Cash geld bank

Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Zeker.
Maar jaag mij niet op kosten voor uw keuzes.
Gebeurt toch dagelijks .... bvb zonnepanelen steun , Electrische wagen steun , .....en ik verklaar mij ook schuld hebbende nl. in 2022/23 heb ik bij terugkeer domicilie Belgie nemende 3 bons verkregen voor koel;kast/diepvries, droogkast, wasmachine a rato van750 €, 3x 250 euro
Wegens toenmalig tijdelijk sociaal statuut

Gebeurt dus random voor velen onder ons , nietemin bedankt voor ev. uw bijdrage hoor @heist_175 :wink:
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
sukkelaar
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

tja, is cash geld een basisdienst of een commercieel product? wat doen we met de oudere populatie die veel minder mee zijn met de razendsnelle evolutie en doodsbang zijn van phishing? betalen? ik geef mijn geldi n bewaring aan de bank en met dat geld maken zij hun winsten (lenen, beleggen, ...) me dunkt betaal ik er dus al voor.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 3 keer

Matt555 schreef: 3 maanden geleden zonnepanelen steun , Electrische wagen steun
Gelukkig dat het er was in het verleden, want zo is onze afhankelijkheid van obscure regime's gelukkig gedaald.
Maar meer cash en dus zwart geld in de samenleving of hogere bankkosten voor iedereen... daar zie ik het voordeel niet van? Niet op korte termijn, niet op lange termijn?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Gelukkig dat het er was in het verleden, want zo is onze afhankelijkheid van obscure regime's gelukkig gedaald.
Maar meer cash en dus zwart geld in de samenleving of hogere bankkosten voor iedereen... daar zie ik het voordeel niet van? Niet op korte termijn, niet op lange termijn?
Och kom ....hier gaat het dus maar gewoon uw eigen voordeel en dan is dat alles prima , maar als het iets is dat niet u rechtstreeks ten goede komt ....oh nee dan niet he'.... :angel:

"We have a winner ....in hypocrisy"....
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

@heist_175

Gedaald?

Ons gas komt nog altijd uit Rusland (via Zeebrugge), onze olie uit het Midden-Oosten en onze stroom in de winter (wanneer HE op zijn gat ligt = dunkelflaute) van de buurlanden.

En tussendoor worden we steeds afhankelijker van het gelukkig heel "betrouwbare" China (auto industrie, pharma, chips etc.)

Nog véél werk voor de boeg dus.
heist_175
Moderator
Moderator

phil48 schreef: 3 maanden geledenGedaald?
Zeker gedaald.
Vergelijk onze situatie in België maar eens met landen die nog wél volledig op fossiele energie draaien. Daar is het blinde paniek.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 57077.html
Terwijl de blokkade van de Straat van Hormuz de prijzen van olie en gas weken in de tang hield, werden de elektriciteitsprijzen veel minder getroffen. Dat is een groot verschil met de energiecrisis rond Russisch gas van vijf jaar geleden, stelt Frédéric Dunon, de CEO van de stroomnet­beheerder Elia Transmission Bel­gium, vast. ‘Toen stegen de elektriciteitsprijzen mee.’ Elektriciteit en gas waren veel meer verweven. In Europa werd de stroomprijs 70 procent van de uren bepaald door de gasprijs, terwijl dat nu maar 30 procent is. Dat komt door de sterke opmars van hernieuwbare energie, waardoor gascentrales minder zwaar door­wegen.
Matt555 schreef: 3 maanden geleden hier gaat het dus maar gewoon uw eigen voordeel en dan is dat alles prima
Zeker niet. Meer HE maakt de ganse samenleving meer onafhankelijk van fossiele brandstoffen (prijsstijgingen, obscure regimes, geopolitiek, ...).
De roep voor meer cash komt van een fractie van de samenleving: de fraudeurs en zij die in een wei zijn gaan wonen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Kort door de bocht hé Heist.

