Overspanning en snellere slijtage toestellen
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mijn partner heeft haar eigen woning en een dak vol met zonnepanelen. In de keuken heeft ze een aparte zekeringskast.
We worstelen al enkele jaren met het probleem dat inductievuren vrijwel direct falen, of na één a twee jaar falen. Omdat ze deze momenteel bij Vandenborre koopt met verlengde 4j garantie, krijgt ze dan telkens een nieuw vuur, met alweer 4j garantie. Maar dit hebben we dus met vrijwel alle merken en leveranciers al voor gehad, dus inductievuurtjes van bij Ikea, destijds Makro, Vandenborre .... al die enkele vuurtjes falen na één a twee jaar, of direct zoals vandaag.
Dit waren wel telkens vuurtjes tss de 40 en 70 euro.
Vandaag heb ik mijn Kemot SER 2000 meegenomen, om te weten waarom die vuren zo snel falen. Bij een zonnige lentedag meten we al 243V ipv 230V. Het is dus waarschijnlijk dat in de volle zomer dit nog een stuk hoger wordt. De kemot schakelt via relais wikkelingen op een transfo, om aan de uitgang altijd 230V te krijgen met een afwijking van 5 a 6%.
De vuurtjes die ze gisteren meekreeg bij Vandenborre, daar had vandaag al ééntje direct last van oververhitting (error 6 - te hoge temperatuur) + zekering viel uit, en een ander vuurtje gaf kortsluiting en de zekering viel uit.
Het gaat om deze vuurtjes:
https://www.vandenborre.be/opzetkookplaat/thi2000b
Zelf heb ik maar één simpel plugin zonnepaneel, en mijn Kemot meet vandaag 239V. Op elk denkbaar toestel wat kostbaar is, zit bij mij een Kemot. Ik kan wel op basis van de Kemot zien hoe zonnig het is, of het reeds avond is, want 's avonds en 's nachts daalt dit onder de 230V.
De vraag die hieruit volgt is als volgt:
Bij 230V + 10% = 230V+23V = 253V schakelen omvormers verplicht uit. Echter dit kan onmogelijk "gezond" zijn voor je toestellen. In de hifi industrie heb ik er weet van dat bvb lineare voedingen worden ontwikkeld op een bepaalde spanning (bvb 230V) met een tolerantie van +- 5%. Als je dan naar 10% wil gaan, garanderen ze bij onderspanning geen stabiliteit, en bij overspanning kan dit leiden tot snellere slijtage. één zo'n merk heeft wel een interne schakelaar voor 200/210/220/230/240 om dit op te lossen. Als je voeding te warm loopt door een te hoge lineaire drop, zet je de stand hoger, waardoor de drop lager wordt, en dus loopt de voeding dan koeler.
Maar de meeste electrische apparaten hebben dit niet.
Op haar vuurtje staat een voltage van 220V tot 240V. Het is niet duidelijk of dit vuurtje dan ook 230V + 10% aan kan, of dit vuurtje enkel werkt tss 220V en 240V, wat minder is dan 230V +- 10%. Het is niet duidelijk hoe zo'n vuurtje overspanning reguleert.
Het is ook niet duidelijk of een duurder vuurtje specifiek voor de horeaca, beter ontworpen is, dan zegmaar een 50 euro vuurtje.
Bvb dit premium vuurtje:
https://www.horecagemak.nl/kooktoestel- ... 3500w.html
We worstelen al enkele jaren met het probleem dat inductievuren vrijwel direct falen, of na één a twee jaar falen. Omdat ze deze momenteel bij Vandenborre koopt met verlengde 4j garantie, krijgt ze dan telkens een nieuw vuur, met alweer 4j garantie. Maar dit hebben we dus met vrijwel alle merken en leveranciers al voor gehad, dus inductievuurtjes van bij Ikea, destijds Makro, Vandenborre .... al die enkele vuurtjes falen na één a twee jaar, of direct zoals vandaag.
Dit waren wel telkens vuurtjes tss de 40 en 70 euro.
Vandaag heb ik mijn Kemot SER 2000 meegenomen, om te weten waarom die vuren zo snel falen. Bij een zonnige lentedag meten we al 243V ipv 230V. Het is dus waarschijnlijk dat in de volle zomer dit nog een stuk hoger wordt. De kemot schakelt via relais wikkelingen op een transfo, om aan de uitgang altijd 230V te krijgen met een afwijking van 5 a 6%.
De vuurtjes die ze gisteren meekreeg bij Vandenborre, daar had vandaag al ééntje direct last van oververhitting (error 6 - te hoge temperatuur) + zekering viel uit, en een ander vuurtje gaf kortsluiting en de zekering viel uit.
Het gaat om deze vuurtjes:
https://www.vandenborre.be/opzetkookplaat/thi2000b
Zelf heb ik maar één simpel plugin zonnepaneel, en mijn Kemot meet vandaag 239V. Op elk denkbaar toestel wat kostbaar is, zit bij mij een Kemot. Ik kan wel op basis van de Kemot zien hoe zonnig het is, of het reeds avond is, want 's avonds en 's nachts daalt dit onder de 230V.
De vraag die hieruit volgt is als volgt:
Bij 230V + 10% = 230V+23V = 253V schakelen omvormers verplicht uit. Echter dit kan onmogelijk "gezond" zijn voor je toestellen. In de hifi industrie heb ik er weet van dat bvb lineare voedingen worden ontwikkeld op een bepaalde spanning (bvb 230V) met een tolerantie van +- 5%. Als je dan naar 10% wil gaan, garanderen ze bij onderspanning geen stabiliteit, en bij overspanning kan dit leiden tot snellere slijtage. één zo'n merk heeft wel een interne schakelaar voor 200/210/220/230/240 om dit op te lossen. Als je voeding te warm loopt door een te hoge lineaire drop, zet je de stand hoger, waardoor de drop lager wordt, en dus loopt de voeding dan koeler.
Maar de meeste electrische apparaten hebben dit niet.
Op haar vuurtje staat een voltage van 220V tot 240V. Het is niet duidelijk of dit vuurtje dan ook 230V + 10% aan kan, of dit vuurtje enkel werkt tss 220V en 240V, wat minder is dan 230V +- 10%. Het is niet duidelijk hoe zo'n vuurtje overspanning reguleert.
Het is ook niet duidelijk of een duurder vuurtje specifiek voor de horeaca, beter ontworpen is, dan zegmaar een 50 euro vuurtje.
Bvb dit premium vuurtje:
https://www.horecagemak.nl/kooktoestel- ... 3500w.html
Laatst gewijzigd door FredericV 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als de zon wat schijnt, meet ik hier constant >245V en zelfs 's nachts nier onder de 230V.

