Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ratface
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt, heb hen gemaild.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 756 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bij het buiten - binnenrijden van het lokale recyclagepark (om een 2e fractie aan te bieden) gemerkt dat er 10kg verschil zit tussen wat de weegbruggen wegen, in het nadeel van de consument.

Mail gestuurd naar de uitbatende firma, want dat is de mensen er opleggen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Op 't eerste zicht lijkt dat onnozel, maar als je dan bedenkt dat je hier bijvoorbeeld €0,34/kg betaalt is dat al een behoorlijke som elke keer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons schat de parkbewaker in hoeveel huisvuil je mee hebt.

Ook gekke praktijk.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Provider
Te Koop forum

devilkin schreef: 4 maanden geleden Bij het buiten - binnenrijden van het lokale recyclagepark (om een 2e fractie aan te bieden) gemerkt dat er 10kg verschil zit tussen wat de weegbruggen wegen, in het nadeel van de consument.
is dat de eerste keer dat je merkt dat er 5 a 10kg verschil zit?

ik heb ook al erg lang gemerkt, en op meer als 1 park (van limburg.net), dat het gewicht nooit kan kloppen (bv een kussen droppen en 5kg aangerekend krijgen)
en idd, altijd in het nadeel van de consument, ofcourse, je gaat toch niet in de zakken van een bedrijf zitten zekers :bang:

je mailtje zal wel beantwoord worden met een "de weegbruggen hebben altijd een afwijking, niets aan te doen" afscheping.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ja, nog niet gemerkt tot hiertoe. Er is altijd wel een minimum van 5kg dat wordt aangerekend, eender wat je dropt. Maar nu was het verschil 10kg, wat toch wel genoeg is.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Hier bij Ivago te Gent, gewicht voor brandbare fractie was minder dan 1 kg en was gratis. Ik had enkele stukken XPS en dit wordt niet gerecycleerd.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Vermoedelijk is er ergens een obscure "rondzendbrief" die afwijkingen toelaat als ze beperkt zijn (bv absoluut tot 10kg, relatief 1%). De weegbrug bij ons op het containerpark is ook scheef, toevallig ook in het nadeel van de gebruiker.
De oplossing: gebruik telkens dezelfde weegbrug. Binnenkomen op weegbrug1 voor "5 kapotte betonnen stenen", dan terug over diezelfde weegbrug1 om nadien gratis gemalen takken op te halen. En dan wegrijden over weegbrug2 (aan de exit).
Anderzijds gaat het meestal over kleine bedragen, dus weinig gebruikers zullen of de workaround willen gebruiken of ten gronde willen gaan klagen en blijven jagen.

Iets soortgelijks: het bedrijf dat uitmeet hoeveel een EV thuis laadt, claimt dat ze 2x keer 2% foutenmarge mogen hebben, zonder referentie naar waar dat dan wel staat (wet, richtlijn, ...). Dus zij vinden 4,04% afwijking (spoiler: in uw nadeel) "een perfect resultaat". Probeer dat eens bij HR: 4,04% meer loon of bij de fiscus: 4,04% minder belastingen betalen.
Het klinkt allemaal "redelijk", maar is eigenlijk compleet geschift.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

bij ons kan die workaround niet: je komt binnen op weegbrug 1, als je een volgende fractie aanlevert, moet dat via weegbrug 2, en om naar buiten te gaan moet je opnieuw over een andere.
je gaat dus sowieso over 3 verschillende bruggen en kan enkel tussen een eventuele 2de en 3rde fractie bv over dezelfde brug.

en het klopt dat het meestal over relatief lage bedragen gaat, maar stel dat het om 50 cent gaat per keer, en stel dat er 25 mensen per dag op het park komen,
en dat het maar 200 dagen per jaar open is. 50*25*200
dan verdient het park daar dus al onterecht 2500 euro extra aan per jaar... (en de cijfers zullen wel hoger liggen, en als je dat dan per park rekent....)

ik weet alleen niet of ik het onder de noemer verdoken belasting of pure oplichterij moet schuiven.

