Nieuw Telenet aanbod: 2.5Gbps (Turbo)
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
- Bedankt: 84 keer
2.5 Gbps / 100 Mbps op de verzadigde coax
Internet:
(helaas alleen coax)
Mobiel:
&
(dual SIM)
Jobstudent @
(helaas alleen coax)Mobiel:
&
(dual SIM)Jobstudent @

- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2033 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ja, op een beperkt aantal nodes zal 5 Gbps downstream beschikbaar zijn, waarvan Telenet er 2,5 Gbps uitdeelt aan een individuele klant. Drie 2,5 Gbps-klanten tegelijk actief en het is al om zeep. De overboekingsfactor van de upstream lijkt zelfs naar 1:100 te evolueren. Dus slechts 1 Mbps van de 100 Mbps gegarandeerd.
Maar de komende maanden zal haast niemand dit abonnement kunnen krijgen. Die globale reclame voor 2,5 Gbps, zonder eerst een adrescheck, is er weer ver over.
Het overgrote deel van de adressen kan nog steeds maximaal 1 Gbps download krijgen. Met de belofte dat dit maar tijdelijk is, komt Telenet hiermee weg. Maar ja, wat is de definitie van tijdelijk? Een mensenleven is ook tijdelijk.
bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... ernet.htmlKan ik op mijn adres al tot 2,5 Gbps surfen en wat als dat niet lukt?
Op sommige adressen is een internetsnelheid tot 2,5 Gbps technisch nog niet mogelijk. Geen zorgen, je surft dan tijdelijk tot 1 Gbps voor dezelfde prijs. Zodra een internetsnelheid tot 2,5 Gbps beschikbaar is op je adres, krijgt je internet automatisch een upgrade. Zelf hoef je dus niks te doen.
Wanneer je online bestelt, checken we tijdens je bestelling welke internetsnelheid mogelijk is op je adres. We laten je dan duidelijk weten of je tot 2,5 Gbps kan surfen, of tijdelijk tot 1 Gbps. Tijdens je bestelling kan je je internetsnelheid op elk moment aanpassen. Liever wat minder snel, tot 500 Mbps bijvoorbeeld? Da’s zo geregeld.
Beschikbaarheid van "Turbo" (2,5 Gbps downstream) kan je testen via https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... lheid.html
Een geografische beschikbaarheidskaart zal Telenet natuurlijk nooit aanbieden om te verbergen hoe beperkt dit product maar beschikbaar is.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3902 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Telenet ziet dat blijkbaar anders:raf1 schreef: 3 maanden geledenOp een beperkt aantal nodes zal 5 Gbps downstream beschikbaar zijn, waarvan Telenet er 2,5 Gbps uitdeelt aan een individuele klant. Drie 2,5 Gbps-klanten tegelijk actief en het is al om zeep. De overboekingsfactor van de upstream lijkt zelfs naar 1:100 te evolueren. Dus slechts 1 Mbps van de 100 Mbps gegarandeerd.![]()
Maar de komende maanden zal haast niemand dit abonnement kunnen krijgen. Die globale reclame voor 2,5 Gbps, zonder eerst een adrescheck, is er weer ver over.
Het overgrote deel van de adressen kan nog steeds maximaal 1 Gbps download krijgen. Met de belofte dat dit maar tijdelijk is, komt Telenet hiermee weg. Maar ja, wat is de definitie van tijdelijk? Een mensenleven is ook tijdelijk.
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... lheid.html* Vaste internetsnelheid: We investeren in het internet van de toekomst. Daardoor zal je in de toekomst nóg sneller kunnen surfen, tot 2,5 Gbps. Vandaag is dat al mogelijk voor 70% van onze klanten. De vermelde internetsnelheden zijn theoretische maximumsnelheden bij aansluiting van een pc of laptop op de modem met een netwerkkabel. De werkelijke internetsnelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren (zoals wifi, interne bekabeling, processor …).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- raf1
- Elite Poster