Als dit conflict in de winter ipv nu was uitgebroken, zaten wij misschien in t donker.

Afgelopen winter importeerde België bijna 1/5 van zijn stroom uit Frankrijk (kerncentrales) en Nederland.
heist_175
Moderator
Moderator

phil48 schreef: 3 maanden geleden Als dit conflict in de winter ipv nu was uitgebroken, zaten wij misschien in t donker.
Oei, waarom zou dat zijn?
Zijn de Belgische interconnects ook geblokkeerd door Iran of Trump?

De elektriciteit in België wordt geregeld bepaald & aangevuld met gasgestookte centrales, dat klopt.
Maar er is geen tekort aan gas hé.

Maar goed, dat brengt ons ver van Beenders' pleidooi voor hogere bankkosten en meer cash in de samenleving.
Benieuwd wie zijn gas- of elektriciteitsrekening cash betaalt :).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

Matt555 schreef: 3 maanden geleden
heist_175 schreef: 3 maanden geleden Gelukkig dat het er was in het verleden, want zo is onze afhankelijkheid van obscure regime's gelukkig gedaald.
Och kom ....hier gaat het dus maar gewoon uw eigen voordeel en dan is dat alles prima , maar als het iets is dat niet u rechtstreeks ten goede komt ....oh nee dan niet he'.... :angel:

"We have a winner ....in hypocrisy"....
Ik noem het eerder egoisme...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
Bedankt: 791 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Zijn cijfers van '22 en ondertussen zijn er alweer automaten en kantoren gesloten/verwijderd zoals al in mijn bericht stond. We doen veel slechter dan Europees gemiddelde en dat voor een klein en dichtbevolkt land.
De roep voor meer cash komt van een fractie van de samenleving: de fraudeurs en zij die in een wei zijn gaan wonen.
Neen, indien dit waar zou zijn dan greep de minister zeker niet in want een te kleine groep om electoraal interessant te zijn. Blijkbaar woont de meerderheid in EU in een wei :roll:

Cash is een wettelijk betaalmiddel en heeft niets met fraude te maken. Je kan ook perfect frauderen zonder cash.

Het is grappig dat men hier bezig is met noodpakketten maar wat doen mensen als er echt nood is? Naar de bank rennen om hun geld in cash op te nemen :lol:

Men is bezig over offgrid te werken tijdens zo'n noodgevallen maar hoe lang ga je doen met je noodpakket als je geen toegang tot geld hebt? Misschien wat gaan bijverdienen in een wei door koeien te melken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Men is bezig over offgrid te werken tijdens zo'n noodgevallen maar hoe lang ga je doen met je noodpakket als je geen toegang tot geld hebt? Misschien wat gaan bijverdienen in een wei door koeien te melken :lol:
Qua cash geld best ook preventief off grid voorrraad zeker ? :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

Matt555 schreef: 3 maanden geleden Qua cash geld best ook preventief off grid voorrraad zeker ? :wink:
Uiteraard want bij een stroomuitval - laat staan bij een algemene oproer - werken ook de Cash afhaal automaten niet meer. :roll:

Allee, bij een korte tijdelijke crisis zal dat waarschijnlijk een verschil maken.
Wanneer zich een langdurige crisis voordoet waarbij je echt off grid verder moet zal er vanuit de overheid ook gerantsoeneerd worden en ben je vervolgens ook niet veel met cash geld. Dat heeft dan alleen nog de waarde van het papier waarop het gedrukt is.
Je kan uiteraard altijd proberen je er een nachtje mee te verwarmen, afhankelijk hoeveel "off grid" geld je van tevoren hebt opgeslagen en daar vooral geen ruchtbaarheid - ook niet via het www - aan hebt gegeven.

