Zonnepanelen + Batterij, wie,wat,hoeveel ?
- iceke
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 625 keer
Het gaat er eindelijk van komen, maar heb geen flauw idee hoeveel ik moet leggen...
Situatie 1 :
Huis1 2100 Dag 1800 Nacht
Huis2 zonder mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen : dag 2200 Nacht 1200
Op termijn kom hier een ev bij, max 5000 a10.000km/jaar
Situatie 2
Huis1 2700 Dag 1200 Nacht
Huis2 zonder mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen : dag 1000
Geen Ev
Panelen komen in de tuin dus optimale ligging zonder schaduw
Iemand die me een idee kan geven wat je in deze situatie best voorziet van zonnepanelen/batterij ?
Situatie 1 :
Huis1 2100 Dag 1800 Nacht
Huis2 zonder mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen : dag 2200 Nacht 1200
Op termijn kom hier een ev bij, max 5000 a10.000km/jaar
Situatie 2
Huis1 2700 Dag 1200 Nacht
Huis2 zonder mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen : dag 1000
Geen Ev
Panelen komen in de tuin dus optimale ligging zonder schaduw
Iemand die me een idee kan geven wat je in deze situatie best voorziet van zonnepanelen/batterij ?
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 40 keer
Voor huis 1 zou ik +/- 4Kwpiek aan zonnepanelen leggen met een (stekker) batterij van 5 Kw
Huis 2 zonder mogelijkheden om pv te leggen kan de wagen gebruikt worden als batterij.
Zonder zonnepanelen heeft het niet veel zin om een batterij te plaatsen.
Je moet al een dynamisch contract afsluiten anders is het verschil tussen nacht en dag tarief te klein om er voordeel uit te halen.
En voor een verbruik van 1000 Kwh per jaar is een enkelvoudig tarief nog het goedkoopst
Huis 2 zonder mogelijkheden om pv te leggen kan de wagen gebruikt worden als batterij.
Zonder zonnepanelen heeft het niet veel zin om een batterij te plaatsen.
Je moet al een dynamisch contract afsluiten anders is het verschil tussen nacht en dag tarief te klein om er voordeel uit te halen.
En voor een verbruik van 1000 Kwh per jaar is een enkelvoudig tarief nog het goedkoopst
-
yuan_lee86
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Ruw geschat is dit gemiddeld 10kWh per dag. Een batterij van 5kWh is dan te weinig, zeker als je 2 dagen achter elkaar te weinig zon hebt. Ik zou toch richting 15-20kWh batterij gaan als de prijs meevalt. Prijzen voor 10kWh batterij beginnen vanaf 1900€ (pylontech 2x5kWh) dat kan oplopen tot over 6000€.
Zonnepanelen aan 5kWp zou op dagen zoals vandaag met veel zon 30kWh kunnen genereren mits de juiste oriëntatie.
10000km/jaar betekent dat je stroom nodig hebt van ongeveer 2000kWh per jaar, afhankelijk van het autoverbruik.
Zonnepanelen aan 5kWp zou op dagen zoals vandaag met veel zon 30kWh kunnen genereren mits de juiste oriëntatie.
10000km/jaar betekent dat je stroom nodig hebt van ongeveer 2000kWh per jaar, afhankelijk van het autoverbruik.
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
Panelen is simpel, leg er zoveel als je kan en plaats hebt. Mik op minstens 10kwp. Panelen kosten niks, maar achteraf bijplaatsen is pokkeduur
Batterij hangt er van af.
EV niet thuis tijdens de dag 25 kwh
EV kan dikwijls overdag thuis laden 10kwh
-
edwin.d
- Pro Member

Ik heb een bijna 10 KWpiek aan zonnepanelen liggen.yuan_lee86 schreef: 3 maanden geleden Ruw geschat is dit gemiddeld 10kWh per dag. Een batterij van 5kWh is dan te weinig, zeker als je 2 dagen achter elkaar te weinig zon hebt. Ik zou toch richting 15-20kWh batterij gaan als de prijs meevalt. Prijzen voor 10kWh batterij beginnen vanaf 1900€ (pylontech 2x5kWh) dat kan oplopen tot over 6000€.
Mijn batterij is 11,8 Kw.
Vanaf april is mijn batterij ’s morgens nog meer dan 50% vol.
Tegen de middag is ze al volledig opgeladen.
Dus een groote batterij, krijg je in de zomer niet leeg, en in de winter niet vol.
Er wordt aangeraden om 1 tot 1,5 keer het vermogen van je zonnepanelen aan batterij vermogen te plaatsen.
Mvg
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Het grootste voordeel van PV behaal je dan ook niet in de zomer maar in de beide tussenseizoenen en in de winter (dat laatste indien dak "vol").
Dat je een batterij niet "leeg" krijgt in de zomer is an sich geen probleem (en voor wie een EV heeft doorgaans ook geen probleem indien je deze na de zonne-uren nog vanuit de stationaire batterij kan bijladen).
Dat je een batterij in de winter niet voldoende geladen krijgt is wel een (luxe) probleem.
De dagen zijn immers korter => minder productie uren en meer uren afname uit de batterij.
Je moet een (grote) batterij in de winter ook niet altijd "vol" laden. Je moet ze voldoende kunnen volladen om je (huishoudelijke) verbruik af te dekken.
Een batterij plaats je ook niet voor één seizoen maar voor alle seizoenen en dat hopelijk voor minstens tien jaar lang. En iedere batterij heeft degradatie. Daar hou je dus beter van in het begin ook rekening mee want de opslagcapaciteit van jaar 1 is bijlange niet meer gelijk dan aan deze van jaar +10.
De productie- en opslagcapaciteit ga je dan ook niet bepalen aan de hand van zomer/winter maar aan de hand van je eigen verbruikersprofiel. En dat weet je pas door je dagelijks verbruik voor minstens 365 achtereenvolgende dagen te monitoren. En op basis daarvan je individuele productie- en opslagcapaciteit - rekening houdende met een jaarlijkse degradatie van bv. 2% - te bepalen.
Kortom, ga eerst zelf je situatie gedurende vier seizoenen monitoren ipv de n=1 verhalen op het internet af te gaan en maak daarna een beslissing gebaseerd op je eigen profiel en niet op basis van dat van een ander.
En bepaal je eigen primaire doelstellingen => een hoge mate van zelfverbruik, een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad, alleen de nachten overbruggen, zoveel mogelijk maanden per jaar net onafhankelijk zijn, alleen voor huishoudelijk verbruik of ook voor mobiliteit,........
Dat je een batterij niet "leeg" krijgt in de zomer is an sich geen probleem (en voor wie een EV heeft doorgaans ook geen probleem indien je deze na de zonne-uren nog vanuit de stationaire batterij kan bijladen).
Dat je een batterij in de winter niet voldoende geladen krijgt is wel een (luxe) probleem.
De dagen zijn immers korter => minder productie uren en meer uren afname uit de batterij.
Je moet een (grote) batterij in de winter ook niet altijd "vol" laden. Je moet ze voldoende kunnen volladen om je (huishoudelijke) verbruik af te dekken.
Een batterij plaats je ook niet voor één seizoen maar voor alle seizoenen en dat hopelijk voor minstens tien jaar lang. En iedere batterij heeft degradatie. Daar hou je dus beter van in het begin ook rekening mee want de opslagcapaciteit van jaar 1 is bijlange niet meer gelijk dan aan deze van jaar +10.
De productie- en opslagcapaciteit ga je dan ook niet bepalen aan de hand van zomer/winter maar aan de hand van je eigen verbruikersprofiel. En dat weet je pas door je dagelijks verbruik voor minstens 365 achtereenvolgende dagen te monitoren. En op basis daarvan je individuele productie- en opslagcapaciteit - rekening houdende met een jaarlijkse degradatie van bv. 2% - te bepalen.
Kortom, ga eerst zelf je situatie gedurende vier seizoenen monitoren ipv de n=1 verhalen op het internet af te gaan en maak daarna een beslissing gebaseerd op je eigen profiel en niet op basis van dat van een ander.
En bepaal je eigen primaire doelstellingen => een hoge mate van zelfverbruik, een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad, alleen de nachten overbruggen, zoveel mogelijk maanden per jaar net onafhankelijk zijn, alleen voor huishoudelijk verbruik of ook voor mobiliteit,........
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik heb 4 kWp aan zonnepanelen (met niet optimale ligging, dus die brengen zo'n 3400 kWh per jaar op) en een 5,3 kWh batterij. Ze staat er nog maar net, maar met deze combinatie heb ik (bij ietwat zonnige dagen) nu al 6 dagen van de 7 geen elektriciteitsverbruik. Met een dubbel zo grote batterij zou ik ook die laatste dag nog kunnen afdekken.
Not worth it. Indien nodig laadt de auto op wanneer de batterij vol is.
Not worth it. Indien nodig laadt de auto op wanneer de batterij vol is.
-
ivob
- Elite Poster

