Iran
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
boonpwnz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 181 keer
@ivob Ik heb enkel last van aardgas maar aangezien het enkel nodig is voor mijn warm water en niet eens voor verwarming(zelfs niet in de winter) valt alles mee. Je stelling klopt dus als een bus.
Ik denk echter dat het gevaar is dat we in een loonprijs spiraal terecht komen zoals in 2022. Ik hoop van niet natuurlijk.
Voor de wereldeconomie is dit een domper maar je ziet hoe snel de markten recupereren(zelfs nu blijven de markten precies alsof er niks gebeurd) en op lange termijn zijn de markten dit vergeten.
Ik denk echter dat het gevaar is dat we in een loonprijs spiraal terecht komen zoals in 2022. Ik hoop van niet natuurlijk.
Voor de wereldeconomie is dit een domper maar je ziet hoe snel de markten recupereren(zelfs nu blijven de markten precies alsof er niks gebeurd) en op lange termijn zijn de markten dit vergeten.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Nou ik hoop dan weer van wel.
Ik heb niets tegen een aanhoudende stijging van mijn netto beschikbaar inkomen.
Voor wie na tig georganiseerde energiecrises zich nog altijd tegen beter weten in wanhopig blijft vastklampen aan door derden gecontroleerde fossiele brandstoffen moet het zelf maar weten.
Je kan nu nog moeilijk blijven volhouden dat je niet wist waar de klepel hangt.
Van (nakende) crises gesproken.
Opnieuw waarschuwen een keur aan wetenschappers voor de opwarming en de daarop volgende klimaatchaos die "de wereld" en inzonderheid Europa treft. Daar staat nog altijd geen domper op.
Het gebruik van fossiele brandstoffen moet dus dringend naar beneden. Nu en niet over tien tot vijftien jaar.
Wanneer dat tijdelijk meningverschil rond de straat van Hormuz daar een klein beetje aan kan bijdragen is dat op termijn eerder een voordeel dan een nadeel.
Ik heb niets tegen een aanhoudende stijging van mijn netto beschikbaar inkomen.
Voor wie na tig georganiseerde energiecrises zich nog altijd tegen beter weten in wanhopig blijft vastklampen aan door derden gecontroleerde fossiele brandstoffen moet het zelf maar weten.
Je kan nu nog moeilijk blijven volhouden dat je niet wist waar de klepel hangt.
Van (nakende) crises gesproken.
Opnieuw waarschuwen een keur aan wetenschappers voor de opwarming en de daarop volgende klimaatchaos die "de wereld" en inzonderheid Europa treft. Daar staat nog altijd geen domper op.
Het gebruik van fossiele brandstoffen moet dus dringend naar beneden. Nu en niet over tien tot vijftien jaar.
Wanneer dat tijdelijk meningverschil rond de straat van Hormuz daar een klein beetje aan kan bijdragen is dat op termijn eerder een voordeel dan een nadeel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
- Bedankt: 789 keer
- Recent bedankt: 3 keer
En ja, er bestaan dus mensen die werkelijk niets dat ook maar iets met olie of gas te maken heeft of ermee gemaakt wordt gebruiken. Ze teren dan ook op landbouw dat geen kunstmest nodig heeft om maar iets te noemen. Het schijnen er zelfs velen te zijn. Soit, iedereen gelooft wat men zelf wil maar ik had het aantal perfecten toch iets lager ingeschat... maar dat zal aan eigen imperfectie liggen 
Iran heeft inderdaad het voordeel van de tijd terwijl voor Trump de klok tikt. De taco's werken minder goed bij mensen die meer tijd hebben en gewoon zijn om niet te moven. Hij kan nog altijd nog eens de hele atoominstallaties compleet vernietigen
Iran heeft inderdaad het voordeel van de tijd terwijl voor Trump de klok tikt. De taco's werken minder goed bij mensen die meer tijd hebben en gewoon zijn om niet te moven. Hij kan nog altijd nog eens de hele atoominstallaties compleet vernietigen
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 792 keer
- Bedankt: 161 keer
Als we kijken naar wat Obama destijds kon verwezenlijken met de beste wetenschappers en diplomaten niet alleen van de US trouwens dan was het toen reeds duidelijk dat de Iraniërs de diplomatie in de vingers hebben.
Om dan te denken dat een huizenschuiver en een graaiende schoonzoon het varkentje zouden wassen was nog veel erger dan een naieve gedachte.
En wij moge dan deels gespaard blijven er zijn heel wat landen die er minder wel bij varen.
Maar goed, ik heb ondertussen m'n kleine EV ook van stal gehaald en de zomerse temperaturen leggen de verwarming ook het zwijgen op.
Aftellen naar de midterms en hopen op beterschap, ik zie de Iraniërs nog lang de benen stijf houden.
Om dan te denken dat een huizenschuiver en een graaiende schoonzoon het varkentje zouden wassen was nog veel erger dan een naieve gedachte.
En wij moge dan deels gespaard blijven er zijn heel wat landen die er minder wel bij varen.
Maar goed, ik heb ondertussen m'n kleine EV ook van stal gehaald en de zomerse temperaturen leggen de verwarming ook het zwijgen op.
Aftellen naar de midterms en hopen op beterschap, ik zie de Iraniërs nog lang de benen stijf houden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
ivob
- Elite Poster