(duidelijk iemand in de straat met veel zonnepanelen, die injecteert op 1 fase)
Mijn kookplaat staat/hangt/ligt hier al 10+ jaar.

(duidelijk iemand in de straat met veel zonnepanelen, die injecteert op 1 fase)
Mijn kookplaat staat/hangt/ligt hier al 10+ jaar.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Idem hier.
PV sinds 2011.
Inductie (Siemens) sinds 2013.
Beiden doen het nog elke dag probleemloos. Beiden monofase.
Niet ontworpen voor de horeca maar ook geen vuurtje van 50€.
De laatste jaren werkt de inductieplaat wel niet meer op netstroom.
Lijkt me dus (in beide gevallen
Allee, voorlopig n=2 geen probleem en n=1 probleemgeval.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
qless
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 161 keer
230 +/- 10 % is iets wat bijna alle apparatuur hoort aan te kunnen.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
-
peroxide
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met microgolfovens.
Er is een groot verschil in kwaliteit (en prijs) tussen inbouwmodellen en tafelmodellen.
Maar dat is dan wel een ingrijpende verandering in de keuken natuurlijk...
Er is een groot verschil in kwaliteit (en prijs) tussen inbouwmodellen en tafelmodellen.
Maar dat is dan wel een ingrijpende verandering in de keuken natuurlijk...
-
FredericV
- Pro Member

@peroxide inbouw was initieel gas, omdat gas goedkoper was dan electriciteit destijds. Maar partner heeft nadien zonnepanelen laten plaatsen en meer dan genoeg vermogen, dus koken bij voldoende zon is gratis. Echter in opbouw zijn er geen echte "high-end" inductieplaten, buiten dan voor de horeca waar je dan 200+ euro betaalt voor een inox versie. Daarop geven ze vaak maar één jaar garantie, gezien pro markt.
-
johan.devos
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
- Bedankt: 184 keer
Gezien de afmetingen (dikte) kan zo‘n inductieplaat nooit geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Als je dit dagelijks wenst te gebruiken zou ik kijken voor zo een horecamodel of een inbouwmodel kopen en hiervoor zelf een behuizing maken.
Als je dit dagelijks wenst te gebruiken zou ik kijken voor zo een horecamodel of een inbouwmodel kopen en hiervoor zelf een behuizing maken.
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 40 keer
Zou het niet aan je voltage regulator kunnen liggen.
Het zou kunnen dat de uitgang geen mooie sinus is , en daar kunnen de toestellen niet goed tegen
Hier koken we al 30 jaar op inductie. Zonnepanelen(10KW) liggen er al 15 jaar .
De huidige kookplaat is ook alweer 11 jaar in dienst.
Tegenwoordig zijn de meeste voedingen in elektronische toestellen, schakelende voedingen.
Een hogere spanning heeft dan meestal geen probleem.
Trouwens de huidige omvormers moeten pas uitschakelen bij een spanning van 264V ( en dat pas na 10 minuten) /
Het zou kunnen dat de uitgang geen mooie sinus is , en daar kunnen de toestellen niet goed tegen
Hier koken we al 30 jaar op inductie. Zonnepanelen(10KW) liggen er al 15 jaar .
De huidige kookplaat is ook alweer 11 jaar in dienst.
Tegenwoordig zijn de meeste voedingen in elektronische toestellen, schakelende voedingen.
Een hogere spanning heeft dan meestal geen probleem.
Trouwens de huidige omvormers moeten pas uitschakelen bij een spanning van 264V ( en dat pas na 10 minuten) /
-
ivob
- Elite Poster