Correct.
Toch tijdens een van de meest productieve periodes, zoals de afgelopen zeven dagen.
Geen goed idee om op basis van eigen ervaring van "net" geplaatste opslagcapaciteit advies voor de situatie van derden te geven.
Ik mag hopen dat het plan daar is langer dan zeven dagen gebruik van de combinatie van PV en batterij te maken en ook op minder productieve dagen wanneer meer opslag pas echt tot zijn recht komt.
Met ietwat meer productie en ruim meer opslagcapaciteit heb ik minstens tien maanden van het jaar doorlopend het net niet nodig.
Indien nodig laadt de EV op wanneer de huisaccu op 100% SoC staat. En wanneer de accu van de EV op 100% SoC staat gaat de "over"productie richting wateraccu tot 90°C. En wanneer nodig kan de accu van de EV terugleveren aan de huisaccu en/of woning.
Worth it. Maar eveneens n=1.
TS zal er finaal niet onderuit kunnen (toch wanneer hij wil plannen voor de langere termijn) om op basis van het eigen profiel en de eigen primaire doelstellingen metingen te doen en daar vervolgens op verder te bouwen.
Toch tijdens een van de meest productieve periodes, zoals de afgelopen zeven dagen.
Geen goed idee om op basis van eigen ervaring van "net" geplaatste opslagcapaciteit advies voor de situatie van derden te geven.
Ik mag hopen dat het plan daar is langer dan zeven dagen gebruik van de combinatie van PV en batterij te maken en ook op minder productieve dagen wanneer meer opslag pas echt tot zijn recht komt.
Met ietwat meer productie en ruim meer opslagcapaciteit heb ik minstens tien maanden van het jaar doorlopend het net niet nodig.
Indien nodig laadt de EV op wanneer de huisaccu op 100% SoC staat. En wanneer de accu van de EV op 100% SoC staat gaat de "over"productie richting wateraccu tot 90°C. En wanneer nodig kan de accu van de EV terugleveren aan de huisaccu en/of woning.
Worth it. Maar eveneens n=1.
TS zal er finaal niet onderuit kunnen (toch wanneer hij wil plannen voor de langere termijn) om op basis van het eigen profiel en de eigen primaire doelstellingen metingen te doen en daar vervolgens op verder te bouwen.
Sol Invictus!
- iceke
- Elite Poster

Er zijn toch providers waar ik mijn opbrengst kan doorsluizen naar een woning zonder panelen ?
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/energiedelen
Is het een goed idee op meer panelen/bat te leggen om ook daar minder te betalen ?
@ivob, ik snap wat je wil zeggen, maar je kan moeilijk meten zonder ervaring natuurlijk(volgende week installeer ik een shelly zodat ik wat zicht heb op het piek verbruik, we hebben waar de panelen komen 3 fase)...
SItuatie 1 : huis waar zonnepanelen en batterij kunnen met een normaal verbruik van 4000 op een jaar + een (huur)winkel waar geen zonnepanelen kunnen met een verbruik van 3500 per jaar.
Leg ik dan de max. aan zonnepanelen en ben ik dan conservatief met de batterij, extra batterij naderhand bijplaatsen is niet echt een probleem... Of heeft het geen nut om maximaal zonnepanelen te installeren ?
Situatie 2 huis waar zonnepanelen en batterij kunnen met een normaal verbruik van 4000 op een jaar ( een groot deel van het verbruik gaat hier naar aquarium pompen) + een appartement aan zee waar dus geen panelen kunnen met ongeveer 1000 verbruik.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat die investering eruit komt... hoe groter de batterij hoe langer het duurt ?
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/energiedelen
Is het een goed idee op meer panelen/bat te leggen om ook daar minder te betalen ?
@ivob, ik snap wat je wil zeggen, maar je kan moeilijk meten zonder ervaring natuurlijk(volgende week installeer ik een shelly zodat ik wat zicht heb op het piek verbruik, we hebben waar de panelen komen 3 fase)...
SItuatie 1 : huis waar zonnepanelen en batterij kunnen met een normaal verbruik van 4000 op een jaar + een (huur)winkel waar geen zonnepanelen kunnen met een verbruik van 3500 per jaar.
Leg ik dan de max. aan zonnepanelen en ben ik dan conservatief met de batterij, extra batterij naderhand bijplaatsen is niet echt een probleem... Of heeft het geen nut om maximaal zonnepanelen te installeren ?
Situatie 2 huis waar zonnepanelen en batterij kunnen met een normaal verbruik van 4000 op een jaar ( een groot deel van het verbruik gaat hier naar aquarium pompen) + een appartement aan zee waar dus geen panelen kunnen met ongeveer 1000 verbruik.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat die investering eruit komt... hoe groter de batterij hoe langer het duurt ?
Laatst gewijzigd door iceke 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik heb ze al een paar weken, dus ik heb al wel wat meer data. Ik bedoelde dat ik 6 dagen van de 7 doorkom zonder netafname, en met een grotere batterij zou ik ook die zevende dag kunnen, of maximaal één slechte dag. Ik probeer, om mijn payback laag te houden, dagelijks zoveel mogelijk van de capaciteit te benutten. De batterij zou 6000 cycles moeten meegaan wat met één cycle per dag meer is dan de verwachte levensduur. Bij mij telt niet het idealisme, enkel het financiële plaatje.
Een kameraad heeft bv 9kWp zonnepanelen liggen en (tegen mijn advies in) 30 kWh aan batterijen geplaatst. Payback van de "tweede" helft van die batterijcapaciteit is waarschijnlijk langer dan de verwachte levensduur van de batterijen.
Een kameraad heeft bv 9kWp zonnepanelen liggen en (tegen mijn advies in) 30 kWh aan batterijen geplaatst. Payback van de "tweede" helft van die batterijcapaciteit is waarschijnlijk langer dan de verwachte levensduur van de batterijen.
-
ivob
- Elite Poster

