Cash geld bank

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

on4bam schreef: 3 maanden geleden on topic: Cash is niet gelijk aan zwart geld (dat kan veel beter met crypto).
Beetje serieus blijven.

Ik zie niet veel drugstransacties aan de eindklant met crypto gebeuren.
Ook het betalen van de tuinier, poetsdame, klusjesman, baby of honden of andere huisdieren sitter en walker en noem maar op gebeuren niet in crypto.

En deze zwarte cash wordt dan weer in winkel en horeca wat witter.

Het grootste deel van cash dient voor dergelijke zaken.

Het argument dat er een cash punt moet zijn in de nabijheid is gewoon belachelijk.
In iedere winkel kan je cash bijvragen.
De oudjes die slecht ter been of ter digitaal verstand zijn kunnen evengoed in de winkel cash bijvragen ipv eerst naar de Bancomat te stappen, want dat is letterlijk en figuurlijk omweg en ze zijn al slecht ter been :angel:

De maatschappelijke functie van extra bankautomaten waar je buiten in de regen en wind je cash kan gaan halen (want dat wordt er bijgeplaatst) ontgaan me volkomen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden en je bent ervan overtuigd, net als ivob, dat dit de enige manier is om naar de wereld te kijken. de maatschappelijke functie van een bank ontgaat je compleet,
In tegenstelling tot jouw communistische verwachtingen leven we hier gelukkig nog in een democratisch kapitalistisch bestel. Met al zijn nadelen maar gelukkig - zelfs voor de meest hulpbehoevenden - nog altijd minder nadelen dan hoe jij je de communistische maatschappij voorstelt.

Een bank is in ons bestel dan ook nog steeds geen VZW nog deel van het OCMW maar een onderneming met als doel winst te genereren voor de aandeelhouders.
Zie je dat zelf niet zo zitten staat het je volkomen vrij om je geluk te gaan beproeven in een communistisch bestel en daar de hulpbehoevenden te gaan bijstaan.

De maatschappelijke functie is - mijn mening - ook niet het gebruik van zwart geld in de economie te faciliteren.
Het is net - toch in onze maatschappij - een van de verantwoordelijkheden van de bank dit - o.a. door bevragingen bij grote cashopnames - dit te verhinderen. Dat is je blijkbaar compleet ontgaan?

Uiteraard is het geld van de naïeve spaarder de bron en hefboom voor de banken om er winsten uit te puren.
Het is hun core business om tegen een zo laag mogelijke kost gelden in te zamelen en het daarna tegen een zo hoog mogelijk profijt verder door te sluizen. Ook dat is je blijkbaar compleet ontgaan?
Zie je dat persoonlijk en maatschappelijk niet zitten staat niets je in de weg om een aantal gelijkgezinden rond je te verzamelen en met het eigen kapitaal maatschappelijk goede doelen na te streven waarbij de eigen winst zo laag mogelijk blijft. Doen!
Met erop je "eigen manier" wat naar zitten te kijken gaat het in elk geval al niet veranderen. :nono:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden textbook neoliberalisme en extreem ontmenselijkend
Zeg me 1 bedrijf dat anders denkt of handelt?

In de bancaire wereld is zelfs Triodos van z'n sokkel gevallen, door het gepruts met de aandelen van de cooperanten, en over Arcopar zullen we maar zwijgen.
En dacht je dat al die spookdorpen zo geworden zijn omdat de bakker, beenhouwer/slager, kruidenier, groentenwinkel, schoenmaker, ... met plezier verlies maken?
Denk je niet dat een kruidenier belangrijker is voor sociaal weefsel dan een bank?
Waar is de wetgeving om in elk gehucht een kruidenier te verplichten?
sukkelaar
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

we blijven op de fuik van zwartgeld duwen. 90% vd crashtransacties zijn gewoon legaal, denk aan mensen mensen die digitaal minder mee zijn. maar ik snap het, over zwart geld beginnen is makkelijker, kun je ook direct een schuldige aanwijzen, als nadenken hoe je een inclusieve maatschappij opbouwt waar iedereen mee is.

nog steeds is in de neoliberale logica een burger geen mens, wordt hier bevestigt. wie kritiek heeft op dit wereldbeeld is blijkbaar een communist.

