Op Veritasium staat een filmpje die een security/designfout uitlegt die ontdekt werd in 2021 van IOS in combinatie met een Visa kredietkaart waardoor grote bedragen draadloos kunnen overgeschreven worden zonder de telefoon te unlocken of aan te raken.
Reactie van Apple: 't is een probleem van Visa
Reactie van Visa: dit gebeurt niet vaak en als je je geld kwijt bent moet je het maar terug vragen.
https://youtu.be/PPJ6NJkmDAo?si=3Vw28no9l68eEo6M
iphone en Visa - gevaarlijke combinatie
-
johan.devos
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 184 keer
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
- Bedankt: 239 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De hack is al sinds 2021 openbaar bekend maar wordt blijkbaar niet gebruikt.
Het doet me denken aan de repo van Factcheckers waar men waarschuwt voor een fraude met contactless betalen maar die zich volgens Febelfin gewoon weg niet voordoet (opbrengst te laag/pakkans te hoog).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/25 ... len-in-tw/
Allemaal zinloze bangmakerij, terwijl mensen dagelijks wel in echt fraude lopen.
Ondertussen zijn er zoveel mensen die uit schrik het comfort van contactless uitschakelen en met hun PINcode aan de kassa staan te sukkelen.
Het doet me denken aan de repo van Factcheckers waar men waarschuwt voor een fraude met contactless betalen maar die zich volgens Febelfin gewoon weg niet voordoet (opbrengst te laag/pakkans te hoog).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/25 ... len-in-tw/
Allemaal zinloze bangmakerij, terwijl mensen dagelijks wel in echt fraude lopen.
Ondertussen zijn er zoveel mensen die uit schrik het comfort van contactless uitschakelen en met hun PINcode aan de kassa staan te sukkelen.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
stel je voor dat je die houding hebt met bv windows.... 'bwoah, het is iets dat niet vaak genoeg uitgebuit wordt om te fixen, laat die data hier en daar maar op straat terecht komen, we zullen wel sorry zeggen achteraf"
ja, het risico is relatief laag, omdat er wel wat "user stupidity" bij hoort, maar anderzijds: hoeveel mensen vertrouwen random usb laders? als je dat gaat wijzigen naar een wireless charger, dan heb je de pad al waar het toestel moet op liggen.
als contactless in gebruik is, wat zoals jij zegt best vaak wel is want "het gemak",
en ze dan nog een visakaart hebben, jackpot....
dus het uitbuiten ervan is al lang niet meer zo moeilijk als je denkt, alleen is het zo dat er buiten amerika niet veel mensen de combinatie iphone + visa + transit in gebruik hebben en het dus buiten amerika relatief kleiner risico is, maar om gewoon daarvoor te zeggen dat je zaken niet moet beveiligen?
sja, lang leve android dan, daar loop je dat risico niet, of dat nu klein is of niet.
ja, het risico is relatief laag, omdat er wel wat "user stupidity" bij hoort, maar anderzijds: hoeveel mensen vertrouwen random usb laders? als je dat gaat wijzigen naar een wireless charger, dan heb je de pad al waar het toestel moet op liggen.
als contactless in gebruik is, wat zoals jij zegt best vaak wel is want "het gemak",
en ze dan nog een visakaart hebben, jackpot....
dus het uitbuiten ervan is al lang niet meer zo moeilijk als je denkt, alleen is het zo dat er buiten amerika niet veel mensen de combinatie iphone + visa + transit in gebruik hebben en het dus buiten amerika relatief kleiner risico is, maar om gewoon daarvoor te zeggen dat je zaken niet moet beveiligen?
sja, lang leve android dan, daar loop je dat risico niet, of dat nu klein is of niet.
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik had begrepen dat 'transit' uit zetten voldoende is om u hiertegen te beveiligen (als je visa kaart gebruikt)?
Ze zeggen wel dat visa u terugbetaalt, maar dat is volgens mij enkel met visa creditcard. Bij visa debitcard wil ik die garantie nog wel eens zien
Ze zeggen wel dat visa u terugbetaalt, maar dat is volgens mij enkel met visa creditcard. Bij visa debitcard wil ik die garantie nog wel eens zien
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
klopt, transit mode op de iphone uitzetten -of geen visakaart in het transitslot (andere kaarten hebben het issue niet)- is genoeg om te zorgen dat dit niet misbruikt kan worden.
op dat vlak heeft apple trouwens ook gewoon gelijk dat het aan visa ligt, maar visa is gewoon de logge antieke optie die nog doorteert op het feit dat ze 30j geleden de enige keuze waren, en niet helemaal doorhebben dat ze straks failliet zijn omdat iedereen naar alternatieven gaat door die houding (ik beschouw visa als de creditcard versie van blockbuster)
op dat vlak heeft apple trouwens ook gewoon gelijk dat het aan visa ligt, maar visa is gewoon de logge antieke optie die nog doorteert op het feit dat ze 30j geleden de enige keuze waren, en niet helemaal doorhebben dat ze straks failliet zijn omdat iedereen naar alternatieven gaat door die houding (ik beschouw visa als de creditcard versie van blockbuster)
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 811 keer
Velen. Heel heel velen.
Ik zie regelmatig jeugd de eerste de beste usb-c connector in hun gsm insteken om hem te laden; en als je wat geluk hebt, was het ook een vrije kabel, en hebben ze niet eerst het toestel uit dat die connector aan het gebruiken was uitgetrokken.
En dan zwijgen we over de USB connectors die aan stopcontacten voorzien zijn, bv in openbare plekken zoals luchthavens enzo.