Bij mij ook niet hoor.
Er is weinig "idealisme" aan een batterij. Integendeel.
Maar het punt is dat zowel jouw als mijn "verhaal" een eigen uitgangspunt heeft me een eigen verbruikersprofiel.
Mijn primair punt is dan ook dat TS eerst zijn eigen uitgangspunten helder moet hebben en zijn eigen verbruikersprofiel dient scherp te stellen en daar op voort te bouwen. En niet op de uitgangspunten noch profiel van een ander.
Er is ook een hemelsbreed verschil tussen 5 en 30 kWh lokale opslag. Dat zijn zowat de uitersten voor een normaal huishoudelijk profiel. Daar is dus nog ruimte genoeg om ergens daartussen te landen.
Sol Invictus!
- iceke
- Elite Poster

Auto gebruik is nihil in de lente/zomer/herfst..dan ga ik 5/6 met de fiets gaan werken, 2de auto is benzine en niet aan vervanging toe.duizend schreef: 3 maanden geleden Panelen is simpel, leg er zoveel als je kan en plaats hebt. Mik op minstens 10kwp. Panelen kosten niks, maar achteraf bijplaatsen is pokkeduur
t is vooral in de winter dat ik met de auto naar m'n werk rij...dus mischien kan ik beter geen rekening houden met ev.
-
ivob
- Elite Poster

Ook daar iedereen zijn mening over en mijn persoonlijke mening is dat het sop de kool doorgaans niet waard is. Toch niet zoals het netbeheer en de energieleveranciers heden in Vlaanderen georganiseerd zijn.iceke schreef: 3 maanden geleden Is het een goed idee op meer panelen/bat te leggen om ook daar minder te betalen ?
Vanuit de netbeheerder betaal je - onafhankelijk de bron van je energie - evenveel overheadkosten voor iedere kWh die oer het net getransporteerd gaat. Tussen twee eigen woningen waar je energie wil delen betaal je dus evenveel kosten alsof deze energie uit het net komt.
Bovendien kan je alleen die hoeveelheid energie delen die je gelijktijdig elk klokkwartier in de ene woning overproduceert en naar de andere woning transfereert. Dat beperkt op jaarbasis de mogelijkheden al. En nog meer wanneer de andere woning "maar" 1000 kWh per jaar consumeert.
Vanuit de energieleverancier ben je een concurrent. Ze gaan er dus alles aan doen om je het leven op dat vlak zuur te maken. En je kan in Vlaanderen niet aan energiedelen doen zonder medewerking van een energieleverancier als tussenpersoon. De meeste rekenen voor energiedelen dan ook nog eens een vaste kost aan en als je niet oplet zowel voor de transfererende als ontvangende kant.
Verbruik je in de ene woning dan een 1000 kWh verhoogt dat enerzijds de vaste kosten en kan je anderzijds maar een beperkt deel (per klokkwartier dat er overproductie is) van de productie in de andere woning met PV recupereren.
Die hogere kosten kan je dan alleen nog maar goedmaken met de aangerekende kost van de energiecomponent (en niet de all in prijs) wat doorgaans niet de grootste component van de all in elektriciteitsprijs is en dat uitsluitend op de tijdstippen dat je in de woning met PV produceert en gelijktijdig in de woning zonder PV die hoeveelheid binnen trekt.
Vandaar dat je eerst "ervaring" dient op te bouwen over je eigen profiel.@ivob, ik snap wat je wil zeggen, maar je kan moeilijk meten zonder ervaring natuurlijk(volgende week installeer ik een shelly zodat ik wat zicht heb op het piek verbruik, we hebben waar de panelen komen 3 fase)...
Je mag uiteraard altijd investeren zonder een eigen volledige dataset over het eigen profiel te hebben opgebouwd en dat doen op basis van een profiel en de verwachtingen van een ander maar de (financiële) gevolgen zijn dan uiteraard wel voor jou en niet voor die ander.
Nee. Hoe groter de inesteringskost en hoe minder je daarmee netgebruik kan compenseren hoe langer het duurt.Uiteindelijk is het de bedoeling dat die investering eruit komt... hoe groter de batterij hoe langer het duurt ?
Een "grote" batterij is per kWh opslag en kW beschikbaar vermogen niet noodzakelijk duurder dan een "kleinere".
En hoeveel je met PV en batterij (of één van beiden) kan "besparen" hangt dan weer af van de effectieve kost van je energiecontract. Hoe lager die kost hoe langer het duurt om de netonafhankelijkheid terug te verdienen.
Vandaar dat je beter eerste alle parameters op een rijtje zet en op basis daarvan gaat rekenen en een besluit tot handelen voor de eigen situatie neemt.
Of het zou al een EV moeten zijn die niet alleen kan laden maar ook ontladen.iceke schreef: 3 maanden geleden t is vooral in de winter dat ik met de auto naar m'n werk rij...dus mischien kan ik beter geen rekening houden met ev.
Dan kan deze tijdens de winter, het begin van de lente en einde van de herfst als extra back up batterij voor de woning ingezet worden. Maar ook dat is doorgaans een individueel verhaal.
De meeste auto's staan meer stil dan ze rijden (en blijkbaar staat jouw EV nog meer stil dan het gemiddelde).
Uitstekende gelegenheid om niet alleen het gebruik van PV en batterij te optimaliseren maar ook het gebruik van een auto tijdens stilstand aan huis.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

Hangt ervan af hoeveel panelen je kan leggen.iceke schreef: 3 maanden geleden Auto gebruik is nihil in de lente/zomer/herfst..dan ga ik 5/6 met de fiets gaan werken, 2de auto is benzine en niet aan vervanging toe.
t is vooral in de winter dat ik met de auto naar m'n werk rij...dus mischien kan ik beter geen rekening houden met ev.
Als dat richting 15 kwp gaat kan je een groot deel van het EV verbruik in de winter door de zonnepanelen laten opwekken. Minstens 20kwh batterij is dan nodig.
De zonne energie in de winter komt met serieuze pieken en dalen.
Daar dient dan de thuisbatterij voor.
Je kijkt ook best op 10 jaar of langer.
Binnen 10 jaar heb je misschien wel een tweede EV of een warmtepomp.
De meeste mensen benaderen zonne energie compleet verkeerd.
Men kijkt wat nodig is vandaag en op korte termijn en men wil zeker niet “teveel” panelen leggen en geen “te grote” batterij want in de zomer “geraakt ze niet leeg”.
Ze vergeten dan dat je dankzij deze PV en “te grote batterij” in het voorjaar en het najaar met een elektrische convector of olieradiator kan verwarmen als je nog geen warmtepomp hebt. En het SWW het grootste deel van het jaar ook met de panelen en batterij kan opwarmen.
Dat bespaart dan pakweg 500 euro jaarlijks op de gasrekening.
Zo is de meerkost van 10 panelen extra op 2 tot 3 jaar al terugverdient.
Een batterij van 5 kWh slijt ook veel meer en sneller dan eentje van 10 of 15kwh
Bij het koken trek je regelmatig 4kW tot 5kW dan zit je op de limiet van wat een 5kWh batterij kan leveren.
En je moet niet meer nadenken over een “noodpakket” en “noodmaatregelen”
Ook een grote luxe in deze geopolitieke tijden en de lamentabele uiterst kwetsbare energievoorziening in ons land.
Eens de gasvoorraad niet tijdig aangevuld raakt is het gewoon “game over” ieder voor zich.
-
edwin.d
- Pro Member