Ruilhandel lijkt me op termijn dan veel effectiever.
Je moet dan uiteraard wel iets bruikbaar te ruilen hebben.
Voor wie dan op een wei woont lijkt me dat ook iets gemakkelijker dan voor wie op tien hoog op 60m² woont omgeven door zes muren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 3 maanden geleden Je kan uiteraard altijd proberen je er een nachtje mee te verwarmen, afhankelijk hoeveel "off grid" geld je van tevoren hebt opgeslagen
Je zal altijd wel nodige kunnen kopen ..... ws. tegen een woekerprijs , maar dat geld verbranden om verwarmen zullen we maar symbolisch beschouwen , tijdens oorlogen wordt er wel nog veel "handel " gedreven .....de landbouwers zaten op gouden troon inzake dat ....
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Door voeding te ruilen tegen andere meer waardevolle zaken.
Niet door naar de dichtstbijzijnde cashautomaat om de hoek te lopen waar door de inflatie het geld al minder waard werd in de tijd dat je de code indrukt en het geld eruit rolt (indien nog in voorraad).
Dat laatste uiteraard "symbolisch" want er waren nog geen automaten op iedere hoek van de straat noch lagen de mensen toen wakker van de afwezigheid van een geldautomaat in ieder dorp laat staan op iedere straathoek.

Je moet in "goede tijden" al een enorme geldvoorraad hebben aangelegd om er in tijden van crisis en oorlog nog iets mee te kunnen kopen na ontwaarding van die voorraad en het hanteren van woekerprijzen.
Indien je niets anders waardevol in te ruilen hebt zal je gelijk ieder ander die zijn hoop heeft gesteld op de maatregelen van de overheid (welke dat op dat ogenblik dan ook moge zijn) in de rij mogen staan om uw "bonnekes" in te ruilen voor de schaarse middelen die "nog te koop zijn".

Zelfs in tijden van vrede en afwezigheid van eender welke grote crisis word je "huiselijke geldvoorraad" al jaar na jaar minder waard en daalt je effectieve koopkracht.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 3 maanden geleden Zelfs in tijden van vrede en afwezigheid van eender welke grote crisis word je "huiselijke geldvoorraad" al jaar na jaar minder waard en daalt je effectieve koopkracht.
En dat gebeurd ook als het geld op de bank staat ...
maar nu zijn we beland in een overlevings strategie topic bijna .... voorlopig maar alleen rekening houden met een Griekenland scenario voor ons Belgikistan in ergste mogelijk gebeuren ....daar hadden ze bankruns wegens de noodzakelijke E.U. maatregelen
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ja, idd als je als zoveel Belgen je geld gewoon op een (spaar)rekening plaatst die weinig tot geen (in elk geval al minder dan de inflatie) opbrengt.
Maar dat is een eigen keuze om je geld daar te laten verpieteren.

Een bankrun op geld heeft ook maar weinig invloed op je eigen spaargeld wanneer je ook daar een (internationale) gespreide strategie toepast.

Tja "overlevingsstrategie" inzake geld? Inderdaad maar wanneer je daar geen tegenargumentaties op wil lezen moet je er ook niet zelf over beginnen en er al zeker niet op doorgaan.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 3 maanden geleden moet je er ook niet zelf over beginnen en er al zeker niet op doorgaan.
Tja dat breid zich uit met ieders argumenten , daarom dat ik het opmerk en er nu mee stop .....niet omdat ik geen weerwerk op @ivob heb :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ha, een gekende strategie/variant op stoppen met "welles/nietes".
A zegt "welles" waarop B dat met argumenten weerlegt.
Waarop A terug: "je zegt iets anders dan mij dus stopt het hier voor mij gevolgd door niet ter zake doende blabla zonder argumentatie to the point.
Ultiem kan uiteraard ook nog altijd de hulp van de "groene forumridders" ingeroepen worden zodat alsnog alles naar hun mening kan bijgesteld worden.