Ik zou Telenet en procenten niet zomaar vertrouwen. "95% fiber" is ook gelogen. In realiteit is het 12 000 km fiber in de backbone en 68 000 km lokale coaxkabel.
"70% van onze klanten" lijkt me ook verdraaiing van de feiten.
Als die 70% waar was, waarom activeert Telenet die 2,5 Gbps download volgende week dan niet automatisch voor de betrokken All-Internet Speedboost-klanten?
"70% van onze klanten" lijkt me ook verdraaiing van de feiten.
Als die 70% waar was, waarom activeert Telenet die 2,5 Gbps download volgende week dan niet automatisch voor de betrokken All-Internet Speedboost-klanten?
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik heb mijn pack aangepast en 'combo' gisteren besteld, voor mij zo goed als een broekzak-vestzak operatie want data-sim eruit gewipt (10€) en ook tussenkomst van de werkgever.
In 'Mijn Telenet' stond mijn nieuw voorstel met duidelijke vermelding van 2.5 Gbps down en 100 Mbps Up.
De 100 Mbps upload is al in orde maar de download blijft beperkt tot 1 Gbps ...
Straks klantendienst eens contacteren. Als ze een pesoonlijk voorstel doen met 2.5 Gpbs met navenante facturatie, dam moeten ze die service toch kunnen bieden ook? Het is alsof je morgen bij een aannemer aanklopt en vraagt een huis te bouwen en de reactie krijgt van het kan zijn dat de badkamer nog een jaar of 2 op zich laat wachten maar je mag ze al betalen. We leveren dan wel van zodra we er één vinden ... Ljkt me juridisch zeer wankel en voer voor ombudsdienst maar wacht eerst reactie klantendienst af.
In 'Mijn Telenet' stond mijn nieuw voorstel met duidelijke vermelding van 2.5 Gbps down en 100 Mbps Up.
De 100 Mbps upload is al in orde maar de download blijft beperkt tot 1 Gbps ...
Straks klantendienst eens contacteren. Als ze een pesoonlijk voorstel doen met 2.5 Gpbs met navenante facturatie, dam moeten ze die service toch kunnen bieden ook? Het is alsof je morgen bij een aannemer aanklopt en vraagt een huis te bouwen en de reactie krijgt van het kan zijn dat de badkamer nog een jaar of 2 op zich laat wachten maar je mag ze al betalen. We leveren dan wel van zodra we er één vinden ... Ljkt me juridisch zeer wankel en voer voor ombudsdienst maar wacht eerst reactie klantendienst af.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Enigste modem die 2.5 Gbps aankan is de F@ST3896LG-TN, die heeft 1 LAN-poort van 2.5 Gbps.
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... T3896LG-TN
Of de fiber variant modem, ookal schat ik dat die in praktijk weinig in gebruik is, F@ST5685LGB-TN (Fiberbox).
In het verleden moest je wel modem rebooten of soms zelfs factory resetten om op die hogere snelheden te komen.
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... T3896LG-TN
Of de fiber variant modem, ookal schat ik dat die in praktijk weinig in gebruik is, F@ST5685LGB-TN (Fiberbox).
In het verleden moest je wel modem rebooten of soms zelfs factory resetten om op die hogere snelheden te komen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 145 keer
Inderdaad, enkel de nieuwste 360° modem beschikt over een 2.5 Gbps poort blijkbaar. Daarop mijn APs aangesloten met wifi op de modem uit en ...
Up 95 tot 98 Mbps
Down 1300 tot 1400 Gbps
Mager tgo de beloofde 2.5 Gbps. TN heeft zich nog eens vergallopeerd?
Als het zo blijft, ga ik terug naar 500 Gbps-formule.
Up 95 tot 98 Mbps
Down 1300 tot 1400 Gbps
Mager tgo de beloofde 2.5 Gbps. TN heeft zich nog eens vergallopeerd?
Als het zo blijft, ga ik terug naar 500 Gbps-formule.
-
amedeeus
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb die turbo pro en haal 500/100… ook snachts. Had vroeger 1000/50. En die mensen van de helpdesk begrijpen het ook niet.
Die zeggen dat gaat binnenkort inorde komen… denk dat er gewoon een helpdesker geen zin had om het te onderzoeken.
Die zeggen dat gaat binnenkort inorde komen… denk dat er gewoon een helpdesker geen zin had om het te onderzoeken.
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ben recent verhuisd van Wetteren naar de Vlaamse Ardennen.raf1 schreef: 3 maanden geleden Beschikbaarheid van "Turbo" (2,5 Gbps downstream) kan je testen via https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... lheid.html
Een geografische beschikbaarheidskaart zal Telenet natuurlijk nooit aanbieden om te verbergen hoe beperkt dit product maar beschikbaar is.
Ik merk toch een serieuze drop in snelheid. In Wetteren, in een villawijk met zeer veel woningen dicht op mekaar, haalde ik gewoon de volle gigabit! En dit was stabiel.
Als ik nu een speedtest doe, dan moet ik al zeer veel keer fast.com opnieuw proberen om aan 990mbit te geraken.
Het is meestal veel minder, maar ik ben blij dat er nu een tool van TN is, die dit bevestigt:
In de mikrotik zien we dat de piek maar heel kort wordt gehaald, en de speedtest geeft een getal tussen 500 en 990mbit, en dit flubbert.
Dit is voor mij een downgrade omdat dit abbo even veel kost voor een belabberde kwaliteit.
2.5 gigabit gaan ze hier voorlopig niet aanbieden.
De technieker beweerde trouwens dat de node maar ongeveer voor de helft in gebruik is. Dus waarom krijgen we hier dan zulke belabberde snelheden?
fast.com varieert tussen 500 en 990 mbit
- raf1
- Elite Poster