Daar maken veel de fout.
In de winter zeker de maanden november december januari wekken de panelen nauwelijks wat op.
Hetgeen ze opwekken wordt voor het grootste deel door het huis onmiddellijk verbruikt.
Voor de batterij schiet er niet veel meer over.
Ik heb 10 Kw piek liggenen weet waarover ik spreek.
Verder is de kans groot dat je binnen een paar jaarweer gestraft gaat worden als je injecteert naar het net als er te veel elektriciteit is.
Ik heb me eerst een P1 meter aangeschaft.van in september tot februari heb ik mijn verbruik en hetgeen ik terugsteek opgevolgd.
De conclusie was dat een batterij vaneen dikke 10 Kw wel zal voldoen.
Alles heb ik elektrisch, koken, warm water en verwarming.
Mvg
In de winter zeker de maanden november december januari wekken de panelen nauwelijks wat op.
Hetgeen ze opwekken wordt voor het grootste deel door het huis onmiddellijk verbruikt.
Verder is de kans groot dat je binnen een paar jaarweer gestraft gaat worden als je injecteert naar het net als er te veel elektriciteit is.
Ik heb me eerst een P1 meter aangeschaft.van in september tot februari heb ik mijn verbruik en hetgeen ik terugsteek opgevolgd.
Alles heb ik elektrisch, koken, warm water en verwarming.
Mvg
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier al even zonnepanelen en thuis batterij
De info die ik kan meegeven
Energie delen is alles behalve voordelig goedkoopste om te doen is bij energie.be die vragen voor elke huishouden
Deler en ontvangen beide 35euro dus 70euro moet je eruit halen en let op dit is alleen Elek. Tax komt er altijd bij.
Aantal panelen is afh van je verbruik.
Ik raad 8-10 stuks aan gezien prijs of eventueel 9 afh. hoe je ze wilt hebben liggen op dak
Als je 4500wp hebt reken dat je effectief 4200 zult opwekken in realiteit.
Ps als je nog een firma zoekt die echt scherp is van prijs ik kan jou aanbrengen en hebben beide 100euro korting of bon.
Allerbelangrijkste ken je verbruik op jaar en neem x2 of 2,5 je totaal vermogen dat je max kan opwekken.
Ik haal hiermee 33% van wat ik opwek en laatste maanden vrijwel 100% bijna.
De info die ik kan meegeven
Energie delen is alles behalve voordelig goedkoopste om te doen is bij energie.be die vragen voor elke huishouden
Deler en ontvangen beide 35euro dus 70euro moet je eruit halen en let op dit is alleen Elek. Tax komt er altijd bij.
Aantal panelen is afh van je verbruik.
Ik raad 8-10 stuks aan gezien prijs of eventueel 9 afh. hoe je ze wilt hebben liggen op dak
Als je 4500wp hebt reken dat je effectief 4200 zult opwekken in realiteit.
Ps als je nog een firma zoekt die echt scherp is van prijs ik kan jou aanbrengen en hebben beide 100euro korting of bon.
Allerbelangrijkste ken je verbruik op jaar en neem x2 of 2,5 je totaal vermogen dat je max kan opwekken.
Ik haal hiermee 33% van wat ik opwek en laatste maanden vrijwel 100% bijna.
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
- iceke
- Elite Poster

Ik ging er van uit om 16 x 465 te leggen = 7440
Krijg ik meer dagen op het jaar de teller op 0 ?
We koken en verwarmen op gas, maar van de zomer komt er een pelletkachel in de living.
We koken en verwarmen op gas, maar van de zomer komt er een pelletkachel in de living.
-
ivob
- Elite Poster

Uiteraard weet je waar je over spreekt, nl. voor jouw situatie.edwin.d schreef: 3 maanden geleden Daar maken veel de fout.
Wanneer in de maanden november december en januari de panelen nauwelijks wat opwekken om je verbruik te coveren heeft dat in de eerste plaats te maken met het aantal kWp en in de tweede plaats met de hellingshoek en de oriëntatie en finaal met je verbruik.
Wil je het winterverbruik zo optimaal coveren dat is de hellingshoek van de panelen best zo hoog mogelijk en de oriëntatie zo zuidelijk mogelijk.
Hier is het ook al niet zo (en beiden voornamelijk thuiswerk) dat de productie door het huis onmiddellijk verbruikt wordt. Ook in de winter concentreert het hoogste verbruik zich tijdens bepaalde periodes en is de productie niet gelijkmatig verspreid over alle uren. Vandaar dat de batterij, indien opslagcapaciteit voldoende tov verbruik, de uren dat er meer geproduceerd wordt dan verbruikt kan verplaatsen naar de uren dat er meer wordt verbruikt dan geproduceerd.
Wanneer je productiecapaciteit is afgestemd op het jaargemiddelde (een achterhaald scenario nog in de tijd van de terugdraaiende teller) haal je het in de winter uiteraard niet.
Toevallig weet ik - voor mijn situatie - ook waar ik over spreek en ik heb dat probleem niet en ook dat is een n=1 verhaal.
Het enige wat in deze telt is het verhaal en het cijferwerk van TS.
Dat is pas onzin.Verder is de kans groot dat je binnen een paar jaarweer gestraft gaat worden als je injecteert naar het net als er te veel elektriciteit is.
Hoezo gestraft? Moet je in de hoek gaan staan wanneer je in het net injecteert?
No kidding maar niets zo eenvoudig dan niet in het net injecteren.
Zowat ieder hedendaags PV/batterijsysteem is geschikt voor curtailment en NoM.
Teveel opwek is nooit een probleem want in het geval je een contract hebt afgesloten waarmee je af en toe (en zelfs altijd) zou moeten betalen om overschotten op het net te zetten ga je dan gewoon meer verbruiken en als dat je niet lukt pas je (automatisch) curtailment (productie past zich automatisch aan het verbruik aan) toe en stel je het systeem in op zero netinjectie.
Kan best zijn voor jouw situatie.Ik heb me eerst een P1 meter aangeschaft.van in september tot februari heb ik mijn verbruik en hetgeen ik terugsteek opgevolgd.
Ik volg al 15 jaar mijn verbruik op en kwam tot de conclusie dat zonder BEV en uitsluitend voor de maanden maart tot en met oktober 5 tot 10 kWh opslag wel zou voldoen (de kW worden bepaald door de omvormer(s) en niet door de batterij) maar met BEV en het jaar rond 15 tot 30 kWh meer aangewezen is (eerste scenario krap berekend en tweede ruim comfortabel). In zake productie red ik het (zonder thuisladen EV) wel met een 5-6 kWp voor 8 maanden per jaar maar wil je 11 tot 12 maanden coveren en de BEV tien maanden per jaar thuis kunnen laden dan zal het eerder 12 - 15 kWp moeten zijn.
Het is maar welk budget je er aan wil besteden, wat de mogelijkheden van je huis of tuin zijn en vooral wat je doelstellingen zijn (hier is dat primair off grid, nu al voor 99% volbracht).
Meer dagen per jaar dan wat?iceke schreef: 3 maanden geleden Ik ging er van uit om 16 x 465 te leggen = 7440
Van half februari tot begin november doe ik met 5.6 kWp bijna alles elektrisch (wel iets meer dan 5 kWh batterijopslag
Tijdens deze periode is er op een paar Wh na (meetschommelingen op on grid deel) geen netafname. Het aantal dagen nul op de meter mag je zelf uitrekenen.
Van november tot half februari moet het productievermogen (off grid) uiteraard omhoog.
En in de maanden december en januari moet tijdens aaneensluitende donkere dagen de WP verwarming uit en gaat de speksteenkachel aan (en die warmt dan eveneens het SWW op). En dan dient de batterij van de EV als extra generator en wordt deze doorgaans niet thuis geladen.
Maar dat zegt uiteraard weinig of niets over jouw situatie.
Hangt er voornamelijk vanaf hoeveel je bereid bent je verbruik te sturen op basis van de productie.
Wanneer je kookt op gas, verwarmt op gas en pellets en nog geen EV hebt ga je met 7,4 kWp schaduwloze productiecapaciteit (afhankelijk van hellingshoek en oriëntatie) je huishoudelijk verbruik minstens 9 maanden per jaar alle dagen met nul op de meter netafname halen. Met de vingers in de neus. En met een beetje moeite tien en deels de laatste 2 maanden.
"Velen" maken dus de fout alleen naar het nu te kijken, onvoldoende op de hoogte te zijn van hun eigen verbruikersprofiel en zodoende hun eigen noodwendigheden (eveneens naar de toekomst toe) verkeerd in te schatten.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

