kunt zetten.
Deze kan wel de hogere upload aan, maar niet de hogere download (heeft geen 2.5 Gbps LAN poorten).

Toegevoegd na 1 minuut 42 seconden:
FredericV schreef: 2 maanden geleden Hier hebben ze net zo'n versterker vervangen. De nieuwe heeft een hogere bandbreedte.
Beetje off-topic, maar gewoon uit puur technische interesse
Welke bandbreedtes heeft deze? Typenummer?
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 16 keer
Provider
Te Koop forum

De nieuwe niu is 5 85Mhz, de oudere 5 65Mhz en heel lang geleden was het 5 25.
Ik dacht zelfs dat ze voor Docsis 4 de upload naar 210Mhz wouden optrekken (maar hoger starten om minder ingress te hebben). Maar blijkbaar stoppen ze nu op 85 MHz.
FredericV
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Beetje off-topic, maar gewoon uit puur technische interesse
Welke bandbreedtes heeft deze? Typenummer?
https://www.teleste.com/broadband-netwo ... 420-pr085/
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dus een "mid-split" (85 MHz), maar met een download bereik tot 1.2 GHz (de oude gingen maar tot 860 MHz).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gezien de snelheidsschommelingen bij mij, sturen ze morgen een technieker ... Ik houd jullie op de hoogte
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 146 keer
Provider
Te Koop forum

Hier eens gekeken om de de NIU.

110-1218MHz
15-85MHz
+4dB/-1dB data poort

Tv poort
2x 4dB
2x 0dB

Type me-niu-v5-85t-s+c

Hier ook het nieuwere model hangt er reeds 1,5jaar
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Deze morgen zeer vriendelijke technieker over de vloer gehad die onmiddellijk de nieuwste versterker geplaatst heeft maar ... hij verwacht hier geen spectaculaire zaken van met uitzondering van een meer constante upload maar dit laaste was nu bij mij juist OK.

Indien schommelingen blijven duren, moet er gekeken worden volgens deze man op het niveau van de node die ongetwijfeld overbelast is. Hij sprak van een zeer intensief gebruik in de buurt, hetgeen ook enigszins logisch is gezien 'VDSL' hier 'no option'.

Hetgeen ik hier debiteer, komt overeen met hetgeen hier technisch gestaafd wordt, vermoed ik want technisch ben ik een zeer, zeer simple leek.

Vraag uiteindelijk: hoe kan telenet een node 'nog versterken' of meer capaciteit geven? Door hem te vervangen? Doen ze dat zo vlot?
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

Ik zou denken door op te splitsen in 2 of meerdere nodes….
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dank voor de reactie.

Is weer op zijn Telenets.

Technieker is hier al veel in de buurt geweest en kent de stuatie op zijn duimpje. Hij heeft me geadviseerd om, indien geen verbetering en schommelende waarden na installatie versterker (waarvan hij geen heil verwachtte) TN terug te contaceren. Hij is zeker van een overververzadigde node en ik mocht dit ook as such aangeven bij terug contact met TN.

Meerdere metingen na mekaar deze voormiddag met snelheden, bekabeld, tot max 900 Gbps down max. Upload, zoals de man voorspeld had, OK nu.

Naar TN dus terug gebeld om te horen "dat het vervelend is dat de technieker geen opvolgingafspraak heeft ingeboekt." Dus aan de node kan er niets gedaan worden ... Deze namiddag zal dus iemand me bellen om met mij nog eens een aantal stappen door te nemen om te bekijken of er zo noog iets kan verholpen worden.
De technieker zei duidelijk na het aanschouwen van mijn volledige installatie dat binnen alles meer dan OK is en dat het probleem zich buiten situeert.

TN rekent dus eens te meer aan wat ze technisch niet kunnen waar maken.

Ga nog afwachten maar ik ga niet te lang wachten om te escaleren naar de ombudsdienst. Geadverteerde snelheid op mijn adres is duidelijk 2.5 Gbps down ...

EDIT: daarstaks opgebeld geweest. TN- medewerker stelt vast dat de node belasting het hoogst is dagelijks rond 21 u met belasting van de capaciteit voor 85%.
Hij vindt dat TN - net zoals andere providers - veel stoeft met veel minder in de spreekwoordelijke zakken en dat de meeste apparatuur geen 2.5 Gbps donwload kan verwerken. Refereert ook - zoals de technieker deze morgen - naar de beperkingen van coax.
Signaal richting mijn modem is ook stabiel hier, aldus de man in kwestie.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik met smartphone nu al de hele namiddag een download heb van 1.8 à 2.2 Gbps down meet en 96 à 98 up.

Zoals als vermeld door iemand hier, zal dus de brakke kwaliteit van het Intel netwerkkaartje in 2 laptops hier (AX211) en/of de drivers ervan, oorzaak zijn? Een oplossing voor de laptops zou dus een usb netwerkadapter zijn maar tje, die zaken zijn dan ook wel vrij omvangrijk weer ....

Conclusie: houden voor wat het is en hopen op fiber ... ?