Een kruidenierszaak met een bank vergelijken? een bankrekening is simpelweg verplicht, banken zijn met de economie verweven, er is een maatschappelijke verantwoordelijkheid, ... banken worden gered = verantwoordelijkheid

er zijn genoeg bedrijven die bewijzen dat je ethisch kunt ondernemen en winst kunt maken. neoliberalisme is geen natuurwet, da's een keuze
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden we blijven op de fuik van zwartgeld duwen.
Uiteraard want dat was de insteek van de TS.
Dat jij het vanuit je persoonlijke sociale achtergrond telkens in een andere richting probeert in te laten slaan ligt niet aan TS noch aan wie het bij het originele plot wil houden.
90% vd crashtransacties zijn gewoon legaal,
Heb je dat cijfer ter plekke zelf verzonnen om het eigen verhaal meer kracht bij te zetten? :roll:
Van illegale transacties in hun geheel is om voor de hand liggende redenen geen exact cijfermateriaal beschikbaar.
denk aan mensen mensen die digitaal minder mee zijn.
Ok, ik "denk" er even aan.
Yeeh, nog altijd niets veranderd door er aan te denken. :roll:
maar ik snap het, over zwart geld beginnen is makkelijker, kun je ook direct een schuldige aanwijzen, als nadenken hoe je een inclusieve maatschappij opbouwt waar iedereen mee is.
Uh?
Ik heb TS niet verplicht dit topic op te starten hoor.
Tot het tegendeel bewezen is neem ik aan dat hij daar volkomen vrijwillig zelf voor is uitgekomen.
Eén van de velen die dezelfde strategie beoefent maar daar - in tegenstelling tot TS - niet openlijk voor durft uitkomen en als drogreden blijft verzinnen dat het allemaal "in het algemeen belang is".
Gelukkig dat naïef zijn geen pijn doet want een inclusieve maatschappij waar iedereen in mee is bestaat gewoon niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Je kan er persoonlijk op blijven hopen maar de laatste tendens lijkt me zelfs eerder de andere kan op te gaan dan waar jij nog altijd op hoopt dat het ooit zal eindigen.
nog steeds is in de neoliberale logica een burger geen mens, wordt hier bevestigt. wie kritiek heeft op dit wereldbeeld is blijkbaar een communist.
Wie echt wil dat de wereld om hun heen verandert kan beter beginnen daar zelf iets aan te doen dan er van op afstand kritiek op te blijven uitoefenen. Het idee dat jij meer naar het communisme neigt ipv naar het ultraliberalisme is - mijn mening - ook niet ontstaan op basis van dit topic alleen maar uit een samenvatting van de ideeën en meningen die je in meerdere topics tentoon spreidt (toch dat deel dat ietwat in begrijpelijk Nederlands is geschreven).
Een kruidenierszaak met een bank vergelijken? een bankrekening is simpelweg verplicht, banken zijn met de economie verweven, er is een maatschappelijke verantwoordelijkheid, ... banken worden gered = verantwoordelijkheid
In België is een bankrekening alleen verplicht voor ondernemingen en vennootschappen. Voor particulieren geldt deze verplichting niet. Het is in 2026 wel handig maar dat is iets anders dan wat jij er nu weer van wil maken.
Net zoals een bankinstelling geen sociale onderneming is en men vrije ondernemingen in een vrije democratie normaliter niet kan verplichten zich op elke hoek van de straat en/of ieder gehucht te vestigen omdat jij dat toevallig een noodzaak vindt. :nono:
er zijn genoeg bedrijven die bewijzen dat je ethisch kunt ondernemen en winst kunt maken. neoliberalisme is geen natuurwet, da's een keuze
En gelukkig dat er tot nu toe nog vrije keuze (van ondernemen) is.
Jij wil o.a. banken een deel van die vrije keuze ontnemen en ze opzadelen met wat jij denkt dat een noodzakelijke minimale dienstverlening is.
Ik herhaal het nog eens: er is niets of niemand die je verbiedt voldoende gelijkgezinden om je heen te verzamelen en een ethische bank op te richten die inclusief iedereen tot in het kleinste gehucht op zijn wenken gaat bedienen.
Zelf doen en niet alleen maar "denken" hoe een ander dat "moet" doen.
Of wanneer je al op kleinere schaal wil beginnen kan je met een groep gelijkgezinden bv. een VZW-tje oprichten (en het maatschappelijk belang vergroten door af te zien van winstbejag) en bejaarden, kansarmen, digibeten, ieder die er om vraagt van hun woonst belangeloos te vervoeren naar het dichtsbijzijnde bankfiliaal, cashautomaat, kruidenier, slager, warenhuis, markt, kapper, ziekenhuis,......
Zal meer en vlugger zoden aan de dijk zetten voor je "inclusieve maatschappij" dan er een beetje over zitten te "denken" hoe een ander het voor je moet regelen en hoe je de schuld vooral bij een ander kan leggen dat niet alles draait zoals jij dat wil. Maar ook dan zal je vooral eerst zelf uit je schulp moeten komen ipv vanachter je klavier te overdenken hoe je kan verplichten dat een ander het voor je regelt.
Maar dat laatste blijft uiteraard veel makkelijker dan er zelf iets aan doen.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Het is niet meer rendabel om cash aan te bieden in de vorm (frequentie, locaties, ...) die er vroeger wel was.
Eh?
Dat hoeft helemaal niet rendabel te zijn.
Dit gaat om diensten van openbaar nut; die moeten niet fincancieel renderen, die moeten er *zijn* ten behoefte van de samenleving.
De banken hebben zich financieel incontournable gemaakt (zonder bankrekening kan je geen wedde krijgen, zonder kaart geraak je niet aan je geld, ...), dan is dit de keerzijde van de medaille; ze kunnen niet enkel de lusten willen en de lasten weigeren.