Meer details op den VRT zondag a.s.Petrikske schreef: 3 maanden geleden Als we kijken naar wat Obama destijds kon verwezenlijken met de beste wetenschappers en diplomaten niet alleen van de US trouwens dan was het toen reeds duidelijk dat de Iraniërs de diplomatie in de vingers hebben.
Iran noch de straat van Hormuz gaan verdwijnen door de midterms hoor.
D. Trump, J.D. Vance (die van het moeras dus), P. Thiel & Co doen trouwens niet mee aan de midterms.
Inmiddels zit de straat van Hormuz nog steeds zo goed als dicht, stijgt de prijs van de ruwe olie weer en sijpelt het langzaam zelfs bij D. Trump door dat dit niet van vandaag op morgen met de hulp van zijn God gaat veranderen.
Wanneer dat zo doorgaat zullen BDW zijn twee centenindexen vlug verteerd en vergeten zijn.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Brent/WTI staat op $112, aangezien de (dubbele) blokkade niet stopt.
Als er tegen eind mei geen oplossing is, zitten ze in Afrika met een probleem voor de beschikbaarheid van bemesting voor hun aanplantingen.
Zo blijkt maar weer hoe incompetent Trump en zijn regering is: bashen op Obama en zijn JCPOA deal, maar verder dan wat bommen gooien geraken ze niet.
Als er tegen eind mei geen oplossing is, zitten ze in Afrika met een probleem voor de beschikbaarheid van bemesting voor hun aanplantingen.
Zo blijkt maar weer hoe incompetent Trump en zijn regering is: bashen op Obama en zijn JCPOA deal, maar verder dan wat bommen gooien geraken ze niet.
-
ivob
- Elite Poster

In de eerste plaats omdat blijkbaar ook D. Trump zijn $ gevallen is en hij openlijk toegeeft (nu ja heden, morgen kan het in dat hoofd weer wat anders zijn) dat de "blokkade" nog "even" kan duren.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Brent/WTI staat op $112, aangezien de (dubbele) blokkade niet stopt.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster

Dat klopt, maar hopelijk kan er snel een exit gevonden worden voor de bende van Trump na november.ivob schreef: 3 maanden geledenIran noch de straat van Hormuz gaan verdwijnen door de midterms hoor.
Al zal het lang duren om alle onnozelheden terug te draaien en opnieuw bekwame mensen aan te stellen en dit zal grotendeels pas een aanvang kunnen nemen na 2028.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
ivob
- Elite Poster

Tja hoop doet leven maar in dat geval vermoed ik dat het eerder en eerst van kwaad naar erger zal gaan.
En tegen november en de maanden daarna zitten we ook hier al terug in de winter en dan gaan ook hier sommigen het voelen en niet alleen in hun portemonnee.
Ik heb eveneens een sterk vermoeden dat de federale overheid er tegen volgende winter niet in zal slagen de "overname" van het nucleaire park tot een goed einde te brengen laat staan alle centrales dan dan terug online te brengen. Maar dat is maar een persoonlijke mening.
Geen probleem mee daar uiteindelijk volkomen ongelijk in te krijgen.
Maar we gaan het uiteindelijk zien wat het effectief wordt.
Hoop kost niet veel maar een goede deal maken wel (zondag daarover meer op de VRT).
En tegen november en de maanden daarna zitten we ook hier al terug in de winter en dan gaan ook hier sommigen het voelen en niet alleen in hun portemonnee.
Ik heb eveneens een sterk vermoeden dat de federale overheid er tegen volgende winter niet in zal slagen de "overname" van het nucleaire park tot een goed einde te brengen laat staan alle centrales dan dan terug online te brengen. Maar dat is maar een persoonlijke mening.
Geen probleem mee daar uiteindelijk volkomen ongelijk in te krijgen.
Maar we gaan het uiteindelijk zien wat het effectief wordt.
Hoop kost niet veel maar een goede deal maken wel (zondag daarover meer op de VRT).
Sol Invictus!
-
DidierS
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 30 keer
Vergeten en verteerd? Ja, op voorwaarde dat je geen rekening houdt met de compound-effecten dan... Met een beetje een minimum aan diploma kom je zelfs als 40+'er gemakkelijk aan 25.000EUR verlies nog voor je op pensioen gaat... maar goed, "centen"-index klinkt klein hé, en daar laten de mensen zich graag aan vangenivob schreef: 3 maanden geleden Wanneer dat zo doorgaat zullen BDW zijn twee centenindexen vlug verteerd en vergeten zijn.
- heist_175
- Moderator

Aangezien schepen niet kunnen vliegen, moet je rekenen op +/- 4 maanden tussen het einde van de Trump/Netanyahu)oorlog en Iran en het begin van de normale aanvoer/doorvoer van fossiele brandstoffen vanuit Iran.ivob schreef: 3 maanden geleden En tegen november en de maanden daarna zitten we ook hier al terug in de winter
Dus vandaag (30/04) is het eigenlijk al 30/08 qua bevoorrading.
Veel tijd is er dus niet meer echt. Nog wel enkele weken, maar dan gaat het beginnen pijn doen bij het begin van "onze" winter.
-
ivob
- Elite Poster