Is dat dan recent gewijzigd?
Indien een PV omvormer geplaatst in België moet deze immers - voor zover ik nog op de hoogte ben - ingesteld staan op de Belgische landcode "C10/11:2019 norm".
Dat houdt in dat de ogenblikkelijke bovengrens voor afschakeling is vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.
Bij een spanning van 264,5 mag dat dus geen 10 minuten aanhouden maar onmiddellijk afschakelen.
Bij een gemiddelde spanning van 253 V langer dan 10 minuten volgt eveneens een afschakeling.
Dat is iets anders dan een spanning van 264 V gedurende 10 minuten aanhouden en dan pas afschakelen.
Indien een PV omvormer geplaatst in België moet deze immers - voor zover ik nog op de hoogte ben - ingesteld staan op de Belgische landcode "C10/11:2019 norm".
Dat houdt in dat de ogenblikkelijke bovengrens voor afschakeling is vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.
Bij een spanning van 264,5 mag dat dus geen 10 minuten aanhouden maar onmiddellijk afschakelen.
Bij een gemiddelde spanning van 253 V langer dan 10 minuten volgt eveneens een afschakeling.
Dat is iets anders dan een spanning van 264 V gedurende 10 minuten aanhouden en dan pas afschakelen.
Sol Invictus!
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3903 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat is niet juist (zie hieronder).FredericV schreef: 3 maanden geleden Bij 230V + 10% = 230V+23V = 253V schakelen omvormers verplicht uit
Dat is ook niet correct (zie hieronder).edwin.d schreef: 3 maanden geleden Trouwens de huidige omvormers moeten pas uitschakelen bij een spanning van 264V ( en dat pas na 10 minuten) /
Trouwens wat zijn "huidige omvormers"? Iedere omvormer in België moet voldoen aan de plaatselijke regeling (instelling C10/11).
Correctivob schreef: 3 maanden geleden Indien een PV omvormer geplaatst in België moet deze immers - voor zover ik nog op de hoogte ben - ingesteld staan op de Belgische landcode "C10/11:2019 norm".
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
FredericV
- Pro Member

Ik denk dat we ondertussen de oorzaak kennen. Premium pannen sluiten goedkope inductievuren mogelijk kort.
Zelf heb ik een dubbele plaat van Quigg (merk aldi) die al meer dan 15j meegaat! Mijn vriendin had deze ook, en is bij haar gesneuveld!
Trekt op dit:
https://www.electrodepot.be/nl/kookplaa ... ux-v2.html
https://www.amazon.com.be/-/nl/Klarstei ... 07BZWTZL6/
Ook al meerdere merken van enkele vuurtjes zijn al gesneuveld.
Ik gebruik goedkope pannen, want koken interesseert mij niet. Hooguit eens een steak bakken en een groentenmengeling in een 2e pan opwarmen. Ik gebruik marble pannen uit den action, soms eens een pan uit Ikea of voormalige Makro, maar zeker niks echt duur of fancy.
Mijn inductievuur blijft gewoon gaan. De pannen slagen ook in de test met een simpel frigo magneetje (wat blijft hangen onderaan de pan).
Mijn vriendin heeft pannen van de Demeyere speciaal gemaakt voor inductie. Blijkbaar sneuvelen goedkopere inductievuurtjes op Demeyere:
https://radar.avrotros.nl/artikel/natha ... ruit-61823
Ik vond deze via een topic die wel erg trekt op het probleem wat m'n vriendin ook heeft, en ook deze persoon kreeg vrijwel elk vuurtje stuk:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2317916
Het heeft dus zin dat zij uitkijkt naar een 3600 Watt horeca model, wat heavy duty is, en die wat reserve heeft om zo'n zware pan aan te kunnen. De spoeltjes in die goedkope ~ 2000 Watt vuurtjes kunnen mogelijk de lagere impedantie van de Demeyere pannen niet aan.
Ik heb dit probleem ook in de hifi sector: sommige premium luidsprekers die dippen kwa impedantie trekken bepaalde versterkers volledig leeg, tot deze uitvallen. Gelukkig zijn deze toestellen beter beveiligd dan goedkope inductievuurtjes. De oplossing is dan: ofwel een andere versterker die daar wel mee omkan, of de wisselfilter aanpassen zodat deze dip niet meer voorkomt en het probleem in de versterker niet meer triggert. Of een andere speaker die het probleem in de versterker niet triggert.
Zulke impendantie mismatch zal mogelijk de reden zijn dat dure Demeyere pannen mismatchen met goedkope vuurkes. De pannen kan je niet aanpassen, dus een ander vuurtje dan maar.
Zelf heb ik een dubbele plaat van Quigg (merk aldi) die al meer dan 15j meegaat! Mijn vriendin had deze ook, en is bij haar gesneuveld!
Trekt op dit:
https://www.electrodepot.be/nl/kookplaa ... ux-v2.html
https://www.amazon.com.be/-/nl/Klarstei ... 07BZWTZL6/
Ook al meerdere merken van enkele vuurtjes zijn al gesneuveld.
Ik gebruik goedkope pannen, want koken interesseert mij niet. Hooguit eens een steak bakken en een groentenmengeling in een 2e pan opwarmen. Ik gebruik marble pannen uit den action, soms eens een pan uit Ikea of voormalige Makro, maar zeker niks echt duur of fancy.
Mijn inductievuur blijft gewoon gaan. De pannen slagen ook in de test met een simpel frigo magneetje (wat blijft hangen onderaan de pan).
Mijn vriendin heeft pannen van de Demeyere speciaal gemaakt voor inductie. Blijkbaar sneuvelen goedkopere inductievuurtjes op Demeyere:
https://radar.avrotros.nl/artikel/natha ... ruit-61823
Ik vond deze via een topic die wel erg trekt op het probleem wat m'n vriendin ook heeft, en ook deze persoon kreeg vrijwel elk vuurtje stuk:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2317916
Het heeft dus zin dat zij uitkijkt naar een 3600 Watt horeca model, wat heavy duty is, en die wat reserve heeft om zo'n zware pan aan te kunnen. De spoeltjes in die goedkope ~ 2000 Watt vuurtjes kunnen mogelijk de lagere impedantie van de Demeyere pannen niet aan.
Ik heb dit probleem ook in de hifi sector: sommige premium luidsprekers die dippen kwa impedantie trekken bepaalde versterkers volledig leeg, tot deze uitvallen. Gelukkig zijn deze toestellen beter beveiligd dan goedkope inductievuurtjes. De oplossing is dan: ofwel een andere versterker die daar wel mee omkan, of de wisselfilter aanpassen zodat deze dip niet meer voorkomt en het probleem in de versterker niet meer triggert. Of een andere speaker die het probleem in de versterker niet triggert.
Zulke impendantie mismatch zal mogelijk de reden zijn dat dure Demeyere pannen mismatchen met goedkope vuurkes. De pannen kan je niet aanpassen, dus een ander vuurtje dan maar.
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
Eerst overspanning door zonnepanelen dan stukken en brokken door dure pannen op goedkope inductieplaten.
Ik weet al in welke richting ik dit broodje aap verhaal zal klasseren
Als je nu een goedkope pan duur gekocht hebt, zou het inductievuur dat dan weten
Ik weet al in welke richting ik dit broodje aap verhaal zal klasseren
Als je nu een goedkope pan duur gekocht hebt, zou het inductievuur dat dan weten
-
FredericV
- Pro Member