Diensten van openbaar nut zouden trouwens beter verplicht worden om vzw's te zijn; mss moeten banken dat dan ook maar doen.
Vzw's, overigens, mogen perfect winsten boeken en personeel uitbetalen, zolang ze die winsten maar in hun werking steken en niet doen wegvloeien naar bv aandeelhouders. Lijkt me perfect voor organisaties die het financieel verkeer van landen beheren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nou, begin er dan aan zou ik zeggen ipv van anderen te blijven eisen dat ze dit voor jou doen.
Wanneer je de maatschappij anders wil inrichten dan ze is is de enige zekerheid om dat te bereiken er zelf aan te beginnen en voldoende mensen rondom je heen te verzamelen met hetzelfde idee.

Het is niet omdat er banken zijn die werken voor de aandeelhouders dat er een verbod geldt om het zelf anders te doen. Spreek eens af met "sukkelaar", denk er beiden eens over na en richt dan de VZW UB banking op ten behoeve van de verschoppelingen der aarde. Een primeur voor Sint-Niklaas?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden we blijven op de fuik van zwartgeld duwen.
Natuurlijk doen we dat.
ALLE maar dan ook ALLE illegale en zwarte transacties gebeuren met cash.
Uitgezonderd uiteraard deze van on4bam die doet alles met crypto. :angel:
mipa
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

Dus een BTW carrousel is volgens jou legaal?
Misschien de BTW afschaffen dan...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

duizend schreef: 3 maanden geleden Uitgezonderd uiteraard deze van on4bam die doet alles met crypto.
I.p.v. te "modden"
Persoonlijke aanvallen worden niet geapprecieerd. Mocht het over een andere user gaan had er een Modbreak in je post gestaan. You're welcome :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 3 maanden geleden on topic: Cash is niet gelijk aan zwart geld (dat kan veel beter met crypto).
Veel “persoonlijke aanval” is er niet aan.
Ik herhaal gewoon wat je zelf schreef…
Modbreak:
insinuatie verwijderd
Had een andere user hetzelfde gepost, dan was dat gewoon gepasseerd. Tja…
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 625 keer

tss.... de wereld op z'n kop.
Waarom zou er in hemelsnaam een tussenpersoon/bank moeten zijn als ik ergens een koffie/appel/brood koop ?
Ik zie het nut in van cashless, ik zie ook het nut in van Cash.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Er moet dan ook helemaal niks.
Niemand die je verbiedt al je geld cash thuis te bewaren en het vervolgens zonder tussenkomst van een bank uit te geven voor de aankoop van een brood/koffie/appel.