Inderdaad, het zal voor iedereen anders uitdraaien en voor de ene al vlugger vergeten en verteerd dan bij een ander.DidierS schreef: 3 maanden geleden Vergeten en verteerd? Ja, op voorwaarde dat je geen rekening houdt met de compound-effecten dan... Met een beetje een minimum aan diploma kom je zelfs als 40+'er gemakkelijk aan 25.000EUR verlies nog voor je op pensioen gaat... maar goed, "centen"-index klinkt klein hé, en daar laten de mensen zich graag aan vangen![]()
Maar in absolute euro's (ipv procenten) zullen de hogere lonen nog altijd meer euro's uitgekeerd krijgen dan de lagere lonen zonder centenindex. Die dan nog "maar" twee keer toegepast zal worden op een bovendeel van het bruto inkomen. En dan nog alleen maar wanneer de programmawet waar dat onderdeel van is eindelijk uitgevoerd kan worden.
Mij niet gelaten hoor want ik heb geen "minimum aan diploma (volstrekt eigen keuze) en moet al zeker geen tientallen jaar meer doen tot het pensioen. Voor de huidige veertigers zit het er ook dik in dat ze nog jaren langer "mogen" werken dan de huidige astgestelde "verplichte" pensioenleeftijd. Dan kunnen ze op die wijze tegen een hoger loon dan pensioen de "verloren" euro's alsnog recupereren.
Ik ben ook meer dan tevreden met mijn huidig vervanginkomen (wat ik eventueel tekort zou komen pas ik dan zelf wel bij maar tot op heden heeft zich dat scenario nog niet voorgedaan).
Normaliter zou ik er persoonlijk ook geen probleem mee hebben om wat door de centenindex wordt achtergehouden doorgestort wordt naar wie het echt (en niet ingebeeld) nodig heeft.
Zou voor mij financieel ook geen verschil maken gezien ik nu al maandelijks overschotten heb en een deel daarvan overmaak aan personen/instellingen waarvan ik denk dat ze het zelf beter kunnen gebruiken.
Dat de huidige regering dan rechtstreeks een deel van dat geld zal overmaken aan wie zij denkt dat het hard nodig heeft is dan in de eerste plaatst spijtig voor de huidige begunstigden. Maar wat doe je eraan?
Maar volgens de laatste berichten zou dat al volledig doorgestort worden naar Engie? Mijn mening is dat deze het niet echt nodig hebben maar ik zal me er toch bij moeten neerleggen.
On topic, wanneer de situatie in Iran/straat van Hormuz blijft aanhouden tot in onze winter gaat die tijdelijke centenindex (alleen van toepassing op de hogere bruto inkomens) het laatste van onze zorgen zijn. En de zorgen zullen dan hoogstwaarschijnlijk groter zijn bij dienen die niet onder de centenindex allen dan de "gelukkigen" die daar wel het voorwerp van zullen zijn.
Sol Invictus!
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Niet enkel dat, er is ook nog de schade aan de gas/olie infrastructuur waarvan de herstelling in jaren gerekend wordt.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Aangezien schepen niet kunnen vliegen, moet je rekenen op +/- 4 maanden tussen het einde van de Trump/Netanyahu)oorlog en Iran en het begin van de normale aanvoer/doorvoer van fossiele brandstoffen vanuit Iran.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
ivob
- Elite Poster

Mee eens maar met de nodige nuance.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Veel tijd is er dus niet meer echt. Nog wel enkele weken, maar dan gaat het beginnen pijn doen bij het begin van "onze" winter.
Het gaat sommigen echt pijn doen en anderen veel minder tot niet.
Wat mij betreft redelijk zeker (ik gebruik idd ook geen kunstmest en was er tot op heden niet van op de hoogte dat kunstmest deel uitmaakt van de gezondheidsindex) dat ik in de tweede categorie zal vallen. Gezien je meningen en gedeelde ervaringen in dit en andere topics ben ik vrij zeker dat ook jij eerder in de laatste groep dan in de eerste zal zitten?
Voor mij heb ik zekerheid en wat betreft jou een sterk vermoeden dat onze huishoudelijke energie en (deels) de energie voor mobiliteit niet door de straat van Hormuz dient te passeren. Niet voor noch tijdens en na de sluiting.
Toch?
Ik weet (nog) niet hoe het bij jou zit maar ik heb nu al dagen na elkaar veel te veel energieproductie. Maar daar is een mouw aan gepast. Op aangeven van o.a. @woutervh ben ik begonnen de overproductie tussen 11:00 en 16:00 uur in de schoenen van Ecopower te schuiven. Ze gaan er veel lol aan beleven.
In die zin begrijpelijk* dat de huidige federale regering de intentie heeft om de nucleaire Engie deal tegen oktober al af te ronden.
*in de zin van "last minute paniekvoetbal zonder positief resultaat te verwachten in de periode dat het er nog toe doet".
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator

Goh, op mijn energierekening zal ik het niet zien of voelen,
maar ik leef niet op een eiland, dus als de Belgische economie kreunt, zal mij dat wel raken.
Hetzij rechtstreeks in mijn job, hetzij via familie en vrienden die (financiële) pijn lijden.
-
ivob
- Elite Poster

Ah, bedankt voor de bijkomende info.
Inderdaad dus een andere situatie met andere gevolgen.
Inderdaad dus een andere situatie met andere gevolgen.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster

Klopt, wie enkel om zichzelf geeft en vergeet dat men ook deelneemt aan de Belgische economie, tenzij men zichzelf in eigen huis opsluit, zal er niets van voelen. De mogelijkheid dat mensen die er wel wat van voelen bij hen eens langsgaan is niet altijd voor te stellen. Het is voor hen ook niet voor te stellen dat bvb landbouw en teelt grotendeels met kunstmest gebeurt en dat de prijsstijgingen daarvan ook in de voedingsprijzen terecht komen. Alsook dat zo goed als alles getransporteerd wordt met duurdere brandstof. Sommigen wanen zich immuun, soit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Matt555
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
- Bedankt: 60 keer
Eventjes terug naar ....IRAN ?
https://www.hln.be/iran/oorlog-amerika-iran~ac88fede/
3 mei 2026, 23:20
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/liveblog/t ... 442127210/
23:13
Gisteren
Trump kondigt 'Project Freedom' aan: VS helpen vanaf maandag schepen in Straat van Hormuz
De Verenigde Staten beginnen maandagochtend met een operatie om schepen te begeleiden die vastzitten in de Straat van Hormuz. Dat schrijft de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social.
"Dit proces, 'Project Freedom', gaat maandagochtend van start (Midden-Oosterse tijd). De bedoeling is om mensen, bedrijven en landen te helpen die absoluut niets verkeerd hebben gedaan. Zij zijn slachtoffer van de omstandigheden," aldus Trump, die geen nadere details over de operatie verschafte.
01:27
Iran: Amerikaans plan voor Straat van Hormuz schendt staakt-het-vuren
Elke poging van de VS om zich te mengen in de Straat van Hormuz wordt beschouwd als een schending van het staakt-het-vuren. Dat schrijft Ebrahim Azizi, hoofd van de nationale veiligheidscommissie in het Iraanse parlement, op X.
"Elke Amerikaanse inmenging in het nieuwe maritieme regime van de Straat van Hormuz zal worden beschouwd als een schending van het staakt-het-vuren", aldus de hoge Iraanse functionaris maandag.
"De Straat van Hormuz en de Perzische Golf laten zich niet sturen door de waanzinnige berichten van Trump! Niemand gelooft in scenario's waarin de schuld op anderen wordt afgeschoven!", zo laat Azizi weten.
Zijn opmerkingen komen nadat de Amerikaanse president Donald Trump een plan had aangekondigd waarbij Amerikaanse troepen vanaf maandag schepen door de geblokkeerde Straat van Hormuz zouden begeleiden.
02:01
CENTCOM ondersteunt Project Freedom in Straat van Hormuz
De militaire steun van de VS aan Project Freedom omvat geleide-raketvernietigers, meer dan honderd vliegtuigen op land en zee, onbemande platforms en 15.000 militairen, zo staat in het bericht op X.
3 mei 2026, 23:20
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/liveblog/t ... 442127210/
23:13
Gisteren
Trump kondigt 'Project Freedom' aan: VS helpen vanaf maandag schepen in Straat van Hormuz
De Verenigde Staten beginnen maandagochtend met een operatie om schepen te begeleiden die vastzitten in de Straat van Hormuz. Dat schrijft de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social.
"Dit proces, 'Project Freedom', gaat maandagochtend van start (Midden-Oosterse tijd). De bedoeling is om mensen, bedrijven en landen te helpen die absoluut niets verkeerd hebben gedaan. Zij zijn slachtoffer van de omstandigheden," aldus Trump, die geen nadere details over de operatie verschafte.
01:27
Iran: Amerikaans plan voor Straat van Hormuz schendt staakt-het-vuren
Elke poging van de VS om zich te mengen in de Straat van Hormuz wordt beschouwd als een schending van het staakt-het-vuren. Dat schrijft Ebrahim Azizi, hoofd van de nationale veiligheidscommissie in het Iraanse parlement, op X.
"Elke Amerikaanse inmenging in het nieuwe maritieme regime van de Straat van Hormuz zal worden beschouwd als een schending van het staakt-het-vuren", aldus de hoge Iraanse functionaris maandag.
"De Straat van Hormuz en de Perzische Golf laten zich niet sturen door de waanzinnige berichten van Trump! Niemand gelooft in scenario's waarin de schuld op anderen wordt afgeschoven!", zo laat Azizi weten.
Zijn opmerkingen komen nadat de Amerikaanse president Donald Trump een plan had aangekondigd waarbij Amerikaanse troepen vanaf maandag schepen door de geblokkeerde Straat van Hormuz zouden begeleiden.
02:01
CENTCOM ondersteunt Project Freedom in Straat van Hormuz
De militaire steun van de VS aan Project Freedom omvat geleide-raketvernietigers, meer dan honderd vliegtuigen op land en zee, onbemande platforms en 15.000 militairen, zo staat in het bericht op X.
" give rope and any monkey shall climb..." 
- Matt555
- Elite Poster