Dit is een mooi voorbeeld van extreme overboeking van de bandbreedte. Tijdens de installatie (in de voormiddag?) is er al een redelijk hoge belasting van 50% van de bandbreedte van de node, tegen de avond neemt die belasting nog aanzienlijk toe als iedereen tegelijk video begint te streamen.
Op zo'n verzadigde node 's avonds zou je met een Ookla-speedtest dan ook sterk verhoogde ping en jitter moeten zien. De kans dat videostreaming begint te haperen of dat je bij online gaming daardoor een "fight" verliest, is dan zeer reëel.
De vergelijking tussen Vlaamse Ardennen en Wetteren is treffend. Dit lijkt me een mooie case die aantoont dat infrastructuurconcurrentie werkt.
Met andere woorden, waar Fiberklaar beschikbaar is (Wetteren), doet Liberty Global wel moeite om het coaxkabelnetwerk te upgraden.
In andere gebieden totaal niet.
Op zo'n verzadigde node 's avonds zou je met een Ookla-speedtest dan ook sterk verhoogde ping en jitter moeten zien. De kans dat videostreaming begint te haperen of dat je bij online gaming daardoor een "fight" verliest, is dan zeer reëel.
De vergelijking tussen Vlaamse Ardennen en Wetteren is treffend. Dit lijkt me een mooie case die aantoont dat infrastructuurconcurrentie werkt.
Met andere woorden, waar Fiberklaar beschikbaar is (Wetteren), doet Liberty Global wel moeite om het coaxkabelnetwerk te upgraden.
In andere gebieden totaal niet.
-
FredericV
- Pro Member