Met bijna 15 kwp zuidelijk gericht op 45graden zonder enige last van schaduw heb ik toch een totaal andere ervaring.edwin.d schreef: 3 maanden geleden Daar maken veel de fout.
De slechtste maanden voorbije jaar waren december en januari.
In januari was er een totale productie van 553 kWh.
Een paar dagen met amper 2kwh maar ook verscheidene dagen met meer dan 30kwh.
De batterij van 35kwh is meermaals vol gelopen.
@iceke
Met 15kwp panelen (optimale zuid plaatsing) en 25kwh batterij kan je in principe de digitale teller buiten gooien en ben je compleet off grid.
Zeker in jouw geval: verwarmen en koken op gas.
En vanaf februari heb je “teveel” en kan je het teveel inzetten om je gasrekening te verminderen.
Het hangt er dus juist vanaf wat je wil bereiken
Als je de panelen op 70 graden kunt plaatsen ipv 45 komt er nog een 10% extra winter productie bij.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zoveel mogelijk PV, zodat je zo veel mogelijk dure inkoopstroom kan vermijden.iceke schreef: 3 maanden geleden Iemand die me een idee kan geven wat je in deze situatie best voorziet van zonnepanelen/batterij ?
Het interessantste is om de batterij te laden met zonnestroom, dat klopt.edwin.d schreef: 3 maanden geleden Zonder zonnepanelen heeft het niet veel zin om een batterij te plaatsen.
Maar een batterij kan niet enkel dienen om zoonestroom op te slaan, maar ook om het capaciteitstarief te verlagen of te omzeilen.
Ook in de winter rijdt een EV goedkoper dan een ICE.iceke schreef: 3 maanden geleden t is vooral in de winter dat ik met de auto naar m'n werk rij...dus mischien kan ik beter geen rekening houden met ev.
-
anonyme
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik denk dat je al een heel speciaal soort van consument moet zijn om meer dan 5kwh batterij te plaatsen: in de zomer krijg je ze niet leeg tegen dat de dag begint en in de winter krijg je ze niet vol (tenzij je echt een gigantische PV kan plaatsen, maar voor de meesten onder ons is dat niet van toepassing).
De investering in een batterij van meer dan 5kwh is volgens mij vrij zinloos naar RoI toe.
EV laden met stroom uit een thuisbatterij lijkt me ook niet zo heel rendabel: veel omzetverliezen.
De investering in een batterij van meer dan 5kwh is volgens mij vrij zinloos naar RoI toe.
EV laden met stroom uit een thuisbatterij lijkt me ook niet zo heel rendabel: veel omzetverliezen.
- NuKeM
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 270 keer
Hier deze maand normaal gezien 15kWp PV en 30kWh batterijen. Dit vooral om zoveel mogelijk ook de EV te kunnen bijladen na het thuis komen met zonne-energie van tijdens de dag (verliezen of niet, wat je laadt is wel ‘gratis’. I know, het systeem kost ook geld). Ik ben ook benieuwd naar de winter. Simulaties geven aan door het jaar toch nog 20% van de grid te moeten halen (ook geen warmtepompen hier).
Voorheen hadden we 9kWp en 15kWh, dat deed al veel goed, maar met een EV was het keuzes maken (energie naar de EV of naar de woning voor de nacht etc.).
Voorheen hadden we 9kWp en 15kWh, dat deed al veel goed, maar met een EV was het keuzes maken (energie naar de EV of naar de woning voor de nacht etc.).
-
ivob
- Elite Poster

Inderdaad, eentje die niet langer afhankelijk wil zijn van de geopolitiek en de grillen van netbeheerders, energieleveranciers en politieke beslissingen.anonyme schreef: 3 maanden geleden Ik denk dat je al een heel speciaal soort van consument moet zijn om meer dan 5kwh batterij te plaatsen
Dat de "meesten onder jullie" daar blijkbaar anders over denken heeft uiteraard weinig tot geen invloed op individuele beslissingen.
Wie (energetisch) zoveel mogelijk onafhankelijk wil zijn van monopolisten (en hun prijzen) loopt dan ook beter niet "de meesten" achterna maar neemt zijn eigen beslissingen en vooral, handelt daar naar en niet zoals "de massa".
Waarna "de massa" zich weer kan gaan opwinden over het "feit" dat diegenen die hun eigen beslissingen nemen en daarvan de positieve gevolgen ondervinden weer "zoveel geluk" hebben gehad.
Wat is er zo moelijk aan om een batterij, zelfs in de zomer, leeg te krijgen?: in de zomer krijg je ze niet leeg tegen dat de dag begint en in de winter krijg je ze niet vol (tenzij je echt een gigantische PV kan plaatsen, maar voor de meesten onder ons is dat niet van toepassing).
Indien je de energie niet kan transfereren naar de batterij van een EV kan je ze - toch zolang je een netaansluiting hebt - ze nog altijd "legen" in het net en daarvoor betaald worden.
De batterij moet in de winter ook niet altijd volgeladen worden. Ze moet genoeg geladen kunnen worden om je verbruik te coveren tijdens de uren/periodes dat er geen zoninstraling is.
Men plaatst een batterij ook beter voor de langere termijn (minstens 10 jaar) en niet alleen voor het heden (in dat laatste geval doe je beter niets). Rekening houdende met de degradatie van een batterij is een opslag van 5 kWh op dag 1 uiteraard ook niet meer de opslagcapaciteit van dag 3650. En je gaat een batterij ook niet dagelijks leegtrekken tot 0% SoC. Kortom, een batterij in nieuwstaat met een opslagcapaciteit van 5 kWh heeft op dag 1 al geen bruikbare opslag van 5 kWh laat staan na 10 jaar.
Dan handel je daar gewoon naar en iemand met andere uitganspunten en ervaringen zal daar weer anders naar handelen.De investering in een batterij van meer dan 5kwh is volgens mij vrij zinloos naar RoI toe.
Ook dat is weer afhankelijk van de eigen situatie en uitgangspunten.EV laden met stroom uit een thuisbatterij lijkt me ook niet zo heel rendabel: veel omzetverliezen.
Wat maken de "omzetverliezen" voor een batterij geladen op zonnestroom eigenlijk uit?
Wat ga je - zeker in de zomer - anders doen met je overproductie? Ze voor een paar cent op het net zetten om daarna je EV te gaan laden via het net aan een veelvoud van de prijs?
Verlies aan omzet voor energie zonder marktwaarde is geen verlies maar integendeel optimaal gebruik maken van je (over)productie.
Indien een salarisauto met laadvergoeding (gerekend op de meter en niet in de EV) zijn de omzetverliezen zelfs heel rendabel want ze worden mee vergoed. In die situatie is het juist aangeraden zo langzaam mogelijk (uit de stationaire batterij) te laden om meer netto winst te genereren.
De ene situatie is duidelijk niet gelijk aan de andere.
Ik heb momenteel om en nabij 108 kWh batterijopslag en - zonder rekening te houden met de inkomsten - een jaarlijkse energierekening van ongeveer 150 € (forfaitair captar en meettarief) en dat voor een initiële eigen investering van 500 €.
Uiteraard door heel veel geluk te hebben. Maar de "geluksfactor" is doorgaans inherent aan "speciale soorten consumenten".
Sol Invictus!
-
johan.devos
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
- Bedankt: 184 keer
In de zomer draaien de airco's 's avonds en 's nachts op gratis zonne-elektriciteit uit de batterij en is het geen probleem om 10kw/h te verbruiken.anonyme schreef: 3 maanden geleden Ik denk dat je al een heel speciaal soort van consument moet zijn om meer dan 5kwh batterij te plaatsen: in de zomer krijg je ze niet leeg tegen dat de dag begint en in de winter krijg je ze niet vol (tenzij je echt een gigantische PV kan plaatsen, maar voor de meesten onder ons is dat niet van toepassing).
En in de winter/tussenseizoen gebruik ik de airco's als hulpverwarming om het gasverbruik te verminderen.
Mijn EV laadt enkel op als er overschot is aan elektriciteit nadat mijn batterij 100% vol is. Er gaat nooit elektriciteit van mij batterij naar mijn EV.
-
duizend
- Elite Poster