EDIT2: Mea culpa ! AX211 van intenet kan max. 2.4 Gbps down halen max.
FredericV
Pro Member
Pro Member

@koenra
koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Meerdere metingen na mekaar deze voormiddag met snelheden, bekabeld, tot max 900 Gbps down max. Upload, zoals de man voorspeld had, OK nu.
Hier ook alles technisch OK, en modem OK, en recent ook nieuwe versterker gekregen.
Maar de 23 Mhz ingress is kapot volgens technieker, maar ik denk niet dat m'n docsis 3.1 modem hier last van heeft. Upload is altijd vrijwel de volle 50 mbit.

Maar download flubbert tussen 500+ en 900+
Heb er meting op de mikrotik naast gezet:

Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

coax.4kyk.be resolved niet op DNS momenteel
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

Hij heeft het toch gezegd dat hij gestopt is met de tool. coax.4kijk bestaat niet meer.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey Livebox Cable Modem https://www.speedtest.net/nl/result/18968189727.png
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Provider
Te Koop forum

Momenteel gestopt ging niet efficiënt genoeg met alle data die erbij kwam geef het even tijd
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dank voor de reactie Frederik.
FredericV schreef: 2 maanden geleden Maar download flubbert tussen 500+ en 900+
Deze snelheid voor een 2.5 gbps combo is toch wel zeer pover.

900+ met een gigabit netwerkkaart, lijkt me dan nog vrij OK aangezien een gigabit kaart max. 1000 Mbps down kan halen. Dus: snelheid gemeten via kabel of draadloos?

En blijkbaar is TN bij u al langs geweest voor een uitgebreide controle ...
FredericV schreef: 2 maanden geleden Maar de 23 Mhz ingress is kapot volgens technieker
Zoals Philippe ook al aangehaald heeft. De 23 Mhz ingress zal niet kapot zijn. Het is juist ingress op deze frequentie die zorgt voor storingen op deze zeer gevoelige frequentie. Dat heb ik onthouden uit info van techniekers uit mijn woelige periode met TN die nog niet volledig voorbij is maar nu acceptabel (cf. periode van anderhalf jaar met dagelijks zelfs meerdere disconnects van de modem).
Hier heeft men de 23 Mhz band gesupprimeerd/uitgezet, zo heb ik destijds vernomen wegens te veel ingress ...

Heb je de snelheid al eens gemeten met een smartphone? Hier haal ik draadloos ook lage, schommelende snelheden bij meting zowel met mijn HP Spectre x360 laptop als een DELL PC PRO16250 met Intel AX211 netwerkkaart:
- upload: altijd OK, mooie waarden van 96 - 98 Mbps (zowel draadloos als bekbabeld)
- download schommelt (tussen de 600 Mbps en 1.4 Gpbs met zelfs beste waarden op piekmomenten = hier voor de node rond 21 u.). Hoe dat kan ???

Met mijn smartphone - bescheiden Galaxy A56 - altijd rond de 98 Mbps up en 1.8 à 2.1 Gbps down.

Dat TN zich vergallopeert heeft, is duideijk. Maar de hardware kan - zoals bij mij - ook een bottleneck zijn (cf mijn vorige post).

Ik vermoed dat ik dus met PX fiber 2.5 Gbps down ook via laptop niet in de verste verte die 2.5 Gbps ga benaderen.

Alternatief: wifi 7 netwerkkaart laten instaleren (omdat ik over een DECO BE85 beschik die wifi 7- compatibel is)? Dit zou natuurlijk leuk zijn als het al mogelijk is met al die verschillende standaarden voor netwerkkaarten. Ook zijn er weinig techniekers die tegenwoordig die handel kunnen opengooien zonder al te veel esthetische beschadiging van een toestel.

Of een usb Wifi -adpater als alternatief?

Maar dit is off-topic dus ik stel deze vraag in een nieuw topic dat ik start;
FredericV
Pro Member
Pro Member

Nee ik heb momenteel een 1000/50 profiel, maar de technieker sprak over 2.5Gbps.

Mijn mikrotik kan 10gbps aan, maar dan moet ik wel trunken naar een nog bij te kopen switch, want de andere poorten zijn maar 1 gpbs.
Ik heb al fiber AOC's die op 10gpbs kunnen syncen. Ik gebruik die nu op 1gpbs.

Dan heb je de "router on a stick" opstelling:

https://en.wikipedia.org/wiki/Router_on_a_stick

Als ze nu al geen stabiele gigabit kunnen leveren, zal er zeker geen free capacity zijn voor > 1 gbps.
Voor mijn huidige toepassingen is de huidige download snelheid eigenlijk al voldoende, maar 100mbps upload zou welkom zijn.

Wat mij vooral stoort is dat ik premium betaal, maar veel minder stabiliteit krijg voor dezelfde prijs als in de vorige locatie.
De variaties in speedtest resultaten zijn veel groter.

Toen de tool met de nodes nog online stond, kon je zien dat het volledige dorp hier 1 node is.
In de vorige locatie waren ze met fiber bezig, dus kans is groot dat de uplinks daar ook veel zwaarder zijn. In de huidige locatie is dat hun laagste prio volgens technieker.

We kunnen echter niet in hun kaarten kijken wat hun backbone is.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Provider

Mag ik met deze waarden de hoop voorlopig opbergen?
Zo te zien ook geen kans op 100 mbit upload.
2026-05-13 08_37_11-ip.wapclan.net - Remote Desktop Connection.png
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”