Wanneer je er echter zelf voor kiest (een deel van) je vermogen bij een bank naar keuze te deponeren en je wil er nadien (een deel van) terug ophalen om betalingen in het zwarte circuit te faciliteren moet je niet gefrustreerd gaan doen dat de bank daar niet aan mee wil werken. Het is nl. één van haar maatschappelijk opgelegde taken om daar zoveel mogelijk toezicht op te houden en dit tegen te gaan.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Hahahaha, de bank heeft wel een maatschappelijke plicht inzake zwartgeld maar ineens niet meer als verstrekker van (cash) geld, een wettelijk betaalmiddel. :nono:

Dit getuigt ook van weinig kennis van de bankwereld want de banken zijn vaak grote facilitators van "optimalisatie" van kapitaal. Als je genoeg (zwart) geld hebt bieden ze hun diensten dan ook gratis aan, de mensen met minder kapitaal maken ze wijs dat ze hun geld nodig hebben voor de kosten die ze veroorzaken. Al de kostenbesparingen worden vergeten.

Een bank die niet capabel is om hun beheerde geld genoeg te laten renderen om hun eigen kosten en veel meer te dekken, is geen bank waar je bij wil zijn.

Cash geld is niet noodzakelijk zwart geld en de meeste mensen die cash geld gebruiken gebruiken de digitale vormen ook en vaak zelfs hoofdzakelijk. Bij de fotoclub bvb betaalt iedereen cash, niet omdat we zoveel zwart geld hebben maar omdat dat de eenvoudigste manier is.

Wat ik niet snap is waarom men zo tegen iets is wat gewoon tot de basis van onze economie behoort en voor velen essentieel. Wil je geen cash dan kan dat perfect, geen enkele cashgebruiker zal je tegenhouden of je ook maar iets verwijten. Uiteraard is het ook makkelijk spreken als je zelf een automaat in de buurt hebt of in een gemeente woont waar er wel nog handelszaken zijn.

Voor mij moet er dus niet op iedere hoek een automaat maar iedereen zou wel eentje in de gemeente moeten hebben zodat iedereen toegang heeft tot een wettelijk betaalmiddel dat soms onmisbaar is. Geen enkele bank zal daardoor failliet gaan of kosten moeten verhogen. Ik vind het wel eerlijk dat iemand hier openlijk toegeeft waar het wel om draait, winstbejag en financiële doelstellingen boven 10%, ongeacht wat de klanten wensen of nodig hebben. Wij zijn er immers voor de bank en de bank niet voor ons :) Straks grijpen die aandeelhoudertjes nog naast hun doelstelling, dat is veel erger dan een bomma die niet meer aan haar eigen geld geraakt. Het is toch een zware fraudeur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Als je genoeg (zwart) geld hebt bieden ze hun diensten dan ook gratis aan
Natuurlijk niet.
Alles boven "retail" kost veel geld.
Dizzy schreef: 3 maanden geleden Geen enkele bank zal (...) kosten moeten verhogen.
Ah, een automaat is gratis?
Toestel, onderhoud, cash transport, ...?
In de Efteling misschien, maar in de echte wereld kost alles geld.
Meer automaten = meer kosten voor de bank(en) = hogere kosten voor de gebruikers van die banken
Dizzy schreef: 3 maanden geleden Ik vind het wel eerlijk dat iemand hier openlijk toegeeft waar het wel om draait, winstbejag en financiële doelstellingen
Ken jij 1 bedrijf waar het niet draait om geld, winst en financiële doelstellingen?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 236 keer
Provider

Mijn grootste bezwaar tegen meer automaten is de kost die daaraan verbonden is en nu moet gedragen worden door iedereen.
Dus ben ik voorstander om die kost door te rekenen aan de gebruikers van die automaten. En om het sociaal te houden kan je een mininum aantal verichtingen gratis houden. Zo kunnen de cash-addicts maandelijks hun cashbehoefte lenigen maar al wie telkens weer €100 wil afhalen zal bijdragen aan de kosten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 625 keer

Denk je dat ik de kost van al die kaart betalingen niet doorreken aan mijn klanten ? Spijtig dat ik de mensen die met cash betalen geen korting mag geven ;-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben zeker niet voor meer automaten en voorstander om de gebruikskosten integraal door te rekenen aan de effectieve gebruikers maar het is me nog altijd niet duidelijk hoe de daaraan verbonden kosten door iedereen gedragen moeten worden?
Wordt dat doorgerekend in je belastingen? Is er een maatregel om de persoonsbelasting specifiek voor de uitrol van deze automaten te verhogen? Of waar zit deze kost voor "idereen" dan precies?