Soit, ieder dorp en gehucht zijn eigen geldafhaalpunt dus.
Hier in het dorp heeft zowat iedere bank al jaar en dag haar eigen intern geautomatiseerd geldafhaalpunt.
In iedere deelgemeente is er dan ook nog eens minstens één openbaar bancontact afhaalpunt aan de buitengevel van een bankfiliaal.
Maar omdat het blijkbaar "moet" hebben ze onlangs in het centrum een half pand gesloopt en verbouwd tot "neutraal" geautomatiseerd cashafhaalpunt met 2 automaten. Letterlijk tegenover de bancontact automaat aan de buitengevel van de bank welke al jaar en dag voor iedereen vrij toegankelijk is.
De meerwaarde zie ik echt niet in maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

Heb ik overigens ook geen probleem mee want wordt waarschijnlijk volledig gefinancierd door bankklanten die voor langere tijd hun miljarden bijna gratis huisvesten bij diezelfde banken.
En er is in het dorp en de nabijgelegen stad letterlijk geen enkele handelszaak waar ik niet met de kaart, app of een andere digitale wijze kan betalen en dat tot het kleinste bedrag.
Zelfs de "hoogbejaarde" horecaklanten zie ik er doorgaans digitaal betalen en niet meer met cash. Zo'n probleem zal het dan ook wel niet meer zijn voor deze "excuusgroep". Maar ook dat zal wel weer afhangen van de staat van de lokale buitenlucht (trouwens stadscentrum zonder LEZ zone :angel: ).
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Bedankt: 811 keer

Ik heb de cijfers in het journaal gezien.
Die 2000 extra toestellen brengt ons dan nog maar op het niveau van een 5-tal jaar geleden, ga je nog 3-5 jaar terug, dan waren er nog duizenden toestellen meer.
Dat getal is dus echt niet zo exorbitant als sommigen het ervan maken.
Trouwens, ik denk dat de overgrote meerderheid van die 2000 toestellen in winkels en warenhuizen zullen terechtkomen; veel nut ga je daar niet aan hebben buiten de standaard openingsuren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

"Het niveau van 5 jaar geleden" zegt an sich maar weinig.
Wanneer steeds meer mensen de voordelen van digitaal betalen leren kennen is het normaal dat het aanbod van cash automaten mee daalt.
Het is economische onzin om dan ten alle tijde het "niveau dat gold in het erleden" te willen handhaven.
Hoefsmeden, scharenslijpers, wedtavernes,...... zijn ook al jaar en dag uit zelfs de kleinste dorpskernen verdwenen en daar kraait nu ook geen haan meer naar.
Logisch, want wie niet mee kan/wil met de vooruitgang van de tijd verdwijnt op den duur zelf uit het straatbeeld.

Wat betreft het voortschrijden van de tijd, er staat een wet op het punt om aangenomen te worden dat ook warenhuizen en handelszaken niet meer verplicht moeten sluiten op de "standaard openingsuren" uit het verleden en zelf op zondag niet meer "moeten" sluiten. Ook dat punt dat je wil maken is dan al bijna achterhaald.
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 94 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het enigste nadeel aan het digitaal geld is dat bij uitvallen of overbelasting van het netwerk je geen geld hebt. niet iedereen heeft een notelaar in zijne hof.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Echt?
Ga je me nu proberen wijs te maken dat ieder dorp/iedere hoek van de straat een cashafhaalpunt nodig heeft tegen dat het openbaar netwerk plat valt? :lol:

Bij uitvallen of overbelasting van het netwerk werkt er wel meer niet.
Waaronder de kassa's in handelszaken en al zeker de cash afhaalpunten niet.

Wie zich wil voorzien op uitvallen netwerk legt beter een voorraadje cash aan voor de calamiteiten zich voordoen en geeft dat dan niet dagdagelijks uit maar houdt dat bij tot het echt nodig is.
En daar heb je echt niet op elke hoek van de straat een afhaalpunt voor nodig. Gelegenheden genoeg om een voorraadje cash tijdig aan te leggen en er pas gebruik van te maken indien de situatie het echt vereist.

