Evolutie van breedband

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

bijna 22 jaar geleden kwam telenet met een "betaalbaar light" abbo voor internet (want de minister destijds vond dat nodig),
waar ik vanwege deze post viewtopic.php?p=1053527#p1053527 even aan moest terugdenken.

De specs even terug opgezocht ( https://datanews.knack.be/nieuws/telene ... and-light/ ):

512kbps down
128kbps up
datalimieten van 200mb down en 100mb up
en dat alles voor "maar" 29,95 / maand

fast forward 22 jaar, en heytelecom heeft nu het volgende aanbod:

150mbps down
10 mbps up
datalimiet van 3tb (en daarna "verlaagde snelheid" naar 20/2)
en dat alles voor 29 / maand

je kan dus voor vergelijkbare prijzen vergelijkbare "light" abbo's vinden (het is te zeggen: bij de b-merken van de operatoren, op de goede momenten),
maar de snelheden en limieten zijn gelukkig wel ietsjes beter geworden

en met ietsjes bedoelen we dus 300x sneller downloaden en 80x sneller uploaden....
om dat even in perspectief te zetten: een bestand van 1gb downloaden (oftewel ongeveer 4 minuten in 4K, afhankelijk van compressie etc) duurde toen 32 minuten.
nu duurt dat 7 seconden.
... snelle marcel van adsl is dus niet meer zo snel heden ten dage
(die vroege belgacom reclames waren overigens wel heerlijk, zoals deze: )

ik vond het gewoon een post waard om stil te staan bij hoe verdomd hard en snel het internet geevolueerd is in die 2 decennia.
(of dat een goede zaak is, laat ik in het midden....)
Amazor
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 70 keer

Om in de sfeer te blijven, deze Belgacom-spot was ook wel goed met La Esterella zaliger:

ComfortNet herinner ik me inderdaad nog, enkele jaren later steeg het volume naar 1GB. Was typisch zo'n abonnement enkel voor mailende senioren. Jongere mensen die wat wilden besparen merkten na 3 dagen dat hun internet zo goed als niet meer werkte (smalband), om dan toch te moeten overschakelen naar het 'luxueuzere' ExpressNet met 10GB per maand.
Internet: Telenet Turbo
TV: Telenet TV (TV-box IP + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Maar achteraf gezien ook indrukwekkend wat je met die 512kbps kon. Toen je bij scarlet nog gratis binaries had was dat een walhalla.

Van reclame is de switch naar proximus wel nog altijd een klassieker.

SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Provider
Te Koop forum

je kan veel zeggen van belgacom/proximus, maar ze hebben vroeger echt wel goede reclamefirma's in de hand genomen :)
snelle marcel, de '"who took my badjas", en de keuze van "hun" nieuwe muziekje bij de naamsverandering idd.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 61 keer

Ik ben jonger en herinner me nog de jarenlange 10GB datalimiet als tiener en alle frustraties daar rond. Dommel was toen te "exotisch" voor mijn moeder. Die te lage datalimieten hebben toch veel te lang geduurd imo. Maar we hebben het overleefd en zijn er geraakt.

De inbelverbinding en alle pagina's in te laden en dan stoppen was maar 1 keer per week bij mij.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

En dan denken dat TN vroeger de betere optie was van de twee. Maar ja, met de jaren toch geleerd dat het een bende dieven zijn.
:beerchug:
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 203 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Omdat het zondag ronde van vlaanderen is.
Toen 3g werd gepromoot kan ik me nog goed herinneren:
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

'who took my badjas?'
de reclames voor belgacom tv waren altijd geweldig
:beerchug:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 756 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik herinner me de dagen van onbeperkt downloaden van de interne usenet servers nog bij Pandora (Telenet) - bommanews...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 276 keer
Provider
Te Koop forum

Een beetje beschamend dat ik eigenlijk geen aanvulling van mijn oude topic hoef te doen: Wat is jouw internet historiek ? (uit 2011)

Na al die jaren nog steeds bij Scarlet, zelfs nadat ze het serieus downgradeden van One naar Trio.

De dual/triple play heeft gewoon alles vastgezet aangezien er eigenlijk geen echte competitie is tussen (aparte) tv abonnementen. Hopelijk dat de fiber de markt meer verstoort maar de duopolisten hebben dat netwerk ook al ferm ingepalmd dus de markt zal dat waarschijnlijk ook ondergaan gezien het schoothondgedrag van het BIPT en de bevoegde minister(s).
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

No koffiekoeken for Joe! Ja we hebben toffe reclames gehad van het duopoly, maar of we daar blij van moeten worden. Is zeer veel geld dat nergens anders naartoe is gegaan.
De laatste reclames van Telenet zijn wat minder en raar vind ik . Reclame dat fiber nog niet nodig is (Dempsey) of dat je die blauwe fiber van fiberklaar niet moet nemen omdat ze daar niet mee samenwerken (was dat ook met Dempsey?).. terwijl ze voor de B gebieden nu wel willen samenwerken

We hadden een 56k modem en waren aan het wachten op Telenet vlaanderen toen ik een puber was. Dat was nog niet beschikbaar , aangezien we maandenlang nooit meer bereikbaar waren en hoge torenhoge telefoontekeningen kregen (ook bellen naar eerste liefje was daarbij) kwam er uiteindelijk ADSL (1mbit/128kbit). Dat was enorm snel vond ik toen (17 keer sneller dan 56kbit) ondertussen heb ik 150 mbit maar toch heeft die stap van 56k naar 1 mbit veel meer indruk gemaakt indertijd op mij.
Provider: Hey Telecom (150/15)
Modem/Router: Fritz!Box 6670 cable
TV: Mibox S TV en Chromecast Google TV
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”