Aan wie in het zwart met cash wil betalen kan uiteraard altijd een korting gegeven worden. Dat was bij veel zelfstandigen, inzonderheid de horeca, jarenlang gewoon een standaard praktijk.
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

R2D2 schreef: 3 maanden geleden En om het sociaal te houden kan je een mininum aantal verichtingen gratis houden. Zo kunnen de cash-addicts maandelijks hun cashbehoefte lenigen maar al wie telkens weer €100 wil afhalen zal bijdragen aan de kosten.
Ik ben zelf voor het systeem van 4 keer gratis geldafhalingen per maand voor sociaal te houden. Voordeel is dat iemand die wekelijks leefgeld heeft(kan je ook een mouw aanpassen want soms begint week5 in dezelfde maand) dit gratis kan afhalen.

Maar alles daarbovenop gewoon kostprijs gebruik.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Zijn er nu echt mensen die meer dan 4 keer per maand geld afhalen???
Let op dat heel je regelgeving niet duurder is dan die paar uitzonderingen wegpesten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En waarom vier keer "gratis" en doorboven betalend?
Omdat diegene die dat voorstelt door de band genomen er vier keer per maand gebruik van maakt? :lol:

Moeten ze nu over heel het land tot 2000 extra cashautomaten gaan uitrollen om de leefloners ten dienste te zijn?
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ikzelf gebruik 1 keer per maand de cashautomaat. Dus ga niet zitten insinueren...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Da gade gij nog altijd niet bepalen.
Zoek, voordat je je op je persoonlijke teentjes getrapt voelt, eerst eens de functie van het "vraagteken" op.

Soit, blijkbaar was die "vier" dus gewoon random. Waarvan akte.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Vreemd dat mensen met veel geld zouden opteren voor extra kosten als hen dat niet meer zou opbrengen. Dan zouden ze hun geld gewoon spreiden over meerdere banken met het supervoordelige retailbanken :) Men doet gewoon meer voor rijkere klanten, voor andere doet men ook meer, hogere rekeningen bedenken bijvoorbeeld zodat het belabberde rendement deels door de bank zelf opgegeten wordt :)

Dat de automaten meer kosten opleveren klopt niet, het aantal is niet gestegen maar afgenomen en de kosten zijn gedeeld. Dat is nog naast al het personeel dat ze buiten gesmeten hebben en de kantoren die gesloten zijn. Uiteraard zien we van de vele besparingen die in realiteit door voorgaande feiten behaald zijn NIETS als klant. Een hogere rekening voor de retail-sukkelaars die soms zelf nog staan te kwispelen. Een beter voorbeeld van Belgen betalen graag is er niet.

Als de automaten zo kostenverhogend zouden zijn waarom hebben ze deze dan voorheen gratis kunnen aanbieden zonder deling van de kosten en toch niet failliet gaan? Ik betaal niets voor de 3 banken waar ik momenteel klant ben en gebruik bankautomaten van diverse banken. De kosten zijn blijkbaar voor de retailsukkelaars die geloven in de hoge kosten van het sluiten van kantoren, afdanken van personeel en verminderen van automaten. Als ik het moet geloven zijn die 3 banken weldra een vogel voor de kat maar ik betwijfel het :)

Een bedrijf mag winst najagen, dat is logisch maar een bank is niet zoals andere bedrijven. Je leent je geld aan hen en biedt hen de grondstof om mee te werken. Zij doen hun job en zorgen voor meer geld waar ze dan een stuk van de winst voor hen houden. Dat stuk moet groot genoeg zijn om goed te boeren en daar slagen ze zo goed als allemaal wonderwel in. Waarom moet ik dan nog eens betalen? Voor een nog groter stuk voor de aandeelhouders? Ik denk het niet. Zolang er een bank is die gratis is betaal ik niet voor een bank. Ik zet mijn geld bij een bank om zelf meer geld te krijgen, niet om hen nog rijker te maken. Als ze mij goed helpen zullen ze zelf ook meer verdienen. Dat is de deal.