Wat een notelaar in de tuin met het "plan Beenders" te maken heeft ontgaat me dan weer volledig.
Wie graag noten eet en geen notelaar in de tuin heeft kan tegenwoordig zowat overal vacuüm verpakte noten inkopen/bestellen en daar een voorraadje van aanleggen. Blijft minstens een jaar goed.
Je kan ze zelfs online bestellen (waarbij cash betalen sowieso al niet mogelijk is). Daar heb je in elk geval het "plan Beenders" niet voor nodig en je moet er ook niet meer voor naar "de hoek van de straat noch het dorpsplein". :roll:
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het punt dat ik wil maken is dat we dringend een alternatief moeten hebben zoals de e yuan of bitcoin, iets gedecentraliseerd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
Bedankt: 791 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals steeds worden er overdrijvingen gebruikt terwijl de feiten niet zo ingewikkeld of overdreven zijn. Er zijn gewoon een pak minder automaten en dat is ook niet abnormaal gezien men almaar meer cashloos betaalt. Dat betekent echter niet dat er geen plaatsen zijn met weinig of zelfs geen automaat en DAAR gaat deze zaak over. De minister vraagt de banken gewoon hun eigen belofte na te komen zodat iedereen toegang heeft tot alle wettelijke betaalmogelijkheden.

Banken gaan heus niet failliet of minder winst maken door wat automaten want er zijn er nog altijd veel minder dan voorheen en de kosten worden gedeeld.

Onlangs ging ik langs bij de bank omdat een aantal beleggingen afliepen en moesten opnieuw belegd worden. Toen ik vroeg wat de kosten waren zei die kerel doodleuk dat er kosten waren tot een bepaald bedrag. Als ik boven dat bedrag belegde, kreeg ik nog heel wat voordelen erbij en moest ik ineens geen kosten betalen. Kortom, een zoveelste voorbeeld dat die kosten helemaal niet noodzakelijk zijn. Dat zijn ze blijkbaar alleen voor mensen met minder geld of die de verhaaltjes van de banken geloven.

Toen ik hem vroeg hoe lang het nog ging duren eer ze ook Apple pay aanboden zei hij dat er kosten aan verbonden waren. Toen heb ik hem gezegd dat ik al bij 2 andere banken zit die dat gratis aanbieden terwijl ik er minder geld heb staan en geen rotte frank/euro betaal :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

9livesuni schreef: 3 maanden geleden Het punt dat ik wil maken is dat we dringend een alternatief moeten hebben zoals de e yuan of bitcoin, iets gedecentraliseerd.
Wanneer je dat specifiek punt wil maken kan je daar dan toch beter een nieuw topic voor aanmaken om te peilen wie daar een eigen pro, contra of genuanceerde mening over heeft?

Dit topic gaat er in se over dat je bij je bankkantoor cash geld zou moeten kunnen afhalen om betalingen in "het zwart" te faciliteren.
Bij mijn weten kant dat op heden bij geen enkel bankkantoor noch aan een cash automaat van een Belgische bank in e yuan noch bitcoin.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
Bedankt: 237 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

9livesuni schreef: 3 maanden geleden Het punt dat ik wil maken is dat we dringend een alternatief moeten hebben zoals de e yuan of bitcoin, iets gedecentraliseerd.
Ik volg niet meer: hoe zou een bitcoin in een crisis nu beter zijn dan het huidige electronische geld? Als er geen stroom is, zijn er ook geen electronische valuta.

Maar bitcoin is natuurlijk wel een goed alternatief voor zwarte cash.
Aangezien crypto totaal geen economische waarde heeft (behalve speculatie) is de voedingsbodem voor de populariteit wellicht te herleiden tot crimineel en zwart geld.

Ook een positie waar ik het zeer moeilijk mee heb om te begrijpen: "cash en cashmachines zijn nodig voor de oudere generatie". Ik zag deze week in het tv-nieuws een interview met een bejaarde in een winkel. Die verklaarde dat het moeilijk was voor mensen van zijn generatie. En tegelijk stond hij met zijn bankkaart te zwaaien.
Dus hij kan wellicht contactless betalen in die winkel, maar dat is te moeilijk... Eerst naar een bankautomaat gaan (te voet, met de auto, met de rolator) zou dan gemakkelijker zijn. En voor het grootste gemak moet die automaat dus in zijn buurt zijn of in de buurt van waar hij winkelt.

