Het zal vast aan mij liggen maar dit is toch kafka?
Volgens mij:
-ofwel behoud je het gasfornuis => en gebruik je dat zoals het voorzien is
-ofwel vervang je dat met een inbouw-inductievuur => als je graag op je eigen stroom wat kookt, je andere voordelen ziet aan inductie,...... om deze investering (want ook deze ga je niet snel teruigverdienen enkel via eigen stroom) te doen ,...
Wat hier gedaan word is gewoon vreemd:
-prijsgewijs vrijwel zinloos: koken op gas = 25 a 80 m³ per jaar , all-in prijs - voor een duur gascontract is dat hetzelfde in € => 25-80€ per jaar. Zelfs al slaag je erin die 2 goedkope electrische vuurtjes 100% op zonnepanelen te laten werken (wat uiteraards niet kan) => ben je 2-4 jaar verder voor break-even te komen. Voor de nieuwe duurdere vuurtjes (150€ per stuk?) ben je 4-8 jaar verder voor break-even.
-gemakelijk koken is dit niet + je gaat van 4/5/6? kookplaatsen naar 2
-je keuken ziet er altijd lelijk/amateuristisch uit als dat je standaardopstelling is
-ik zou deze opstelling zelfs gevaarlijk durven noemen: houten platen boven een gasvuur, glij of valgevaar van de potten/opstelling,....
Overspanning en snellere slijtage toestellen
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
ik denk niet dat het aan jouw ligt, het is pure kafka
Het wordt heel wat duidelijker nu.
De "goedkope" vuurtjes gingen kapot omdat ze slecht geplaatst/gebruikt werden.
Heeft dus niets te zien met het soort pan (wat we eigenlijk al lang wisten)
Het wordt heel wat duidelijker nu.
De "goedkope" vuurtjes gingen kapot omdat ze slecht geplaatst/gebruikt werden.
Heeft dus niets te zien met het soort pan (wat we eigenlijk al lang wisten)
-
Turbokeu
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
Het is géén gaskookplaat...
Larie en apekool! (lees:onwaar, misschien door onwetendheid)Als je het vuur op bvb. stand 9 zet doet dat knal hetzelfde met pan nummer 7 van Demeyere dan met de beste koop pan van den Aldi.
Simpel uitgelegd:
Een goedkope pan met weinig ijzer zal weinig magnetisch veld 'opnemen' en dus de kookplaat minder belasten maar dus ook minder opwarmen.
Een duurdere pan met veel ijzer zal veel meer magnetisch veld 'opnemen' en dus de kookplaat meer belasten maar dus ook meer opwarmen (beiden natuurlijk gebruikt op dezelfde stand).
Ik ervaar dit dagelijks bij het braden met mijn goedkope (8,5€) braadpan van de Extra of met mijn Bruknen gietijzeren grillpan (60-70€).
Meer belasten van de kookplaat impliceert ook meer opwarmen van de elektronische componenten (met name elco's (elektrolytische condensators) waarvan de levensduur rechtstreeks afhankelijk is van hun werktemperatuur).
Daarom is (actieve) koeling zeer belangrijk.
De meeste inbouwkookplaten hebben daarvoor één of meerdere ingebouwde koelventilators.
De afgevoerde warmte moet natuurlijk ergens heen, en daar ligt dikwijls het probleem: Afhankelijk van wat er zich onder de kookplaat bevindt kan die warmte niet weg.
Ik heb speciaal daarvoor een spleet van 2,5cm tussen de onderkant van de kookplaat en de bovenkant van de oven eronder gelaten.
Ik voel duidelijk een warme/hete luchtstroming door die spleet bij intensief gebruik van de kookplaat.
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
Uw simpele uitleg is gewoon compleet fout.
Een dikkere pan trekt niet meer vermogen uit de kookplaat.
Het vermogen (het nummertje waar je hem op zet) bepaalt hoeveel energie de kookplaat afgeeft, en dit ongeacht de dikte van de pan.
De microprocessor regelt dit door frequentie modulatie en pulsbreedte modulatie.
Een dunne pan wordt veel sneller heet omdat er minder materiaal is om op te warmen.
Een dikke pan heeft meer tijd (en dus energie) nodig om op dezelfde temperatuur te komen.
Een dikke pan (met een goede magnetische bodem) verdeelt de warmte veel gelijkmatiger en houdt deze langer vast.
Een dunne pan kan sneller 'hotspots' krijgen direct boven de spoelen.