Het systeem van een aantal maal gratis gebruik bestaat ook al langer in de bankwereld en zit soms ook in andere producten. Bij één bank is de CC gratis als je ze x keer gebruikt. Opnieuw, hoe meer gebruik, hoe minder kosten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Probeer jij ons te overtuigen dat meer automaten op meer locaties, met meer cashverrichtingen de kosten zouden verlagen?
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Uiteraard zien we van de vele besparingen die in realiteit door voorgaande feiten behaald zijn NIETS als klant.
Uiteraard wel.
Vergelijk bankkosten in België, inclusief een hele reeks gratis banken, met de kostprijs in andere Europese landen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

De kost per afhaling.
Ik heb in de laatste 10 jaar maximaal 1 keer een afhaling gedaan. Als je de kost gaat verrekenen om automaten over 10 jaar te voorzien en je deelt dat door 1 afhaling is de kost daarvan behoorlijk hoog.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Probeer eens te verstaan dat minder automaten niet hetzelfde is als meer automaten. Er zijn MINDER automaten dan voorheen. Er wordt nu enkel gevraagd de vermindering te temperen door er op gespreide plaatsen te voorzien zodat iedereen toegang heeft tot een automaat. Dat betekent dat er hier en daar een automaat bijkomt waar er dus te weinig of geen waren, niet dat we ook maar in de buurt komen van het aantal dat er ooit was. Dat vraagt ook niemand, wel een betere spreiding.

Leg mij nu eens uit waarom ik moet betalen voor deze vermindering van automaten, vermindering van kantoren, vermindering van service terwijl men dit voorheen zonder deling van kosten wel gratis kon voorzien.

Als je bankenkosten vergelijkt moet je ook de opbrengstenkant vergelijken.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Er wordt nu enkel gevraagd de vermindering te temperen door er op gespreide plaatsen te voorzien zodat iedereen toegang heeft tot een automaat.
Beenders komt op TV verkondigen dat hij 2000 automaten extra gaat eisen van de bank.
En volgens u kan dat gratis?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Of dat al dan niet gratis is hangt ervan af aan wie men deze kost wil doorrekenen. Dat is me nog altijd niet duidelijk.
Als dat via de banken zou moeten gaan doet me dat toch even de wenkbrauwen fronsen want is dat niet tegen de consumentenprincipes van Mr. Beenders?
Vooralsnog betaal ik gelukkig nog geen bankkosten.
Aan automaten waarschijnlijk ook niet maar daar ben ik niet zeker van want ik kan me niet herinneren - ook al staan er in het dorp drie op een kluitje - wanneer ik daar de laatste keer gebruik van gemaakt heb. Ik heb immers geen zwart geld dat uitgegeven noch gewassen dient te worden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Men rekent dat aan aan de mensen die er voor willen betalen, anders zaten ze immers al elders. Iedereen tevreden dus.

Als er in één dorp drie staan, dan moeten er wel overal 3 staan of toch...
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

het forum in volle actie
we ontmenselijken burgers en herframen ze als addicts, leeftoners, communisten, verschoppelingen, ... iedereen die niet rendabel is krijgt een eigen label en wordt een last- of kostenpost.

ik lever de grondstof aan de bank. wat zij eraan verdienen en mij geven is hun winst. daarboven rekenen ze nog eens extra kosten aan
en als ik dan opgelicht zou worden, phishing, dan is het uiteraard volledig mijn eigen schuld.
dat hun eigen systeem zo lek als een zeef is maakt niet veel uit.

een automaat is een extra kost die de gebruiker moet betalen? de experten hier beseffen blijkbaar niet hoeveel verborgen kosten er zijn waar we allemaal voor betalen.
maar goed, cashgeld en bankautomaten is een nutsvoorziening zoals verkeerslichten en zebrapaden. niemand vraagt zich af of die rendabel zijn

komen banken in de shit dan redden we ze om onze economie te redden, hen nu als een gewoon bedrijf behandelen is zever
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden een automaat is een extra kost die de gebruiker moet betalen? de experten hier beseffen blijkbaar niet hoeveel verborgen kosten er zijn waar we allemaal voor betalen.
Ik ken geen verborgen kosten die mijn bank me aanrekent.
Kan je dat even verduidelijken?

Of is het weer gewoon de spreekbuis van de CP in volle actie?