23:14
Iraanse militaire top: "VS hebben wapenbestand geschonden"
Iran beschuldigt de Verenigde Staten ervan het tijdelijke staakt-het-vuren te schenden door twee schepen in de Straat van Hormuz aan te vallen en burgerdoelen te bombarderen. Dat meldt de militaire top van het land vrijdagochtend (lokale tijd).
"Tegelijkertijd voerden ze, in samenwerking met enkele landen in de regio, luchtaanvallen uit op burgerdoelen langs de kust van Bandar Khamir, Sirik en het eiland Qeshm."
Fox News meldt luchtaanvallen van Amerikaans leger op doelen in Iran: “Geen heropleving van oorlog”
Volg alle ontwikkelingen over het Midden-Oosten in onze liveblog.
Redactie
7 mei 2026, 22:46
22:56
Iraanse media melden tweede golf van explosies
Het Iraanse persbureau meldt een nieuwe explosie in havenplaats Bandar Abbas en ook in de plaats Minab.
22:43
Fox News meldt luchtaanvallen van Amerikaans leger op doelen in Iran
Het Amerikaanse leger heeft donderdag luchtaanvallen uitgevoerd op de Iraanse haven Qeshm en Bandar Abbas. Dat zegt een verslaggever van Fox News in een bericht op X, waarin zij een hoge Amerikaanse functionaris citeert.
Volgens de functionaris is er echter geen sprake van een heropleving van de oorlog tegen Iran.
22:08
Iran haalt twee "vijandige" drones neer volgens lokale media
De Iraanse persagentschappen Mehr en Tasnim melden dat de Iraanse luchtafweer "vijandige" drones heeft neergehaald in het luchtruim boven havenstad Bandar Abbas en het eiland Qeshm. Dat schrijft het persbureau Reuters.
Andere Iraanse media houden het nog op een "schotenwisseling tussen het Iraanse leger en de vijand". Het is niet duidelijk welke vijand de schoten zou hebben gelost of de drones zou hebben gestuurd.
Het Israëlische leger zegt tegen persbureau AFP "niet op de hoogte" te zijn van een aanval op Iran.
21:02
Explosies gehoord in zuiden van Iran
er zijn explosies gehoord nabij de Iraanse havenstad Bandar Abbas. Dat meldt Reuters op basis van berichten van het Iraanse persagentschap Fars. Bandar Abbas ligt aan de Straat van Hormuz in het zuiden van Iran en heeft een van de belangrijkste marinehavens van het land.
Het semi-officiële Iraanse persbureau Mehr meldt ook explosies op het eiland Qeshm.
Het is voorlopig niet duidelijk waar de explosiegeluiden vandaan komen of wat de oorzaak is.
23:14
Iraanse militaire top: "VS hebben wapenbestand geschonden"
Iran beschuldigt de Verenigde Staten ervan het tijdelijke staakt-het-vuren te schenden door twee schepen in de Straat van Hormuz aan te vallen en burgerdoelen te bombarderen. Dat meldt de militaire top van het land vrijdagochtend (lokale tijd).
"Tegelijkertijd voerden ze, in samenwerking met enkele landen in de regio, luchtaanvallen uit op burgerdoelen langs de kust van Bandar Khamir, Sirik en het eiland Qeshm."
Fox News meldt luchtaanvallen van Amerikaans leger op doelen in Iran: “Geen heropleving van oorlog”
Volg alle ontwikkelingen over het Midden-Oosten in onze liveblog.
Redactie
7 mei 2026, 22:46
22:56
Iraanse media melden tweede golf van explosies
Het Iraanse persbureau meldt een nieuwe explosie in havenplaats Bandar Abbas en ook in de plaats Minab.
22:43
Fox News meldt luchtaanvallen van Amerikaans leger op doelen in Iran
Het Amerikaanse leger heeft donderdag luchtaanvallen uitgevoerd op de Iraanse haven Qeshm en Bandar Abbas. Dat zegt een verslaggever van Fox News in een bericht op X, waarin zij een hoge Amerikaanse functionaris citeert.
Volgens de functionaris is er echter geen sprake van een heropleving van de oorlog tegen Iran.
22:08
Iran haalt twee "vijandige" drones neer volgens lokale media
De Iraanse persagentschappen Mehr en Tasnim melden dat de Iraanse luchtafweer "vijandige" drones heeft neergehaald in het luchtruim boven havenstad Bandar Abbas en het eiland Qeshm. Dat schrijft het persbureau Reuters.
Andere Iraanse media houden het nog op een "schotenwisseling tussen het Iraanse leger en de vijand". Het is niet duidelijk welke vijand de schoten zou hebben gelost of de drones zou hebben gestuurd.
Het Israëlische leger zegt tegen persbureau AFP "niet op de hoogte" te zijn van een aanval op Iran.
21:02
Explosies gehoord in zuiden van Iran
er zijn explosies gehoord nabij de Iraanse havenstad Bandar Abbas. Dat meldt Reuters op basis van berichten van het Iraanse persagentschap Fars. Bandar Abbas ligt aan de Straat van Hormuz in het zuiden van Iran en heeft een van de belangrijkste marinehavens van het land.
Het semi-officiële Iraanse persbureau Mehr meldt ook explosies op het eiland Qeshm.
Het is voorlopig niet duidelijk waar de explosiegeluiden vandaan komen of wat de oorzaak is.
- heist_175
- Moderator