De vergrijzing van onze bevolking is een zware rem op de vooruitgang geworden. Maar tegenwoordig gaan we blijkbaar vol gas achteruit: dieselrijders subsidiëren, 2000 bankautomaten bijplaatsen, LEZ-zones afschaffen,... etc.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het idee is wanneer je digitale muntjes ook werken als het centrale beheersysteem offline is heb je echt geen behoefte meer aan cash.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 3 maanden geleden De vergrijzing van onze bevolking is een zware rem op de vooruitgang geworden. Maar tegenwoordig gaan we blijkbaar vol gas achteruit: dieselrijders subsidiëren, 2000 bankautomaten bijplaatsen, LEZ-zones afschaffen,... etc.
Misschien is dat in jouw LEZ zone* zo maar in mijn LEZ-loze zone merk ik daar weinig tot niets van.
De meeste "grijsaards" hebben hier meer geld dan ze kunnen opkrijgen (de horeca terassen zitten niet voor niets op een doordeweekse dag stampvol en tijdens het WE moet je al reserveren om nog tussen de "grijsaards" buiten op een terras te kunnen plaats nemen.
En het overgrote deel voldoet de afrekening nadien niet in cash maar digitaal.
Ook heel makkelijk als je in groep bent zodat één vlug de algemene tafelrekening kan voldoen en men onder het genieten van een digestief onderling contacloos met de QR code elkaars schuld kan vereffenen.
Doorgaans zijn het de jongeren met een eigen zaak die liever cash betalen. Heeft doorgaans niets met de kleur van hun haardos te maken maar eerder met de "kleur" van hun geld.
En bij dat laatste zijn we weer volledig on topic want dat was het initiële uitgangspunt van dit specifieke topic.

*als er iets de vooruitgang van België in de weg staat dan zal het eerder de populatie van hellhole BXL en hun verkozenen zijn dan de grijsaards in de periferie. Maar ja, "mijn LEZ-zone eerst" zeker?
9livesuni schreef: 3 maanden geleden Het idee is wanneer je digitale muntjes ook werken als het centrale beheersysteem offline is heb je echt geen behoefte meer aan cash.
Meer als een "idee" is het dan ook niet.
Met een "idee" koop je vooralsnog niets.
Heb je al een idee waar je met "digitale muntjes" je basisbehoeften kan betalen wanneer het "centrale beheerssysteem" (en dan heb ik het niet alleen over geld an sich) plat gaat?
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zoals je zegt hier kennen we dat niet. Vandaar de schreeuw naar automaten.

Een derdewereldland als china kent dat wel.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

9livesuni schreef: 3 maanden geleden Een derdewereldland als china kent dat wel.
Hoe werkt dat dan?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

9livesuni schreef: 3 maanden geleden Een derdewereldland als china kent dat wel.
Of je de Volksrepubliek China tegenwoordig nog een echt ontwikkelingsland zou noemen durf ik persoonlijk te betwijfelen.
Of het een land zonder centraal gezag is dat niet op zowat alles - inclusief geldverkeer - controle kan en wil uitoefenen dan weer niet.