Het gaat nog steeds mijn liberaal petje te boven dat net de zelfverklaarde verdedigers van de verschoppelingen der aarde het faciliteren van betalingen buiten het reguliere controleerbare systeem met hand en tand blijven verdedigen. :roll:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden maar goed, cashgeld en bankautomaten is een nutsvoorziening zoals verkeerslichten en zebrapaden. niemand vraagt zich af of die rendabel zijn
Bankautomaten zijn helemaal geen nutsvoorziening.
Het is een commerciele service die de bank al dan niet levert,
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 267 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden
maar goed, cashgeld en bankautomaten is een nutsvoorziening zoals verkeerslichten en zebrapaden.
Ok, laten we de bouwfirma's alvast verplichten om verkeerslichten en zebrapaden gratis aan leggen.

/s
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of neen, bankautomaten nationaliseren. Batopin by FOD Financiën. Dat wordt het. Dan kan je bij je lokale parlementair een automaat bij je deur vragen. Zoals je een telefoon ging vragen bij de RTT destijds.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

ivob schreef: 3 maanden geleden Ik ken geen verborgen kosten die mijn bank me aanrekent.
handelaars rekenen hun extra kosten door aan de klant
banken zijn too big too fail, dat is een enorme verzekeringspremie waar jij en ik voor opdraaien. jij denkt dat het je niets kost,
denk je dat cybersecurity gratis is? uiteraard betaalt de klant
gewoon jouw geld op de rekening. jij krijgt 0,x% op jaarbasis terwijl de bank aan jouw geld procenten verdiend

goed
wijzen op typefouten en mij communist noemen doet je blijkbaar goed, het is je gegund
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 267 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Topidee. Nationaliseren. En voor we het weten eerst een parlementaire commissie, een hogere taskforce, een adviesorgaan, een interregionaal comité, een Europees overlegorgaan, een nationaal evaluatiecomité, een nationaal commissaris voor cashbetalingen. Een vzw oprichten. Alle politieke partijen nemen een mandaat. Dan een controle orgaan, een toezichtshouder, een jaarverslag, een website, marketingafdeling, HR-verantwoordelijke, aparte firmawagens, panden huren en verhuren, en samenwerking met Bpost. En de zoveelste "Usine à Gaz" staat op poten in België.

En dan een jaarlijkse solidariteitsbijdrage vragen voor de cash-geld voorziening. Al of niet met verminderde bijdrage voor kwetsbare groepen mits een attest door de ziekenfondsen.

En wat door de banken ooit "relatief betaalbaar" werd gefinancierd kost ons allemaal samen machtig veel geld.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dus van iets serieus wordt hier een soort lachwekkend communistisch verhaal opgewekt :roll:

Niveau zakt hier wel heel snel.

Enerzijds het feit dat iemand continu zit te hameren op het zwart geld en daaraan gekoppeld een sociale maatregel die er niks mee te maken heeft.

Het ergste van al is dat mensen ervan uitgaan dat iedereen capabel is om meer dan 5 km van hun deur of verder een automaat te bezoeken met het risico dat het vaak leeg is of defect. Ja dit gebeurd vaak en dit is niet enkel mijn verhaal. Soms is het de enige op een afstand die al ver is en vaak kom je deze problemen tegen.
Daarnaast is het niet de bedoeling om op elke straathoek een automaat te plaatsen. Alweer enorm uit de context getrokken. Echt heel zielig.