https://www.washingtonpost.com/investig ... te-images/

En dan details:

Overzicht van waar de geraakte US bases zich bevinden:Iran has hit far more U.S. military assets than reported, satellite images show

En dan details:

-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
- Recent bedankt: 1 keer
https://www.hln.be/iran/oorlog-amerika-iran~ac88fede/Leger VS valt boten en raketlanceerinstallaties in Iran aan: “Defensieve acties om onze troepen te verdedigen”
Ik begrijp dat niet. Ze zitten zogezegd in goede onderhandelingen. Mag Iran nu ook VS basissen in de regio gaan bombarderen 'om hun troepen te beschermen '?
- on4bam
- Moderator

Ik betwijfel of de onderhandelingen wel goed gaan. Zo'n aanval is dan een perfecte reden om e kunnen zeggen dat de onderhandelingen plots zijn afgesprongen of dat Iran plots ging dwars liggen.
Niet vergeten dat de olieprijzen na de aankondiging dat een akkoord nabij was daalden en nu waarschijnlijk weer omhoog gaan. Tijd om nog eens naar de handel op de beurzen te kijken.
Niet vergeten dat de olieprijzen na de aankondiging dat een akkoord nabij was daalden en nu waarschijnlijk weer omhoog gaan. Tijd om nog eens naar de handel op de beurzen te kijken.
Bye, Maurice
- heist_175
- Moderator

Dat is wel zeker
Toeteren op één of ander obscuur social media platform is niet hetzelfde als "diplomatie".
En iedereen zal de nieuwe "deal" afmeten aan de JCPOA van Obama.
In alle gelekte info, geruchten en het getoeter, zie ik niets dat in de buurt komt van een verbetering van de JCPOA-deal.
-
woutervh
- Elite Poster

Wat is er nu eigenlijk beslist? Niets toch? Veel meer dan Trump die iets wilde verkondigen op zijn verjaardag? Op zich is er toch niets anders dan de afgelopen maanden:
- discussie is niet rond
- geen overeenkomst over nucleair
- overeenkomst om 2 maanden verder te discussiëren over een finaal akkoord
- Israël weet van niets
Eigenlijk is het een gokje waard. Hoe lang voor Israël het "verdrag" terug naar de Filistijnen schiet?
- discussie is niet rond
- geen overeenkomst over nucleair
- overeenkomst om 2 maanden verder te discussiëren over een finaal akkoord
- Israël weet van niets
Eigenlijk is het een gokje waard. Hoe lang voor Israël het "verdrag" terug naar de Filistijnen schiet?
- heist_175
- Moderator

Niet enkel is er niets beslist.
In het beste geval mondt deze niet-beslissing uit in een deal die gewoon de JCPOA is, maar dan bijkomend met vrijgave van miljarden aan Iraans geld dat geblokkeerd zat.
Dat Trump een crimineel is, wisten we al.
Dat ie een loser is ook. Deze niet-deal bevestigt dat gewoon opnieuw. Op wereldschaal.
Pivot to Asia: hij heeft heel Azië economisch laten lijden, omdat ie zich heeft laten rollen door de Mosad en Netanyahu om uiteindelijk te landen op een deal die slechter is dan wat hij zelf eerder kapot heeft gemaakt.
- Dizzy
- Elite Poster

Niet minder dan een totale afgang is dit. Iran heeft gewonnen is een kortere samenvatting. The fart of a deal.
-
woutervh
- Elite Poster