Die overboeking is hier wel extreem.
Deze variatie in speedtest is gewoon onaanvaardbaar:
08u20 fast.com
Poging 1: 650mpbs
Poging 2: 630mpbs
Poging 3: 990mpbs
Poging 4: 770mpbs
Poging 5: 570mpbs
Poging 6: 740mpbs
Poging 7: 610mpbs
Poging 8: 580mbps
Poging 9: 690mbps
Poging 10: 630mbps
Ook al eens 500mbps gezien deze ochtend.
Concreet: de modem + router kan gigabit aan, maar dat krijg je sporadisch tijdens drukke momenten.
10 testjes met enkele seconden er telkens tussen, en maar 1 vd 10 zit tegen de spec.
Gisteren waren mijn fast.com testjes zeer laat, zelfs na middernacht. Zelfde verhaal.
Nu om 08u40 doen we een testje met een aantal torrents, en het duurt ongeveer vier minuten voor de max snelheid wordt gehaald:
Concreet: de hardware (CV8560E <-> Mikrotik <-> TP Link Easy Smart met vlan trunking <-> Linux doos) kan 990mbit aan, dus full gigabit.
Nu om 09u10 de test nog eens gedaan, en de snelheid grenst nu aan het max:
De meeste mensen zijn ondertussen gaan werken, dus node vrij. Nu bijna 996mbit peak.
In Wetteren is er inderdaad fiber maar niet aan mijn kant van de wijk, maar wel 500m verder. Telenet stuurde regelmatig notificaties dat ze het netwerk aan het upgraden waren en het lag er meermaals enkele uren volledig uit. De fiber uplinks naar onze wijk zullen wel verzwaard zijn geweest om de fiber klanten hun snelheid te kunnen garanderen, en daar werd wellicht mee op gelift.
Maar Vlaamse Ardennen ..... zucht.
Deze variatie in speedtest is gewoon onaanvaardbaar:
08u20 fast.com
Poging 1: 650mpbs
Poging 2: 630mpbs
Poging 3: 990mpbs
Poging 4: 770mpbs
Poging 5: 570mpbs
Poging 6: 740mpbs
Poging 7: 610mpbs
Poging 8: 580mbps
Poging 9: 690mbps
Poging 10: 630mbps
Ook al eens 500mbps gezien deze ochtend.
Concreet: de modem + router kan gigabit aan, maar dat krijg je sporadisch tijdens drukke momenten.
10 testjes met enkele seconden er telkens tussen, en maar 1 vd 10 zit tegen de spec.
Gisteren waren mijn fast.com testjes zeer laat, zelfs na middernacht. Zelfde verhaal.
Nu om 08u40 doen we een testje met een aantal torrents, en het duurt ongeveer vier minuten voor de max snelheid wordt gehaald:
Concreet: de hardware (CV8560E <-> Mikrotik <-> TP Link Easy Smart met vlan trunking <-> Linux doos) kan 990mbit aan, dus full gigabit.
Nu om 09u10 de test nog eens gedaan, en de snelheid grenst nu aan het max:
De meeste mensen zijn ondertussen gaan werken, dus node vrij. Nu bijna 996mbit peak.
In Wetteren is er inderdaad fiber maar niet aan mijn kant van de wijk, maar wel 500m verder. Telenet stuurde regelmatig notificaties dat ze het netwerk aan het upgraden waren en het lag er meermaals enkele uren volledig uit. De fiber uplinks naar onze wijk zullen wel verzwaard zijn geweest om de fiber klanten hun snelheid te kunnen garanderen, en daar werd wellicht mee op gelift.
Maar Vlaamse Ardennen ..... zucht.
-
Jap
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 15 keer
Nu ik voor de lol het 2,5Gbps-abonnement test, was ik erg benieuwd naar die overboeking. Ziehier hoe sterk mijn snelheden dalen tijdens de piekuren (ik test rechtstreeks op mijn gateway). Daarnaast is de nieuwe uploadsnelheid in het algemeen erg onstabiel.
-
Tomsworld
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 247 keer
Heeft iemand op deze nodes waar de 2500/100 beschikbaar is al een eigen modem / fritzbox / orange modem ?
Waarom om te kijken of Telenet extra ODFMA kanalen of andere docis kanalen geactiveerd heeft.
Misschien moeten we dit afsplitsen in een ander topic - maar dit zou interessant zijn.
Waarom om te kijken of Telenet extra ODFMA kanalen of andere docis kanalen geactiveerd heeft.
Misschien moeten we dit afsplitsen in een ander topic - maar dit zou interessant zijn.
-
philippe_d
- Moderator

Goed ideeTomsworld schreef: 2 maanden geleden Misschien moeten we dit afsplitsen in een ander topic - maar dit zou interessant zijn.
Ik zal straks een nieuw topic aanmaken over het 2.5Gbps aanbod en alle posts over "snelheid" en gerelateerd verhuizen naar het nieuwe topic
[EDIT] done
Toegevoegd na 1 uur 42 minuten 27 seconden:
Re: Nieuw Telenet aanbod: combo's ipv bundels
Hier nog altijd 1 OFDM kanaal (664-852 MHz)Tomsworld schreef: 2 maanden geleden Heeft iemand op deze nodes waar de 2500/100 beschikbaar is al een eigen modem / fritzbox / orange modem ?
-
- Kun
- Premium Member

- Bedankt: 36 keer
Is dit het gevolg van (euro)DOCSIS 4.0? Normaal gingen ze dat vanaf 2024 uitrollen, geen idee of ze dat effectief gedaan hebben.
https://tweakers.net/nieuws/197010/tele ... twerk.html
https://tweakers.net/nieuws/197010/tele ... twerk.html
Internet + TV: Telenet
-
philippe_d
- Moderator