Je moet gewoon een consument zijn die kan rekenen en zich niet laat leiden door boutades en buikgevoel.anonyme schreef: 3 maanden geleden Ik denk dat je al een heel speciaal soort van consument moet zijn om meer dan 5kwh batterij te plaatsen: in de zomer krijg je ze niet leeg tegen dat de dag begint en in de winter krijg je ze niet vol (tenzij je echt een gigantische PV kan plaatsen, maar voor de meesten onder ons is dat niet van toepassing).
Laden van de EV uit de thuisbatterij is super winstgevend als de EV overdag niet op de oprit staat.
Verwarmen met elektriciteit uit de thuisbatterij ipv verwarmen op gas is super winstgevend.
Het feit dat je geen extra capaciteitspiek moet betalen brengt ook al rap €100 of een veelvoud daarvan per jaar op.
Je dak vol PV plaatsen kost verhoudingsgewijs een pak minder dan “maar” 5 kwp leggen.
-
lirec
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 162 keer
Gezien er hier nogal veel gezegd word zonder veel data.
Situatie = 6kwp, oost-west gericht op 25° dak, 10kwh batterij, jaarlijks verbruik 3500, verwarming is op gas, koken electrisch, geen EV
per dag - laatste 90 dagen (wisselseizoenn tekort naar teveel electriciteit) => conclusie hier voor mijn situatie = een 5kwh batterij was in principe genoeg +- 70 a 80% van de tijd.
Echter: de 10kwh was all in (plaatsing, subsidie,...)maar 30% duurder waardoor ik toch zeer blij ben ermee.
Vergeet niet dat ik nu: 5kw kan trekken ipv 2.5 (dat kan anders zijn voor nieuwe batterijen), de batterij minder belast, deze langer zou moeten meegaan dan wanneer dit 5kwh was.
Algemen tips:
Een stekkerbatterij is goed voor je nachtsluiptverbruik in de zomer, maar daar stopt het ook. Voor meer: kijk naar een thuisbatterij of (in de toekomst, kan nu nog niet echt) naar een EV die je daarvoor kan inzetten.
Als je de mogelijkheid hebt => plaats een deel panelen pal op het zuiden aan 40 a 45°. Kies je voor een voldoende grote batterij? Zet ze allemaal zo.
per maand sinds 10/2022 per week sinds 01/2023
Situatie = 6kwp, oost-west gericht op 25° dak, 10kwh batterij, jaarlijks verbruik 3500, verwarming is op gas, koken electrisch, geen EV
per dag - laatste 90 dagen (wisselseizoenn tekort naar teveel electriciteit) => conclusie hier voor mijn situatie = een 5kwh batterij was in principe genoeg +- 70 a 80% van de tijd.
Echter: de 10kwh was all in (plaatsing, subsidie,...)maar 30% duurder waardoor ik toch zeer blij ben ermee.
Vergeet niet dat ik nu: 5kw kan trekken ipv 2.5 (dat kan anders zijn voor nieuwe batterijen), de batterij minder belast, deze langer zou moeten meegaan dan wanneer dit 5kwh was.
Algemen tips:
Een stekkerbatterij is goed voor je nachtsluiptverbruik in de zomer, maar daar stopt het ook. Voor meer: kijk naar een thuisbatterij of (in de toekomst, kan nu nog niet echt) naar een EV die je daarvoor kan inzetten.
Als je de mogelijkheid hebt => plaats een deel panelen pal op het zuiden aan 40 a 45°. Kies je voor een voldoende grote batterij? Zet ze allemaal zo.
per maand sinds 10/2022 per week sinds 01/2023
-
ivob
- Elite Poster

Dat kan - afhankelijk van de mogelijkheden van je EV en thuissituatie - nu al echt hoor.lirec schreef: 2 maanden geleden Voor meer: kijk naar een thuisbatterij of (in de toekomst, kan nu nog niet echt) naar een EV die je daarvoor kan inzetten.
Maar doorgaans zal je dan naast je EV accu er nog een stationaire accu op moeten nahouden.
Deze laatste is immers 24/7 aan je woning gekoppeld en kan dus - wanneer er genoeg overproductie is - de energie injecteren in de accu en wanneer er meer verbruik dan productie is energie terugleveren aan de woning.
Een EV is - mag ik toch hopen - geen 24/7 gekoppeld aan een woning. Je bent voor opslag en teruglevering dan volledig afhankelijk van de toevallige omstandigheid dat de EV er is en dit ook nog eens samengaat met injectie vanuit PV in de HV accu, teruglevering vanuit de HV accu of afwisselend beiden.
Sol Invictus!
-
johcla
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 690 keer
- Bedankt: 158 keer
Ik ben me ook aan het verdiepen in de mogelijkheden van een thuisbatterij.
Momenteel jaarlijks verbruik van het net 7400 Kwh, injectie 3700
Volgens mijn berekening kan ik met een 5Kwh batterij 1200 Kwh 'sparen' en met een 10 Kwh batterij is dat 2000 Kwh.
Ik heb 2 offertes: van 12 Kwh en van 18 Kwh. Het verschil is 1000 EUR. Vermits ik nu een EV heb, lijkt me die van 18 Kwh dan interessanter omdat ik toch iedere dag mijn batterij kan gebruiken om mijn wagen te laden.
Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?
Momenteel jaarlijks verbruik van het net 7400 Kwh, injectie 3700
Volgens mijn berekening kan ik met een 5Kwh batterij 1200 Kwh 'sparen' en met een 10 Kwh batterij is dat 2000 Kwh.
Ik heb 2 offertes: van 12 Kwh en van 18 Kwh. Het verschil is 1000 EUR. Vermits ik nu een EV heb, lijkt me die van 18 Kwh dan interessanter omdat ik toch iedere dag mijn batterij kan gebruiken om mijn wagen te laden.
Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?
-
ivob
- Elite Poster