Geen broodje aap: vandaag is partner met twee vuurkes terug naar Vandenborre gereden. Die zijn vandaag bij eerste gebruik beide er uit geknald. Zekering gesprongen, en bij eentje overheat foutcode en dan kort nadien zekering ook uit. Ander vuurtje direct gefaald.
Netspanning zat toen rond de 240V
Daar kon het dus zeker niet aan liggen.
Ik weet pas sinds deze avond dat ze Demeyere pannen gebruikt. Zonder deze info was het enige verschil tussen haar en mijn setup, haar zonnepanelen.
Vandaar dus de piste voor heavy duty horeca materiaal.
Netspanning zat toen rond de 240V
Daar kon het dus zeker niet aan liggen.
Ik weet pas sinds deze avond dat ze Demeyere pannen gebruikt. Zonder deze info was het enige verschil tussen haar en mijn setup, haar zonnepanelen.
Electrisch gezien is dit een impedantie match of mismatch. Het lijkt mij zeer plausibel dat een dikke Demeyere pan een lagere schijnweerstand heeft dan een dunne Action pan. Een duurder vuurtje met betere electronica zal hier beter mee omkunnen, dan een goedkoop vuurtje.Kookplaat en pannen moeten samenwerken
Dat het geen toeval is, erkennen de fabrieks- en commercieel directeur van Demeyere. Om uit te leggen hoe dat zit, moeten we eerst duidelijk hebben hoe inductie werkt. Er is namelijk een groot verschil met koken op gas. Alles wat je op een gaspit legt, warmt op. Bij inductie werkt dat net even anders.
Inductie kun je zien als een samenspel tussen je kookplaat en je pannen. In een inductieplaat zitten elektrische spoelen die een magnetisch veld genereren onder de pan. De magnetische bodem van je inductiepan reageert op dit veld en zet de energie om in warmte. Zo zorgen je pan en je kookplaat er samen voor dat je pan opwarmt. En daarom is het cruciaal om kookgerei te gebruiken dat ook daadwerkelijk kan samenwerken met je inductieplaat.
Hierbij is het van belang dat je kookplaat en je pannen van vergelijkbare kwaliteit zijn. Een dure, kwalitatief goede kookplaat werkt bijvoorbeeld beter met dure pannen dan met goedkope pannen. En andersom werkt een goedkope inductieplaat niet altijd goed met dure inductiepannen.
Vandaar dus de piste voor heavy duty horeca materiaal.
-
edwin.d
- Pro Member

Wij gebruiken al 30 jaar pannen van Demeyere en een ijzeren pannetje van de grootmoeder van de vrouw.
Dat pannetje kan meer dan 70 jaar oud zijn.
En een ijzeren pannetje is pas echt een kortsluiting.
Nooit problemen gehad.
Trouwens het vermogen van de plaat wordt geregeld door de elektronica.
Enkel op maximaal vermogen kunnen er dan eventueel problemen opduiken.
Mvg
Dat pannetje kan meer dan 70 jaar oud zijn.
En een ijzeren pannetje is pas echt een kortsluiting.
Nooit problemen gehad.
Trouwens het vermogen van de plaat wordt geregeld door de elektronica.
Enkel op maximaal vermogen kunnen er dan eventueel problemen opduiken.
Mvg
-
johan.devos
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
- Bedankt: 184 keer
Het is geen „impedantie mismatch“ maar die dure pannen worden gewoon warmer met dezelfde energie door een beter samenstelling van de bodem van de pan.
Die extra warmte zorgt voor oververhitting van de goedkope elektronica die te dicht bij de pan zit en niet genoeg gekoeld kan worden door de beperkte hoogte van het toestel.
Die extra warmte zorgt voor oververhitting van de goedkope elektronica die te dicht bij de pan zit en niet genoeg gekoeld kan worden door de beperkte hoogte van het toestel.
-
ivob
- Elite Poster