De "derde wereld" bestaat al lang niet meer hoor gezien de wereld al geruime tijd niet meer bestaat uit de twee traditionele "machtsblokken".
Zelfs tijdens de "koude oorlog" behoorde China niet tot "derdewereld" maar tot de tweede.
Inmiddels is het opgerukt tot de tweede wereldeconomie dat steeds meer de USA eruit laat zien als een "derdewereldland".
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De juiste werking ken ik niet ( stond op to do list maar was het vergeten) waarschijnlijk e rmb / nfc chip , dus wij kende dat als proton wellicht.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

R2D2 schreef: 3 maanden geleden De vergrijzing van onze bevolking is een zware rem op de vooruitgang geworden. Maar tegenwoordig gaan we blijkbaar vol gas achteruit: dieselrijders subsidiëren, 2000 bankautomaten bijplaatsen, LEZ-zones afschaffen,... etc.
interessant hoe je praat over bevolkingsgroepen praat, komt heel arrogant over. jij bent echt niet de norm.
jij bent mee en iedereen voor wie het lasti g is noem je de facto een probleem. Het zou zomaar eens kunnen dat er enorme problemen bij het systeem zijn.
fascinerend hoe je toegankelijkheid tot betalingsverkeer gelijkstelt met milieumaatregelen. wie voor inclusie is lijkt tegne het milieu te zijn. wat een onzin.

het systeem is ontwikkeld door een hoop dertigjarige hoogopgeleide informatici. mensen die geen voeling hebben met ouderen, armen, gehandicapten, ... dan krijg je dus een ondoordacht systeem. dit ondoordachte systeem verdedigen door de gebruikers aan te vallen? zou het niet beter zijn door het hele digitale systeem doordachter te maken zodat niet enkel dertigers mee zijn?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

:eek: Blijkbaar kennen ook wij hier offline payments, al die netwerken kennen het. Beetje flauw dat men dat niet toepast.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik geef je graag gelijk dat ik niet de norm ben. Dat heb ik nooit gesteld.
En ik stel helemaal niets gelijk. Maar ik zie dat we in allerlei domeinen vooruitgang gemaakt hebben die we nu aan het verliezen zijn door grotendeels emotionele weerstand van conservatieve krachten. En zonder te veralgemenen (uitzonderingen, curve van Gauss) zit die conservatieve reflex toch wel voornamelijk bij de grijze generatie, die electoraal zwaar doorweegt.
En ik heb heb recht van spreken want ik behoor zelf intussen ook tot die generatie.
En die vooruitgang, verbetering, etc. is niet enkel mijn persoonlijke waardering maar toch wel een consensus bij wetenschappers, economisten. Betere luchtkwaliteit, minder overvallen op geldtransporten, bankkantoren, supermarkten, minder afhankelijkheid van olieproducenten: het zijn allemaal verbeteringen die ik kan waarderen en ik hoop jullie ook.
Maar blijkbaar zijn er mensen die het omgekeerde denken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Bedankt: 811 keer

Alleen is een totaal gebrek aan cash geen vooruitgang, want het introduceert een primair single point of failure: de bank.
En nog een aantal secundaire ook: electriciteit, internet, werkend bakje, ...

R2D2 schreef: 3 maanden geleden De vergrijzing van onze bevolking is een zware rem op de vooruitgang geworden.
Nu gaan we het meemaken.
Als je iets uitrolt naar een bevolking toe, moet je dat supporten.
Cash bestaat al een paar duizend jaar, dus je kan ervan uitgaan dat de support daarop nog niet direct zal mogen/kunnen uitsterven.
Zeker niet iets dat super simpel is en geen ganse dependency chain heeft.

Vergeet het oude gezegde niet:
Alles dat bestaat of uitgevonden wordt voor je 15 bent, is "the way the world works".
Alles dat uitgevonden wordt tussen je 15e en je 35e, is iets waar je potentieel carriere in kan maken.
En alles dat uitgevonden wordt naar je 35e, is "against nature".

In mijn ogen kan je van 50+ers niet verwachten dat ze een systeem dat ze door en door kennen, ineens gaan vervangen door "een nieuw shiny"; nee, als er iets is dat oudere mensen goed kunnen, is het wel conservatief afwachten of dat "nieuw ding" een hype is, dan wel een blijver.
Ik ben zelf ook aan het merken dat ik over bepaalde dingen begin te denken "da's mooi voor de jeugd, en zij die willen, maar ik blijf gewoon grandfathered doen wat ik tot nu toe al decennia deed, en ik verwacht dat ook te kunnen blijven doen".
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

U bevestigt uitgebreid mijn stelling. Dank daarvoor.