Neen, dat is nog maar gedeeltelijke uitrol van de Docsis 3.1 mogelijkheden
- jan5787
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb wat zitten graven in de die speedtool van telenet, die je theoretische snelheid geeft en er komt heel wat meer uit dan ze tonen. Deel het hier want het geeft wat meer inzicht in hoe die snelheden eigenlijk werken.raf1 schreef: 3 maanden geleden
bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... ernet.html
Beschikbaarheid van "Turbo" (2,5 Gbps downstream) kan je testen via https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... lheid.html
PROFIEL ID
Telenet werkt intern met snelheidsprofielen per abonnement. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Profiel ID Label
- TNET.10084 1 Gbps / 50u
- TNET.10085 1 Gbps / 100u
- TNET.10086 2,5 Gbps / 50u
- TNET.10087 2,5 Gbps / 100u
Het bizare is ook dat de snelheidstest het "TURBO" abonement ook basis op TNET.10084 zit via die online tool, terwijl ze wel 2.5gbps beloven op hun site... Dus heeft iemand al een adres gevonden dat op die tool 2.5gbps toont voor particulier TURBO abo?
NODE CATEGORIE
Telenet werkt verder met 3 nodeCategory
- 0_500
- 500_1000
- 1000_1500
Voorbeelden
De waarden die je terug krijgt van de snelheidstest hangen af van de combinatie van nodecategory + Profiel ID en daarvoor krijg je dan de vooringestelde waarde, enkele voorbeelden:
TNET.10087 2,5 Gbps / 100u
- nodeCategory Geadv. Normaal Minimum
- 0_500 2500 2250 1700
500_1000 2500 2062 1482
1000_1500 2500 1951 1332
- 0_500 2500 1100 697
500_1000 2500 840 441
1000_1500 2500 698 188
Ter vergelijking ook de 1G-profielen:
1 Gbps / 50u upload
- 0_500 1000 718 366
500_1000 1000 706 380
1000_1500 1000 797 417
- 0_500 1000 889 555
500_1000 1000 706 380
1000_1500 1000 797 417
Op basis van dezelfde data heb ik ook een kaartje gemaakt die per straat toont op welke node die zit en wat de node-categorie is. Momenteel alleen voor een kleine regio en redelijk tijd intesief om de API te bevragen. Geen garantie op juistheid, maar zo geven ze de NodeID's wel terug per adres.
Klein voorbeeldje van centrum Leuven, moest er interesse kan ik eventuele uitbereiding wel bekijken:
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 146 keer
Leuk gedaan kan ik dit zelf maken voor bvb men eigen regio etc?
Is heel andere kant van Leuven
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
- jan5787
- Plus Member

Ik heb de code op github gezet dus je kan er zo mee aan de slag als je zelf regios wilt bekijken. https://tinyurl.com/2styhxb7buthead schreef: 2 maanden geleden Leuk gedaan kan ik dit zelf maken voor bvb men eigen regio etc?
Verder heb ik ook de data die ik al binnen heb beschikbaar gemaakt op: https://coax.4kyk.be
Code bevat zeker nog wat foutjes, maar de basis werkt normaal wel
-
philippe_d
- Moderator

Wow indrukwekkend ...jan5787 schreef: 2 maanden geleden Ik heb wat zitten graven in de die speedtool van telenet, die je theoretische snelheid geeft en er komt heel wat meer uit dan ze tonen. Deel het hier want het geeft wat meer inzicht in hoe die snelheden eigenlijk werken.
Dit gaat dus vooral (of alleen) over coax.
Kan je met jouw tool ook inschatten hoeveel huizen aansluit aar zijn op fiber (FttH)?
- jan5787
- Plus Member

Ken je toevallig een adres waar ze wel al fiber aanbieden, dan kan ik het zo eens bekijkenphilippe_d schreef: 2 maanden geleden Kan je met jouw tool ook inschatten hoeveel huizen aansluit aar zijn op fiber (FttH)?
-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 2 keer
nodeCategory = range van aantal actieve (internet) aansluitingen op de node?
dus hoger aantal = in theorie zwaarder belast en dus minder snelheid mogelijk?
-
skindred
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 7 keer
Met de data die ik ophaal, lijkt het mij vrijwel zeker dat dit het aantal adressen per node is.jan5787 schreef: 2 maanden geleden NODE CATEGORIE
Telenet werkt verder met 3 nodeCategory
- 0_500
- 500_1000
Wat die categorie exact betekenen weet ik niet, al is de 1000_1500, zwz wel zwaarder belast OF ouder dan de 0_500. Ze krijgen een lagere verwachte snelheid van de tool
- 1000_1500
De node waar ik op zit is een 500_1000 en er zitten 638 adressen op.
Ik gebruikte wel --step 1 (tis maar een relatief kleine gemeente hier)
Lijkt er inderdaad wel op.splinterbyte schreef: 2 maanden geleden nodeCategory = range van aantal actieve (internet) aansluitingen op de node?
-
philippe_d
- Moderator