Het punt is uiteraard of je die pannen gebruikt op een "gedegen" inductievuur of op een losse plaat van "50€"?
Hier worden ook de pannen Ecoglide by demeyere, pannen van Le Creuset tot de zware gietijzeren stoofpotten van Le Creuset al jaren probleemloos op regelmatige basis op de inbouw inductie gebruikt.
De "goedkope" opbouw inductie (Ikea dacht ik maar daar ben ik niet meer zeker van) wordt alleen in de zomer in de buitenkeuken gebruikt. Ook dat gaat al jaren goed maar uiteraard niet het jaar rond op bijna dagelijkse basis.
Toegevoegd na 1 minuut 37 seconden:
Is het dan de "goedkope" electronica an sich die verhit want de glazen plaat onder de pannen worden nauwelijks warm. Het is immers de bodem van de pan/pot die door inductie opwarmt en niet de glazen plaat eronder.
Hier worden ook de pannen Ecoglide by demeyere, pannen van Le Creuset tot de zware gietijzeren stoofpotten van Le Creuset al jaren probleemloos op regelmatige basis op de inbouw inductie gebruikt.
De "goedkope" opbouw inductie (Ikea dacht ik maar daar ben ik niet meer zeker van) wordt alleen in de zomer in de buitenkeuken gebruikt. Ook dat gaat al jaren goed maar uiteraard niet het jaar rond op bijna dagelijkse basis.
Toegevoegd na 1 minuut 37 seconden:
Maar "inbouw" krijgt normaliter zijn warmte toch minder vlug kwijt dan losse opbouw?johan.devos schreef: 3 maanden geleden Die extra warmte zorgt voor oververhitting van de goedkope elektronica die te dicht bij de pan zit en niet genoeg gekoeld kan worden door de beperkte hoogte van het toestel.
Is het dan de "goedkope" electronica an sich die verhit want de glazen plaat onder de pannen worden nauwelijks warm. Het is immers de bodem van de pan/pot die door inductie opwarmt en niet de glazen plaat eronder.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

Blijft allemaal broodje aap verhaal.
Er is niemand die zijn pan langer dan een paar minuten op maximaal vermogen zet.
Bovendien test elke fabrikant zijn spullen toch.
Ook de fabrikanten van "goedkope" inductieplaten moeten 2 jaar garantie geven.
Die kunnen dat niet fiancieel gezond houden als je een inductievuur direct kapot krijgt door er simpelweg een pan met dikke bodem op te zetten.
Er is niemand die zijn pan langer dan een paar minuten op maximaal vermogen zet.
Bovendien test elke fabrikant zijn spullen toch.
Ook de fabrikanten van "goedkope" inductieplaten moeten 2 jaar garantie geven.
Die kunnen dat niet fiancieel gezond houden als je een inductievuur direct kapot krijgt door er simpelweg een pan met dikke bodem op te zetten.
-
FredericV
- Pro Member

Je hebt een punt.johan.devos schreef: 3 maanden geleden Het is geen „impedantie mismatch“ maar die dure pannen worden gewoon warmer met dezelfde energie door een beter samenstelling van de bodem van de pan.
De Demeyere pannen met dikkere bodem behouden hun warmte in de bodem langer dan goedkope pannen, dus er zal een deel van die warmte de onderliggende electronica mee opwarmen. Het eerste wat immers gebeurde bij de één van de twee Thompson kookplaten, was een overheat error en dan kort nadien kortsluiting en zekering die uitviel. Nadien ging de plaat nooit meer aan. De andere faalde nog sneller.
Vandenborre heeft haar die Thompsons verpatst als garantie omruiling voor de eerdere platen, die ook na dagelijks gebruik faalden met Demeyere pannen, dus niet vrijwel instant dead na arrival. Maar de Thompsons deden dat helaas wel. Gisteren heeft ze die teruggebracht, en deze zouden na 3 weken hersteld worden.
-
edwin.d
- Pro Member

Ik weet niet of duurdere pannen heter worden.
Ze koelen misshien minder snel af, door de dikkere bodem die langer warm blijft.
Maar als water kookt zet je de plaat toch minder.
Die hoge vermogens, zeker bij inductie duren toch maar een paar minuten.
Een gevulde ballon met water gaat ook niet stuk als je er een vlammetje onder houd.
Als ik een echt ijzeren pan op stand 8 zet ( gaat tot stand 10 met nog een power en extra power stand), dan is de boter verbrand voor ze gesmolten is.
Bij een pan van Demeyer kan ik gerust naar stand 10 gaan zonder dat de boter verbrand, voor ze gesmolten is
Het bakken is natuurlijk wel beter te regelen met de buurdere pan.
Mvg
Ze koelen misshien minder snel af, door de dikkere bodem die langer warm blijft.
Maar als water kookt zet je de plaat toch minder.
Die hoge vermogens, zeker bij inductie duren toch maar een paar minuten.
Een gevulde ballon met water gaat ook niet stuk als je er een vlammetje onder houd.
Als ik een echt ijzeren pan op stand 8 zet ( gaat tot stand 10 met nog een power en extra power stand), dan is de boter verbrand voor ze gesmolten is.
Bij een pan van Demeyer kan ik gerust naar stand 10 gaan zonder dat de boter verbrand, voor ze gesmolten is
Het bakken is natuurlijk wel beter te regelen met de buurdere pan.
Mvg
-
FredericV
- Pro Member

Ik denk dat overspanning 100% uit te sluiten is. Bij één professioneel dubbel inductievuur vond ik zelfs de error code bij under- en overvoltage:
https://www.demeesternv.be/nl/amfile/fi ... uct/17414/
E1 Netspanning onder 90V
E2 Netspanning hoger dan 270V
Dit soort range kan enkel met een schakelende voeding. 24XV ipv 230V kan dus niet het probleem zijn.
Het verhaal van Demeyere is wel bizar, omdat ze beweren dat het enkel bij de duurste 7 serie zou voorkomen:
Het probleem doet zich ook al voor met andere reeksen van Demeyere.
https://www.demeesternv.be/nl/amfile/fi ... uct/17414/
E1 Netspanning onder 90V
E2 Netspanning hoger dan 270V
Dit soort range kan enkel met een schakelende voeding. 24XV ipv 230V kan dus niet het probleem zijn.
Het verhaal van Demeyere is wel bizar, omdat ze beweren dat het enkel bij de duurste 7 serie zou voorkomen:
Bij de 7 serie staat er zeer duidelijk een 7 cijfer laser engraved, boven het Demeyere logo. De pan van mijn partner is een ander type, maar ook met een Triplinduc laag. Ik las ergens dat de 7 serie deze Triplinduc laag dubbel heeft. Het kan goed zijn dat zo'n dubbele laag meer vraagt van het inductievuur.Ze benadrukken dat ze deze problemen tot nu toe alleen maar ervaren met hun 7 serie. De pannen uit hun 3 of 5 series zouden ook moeten werken op goedkopere inductieplaten. “En bij twijfel kun je het natuurlijk ook altijd aan de verkoper van de pannen vragen.”
Het probleem doet zich ook al voor met andere reeksen van Demeyere.
-
duizend
- Elite Poster