Maar electronisch betalen is helemaal niet het nieuwe ding. Dat kan in België sinds 1989, dus 37 jaar geleden. De hype voorbij dus en zeker een blijver.
Het gaat dus niet over "ineens vervangen". Maar ook dat is een argument dat altijd terugkomt: halstarrig iedere vernieuwing negeren of tegenwerken en bij de lang aangekondigde deadline protesteren dat het zo plots is. Zelfde argument in zoveel domeinen van transitie (die ik hier niet bij naam ga benoemen wat die triggerwoorden leveren dan weer een reeks emotionele reacties op).

En het gaat hier ook helemaal niet over de afschaffing van cash maar wel over de discussie of er opnieuw zoveel automaten en locaties moeten bijkomen.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

neen R2D2

de banken rollen continu nieuwe dingen uit, dingen waarvan ik amper weet hoe het werkt,
maar als ik shit heb legt de bank wel alle verantwoordelijkheid meedogenloos bij mij. jongere mensen gaan vlot mee in alle technische dingetjes, ik ben er te oud voor geworden
een puber is misschien een paar duizend euro spaargeld kwijt, bij mij is het een pak meer.

elektronisch betalen kan sinds de jaren 80. tot 10j geleden was het een vrij gesloten overzichtelijk systeem
vandaag?
wat met online? wat met qr codes? wat met betaallinks allerhande? wat met de bankapps? wat met de phishing die nu al compleet gepersonaliseerd is. menselijke maat en voorzichtigheid heeft neits met conservatisme te maken. zoals gezegd, ben ik mijn geld kwijt is het onherroepelijk mijn schuld. dus ja, ik heb daar schrik van

cash geld is een wettelijk betaalmiddel dus meot je eraan geraken en dat kan nu onvoldoende. de vrije markt is niet in staat om deze basisdienst te voorzien.
cash gelijk stellen met zwart geld slaat nergens op, debiele framing.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 386 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die discussie hebben we al eens gehad.
Iemand die zelfstandig aan een cash automaat geld uit de muur kan halen, die kan evengoed een elektronische betaling doen in een winkel en daar cash bijvragen.
De handeling is namelijk net hetzelfde.

Heeft niks met overschrijvingen te maken.
Of ga je nu zeggen dat je de water en elektriciteitsfactuur ook cash betaalt?

Het enige wat je echt cash moet betalen zijn illegale producten en zwartwerk.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Dat betekent echter niet dat er geen plaatsen zijn met weinig of zelfs geen automaat en DAAR gaat deze zaak over. De minister vraagt de banken gewoon hun eigen belofte na te komen zodat iedereen toegang heeft tot alle wettelijke betaalmogelijkheden.
Als de minister de banken zou vragen om de beloftes na te komen, zouden er geen 2000 automaten moeten bijkomen, maar slechts 7.
En opnieuw: als je in een wei gaat wonen, waar dus niets nog rendabel is wegens te weinig klanten navenant de kosten, dan is dat een logisch gevolg.
Ik heb ook geen Arenberg achter mijn hoek. Logisch, want ik wil niet in een vuile stad wonen, waar ze die Arenberg wel hebben.
Banken gaan heus niet failliet of minder winst maken door wat automaten want er zijn er nog altijd veel minder dan voorheen en de kosten worden gedeeld.
Als de kosten voor banken verhogen, gaan de aangerekende kosten voor de gebruikers van die banken omhoog.
Banken gaan heus niet kiezen om minder winst te maken, omdat Beenders een wild idee heeft om in de media te komen?

Het gaat dus niet over wel/niet cash. Cash bestaat, is een wettelijk betaalmiddel, etc etc.
Het gaat om enkelingen die vooral willen klagen en zagen en van de overheid vinden dat ze andere burgers om kosten moet jagen voor hun eigen gemak.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”