Kortom: de kookplaat levert wat jij instelt, maar de dikke pan doet er langer over om warm te worden en gaat vervolgens efficiënter met die warmte om.
Een dikkere pan trekt niet meer vermogen uit de kookplaat.
Het vermogen (het nummertje waar je hem op zet) bepaalt hoeveel energie de kookplaat afgeeft, en dit ongeacht de dikte van de pan.
De microprocessor regelt dit door frequentie modulatie en pulsbreedte modulatie.
Een dunne pan wordt veel sneller heet omdat er minder materiaal is om op te warmen.
Een dikke pan heeft meer tijd (en dus energie) nodig om op dezelfde temperatuur te komen.
Een dikke pan (met een goede magnetische bodem) verdeelt de warmte veel gelijkmatiger en houdt deze langer vast.
Een dunne pan kan sneller 'hotspots' krijgen direct boven de spoelen.
Kortom: de kookplaat levert wat jij instelt, maar de dikke pan doet er langer over om warm te worden en gaat vervolgens efficiënter met die warmte om.
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zelf heb ik nog steeds een dubbele kookplaat met links 2000 Watt max en rechts 1500 Watt max, al meer dan 15 jaar. Maar ik kook er maar sporadisch eens op.
Vandaag in de Weba heeft partner nog een Demeyere Asperge- en pastapot bijgekocht, en ik heb mijn eerste Le Creuset keramische pan gekocht.
Ik heb een hele collectie goedkope marble pannen (non stick) en pannen uit de makro, ikea en action, maar merk toch zelf bij het sauteren van groenten, dat de dure pan geen hotspotting heeft, terwijl de goedkope steak pan, dit wel heeft. Goedkope sauteer- en groenten pannen hadden dit ook: hotspotting en uitdroging als je niet oplet.
Op de 1500 Watt kant geen enkel probleem met Le Creuset. Met de vorige pannen was het op 1200 Watt al kantje boordje ivm uitdroging.
In de 140 euro / pan klasse vind ik Le Creuset beter afgewerkt dan de Demeyere.
Volgende test is eens 2000 Watt op de splinternieuwe Demeyere pastapot met water er in, en 1500 Watt op Le Creuset en dan kijken of het 3500 Watt vuur niet in beveiliging gaat. Maar de pastapot is volgens mij geen triplinduc, maar deel van de 3 serie.
De horeca pannen van Demeyere die we in Weba zagen, zijn ook 3 serie. Op de 5 en 7 zie je de triplinduc terugkomen.
En dan finale test de Demeyere triplinduc pan waarmee partner vuurtjes kapot kreeg, en aan andere kant de Le Creuset, en dan vuurtje totaal op 3500 Watt.
Partner haalt ook aan dat op een gasfornuis, pannen scheef trekken, en dat je die dan niet meer op inductie kan gebruiken. Alleen al voor de slijtage op gas te vermijden, is inductie dus interessanter. Als al je high-end pannen scheef trekken is de besparing snel gemaakt.
Vandaag in de Weba heeft partner nog een Demeyere Asperge- en pastapot bijgekocht, en ik heb mijn eerste Le Creuset keramische pan gekocht.
Ik heb een hele collectie goedkope marble pannen (non stick) en pannen uit de makro, ikea en action, maar merk toch zelf bij het sauteren van groenten, dat de dure pan geen hotspotting heeft, terwijl de goedkope steak pan, dit wel heeft. Goedkope sauteer- en groenten pannen hadden dit ook: hotspotting en uitdroging als je niet oplet.
Op de 1500 Watt kant geen enkel probleem met Le Creuset. Met de vorige pannen was het op 1200 Watt al kantje boordje ivm uitdroging.
In de 140 euro / pan klasse vind ik Le Creuset beter afgewerkt dan de Demeyere.
Volgende test is eens 2000 Watt op de splinternieuwe Demeyere pastapot met water er in, en 1500 Watt op Le Creuset en dan kijken of het 3500 Watt vuur niet in beveiliging gaat. Maar de pastapot is volgens mij geen triplinduc, maar deel van de 3 serie.
De horeca pannen van Demeyere die we in Weba zagen, zijn ook 3 serie. Op de 5 en 7 zie je de triplinduc terugkomen.
En dan finale test de Demeyere triplinduc pan waarmee partner vuurtjes kapot kreeg, en aan andere kant de Le Creuset, en dan vuurtje totaal op 3500 Watt.