Daar gaat mijn droom dat er tegenwoordige maar 200 actieve modems op een node zittenskindred schreef: 2 maanden geleden Met de data die ik ophaal, lijkt het mij vrijwel zeker dat dit het aantal adressen per node is.
De node waar ik op zit is een 500_1000 en er zitten 638 adressen op.
Er is wel een verschil tussen aantal actieve internetaansluitingen en het aantal adressen (HP of "Homes passed")
Toegevoegd na 7 minuten 56 seconden:
user @Doetje heeft een Wyre fiberaanluiting: viewtopic.php?p=1049768#p1049768jan5787 schreef: 2 maanden geleden Ken je toevallig een adres waar ze wel al fiber aanbieden, dan kan ik het zo eens bekijken
Misschien kan je via een PB het adres vragen?
- buthead
- Elite Poster

Weer zo een top map om alles te zien, fantastisch werk!jan5787 schreef:Ik heb de code op github gezet dus je kan er zo mee aan de slag als je zelf regios wilt bekijken. https://tinyurl.com/2styhxb7buthead schreef: 2 maanden geleden Leuk gedaan kan ik dit zelf maken voor bvb men eigen regio etc?
Verder heb ik ook de data die ik al binnen heb beschikbaar gemaakt op: https://coax.4kyk.be
Code bevat zeker nog wat foutjes, maar de basis werkt normaal wel
Idee om elke postcode eens autom erdoor te gooien?

Internet = Hey Telecom
-
Amazor
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 70 keer
Super dat de code hier gedeeld wordt, leuke spielerei!
Zou het kunnen dat de informatie van Telenet niet volledig up-to-date is, of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?
Ik ben aangesloten op een node waar 271 adressen (kunnen) op aangesloten zijn. Gezien hier verder enkel maar ADSL ligt (ver van de LEX) zal die node wel populair zijn.
Ik val dus onder de categorie 0_500.
Test je op een particulier abonnement dan toont Telenet snelheden volgens TNET.10084 1 Gbps / 50u, doe je dezelfde test voor ondernemers, dan toont hij TNET.10086 2,5 Gbps / 50u. Dit fenomeen was anderen dus ook al opgevallen, maar ik veronderstel dat deze profielen niet hoger kunnen dan 50 Mbps upload?
Ik heb de proef op de som genomen en haal eigenlijk +/- 2 Gbps met 95 Mbps upload.
Wat me ook nog niet echt duidelijk is, is dat als je zo'n kaartje maakt er een verschil is met volle lijnen en stippellijnen met zelfde settings.
Ik woon in een gemeente waar die lijnen volledig zijn, de buurgemeente krijgt stippellijnen.
Het verrast me wel dat een klein dorpje in de Westhoek onder de happy few van ±70%(?) behoort, terwijl het buiten de 95%-dekking van VDSL2 valt. Ik denk wel dat we indertijd tot de laatsten behoorden tijdens die "netwerf van Telenet" (upgrade naar 850 MHz), ik dacht in 2019. Misschien moest hier nu amper iets gebeuren voor deze snelheden.
Zou het kunnen dat de informatie van Telenet niet volledig up-to-date is, of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?
Ik ben aangesloten op een node waar 271 adressen (kunnen) op aangesloten zijn. Gezien hier verder enkel maar ADSL ligt (ver van de LEX) zal die node wel populair zijn.
Ik val dus onder de categorie 0_500.
Test je op een particulier abonnement dan toont Telenet snelheden volgens TNET.10084 1 Gbps / 50u, doe je dezelfde test voor ondernemers, dan toont hij TNET.10086 2,5 Gbps / 50u. Dit fenomeen was anderen dus ook al opgevallen, maar ik veronderstel dat deze profielen niet hoger kunnen dan 50 Mbps upload?
Ik heb de proef op de som genomen en haal eigenlijk +/- 2 Gbps met 95 Mbps upload.
Wat me ook nog niet echt duidelijk is, is dat als je zo'n kaartje maakt er een verschil is met volle lijnen en stippellijnen met zelfde settings.
Ik woon in een gemeente waar die lijnen volledig zijn, de buurgemeente krijgt stippellijnen.
Het verrast me wel dat een klein dorpje in de Westhoek onder de happy few van ±70%(?) behoort, terwijl het buiten de 95%-dekking van VDSL2 valt. Ik denk wel dat we indertijd tot de laatsten behoorden tijdens die "netwerf van Telenet" (upgrade naar 850 MHz), ik dacht in 2019. Misschien moest hier nu amper iets gebeuren voor deze snelheden.
Internet: Telenet Turbo
TV: Telenet TV (TV-box IP + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
- jan5787
- Plus Member