Straat gaat open, olie gaat vloeien en discussie over verder kernprogramma wordt op de lange baan geschoven.
Flashback naar 6 maanden terug, straat was open, olie kon vrijelijk passeren en er was een oude geestelijke die ervoor zorgde dat Iran geen kernwapen nastreefde wegens imoreel, vervat in een Fatwa. Jaren geleden ook versterkt door een onderhandelde JCPOA deal.
Hadden ze een beetje afgewacht tot de oude geestelijke zijn lepel wegsmeet, was de mogelijkheid er tot een gematigde revolutie. Nu hebben ze de die-hards gewoon steviger in het zadel gezet. Of wat denken ze dat de instelling van de nieuwe leider gaat zijn? Nu zijn vader en halve familie zijn uitgemoord en hijzelf maar met haken en ogen meer aaneen hangt
Eigenlijk idem wat Israël aan het doen is in Gaza en Libanon. Ze zorgen gewoon voor werkzekerheid voor hun leger door te zorgen dat de volgende generatie vijanden geradicaliseerd wordt. En de wereld kijkt toe.
Flashback naar 6 maanden terug, straat was open, olie kon vrijelijk passeren en er was een oude geestelijke die ervoor zorgde dat Iran geen kernwapen nastreefde wegens imoreel, vervat in een Fatwa. Jaren geleden ook versterkt door een onderhandelde JCPOA deal.
Hadden ze een beetje afgewacht tot de oude geestelijke zijn lepel wegsmeet, was de mogelijkheid er tot een gematigde revolutie. Nu hebben ze de die-hards gewoon steviger in het zadel gezet. Of wat denken ze dat de instelling van de nieuwe leider gaat zijn? Nu zijn vader en halve familie zijn uitgemoord en hijzelf maar met haken en ogen meer aaneen hangt
Eigenlijk idem wat Israël aan het doen is in Gaza en Libanon. Ze zorgen gewoon voor werkzekerheid voor hun leger door te zorgen dat de volgende generatie vijanden geradicaliseerd wordt. En de wereld kijkt toe.
- Petrikske
- Elite Poster

Iran weet nu dat ze gans de wereld kan gijzelen door die straat dicht te gooien, iets waar ze eerder nooit aan hadden gedacht.
Rijkelijk zal die olie waarschijnlijk niet snel vloeien, er moet nu immers begonnen worden met het opruimen van alle zeemijnen, kan ook wel een tijd(je) duren.

Rijkelijk zal die olie waarschijnlijk niet snel vloeien, er moet nu immers begonnen worden met het opruimen van alle zeemijnen, kan ook wel een tijd(je) duren.
stop electing stupid people into office!
- heist_175
- Moderator

Er zijn nog meer obstakels:Petrikske schreef: 1 maand geleden Rijkelijk zal die olie waarschijnlijk niet snel vloeien, er moet nu immers begonnen worden met het opruimen van alle zeemijnen, kan ook wel een tijd(je) duren.
- bemanning: er zit bemanning al maanden vast, die moet je aflossen en nieuwe, ervaren bemanning vinden
- schepen: veel schepen (degene die niet achter de blokkade vastzaten) varen nu op andere contracten en bestemmingen, die moet je terug naar de Perzische Golf krijgen
En cruciaal: hoe solide is deze deal?
Trump is er niet bepaald voor bekend - eerder berucht - om zich aan deals te houden.
Hoeveel reders nemen de gok om Trump te geloven?
- jutuiz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 267 keer
- Bedankt: 74 keer
Het zou me sterk verbazen dat Israël in de pas zou lopen. Dus ik zou u m'n hand niet in het vuur willen steken om het einde van deze oorlog nu al te verklaren. Deze deal is hoogstens een escape ramp voor de VS, om aan Israël te zeggen: "we hebben geprobeerd, als jullie blijven ambetant doen, trek nu maar alleen uw plan". Maar zelfs dat is nu al gedoemd te mislukken.
Sowieso heeft de VS en immense imago schade. Het imago van Trump was er sowieso nooit, maar vooral het "With might comes right' ligt aan duigen, wat ook elke toekomstige president grijs haar zal bezorgen. Een drone-leger, stamina, en druk zetten via proxies is meer dan voldoende om de sterkste finaal te laten afdruipen.
Next up. Groenland.
Sowieso heeft de VS en immense imago schade. Het imago van Trump was er sowieso nooit, maar vooral het "With might comes right' ligt aan duigen, wat ook elke toekomstige president grijs haar zal bezorgen. Een drone-leger, stamina, en druk zetten via proxies is meer dan voldoende om de sterkste finaal te laten afdruipen.
Next up. Groenland.
- heist_175
- Moderator