Partner haalt ook aan dat op een gasfornuis, pannen scheef trekken, en dat je die dan niet meer op inductie kan gebruiken. Alleen al voor de slijtage op gas te vermijden, is inductie dus interessanter. Als al je high-end pannen scheef trekken is de besparing snel gemaakt.
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 40 keer
Of een pan krom is maakt op inductie niet veel uit. Er moet geen contact zijn met de glasplaat om op te warmen.
Bij halogeen of gewoon een elektrische plaat is dit best wel nodig.
Mvg
Bij halogeen of gewoon een elektrische plaat is dit best wel nodig.
Mvg
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
De levensduur van een inductiekookplaat wordt voornamelijk bepaald door de componenten.
In volgorde van belangrijkheid een first rate IGBT (van bv. Siemens/infineon welke bij uitstek bestand zijn tegen Voltage pieken), volle koperen spoelen ipv met koper beklede alu spoelen en minimaal 2 sensoren (voor een betere warmteverdeling over het kookoppervlak), A-grade glasoppervlak zonder kunststof randen met minimaal een 7 op de Mohs-schaal (ceramische composiet bv. Schott Ceran) , een voldoende hoog minimaal beschikbaar vermogen om vlug te reageren op "thermal recovery", een dual core control processor voor continue schakelingen met frequentie shifting, hoge snelheid borstelloze ventilo's (niet om de hitte van de opp. van het kookgerei af te voeren maar de interne warmte gegenereerd door de ingebouwde elektronica van het toestel zelf).
Zoek het dus niet in "de pan", "de pot", de vrije hoogte van het toestel tov de ondergrond, overspanning van de externe elektrische installatie, whatever doch bij de interne componenten van de inductiekookplaat.
Uiteraard betaal je voor betere componenten doorgaans een hogere prijs. Of omgekeerd, voor een budgetprijs krijg je doorgaans componenten van een lagere kwaliteit.
Het elders gaan zoeken dan bij de bouwkwaliteit is doorgaans goed om de gesprekken aan de toog verder te kunnen zetten maar lost in se het probleem niet op.
In volgorde van belangrijkheid een first rate IGBT (van bv. Siemens/infineon welke bij uitstek bestand zijn tegen Voltage pieken), volle koperen spoelen ipv met koper beklede alu spoelen en minimaal 2 sensoren (voor een betere warmteverdeling over het kookoppervlak), A-grade glasoppervlak zonder kunststof randen met minimaal een 7 op de Mohs-schaal (ceramische composiet bv. Schott Ceran) , een voldoende hoog minimaal beschikbaar vermogen om vlug te reageren op "thermal recovery", een dual core control processor voor continue schakelingen met frequentie shifting, hoge snelheid borstelloze ventilo's (niet om de hitte van de opp. van het kookgerei af te voeren maar de interne warmte gegenereerd door de ingebouwde elektronica van het toestel zelf).
Zoek het dus niet in "de pan", "de pot", de vrije hoogte van het toestel tov de ondergrond, overspanning van de externe elektrische installatie, whatever doch bij de interne componenten van de inductiekookplaat.
Uiteraard betaal je voor betere componenten doorgaans een hogere prijs. Of omgekeerd, voor een budgetprijs krijg je doorgaans componenten van een lagere kwaliteit.
Het elders gaan zoeken dan bij de bouwkwaliteit is doorgaans goed om de gesprekken aan de toog verder te kunnen zetten maar lost in se het probleem niet op.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
marzman
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik heb dat gehad met een magnetron, na de 3e of 4e keer omwisselen heb ik toch gevraagd of ik een ander merk mocht (met bijbetalen bij een iets duurder model mocht dat) en daarna geen problemen meer gehad.
-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik begrijp het niet echt. Uw vriendin kookt graag en heeft dan ook pro-potten en zo, maar ziet het dan wel zitten om te prullen met zo'n opzet inductievuurtjes? Of nu met professionelere kookplaten op plankjes bovenop haar gasfornuis? Ik denk dat ze zichzelf heel veel plezier kan doen met een gewone grote deftige inductiekookplaat.
Zette je die andere goedkopere kookplaten ook bovenop haar gasstoof misschien? Dan heb je zowel onder als boven het toestel ijzer en ik weet niet hoe een inductievuur daarmee omgaat...
Zette je die andere goedkopere kookplaten ook bovenop haar gasstoof misschien? Dan heb je zowel onder als boven het toestel ijzer en ik weet niet hoe een inductievuur daarmee omgaat...