Ja dat denk ik ook, de data lijkt soms niet helemaal uptodateAmazor schreef: 2 maanden geleden Zou het kunnen dat de informatie van Telenet niet volledig up-to-date is, of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?
De stippelijn geven aan dat er een probleem is met de Openstreetmap straatnaam matching en hij dus niet zeker weet waar het adres ligt, dit kan aan veel liggen (OSM data niet binnen, straatnaam niet gevonde,..). Ik heb juist een robustere versie op de github gezet, dus je kan altijd die nog eens proberenAmazor schreef: 2 maanden geleden Wat me ook nog niet echt duidelijk is, is dat als je zo'n kaartje maakt er een verschil is met volle lijnen en stippellijnen met zelfde settings.
Toegevoegd na 2 minuten 25 seconden:
Ik heb een script voor dit gestart maar gaat wel enkele dagen duren, elke dag wordt rond de middag de nieuwe data ingeladen.
We gaan van beneden naar boven voor de Vlaamse postcodes.
Updates komen hier te voor schijn: https://coax.4kyk.be
Laatst gewijzigd door jan5787 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
philippe_d
- Moderator

Top tool!
Is er ook een Telenet profiel voor Fiber Ultra (8500/8000)?
Of kunnen we ervan uitgaan dat als Fiber Turbo (2500/2500) beschikbaar os, ook automatisch Fiber Ultra beschikbaar is?
Is er ook een Telenet profiel voor Fiber Ultra (8500/8000)?
Of kunnen we ervan uitgaan dat als Fiber Turbo (2500/2500) beschikbaar os, ook automatisch Fiber Ultra beschikbaar is?
-
Amazor
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 70 keer
@Cecemel Dat heb ik eens gedaan, maar zonder straatnaam kan ik niet zeggen op welke node je zit. Er zijn er 69 gelinkt aan deze postcode, variërend van 3 tot 943 adressen op één node. De meesten blijven gelukkig onder de 500 huizen, maar ook daar is regelmatig 500_1000 te zien bij jullie.
Als je gedetailleerder wilt weten mag je eventueel je straat sturen per pb.
Als je gedetailleerder wilt weten mag je eventueel je straat sturen per pb.
Internet: Telenet Turbo
-
FredericV
- Pro Member

Ben onder de indruk van deze tool.
Ik haal hier belabberde snelheden in Zwalm (postcode 9630) tov Wetteren (9630) en zou graag het verschil in node layout eens zien. Ik woonde destijds nabij de McDo in Wetteren, dus deelgemeente Kwatrecht. Daar was ook een industriepark vlakbij en zelfs een kantoor van het bedrijf wat fiber uitrolt.
Ik haal hier belabberde snelheden in Zwalm (postcode 9630) tov Wetteren (9630) en zou graag het verschil in node layout eens zien. Ik woonde destijds nabij de McDo in Wetteren, dus deelgemeente Kwatrecht. Daar was ook een industriepark vlakbij en zelfs een kantoor van het bedrijf wat fiber uitrolt.
- jan5787
- Plus Member

Ik heb die postcodes toegevoegd aan de data, je kan ze inkijken op https://coax.4kyk.beFredericV schreef: 2 maanden geleden Ik haal hier belabberde snelheden in Zwalm (postcode 9630) tov Wetteren (9630)
Hopelijk word je er wijzer uit
- buthead
- Elite Poster

Mooie data wacht mooi men postcode af ben benieuwd 
Wat er allemaal kan gemaakt worden dag van vandaag