even gaan rondzoeken:
limburg.net: tot 5kg nauwkeurig en dan "zou het afgerond worden" (dus 7kg = 5kg betalen, 8kg = 10kg betalen), al meen ik dat die afronding niet gebeurde de laatste keer dat ik het ticketje bekeek.
(https://limburg.net/recyclageparken/werking)
IOK afvalbeheer: 2kg/weegbrug, oftewel binnen en buitenrijden zonder iets af te leveren zal MAXIMAAL 4kg schelen (dat is dus al verantwoorder dan limburg.net)
(https://www.herselt.be/recyclagepark)
IVVO: de meest "ruime" in de groep: rekenen aan in groepen van 5kg en wegen in groepen van 10kg....
(https://www.ivvo.be/mijn-gemeente/veurn ... lot-bezoek)
dus IOK bewijst dat het eerlijker kan (exact tot op de kg zal nooit (financieel) kunnen weet ik ook wel), limburg.net en IVVO trekken zich er niets van aan en zeggen "dat het ook in je voordeel kan werken", maar het is eenvoudig om iets te zeggen zonder daar de harde cijfers bij te leggen - en dat doen ze natuurlijk niet (en ik kan me wel bedenken waarom)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 106 keer
Te Koop forum

Cru gezegd, ik pak grofvuil niet meer naar het containerpark, maar steek het stukjes bij beetje in de gewone vuilbak, daar betaal ik per gewicht, en niet in veelvouden van 10kg.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat niet alleen.
Een kleine fractie "bakstenen" kost u via uw restafval bak een 3 seconden werk: deksel op en klaar.
Bij ons op het containerpark moet ik voor betalende fracties aanschuiven in een aparte file en krijg ik door de weegbrug altijd een paar kilo's extra erbovenop.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier bij Ivago te Gent worden niet alle fracties aangerekend vanaf de éérste kg. Soms krijg je afhankelijk van de fracties 200 à 500 kg gratis, maar uiteraard niet voor brandbaar. Die laatste kost 0,24 € voor de eerste 500 kg.
https://www.ivago.be/nl/particulier/afv ... oners-gent
Met andere woorden, elk stad of gemeente heeft een ander beleid.
Ubuntu Mate 24.04
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

je krijgt voor zover ik weet geen "gratis", je moet gewoon niet bijbetalen voor het deel dat je al in de afvalbelasting betaalde.
althans, hier betaal je ook aan de gemeente nog eerst een bijdrage waarin zogezegd de afvalophaling en 1 rol vuilzakken inzit enzo, en daar zit dan ook een bepaalde hoeveel fracties in die je over het algemeen amper hebt.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wij betalen hier geen afvalbelasting, deze wordt verrekend via variabele kosten (de "diftar"-methode: betalen per ophaling).
12 gratis toegangen tot het containerpark per jaar en gratis kilo´s bij bepaalde fracties.
Elke gemeente regelt dit anders.
Ubuntu Mate 24.04
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

dus jullie betalen enkel voor effectieve kilo's? en dus nergens een maandelijkse/jaarlijke bijdrage aan de gemeente of aan het afvalbedrijf ?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De wekelijkse ledigingen van het restafval en GFT betaal je per type bak.
Prijzen containerpark staan in mijn reactie van gisteren.
PMD betaal je per rol, idem zones die huisvuil via zakken aanbieden.
Ubuntu Mate 24.04
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Splitter schreef: 4 maanden geleden dus jullie betalen enkel voor effectieve kilo's? en dus nergens een maandelijkse/jaarlijke bijdrage aan de gemeente of aan het afvalbedrijf ?
Ook diftar hier...
We betalen per lediging vd bak..kleine bak en grote bak hebben verschillend tarief
We betalen een huur per bak , kleine en grote bak hebben verschillend tarief
We betalen per kilo lediging..
35ct voor huisvuil
15ct gft

Wij sorteerden al heel veel maw onze kost tov vuilzakken is vlot x5 gegaan....het riedeltje van als je goed sorteert betaal je niks meer is de zoveelste leugen om geld binnen te rijven..

O ja..ook de service is achteruit gegaan..gft wordt bv maar 1 keer per 2w opgehaald dus id zomer zit je altijd met maden in die bak...dus die spuitbussen vergif moet je ook nog tellen

https://www.igean.be/tarieven-diftar-co ... anbiedt%2C

Tom
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Vandaag antwoord van het verwerkingsbedrijf:
Het is zo dat de weegbruggen geijkt zijn volgens klasse III. Deze klasse is de standaardprecisie voor elektronische weegtoestellen. Dit betekent dat tot een last van 10 ton een nauwkeurigheid van 5 kg wordt gegarandeerd. De verklaringen van conformiteit hierover zijn te raadplegen op het recyclagepark.