6 kWh voor 1000 € lijkt me een redelijk koopje.
Ik zou ze dus niet laten liggen (wanneer je toch besluit te investeren in thuisopslag).
Zonnestroom op het net zetten wordt altijd minder waard (zelfs Ecopower verlaat het "vaste gegarandeerde' injectietarief).
Wanneer de EV niet direct op PV geladen kan worden is tijdens de afwezigheid van de EV zoveel mogelijk zonnestroom (die anders waardeloos wordt) laden in de thuisaccu en bij thuiskomst EV transfereren naar de accu van de EV - zelfs rekening houdende met de verliezen - pure winst.
En je maakt tijdens zonnige periodes ook nog eens plaats in de thuisaccu vrij om de volgende dag weer tijdelijk overproductie op te slaan ipv (in de toekomst) te moeten betalen voor netinjectie.
Vergeet ook niet dat een batterij met een grotere opslagcapaciteit bij eenzelfde verbruik minder cycli draait dan een batterij met een kleinere opslag en dat de degradatie over de jaren een kleinere negatieve impact heeft.
De enige redenen die ik zie om het niet te doen is: geen plaats/geen budget/uitgangspunt zo kort mogelijke ROI/onvoldoende PVproductie in verhouding tot batterijcapaciteit (maar dat laatste lijkt me in jouw situatie geen probleem.
Indien voldoende plaats en (beperkt) budget zou ik wel eerst met dat budget zoveel mogelijk PV plaatsen en dan pas kijken naar een (grotere) batterijcapaciteit. Indien voldoende budget is het uiteraard doorgaans goedkoper (bij een vaste installatie) om zoveel mogelijk/gewenste capaciteit te installeren ipv later nog modules te moeten bijplaatsen.
Veel hangt dus af van wat je uiteindelijk zelf wil en kan.
Ik zou ze dus niet laten liggen (wanneer je toch besluit te investeren in thuisopslag).
Zonnestroom op het net zetten wordt altijd minder waard (zelfs Ecopower verlaat het "vaste gegarandeerde' injectietarief).
Wanneer de EV niet direct op PV geladen kan worden is tijdens de afwezigheid van de EV zoveel mogelijk zonnestroom (die anders waardeloos wordt) laden in de thuisaccu en bij thuiskomst EV transfereren naar de accu van de EV - zelfs rekening houdende met de verliezen - pure winst.
En je maakt tijdens zonnige periodes ook nog eens plaats in de thuisaccu vrij om de volgende dag weer tijdelijk overproductie op te slaan ipv (in de toekomst) te moeten betalen voor netinjectie.
Vergeet ook niet dat een batterij met een grotere opslagcapaciteit bij eenzelfde verbruik minder cycli draait dan een batterij met een kleinere opslag en dat de degradatie over de jaren een kleinere negatieve impact heeft.
De enige redenen die ik zie om het niet te doen is: geen plaats/geen budget/uitgangspunt zo kort mogelijke ROI/onvoldoende PVproductie in verhouding tot batterijcapaciteit (maar dat laatste lijkt me in jouw situatie geen probleem.
Indien voldoende plaats en (beperkt) budget zou ik wel eerst met dat budget zoveel mogelijk PV plaatsen en dan pas kijken naar een (grotere) batterijcapaciteit. Indien voldoende budget is het uiteraard doorgaans goedkoper (bij een vaste installatie) om zoveel mogelijk/gewenste capaciteit te installeren ipv later nog modules te moeten bijplaatsen.
Veel hangt dus af van wat je uiteindelijk zelf wil en kan.
Sol Invictus!
- iceke
- Elite Poster

Ik zie dat je 4 maand geen plezier hebt van je panelen...je plaats die batterij dus enkel om de nacht door te komen in die andere 8 maanden...en dan is 5kwh voldoende ?lirec schreef: 2 maanden geleden Gezien er hier nogal veel gezegd word zonder veel data.
Ik denk dat ik gewoon de maximum aan panelen ga leggen op 45 graden zuid,(plaats is hier geen probleem) alles ga voorzien voor een grotere batterij, maar ga beginnen met een kleinere.
Had ik al gezegd dat het een DHZ project is ?
Panelen : maakt niet veel uit welk merk ?
Omvormer: victron ?
Batterijen : heb ik nog niet naar gekeken, iemand tips ?
-
duizend
- Elite Poster

Merk panelen maakt niets uit. Half cut en met vrijloop diodes, maar dat zijn de meeste.
Victron is prima maar voor mij te duur, elke hybride omvormer die kan werken met LV batterijen zonder vendor lock in voldoet.
Uitstekend idee om met kleinere batterij te beginnen.
Als je ze zelf plaatst kosten ze een dikke €600 voor een 5kwh module.
Om reden hoger aangehaald toch minstens 10kwh plaatsen.
Low voltage batterijmodules nemen.
Alle merken die je bij nkon kan kopen zijn prima.
Victron is prima maar voor mij te duur, elke hybride omvormer die kan werken met LV batterijen zonder vendor lock in voldoet.
Uitstekend idee om met kleinere batterij te beginnen.
Als je ze zelf plaatst kosten ze een dikke €600 voor een 5kwh module.
Om reden hoger aangehaald toch minstens 10kwh plaatsen.
Low voltage batterijmodules nemen.
Alle merken die je bij nkon kan kopen zijn prima.
-
ivob
- Elite Poster

Iedereen uiteraard zijn eigen uitgangspunten.iceke schreef: 2 maanden geleden Ik zie dat je 4 maand geen plezier hebt van je panelen...je plaats die batterij dus enkel om de nacht door te komen in die andere 8 maanden...en dan is 5kwh voldoende ?
Hier de panelen gelegd om energetisch zo onafhankelijk mogelijk te zijn van geopolitiek, Belgisch energiebeleid (of beter gezegd de afwezigheid daarvan) en steeds wisselende prijzenpolitiek van energieleveranciers.
Dan kom je er - mijn mening en ervaring - niet met een paar panelen en 5 kWh batterijopslag.
Zoals al meermaals aangehaald dus dak vol (indien budgettair haalbaar) en batterijopslag in functie van de productie en winterverbruik.
Om 90% autarkie te halen is mijn ervaring (gebaseerd op meer dan tien jaar data) dat je dan 6 tot 7 kWp PV capaciteit nodig hebt en 10 tot 15 kWh batterijopslag (met mijn verbruikersprofiel) en dan zeker 9 tot 10 maanden per jaar alle dagen plezier hebt van je panelen en batterij.
Wil je naar de 95% autarkie dan heb je 10 tot 15 kWp PV capaciteit nodig en 15 tot 30 kWh batterijopslag.
Wil je alle dagen van het jaar plezier hebben van je panelen en 100% autarkie bereiken dan heb je meer dan 30 kWh batterijopslag nodig. Maar dan weegt de kost van veel meer opslag doorgaans niet meer op tegen de paar dagen per jaar dat je dat nodig hebt.
Heb je toch al een EV (of ben je van plan in de nabije toekomst daarop over te schakelen) dan kan je overwegen een type te nemen dat al kan terugleveren naar de woning. De batterij van de EV kan dan als back up dienen voor de stationaire batterij (elektrische aggregaat).
Bij de combinatie van PV en batterij kies je - indien mogelijk - inderdaad beter voor een zo zuidelijk mogelijke oriëntatie. Dat levert in de wintermaanden nog de meeste productie op (en dat je in de zomer dan minder hebt is geen nadeel en wanneer netinjectie betalend wordt zelfs een voordeel).Ik denk dat ik gewoon de maximum aan panelen ga leggen op 45 graden zuid,(plaats is hier geen probleem) alles ga voorzien voor een grotere batterij, maar ga beginnen met een kleinere.
Idem voor een hellingshoek van 45°. Meeste voordeel in de winter en op termijn ook een voordeel in de zomer (minder overproductie).
Je hellingshoek en oriëntatie is dus al zo ideaal als mogelijk voor de combi van productie en opslag.
In dat geval kijk je beter over de grens (bv. NL) waar het veel goedkoper is dan hier.Had ik al gezegd dat het een DHZ project is ?
Je kan dan al een forse vaste installatie aankopen (zelfs op je wensen voorgeconfigureerd en met nazorg op afstand) voor de prijs dat je hier ietswat "PiB" plaatst.
Mijn mening niet.Panelen : maakt niet veel uit welk merk ?
Vijftien jaar geleden begon ik met de toen goedkoopste (Chinese) panelen op de markt en die werken sindsdien nog altijd probleemloos zonder merkbaar productieverlies. Vele zogezegd betere europese topmerken zijn inmiddels al weer van de markt verdwenen.
Maakt niet zoveel uit maar zorg dat je voor toegang en instellingen niet afhankelijk bent van een installateur/producent en al zeker niet alleen via "de cloud" maar alles zelf en lokaal kan bedienen en instellen naar eigen wens. Zorg er ook voor dat de omvormer geschikt is voor automatische curtailment.Omvormer: victron ?
Mijn mening is dat er dan maar weinig merken zijn die de capaciteiten en kwaliteit van Victron overtreffen.
De omvormer(s) zijn ook geschikt om zonder al te veel problemen een waaier van verschillende LV batterijen op aan te sluiten en je kan de installatie relatief makkelijk later uitbreiden.
De software is standaard ook voorzien van Node-RED zodat je - buiten de reeds uitgebreide programmatuur - zelf de gewenste flows kan schrijven. Je kan het ding dus werkelijk bijna volledig personaliseren.
Er is ook een uitgebreide internationale Victron community waar je met al je problemen terecht kan en meestal redelijk vlug een antwoord ter zake krijgt.
Tenslotte heeft Victron het voordeel dat je er redelijk goedkoop een EV met V2L functie op kan aansluiten zodat je er een geautomatiseerde V2H functie aan kan toekennen (en je dus kan besparen op het aantal kWh stationaire batterij). Alleen al door die functie haal je er de "meerprijs" van de Victron uit.
Het enige "nadeel" is dat het iets duurder is dan de (Chinese) merken. Maar kwaliteit en toegankelijkheid heeft - mijn mening - doorgaans zijn prijs. En die meerprijs valt in een omvangrijke vaste installatie dan nog mee. Maar budget is iets dat iedereen voor zichzelf moet bepalen.
Voor batterijen kom je sowieso bijna altijd in China uit. (zoniet is het meestal een China rebrand).Batterijen : heb ik nog niet naar gekeken, iemand tips ?
Indien zelf installatie en wil je later uitbreiden zou ik toch oor een LV type gaan en uiteraard altijd LFP.
Ik denk dan in de eerste plaats aan BYD, Pylontech en NKON packs.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