En wat vraagt dat dan “meer” van de inductieplaat.
Waarom staan er cijfertjes op de plaat.
Als je het vuur op bvb. stand 9 zet doet dat knal hetzelfde met pan nummer 7 van Demeyere dan met de beste koop pan van den Aldi.
Waarom staan er cijfertjes op de plaat.
Als je het vuur op bvb. stand 9 zet doet dat knal hetzelfde met pan nummer 7 van Demeyere dan met de beste koop pan van den Aldi.
-
FredericV
- Pro Member

Volgens mij zijn deze comments op een FB post van radar, to the point:
Dit is vergelijkbaar met een speaker met een lagere impedantie (bvb 4 Ohm ipv 8 Ohm) op dezelfde versterker aan te sluiten: een 4 Ohm speaker zal dubbel zoveel vermogen uit de versterker proberen te trekken, dan een 8 Ohm speaker. Niet alle versterkers kunnen daar even goed mee om. De betere versterkers verdubbelen hun vermogen bij 4 Ohm tov 8 Ohm, maar er zijn ook versterkers die dat niet doen. Bij bepaalde buizenversterkers heb je zelfs aansluitingen voor 4 Ohm, 6 Ohm, 8 Ohm .... impedance matching is dus kritisch. Er zijn zelfs vintage klasse AB versterkers met een knop om de impedantie te matchen.
Ik werk in deze sector dus hoor dit te weten.
Terug naar pannen: de weerstand is afhankelijk van het type pan, en van de frequentie:
https://people.ee.ethz.ch/~mzahner/PPS- ... terial.PDF
-> zie pagina 7
En de laagjes in pannen hebben wel degelijk invloed op deze weerstand:
https://ieeexplore.ieee.org/document/6699952
Er zijn zelfs pannen waar de weerstand verhoogt bij het bereiken van 250 graden.
Heb dit net ook aan gemini gevraagd, en komt tot gelijkaardige conclusies waarom goedkope vuurtjes falen:
https://share.google/aimode/u34GvAdtx7IeQdadp
Meindert Sprang
Het is heel simpel: de kookplaat en pan vormen een transformator waarbij de pan een kortgesloten winding is, waardoor alle in de pan opgewekte stroom in warmte wordt omgezet. Hoe beter de pan dat doet, hoe groter de belasting voor de kookplaat. Kortom: deze goedkope kookplaten zijn slecht ontworpen en zullen wettelijk gewoon onder garantie moeten worden vervangen.
De kortgesloten wikkeling is de pan, en met meer magnetisch materiaal in een betere pan, zal deze een zwaardere load uit een vuurtje te proberen trekken.Richard van Rijn
Stom klets verhaal weer.. het is over belasting en geen kortsluiting. Komt door goedkoop ontworpen kookplaten zonder stroom begrenzing in de eindtrap van de spoelen. Dan trekt de kookplaat meer vermogen als wat er gemiddeld word getrokken en vliegt de kookgroep er door overbelasting uit... Geen kortsluiting.Het vermogen van de kookplaat is dus hoger op vollast
Dit is vergelijkbaar met een speaker met een lagere impedantie (bvb 4 Ohm ipv 8 Ohm) op dezelfde versterker aan te sluiten: een 4 Ohm speaker zal dubbel zoveel vermogen uit de versterker proberen te trekken, dan een 8 Ohm speaker. Niet alle versterkers kunnen daar even goed mee om. De betere versterkers verdubbelen hun vermogen bij 4 Ohm tov 8 Ohm, maar er zijn ook versterkers die dat niet doen. Bij bepaalde buizenversterkers heb je zelfs aansluitingen voor 4 Ohm, 6 Ohm, 8 Ohm .... impedance matching is dus kritisch. Er zijn zelfs vintage klasse AB versterkers met een knop om de impedantie te matchen.
Ik werk in deze sector dus hoor dit te weten.
Terug naar pannen: de weerstand is afhankelijk van het type pan, en van de frequentie:
https://people.ee.ethz.ch/~mzahner/PPS- ... terial.PDF
-> zie pagina 7
En de laagjes in pannen hebben wel degelijk invloed op deze weerstand:
https://ieeexplore.ieee.org/document/6699952
Wellicht dat goedkope vuurtjes niet optimaal werken met multi-layer en multi-material, zoals Demeyere pannen, en het vermogen niet even goed kunnen begrenzen als de impedantie daalt, met alle gevolgen vandien.Abstract:
Multi-layer and multi-material induction cookware has become a standard among manufactures due to its superior cooking performance and efficiency. Resonant converters are usually adopted to achieve an optimal power transfer at high supply frequency so that the load impedance modeling becomes of great importance. In this work a coupled finite element-circuit model of an induction-efficient appliance including a multi-layer pan is proposed. Equivalent circuit parameters, extracted from the FEM model, can be used when designing resonant converters. The frequency-behavior of the load impedance at the inductor terminals is analyzed for different types of materials and layer arrangements in the typical operating range (20-100 kHz).
Er zijn zelfs pannen waar de weerstand verhoogt bij het bereiken van 250 graden.
Dit is dan net het omgekeerde effect. Er zal dan minder vermogen uit het vuurtje worden getrokken.ControlInduc® is een speciale legering die op inductie minder magnetisch wordt vanaf ongeveer 220°C en stabiliseert op ongeveer 250°C.
Heb dit net ook aan gemini gevraagd, en komt tot gelijkaardige conclusies waarom goedkope vuurtjes falen:
https://share.google/aimode/u34GvAdtx7IeQdadp
-
duizend
- Elite Poster