Dat niet alleen.jutuiz schreef: 1 maand geleden Sowieso heeft de VS en immense imago schade. Het imago van Trump was er sowieso nooit, maar vooral het "With might comes right' ligt aan duigen, wat ook elke toekomstige president grijs haar zal bezorgen. Een drone-leger, stamina, en druk zetten via proxies is meer dan voldoende om de sterkste finaal te laten afdruipen.
Zelfs andere "succesverhalen" zijn uiteindelijk een slag in het water.
Wie herinnert zich nog N-Korea onder Trump1? Veel tamtam en finaal is de situatie daar enkel verslechterd: N-Korea is nu zelfs in staat om Rusland en China tegen elkaar uit te spelen.
Onder Trump2 zie je hetzelfde: de "vele oorlogen" die hij zogezegd opgelost heeft, zijn ook maar dat: zogezegd opgelost. In Congo is Rwanda nog steeds oorlog aan het spelen via M23, In Oekraïne begaat zijn "buddy" Poetin zowat elke dag & nacht oorlogsmisdaden. Israël blijft zowat alle buurlanden kapotschieten, inclusief de burgerbevolking: Gaza, Libanon, Westelijke Jordaanoever, Syrië, ... ondanks de veelvuldige akkoorden, niet zelden met druk van Trump.
Venezuela is gelijkaardig: nadat de opperbaas daar gekidnapt werd, is daar niets veranderd. Het regime is nog steeds hetzelfde en oliebazen worden door hun aandeelhouders aangemaand om vooral geen geld in de bodemloze put te storten.
Het buitenlandbeleid van Trump is eigenlijk gewoon 1 grote chaos en mislukking.
Niet dat zijn binnenlandbeleid beter is.
What's next?
Cuba? Groenland?
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
CIA legt bommetje onder Iran-deal bij Trump: “Ernstige twijfels of Iran bereid is om nucleaire toegevingen te doen”
CIA-directeur John Ratcliffe heeft de Amerikaanse president Donald Trump weer met beide voeten op de grond gezet. Volgens bronnen van nieuwssite 'Axios' vertelde hij hem dat zijn inlichtingendiensten over informatie beschikken die “ernstige twijfels” oproept over de bereidheid van Iran om nucleaire toegevingen te doen.
Bron: https://www.hln.be/buitenland/cia-legt- ... ~aa029d22/
CIA-directeur John Ratcliffe heeft de Amerikaanse president Donald Trump weer met beide voeten op de grond gezet. Volgens bronnen van nieuwssite 'Axios' vertelde hij hem dat zijn inlichtingendiensten over informatie beschikken die “ernstige twijfels” oproept over de bereidheid van Iran om nucleaire toegevingen te doen.
Bron: https://www.hln.be/buitenland/cia-legt- ... ~aa029d22/
- Matt555
- Elite Poster

Iedere normaal denkend mens zou toch begrijpen dat die 60 dagen Iran welkom zijn om wat dan ook beetje terug in orde te krijgen qua militaire zaken .....voor Trump blijkbaar een " wishfull thinking " zaak die deal ... 
bijkomend ....:
https://www.hln.be/buitenland/zit-oorlo ... ~adc8f06e/
Zit oorlogsminister Pete Hegseth op de wip? “Trump overweegt om tegenstanders Iran-deal in zijn regering te ontslaan”
De Amerikaanse president Donald Trump zou overwegen om zijn regering te zuiveren van iedereen die tegen zijn Iran-deal is. Dat schrijft de Israëlische krant ‘Israel Hayom’ op basis van een hooggeplaatste bron in het Witte Huis. Het zou onder meer gaan om minister van Oorlog Pete Hegseth en CIA-directeur John Ratcliffe.
Koen Van De Sype
Journalist bij HLN
16 juni 2026, 15:07
Laatste update: 15:12
bijkomend ....:
https://www.hln.be/buitenland/zit-oorlo ... ~adc8f06e/
Zit oorlogsminister Pete Hegseth op de wip? “Trump overweegt om tegenstanders Iran-deal in zijn regering te ontslaan”
De Amerikaanse president Donald Trump zou overwegen om zijn regering te zuiveren van iedereen die tegen zijn Iran-deal is. Dat schrijft de Israëlische krant ‘Israel Hayom’ op basis van een hooggeplaatste bron in het Witte Huis. Het zou onder meer gaan om minister van Oorlog Pete Hegseth en CIA-directeur John Ratcliffe.
Koen Van De Sype
Journalist bij HLN
16 juni 2026, 15:07
Laatste update: 15:12
- Petrikske
- Elite Poster

wees maar zeker dat de Iraniërs Trump nog vaak te kakken zullen zetten just for the fun of it.Matt555 schreef: 1 maand geledenIedere normaal denkend mens zou toch begrijpen dat die 60 dagen Iran welkom zijn om wat dan ook beetje terug in orde te krijgen qua militaire zaken ...
Dat deden ze destijds al met Jimmy Carter door de gijzelaars crisis te rekken tot Reagan was ingezworen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_hostage_crisis
Trump heeft er echt geen idee van waaraan hij begonnen is.
Gaat hij binnen 60 dagen opnieuw de wapens laten kletteren?
De midterms zijn dan wel heel dichtbij..
- Matt555
- Elite Poster

Die zou hij nu in tweeerlei kunnen verliezen .....ofwel winnen naargelang wie hij voldoet ...., door zijn tegenstanders EN /OF door zijn achterban , die vinden dat hij nu veel te laks is om geen " bomb Baby BOMB " te doen in analogie me zijn Drill baby Drill!! uitspraak toenPetrikske schreef: 1 maand geleden Gaat hij binnen 60 dagen opnieuw de wapens laten kletteren?
De midterms zijn dan wel heel dichtbij..
Dus denkelijk zal hij wel iets moeten doen , eigen schuld dikke bult .....
"Never point a gun unless you intend to shoot..." indachtig
PS ofwel ondreschatten we zijn denkwijze en doet ie wat zijn Magas willen , in dan volle midterms...., omdat die ws een harde leider willen ... wie weet , wie kan Trump peilen ...?
Laatst gewijzigd door Matt555 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator

Mochten we hem onderschatten dan hadden we dat na 500+ dagen al wel gemerkt.
Zelfs Fox News gelooft niet in een akkoord.
Zelfs Fox News gelooft niet in een akkoord.
Bye, Maurice