V2L aansluiten kan je eenvoudig met elke hybride omvormer met generator ingang.
En als je weet waar je mee bezig bent met elke hybride omvormer.
De meeste omvormers hebben 10 jaar garantie.
Over “kwaliteit” zou ik me dus niet veel zorgen maken.
En als je weet waar je mee bezig bent met elke hybride omvormer.
De meeste omvormers hebben 10 jaar garantie.
Over “kwaliteit” zou ik me dus niet veel zorgen maken.
- JoskeVermeulen
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 131 keer
Tenzij de aangifte niet correct is ingevuld. Dan worden er foto's gevraagd want het lukt zelf niet om de ingevulde gegevens aan te passen. Ik had het te laat door dat het aantal (ingebouwde) omvormers niet overeenkwam met het aantal thuisbatterijen.
-
ivob
- Elite Poster

Waarom zou je aan de netbeheerder een (theoretische) uitleg moeten geven voor je (al dan niet) gebruik van het net?
In al die jaren dat ik gebruik maak van een netaansluiting heb ik daar nog nooit een vraag over gekregen. Ook al wijzigt dat gebruik door de jaren heen aanzienlijk.
En dan nog, al zou die vraag komen dan geef je toch - naargelang de situatie - gewoon het correct antwoord.
Het is in 2026 - als dat al gevraagd zou worden - toch ook niet meer zo'n opgave om een (digitale) foto van een installatie door te sturen?
In al die jaren dat ik gebruik maak van een netaansluiting heb ik daar nog nooit een vraag over gekregen. Ook al wijzigt dat gebruik door de jaren heen aanzienlijk.
En dan nog, al zou die vraag komen dan geef je toch - naargelang de situatie - gewoon het correct antwoord.
Het is in 2026 - als dat al gevraagd zou worden - toch ook niet meer zo'n opgave om een (digitale) foto van een installatie door te sturen?
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 270 keer
Het gaat erom dat ik een installatie heb die mee is met zijn tijd, dat in tegenstelling tot de regelgeving en ambtenarij die die installatie om verkeerde redenen nog aanzien als grote productie eenheid met alle zever en onduidelijkheid errond. ‘Iets’ aangeven kan mijn gebruikspatronen kant grid theoretisch verantwoorden zonder dat men mij verder onder de loep neemt.
-
ivob
- Elite Poster

Begrijp ik het dan goed dat je "iets" wil aangeven dat niet in overeenstemming is met de werkelijke toestand zodat je "iets anders" kan installeren dat niet in overeenstemming is met de vigerende wet-/regelgeving?
En hoe ga je een "grote productie-eenheid" onder "de radar" houden?
Ik neem aan (en zoniet corrigeer je me maar) dat je het dan hebt over (meer) PV en dat een PV installatie - om voor de hand liggende redenen - nogal "zichtbaar" dient opgesteld. En al zeker zichtbaar van "bovenaf"?
De netbeheerder kan via de DM alleen rechtstreeks controleren hoeveel je afneemt van dat net en/of hoeveel je injecteert. En dat weerspiegelt niet je productiecapaciteit noch je opslagcapaciteit want dat hangt ook samen met je lokaal verbruik en daar heeft de netbeheerder/DM totaal geen zicht op.
En een hoger (periodiek) productievolume icm lager (periodiek) verbruik/opslag dient ook geen rechtstreekse invloed uit te oefenen op de netinjectie. Zelf bij een hoog productievolume en laag verbruik kan je de installatie op "zero feed-in" afstellen.
Of je productie dan hoog of laag is, je opslagvermogen hoog of laag, je verbruik wisselt tussen hoog en laag, de DM registreert dan (bijna) gewoon een flat line. Wat voor de netbeheerder best ok is want je veroorzaakt geen stress op het net. Niet door afname noch door injectie.
En hoe ga je een "grote productie-eenheid" onder "de radar" houden?
Ik neem aan (en zoniet corrigeer je me maar) dat je het dan hebt over (meer) PV en dat een PV installatie - om voor de hand liggende redenen - nogal "zichtbaar" dient opgesteld. En al zeker zichtbaar van "bovenaf"?
De netbeheerder kan via de DM alleen rechtstreeks controleren hoeveel je afneemt van dat net en/of hoeveel je injecteert. En dat weerspiegelt niet je productiecapaciteit noch je opslagcapaciteit want dat hangt ook samen met je lokaal verbruik en daar heeft de netbeheerder/DM totaal geen zicht op.
En een hoger (periodiek) productievolume icm lager (periodiek) verbruik/opslag dient ook geen rechtstreekse invloed uit te oefenen op de netinjectie. Zelf bij een hoog productievolume en laag verbruik kan je de installatie op "zero feed-in" afstellen.
Of je productie dan hoog of laag is, je opslagvermogen hoog of laag, je verbruik wisselt tussen hoog en laag, de DM registreert dan (bijna) gewoon een flat line. Wat voor de netbeheerder best ok is want je veroorzaakt geen stress op het net. Niet door afname noch door injectie.
Sol Invictus!