Wellicht werkt een versterker waarbij de boxen hun energie rechtstreeks door een kabel krijgen toch weer net ietekes anders dan een pan die in een magnetisch veld wordt gezet.
Maar hey, een AI die reddit en facebook posts samenvat en voor waarheid poneert, daar kunnen we niet tegenop
Maar hey, een AI die reddit en facebook posts samenvat en voor waarheid poneert, daar kunnen we niet tegenop
-
FredericV
- Pro Member

Duizend begrijpt duidelijk niet hoe impedantie werkt.
Versterker die een spoel aanstuurt, die een frequentie afhankelijke weerstand (impedantie) heeft (door de bouw van de speaker, de filter, de koppeling met lucht, het magnetisch materiaal in de driver)
Vuur die een spoel aanstuurt, die een frequentie afhankelijke weerstand (impedantie) heeft (door de bouw van de de pan, de gelaagdheid, het magnetisch materiaal in de pan)
Zowel speakers en inductievuren werken met magnetisme.
"Wellicht" dat duizend ook blind is voor de wetenschappelijke links.
Versterker die een spoel aanstuurt, die een frequentie afhankelijke weerstand (impedantie) heeft (door de bouw van de speaker, de filter, de koppeling met lucht, het magnetisch materiaal in de driver)
Vuur die een spoel aanstuurt, die een frequentie afhankelijke weerstand (impedantie) heeft (door de bouw van de de pan, de gelaagdheid, het magnetisch materiaal in de pan)
Zowel speakers en inductievuren werken met magnetisme.
"Wellicht" dat duizend ook blind is voor de wetenschappelijke links.
-
duizend
- Elite Poster

*iemand* moet aan AI de verschillen tussen de werking van een luidspreker en een inductieplaat eens vragen.
Ik geef alvast een tip.
Maar er zijn nog veel verschillen hoor
Kan jij raden bij welk toestel welk principe hoort?
- hoogfrequent magnetisch veld gecreerd door wisselende stroom in de spoel.
- magnetisch veld van een permanente magneet.
Ik geef alvast een tip.
Maar er zijn nog veel verschillen hoor
Kan jij raden bij welk toestel welk principe hoort?
- hoogfrequent magnetisch veld gecreerd door wisselende stroom in de spoel.
- magnetisch veld van een permanente magneet.
- heist_175
- Moderator

Mijn inbouwvuur heeft onderaan ventilatoren. Het bestek (bestekla onder kookplaat) wordt na een tijdje behoorlijk warm.ivob schreef: 3 maanden geleden Maar "inbouw" krijgt normaliter zijn warmte toch minder vlug kwijt dan losse opbouw?
En ik gebruik alleen Demeyere Apollo potten, Demeyere "7" pannen en nog een paar gietijzeren Creuset.
Als uw vuur kapot gaat als je een goede pan gebruikt, zou ik een ander vuurtje kopen.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Inderdaad, mijn inbouw inductie heeft ook ventilator om de boel wat af te koelen.
Ik zou toch eerder kijken om dat gasvuur gedeelte weg te doen en toch eens kijken om inbouw inductie te plaatsen ipv de huidige miserie met die kleine kookplaatjes.
Maar dan is de vraag, heb je de juiste kabel wel in de buurt van kookfornuis? Omdat die toch anders/krachtiger moet zijn dan traditioneel stopcontact.
Ik zou toch eerder kijken om dat gasvuur gedeelte weg te doen en toch eens kijken om inbouw inductie te plaatsen ipv de huidige miserie met die kleine kookplaatjes.
Maar dan is de vraag, heb je de juiste kabel wel in de buurt van kookfornuis? Omdat die toch anders/krachtiger moet zijn dan traditioneel stopcontact.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
ivob
- Elite Poster

Uh?heist_175 schreef: 3 maanden geleden Als uw vuur kapot gaat als je een goede pan gebruikt, zou ik een ander vuurtje kopen.
Mijn inductieplaat werd in 2013 al ingebouwd en werkt al probleemloos sinds begin 2014. En dit zowel met goedkope pannen/potten als de eerder vernoemde iets duurdere pannen/potten (en op termijn zijn die duurdere pannen/potten niet echt duurder want die gaan al even lang mee
Wanneer ik het me nog goed herinner zit op de "opbouw inductie" van de buitenkeuken onderaan ook een ventilo.
En deze wordt gebruikt in de buitenlucht.
De ventilo's van de inbouw (inderdaad ook hier boven de twee bestekladen) moeten de warmte dan weer afvoeren in een gesloten ruimte (de bestekladen en potten/pannen lades eronder).
Soit, duidelijk weer een n=1 probleemstelling.
Misschien de problematiek op film vastleggen en ermee naar de pers stappen in een poging genoegdoening te krijgen?
Sol Invictus!
-
FredericV
- Pro Member