Wat er allemaal kan gemaakt worden dag van vandaag
Internet = Hey Telecom
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 58 keer
bedankt om Wetteren toe te voegen @jan5787! ik zie in mijn straat netwerkcategorie 0-500 en als ik het goed heb begrepen, 2.5G/100u (mijn woning/straat is paars, en als ik dan kies voor 2.5G/100u, wordt het groen).
Ik heb een (momenteel niet werkend) fiberaansluiting, dus ik ga waarschijnlijk nooit meer op coax moeten tenzij mijn fiberaansluiting niet gemaakt wordt, maar het is wel leuk te weten dat ik dan ~2.5G download kan krijgen als het zou moeten.
Ik heb een (momenteel niet werkend) fiberaansluiting, dus ik ga waarschijnlijk nooit meer op coax moeten tenzij mijn fiberaansluiting niet gemaakt wordt, maar het is wel leuk te weten dat ik dan ~2.5G download kan krijgen als het zou moeten.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
-
philippe_d
- Moderator

Dus komt het erop neer, dat een "TNET.10086 2,5 Gbps / 50u" profiel eigenlijk resulteert in een 1000/100 Mbps modem profiel zit (gezien op alle nodes nergens >1Gbps komt als resultaat?jan5787 schreef: 2 maanden geleden TNET.10087 2,5 Gbps / 100u
nodeCategory Geadv. Normaal Minimum
0_500 2500 2250 1700
500_1000 2500 2062 1482
1000_1500 2500 1951 1332
TNET.10086 2,5 Gbps / 50u
nodeCategory Geadv. Normaal Minimum
0_500 2500 1100 697
500_1000 2500 840 441
1000_1500 2500 698 188
Het verschil tussen die twee tabellen is opvallend groot. Beide zijn "2,5 Gbps" — maar het 50u-profiel levert op een zwaar belaste node normaal slechts 698 Mbps en gegarandeerd zelfs maar 188 Mbps. Het 100u-profiel zit op dezelfde node aan 1951 / 1332 Mbps volgens de API (geen reele metingen!)
Wie dus als een resultaat van de snelheidtest krijgt: 441 (minimum), 841 (normaal), 2500 (max), 2500 (geadv) is voorlopig beperkt tot 1Gbps, correct?
- jan5787
- Plus Member

Dat is eigenlijk moeilijk te zeggen, over de activatitie van dat profiel heb ik geen info, ik kan alleen zien moeste ze het activeren dan kan je die snelheden verwachten, maar de API geeft voor elke adres een response voor dat snelheidsprofiel, dus geen activatiezekerheidnerph schreef: 2 maanden geleden ik zie in mijn straat netwerkcategorie 0-500 en als ik het goed heb begrepen, 2.5G/100u (mijn woning/straat is paars, en als ik dan kies voor 2.5G/100u, wordt het groen).
- jan5787
- Plus Member

Ja zou zou je het kunnen interpreteren, maar ik denk niet dat je dat met zekerheid kan zeggen. Het enigste wat de snelheidchecker doet van Telenet is je Node_category matchen aan het snelheidsprofiel van een abonnement. De "Turbo" voor particulieren is nog vooraf ingesteld op TNET.10084, terwijl ze eigenlijk adverteren met TNET.10087.philippe_d schreef: 2 maanden geleden Dus komt het erop neer, dat een "TNET.10086 2,5 Gbps / 50u" profiel eigenlijk resulteert in een 1000/100 Mbps modem profiel zit (gezien op alle nodes nergens >1Gbps komt als resultaat?
Wie dus als een resultaat van de snelheidtest krijgt: 441 (minimum), 841 (normaal), 2500 (max), 2500 (geadv) is voorlopig beperkt tot 1Gbps, correct?
Plus daarboven op geeft elke combinatie van node_category en snelheidsprofiel, telkens dezelfde waarde, onafhanlijk van specifieke nodes
Voor elke adres krijg je ook een resultaat op alle profielen, dus zo kan je niet uitsluiten op welke je word gezet, het lijkt me een stevig boeltje achter de scherme daar..
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 58 keer
ah oke, bedankt voor het uilegjan5787 schreef: 2 maanden geledenDat is eigenlijk moeilijk te zeggen, over de activatitie van dat profiel heb ik geen info, ik kan alleen zien moeste ze het activeren dan kan je die snelheden verwachten, maar de API geeft voor elke adres een response voor dat snelheidsprofiel, dus geen activatiezekerheidnerph schreef: 2 maanden geleden ik zie in mijn straat netwerkcategorie 0-500 en als ik het goed heb begrepen, 2.5G/100u (mijn woning/straat is paars, en als ik dan kies voor 2.5G/100u, wordt het groen).
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690