Het voorstel is:
Concreet wil de regering dat mensen in stedelijke gebieden toegang hebben tot een geldautomaat binnen een straal van 2 kilometer. In gemengde gebieden gaat het om 3 km en in landelijke gebieden om 5 km.
De regering draait een wet uit 1991 terug waardoor het mogelijk wordt voor handelaars om bankautomaten te plaatsen in hun zaak.
Meer automaten is 1 ding, maar de regering verwacht ook dat mensen die geld willen afhalen kunnen rekenen op steun wanneer er iets misloopt. Vanaf volgend jaar moet er op elk moment iemand telefonisch bereikbaar zijn zodat mensen een storing meteen kunnen melden.
Als je ziet wat de voorstellen zijn dan zijn deze redelijk en wél behapbaar. Maar als het punt van discussie in het belachelijke wordt getrokken dan is het nutteloos...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden handelaars rekenen hun extra kosten door aan de klant
Je springt van de hak op de tak?
Wat heeft de verkoopprijs van een handelaar te maken met een bankfiliaal dat vragen stelt bij het faciliteren van betalingen in het zwart?
En er is niets "verborgen" aan een verkoopprijs.
De verkoopprijs is duidelijk en klaar. Toch bij de handelaars waar ik betaal. Hoe het er in het zwarte en illegale circuit onderhands aan toe gaat weet ik uiteraard niet.
banken zijn too big too fail, dat is een enorme verzekeringspremie waar jij en ik voor opdraaien. jij denkt dat het je niets kost,
Ik "denk" niets. Ik weet dat het geven en nemen is.
Ik geef een klein deel van mijn spaargeld aan de bank zodat ik het niet onder mijn matras hoef te steken en het op afroep klaar staat wanneer ik er een bestemming van eigen keuze voor gevonden heb.
In tussentijd mag mijn bank daar winst op maken. Bijvoorbeeld door een lening te geven aan mensen die zelf niet alles uit eigen middelen kunnen betalen. Ik neem dus onrechtstreeks via de bank mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op. :wink:
Andere "verborgen kosten" rekent mijn bank me niet aan hoor. Die worden gewoon doorgerekend aan de zijde van de ontlener en ook al niet in "het verborgene". Toch niet wanneer je gebruik maakt van het reguliere bankcircuit.
Wanneer je gebruik wil maken van cash transfers om duistere zaakjes te willen regelen gaat het er waarschijnlijk anders aan toe met wel af en toe "verborgen" kosten en regels.
jij krijgt 0,x% op jaarbasis terwijl de bank aan jouw geld procenten verdiend
Inderdaad maar - zie hiervoor - daar is niets verborgen aan. Business as usual.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik bepaal gelukkig zelf de termijn waarop de bank geld op mijn centen verdient. Daarom is op dat deel de intrest zo laag. Wil ik een hogere intrest ga ik gewoon elders. Voor een hoge return moet je niet bij een bank zijn maar kan je beter je centen rechtstreeks in een (eigen) bedrijf steken.
Ieder zijn rol.
Ik ga er niet van uit dat het beheer van een bank gratis is en primair goede doelen nastreeft en me voor de tijdelijke bewaring van mijn spaargeld een hoge intrest gaat uitkeren en nadien met dat geld gratis leningen gaat verstrekken. Dat werkt misschien zo in communistisch Utopia maar niet in ons huidige kapitalistische systeem.

Daar geldt nog altijd geven en nemen en niet de socialistische gedachte van alleen maar willen nemen. :nono:
boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Alweer enorm uit de context getrokken. Echt heel zielig.
Het voorstel is:.....
Uit de context getrokken?
Je beseft het waarschijnlijk niet meer maar dat is totaal de context van dit topic niet.
De context is nogal duidelijk, Cash geld (afhalen bij de) bank om in het zwart mee te kunnen betalen (en dan gefrustreerd geraken dat de bank daar vragen over durft stellen).

Off topic, wanneer de regering wil dat er een geldautomaat staat binnen een straal van 2 tot 5 km dat ze daar dan zelf in investeert ipv de hete aardappel in iemand anders zijn schoenen trachten te schuiven. Zo kan ik het ook hoor. De ene na de andere maatregel verzinnen om wat stemmen te ronselen en de factuur vervolgens doorschuifen naar een ander.

En diegene die keer op keer roeptoeteren dat de "sukkelaars" die te ver van de huidige automaten wonen om te beginnen daar dan zelf iets aan doen. Ook teveel gevraagd zeker want liever een ander ervoor laten opdraaien dan zelf de handen uit de mouwen te steken?
Rij die "hulpelozen" zelf naar de dichtsbijzijnde automaat, bakker, slager, kruidenier, bankfiliaal, whatever en als het daar niet gaat sta ze dan zelf bij ipv ze een telefoonnummer in de hand te duwen om hulp te vragen. :roll:

Makkelijk hoor om te eisen dat anderen je wensen vervullen. Begin eerst bij jezelf ipv anderen voor je wensen te laten opdraaien.
Dan neem je daadwerkelijk je "maatschappelijke rol" op en het kost de gemeenschap ook nog eens geen cent.
Maar uiteraard moet je daar zelf wat voor doen en dat is blijkbaar belachelijk veel gevraagd. :twisted:
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”