Overspanning en te zwakke electriciteitsleidingen hebben we al kunnen uitsluiten.TheCeet schreef: 3 maanden geleden Maar dan is de vraag, heb je de juiste kabel wel in de buurt van kookfornuis? Omdat die toch anders/krachtiger moet zijn dan traditioneel stopcontact.
Als we in twee stopcontacten in de keuken elk een 2000 Watt kacheltje aanzetten op max vermogen (dus totaal 4000 Watt) dan blijft alles gewoon werken.
-
edwin.d
- Pro Member

Een inductie kookplaat van 12 Kw is al geen huishoudelijk toestel.
De meeste toestellen werken ook monofasig. Sluit je ze driefasig aan dan worden er maar twee fasen gebruikt.
Het vermogen wordt automatisch beperkt.
Je kan geen drie kookzones tegelijkertijd op maximum vermogen gebruiken.
Dus meer dan 4 Kw ga je met een huishoudelijk toestel halen.
De meeste toestellen werken ook monofasig. Sluit je ze driefasig aan dan worden er maar twee fasen gebruikt.
-
FredericV
- Pro Member

Partner heeft net twee 3500 Watt kookplaten gaan halen van Cater chef bij Horecamaterialen De Meester in Belsele nabij St-Niklaas.
Gezien er één 25A zekering voorzien is voor de lokale zekeringskast van de keuken, al duidelijk gemaakt dat ze die niet beide op 3500 Watt moet zetten.
Geven 1 jaar garantie ook aan particulieren (ipv 2) omdat deze normaal pro gebruikt worden.
Geen idee of dat wettelijk is ...
Herstellingen doen ze daar zelf.
De koeling is beduidend beter voorzien dan die goedkope consumer opbouw kookplaten.
De plaat is zeker 4 keer zo dik als die goedkope toestellen, die bij haar stuk gaan.
Footprint is een pak groter, dus we moeten nog een plankje vinden zodat het bovenop haar bestaand fornuis stabiel blijft staan.
Ze wil bestaand inbouw fornuis als backup kunnen houden, ipv hier een duurdere inductieplaat in te steken.
In de de winkel waren ze summier: als er een inductie logo op de pan staat, dan zal het werken
Gezien er één 25A zekering voorzien is voor de lokale zekeringskast van de keuken, al duidelijk gemaakt dat ze die niet beide op 3500 Watt moet zetten.
Geven 1 jaar garantie ook aan particulieren (ipv 2) omdat deze normaal pro gebruikt worden.
Geen idee of dat wettelijk is ...
Herstellingen doen ze daar zelf.
De koeling is beduidend beter voorzien dan die goedkope consumer opbouw kookplaten.
De plaat is zeker 4 keer zo dik als die goedkope toestellen, die bij haar stuk gaan.
Footprint is een pak groter, dus we moeten nog een plankje vinden zodat het bovenop haar bestaand fornuis stabiel blijft staan.
Ze wil bestaand inbouw fornuis als backup kunnen houden, ipv hier een duurdere inductieplaat in te steken.
In de de winkel waren ze summier: als er een inductie logo op de pan staat, dan zal het werken
-
duizend
- Elite Poster

Kijk eens naar de specs van moderne kookplatenedwin.d schreef: 3 maanden geleden Een inductie kookplaat van 12 Kw is al geen huishoudelijk toestel.
7 kW monofasig, 11kW 3 fasig
Niks beperking tot 4kW
- heist_175
- Moderator

Mijn 10+ jaar oude kookplaat is al 10kW, dus heel modern moet uw kookplaat niet zijn.
En als ik die "vol open" zet - ik zie geen realitisch scenario waarin dat gebeurt - trek ik dus 10+kW.
4kW haal ik met de zone voor 1 pot gemakkelijk.
-
edwin.d
- Pro Member

10 KW bij 230 volt is meer dan 40A.heist_175 schreef: 3 maanden geledenMijn 10+ jaar oude kookplaat is al 10kW, dus heel modern moet uw kookplaat niet zijn.
En als ik die "vol open" zet - ik zie geen realitisch scenario waarin dat gebeurt - trek ik dus 10+kW.
4kW haal ik met de zone voor 1 pot gemakkelijk.
Er zijn huishoudens die maar 40A binnenkrijgen.
Verdeeld over twee fasen is het nog altijd meer dan 20A per fase.
De meeste driefasige aansluitingen zijn 3 x 25 A
Je gaat niet veel extra op die fasen kunnen benutten.
Met 4 KW is inderdaad wat weinig
Een beter toestel van novy met een totaal vermogen van 12KW aan zones gaat maximaal tot een totaal vermogen van 7,4 Kw.
Bij maximaal vermogen van meerdere zones wordt er terug gesckakeld in vermogen.
Mvg
-
FredericV
- Pro Member

Als je 's middags kookt en op je dak ligt een mooi vermogen aan zonnepanelen, dan heeft het weinig zin om gas te gebruiken.Wirehead schreef: 3 maanden geleden Hoeveel heb je nu uitgespaard met dat duurder opbouwtoestel ipv koken op gas?
Dus gas is nu backup.
Voorlopige opstelling met een paar overschot plankjes van wandrekken:
De goedkope inductie vuurtjes stonden voordien op omgekeerde ovenschalen, maar de cater chef is een pak groter en hoger.
Deze ovenschalen blijven trouwens koel tijdens gebruik, toen die goedkope vuurtjes daar direct op stonden.
Zo'n vuurtje hoort ook te werken op een metalen ondergrond. In de horeca is zulke ondergrond vrij standaard.
Ik vond zelfs de CE keuring:
https://www.emga.com/media/akeneo_conne ... 1_fe96.pdf
Deze cater chefs vervangen dus goedkopere Thompson vuurtjes:
https://www.nl.fnac.be/Thomson-Fornuis- ... /a21167684
Van de Thompson vindt ik geen tests dat het conform is.