Dit houdt in dat een afwijking van 5 kg, zijnde een combinatie van weegfout en afrondingsfout volgens de norm aanvaardbaar is. In de praktijk gaat dit, afhankelijk van de weersomstandigheden, per weegbrug soms tot een verschil van max.10 kg

Dit kan aldus ook betekenen, zoals bij uw bezoek, dat er sporadisch een verschil is tussen de uitgaande en ingaande weegbrug.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 23 keer

Vandaag, 's voormiddags naar de Colruyt gereden, n.a.v. hun lokroep "Asperges -50% zolang de voorraad strekt".
Ze hielden woord: ze waren op. Of beter gezegd: er waren er geen. Er was ook geen leeg rek waar ze konden gelegen hebben en 't was nog vroeg in de dag.
Een onduidelijke uitleg vanwege de winkeljuffrouw: "er zijn er niet veel" en dan iets over slecht weer en lokale teelt.
Moet je daar dan op radio en TV zulke reclame voor maken!? Dat zijn praktijken van de GB (vroeger).
heist_175
Moderator
Moderator

Zoek u een markt uit en koop daar bij een groentenkraam asperges.
Veel kans zijn ze daar goedkoper. Ik heb dit WE aspergesoep gemaakt met ("te dikke") asperges van €5/kg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

De jonagolden waren waarschijnlijk ook alweer niet aangevuld!!!!!!!!!!!!! Zo is het geen leven meer.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Zit hier op mijn gemak te ontbijten, opeens een enorme knal uit het niets. Mijn oren doen er nog zeer van.

Buiten zijn ze aan het werken, dacht eerst dat ze iets geraakt hebben. Gelukkig is dat niet het geval.

Oorzaak blijkt de band van mijn fiets te zijn, die is gewoon uit het niets ontploft. Fiets was sinds gisteren niet meer gebruikt en stond gewoon stil. Geen idee van de oorzaak.

Serieus verschieten zo in de ochtend.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

katten in huis? 1 van mijn katten gebruikt graag de banden van mijn auto als krabpaal.
Misschien heb jij ook zo'n monster in huis?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Voorzie een alternatief, bvb een cocosmat
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Geen katten. Ik vermoed een glassplinter (tegenwoordig is dat erg om te fietsen, overal ligt er wel ergens glas) die er zal ingezeten hebben sinds gisterenavond.
Waarschijnlijk onderaan het wiel, beetje lucht verloren, het wiel dat inzakt door gewicht en zo opeens dieper in de binnenband, waardoor die ontploft is. Anders kan ik het niet verklaren.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Voorzie een alternatief, bvb een cocosmat
Ken je katten?
Die nemen wat ze willen, niet wat je ze geeft.
Ze hebben hier alternatieven genoeg.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

een kat neemt niet wat ze wil, als katten "eigenaar" biedt je ze gewoon toevallig aan wat ze willen omdat dat nu eenmaal zo gaat :angel:
(vraag maar aan die van mij, die voor het luikje van de keukendeur blijven zitten tot ik de deur opendoe als ik een koffie ga halen)

al moet ik zeggen, ik heb nooit een kat gehad die een bal, band, of zetel interessant vond om aan te krabben.
(hout rondom het bed -al dan niet inclusief de stof rond het frame-, en het hout van de deurposten is een andere zaak, ondanks 3 krabpalen)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Misschien kan je een anti-kat geur opwrijven en de kat iets anders zoekt om aan te krabben ?
vb: https://www.medpets.be/beaphar-keep-off
Keep Off is een spray om huisdieren te leren bepaalde plekken in het huis te mijden. De geur van deze spray is onaangenaam, maar onschadelijk. Keep Off kunt u dagelijks sprayen tot de plek gemeden wordt.
Ubuntu Mate 24.04
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 3 maanden geleden
Dizzy schreef: 4 maanden geleden Voorzie een alternatief, bvb een cocosmat
Ken je katten?
Die nemen wat ze willen, niet wat je ze geeft.
Ze hebben hier alternatieven genoeg.
Je zorgt voor alternatieven en kan enkel hopen dat ze die gebruiken, meer zit er niet in. Een spray die ze afstoot kan inderdaad helpen. Katten blijven eigenzinnig hun eigen ding doen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

.... dat de wereld terug richting "alles voor internet explorer" gaat, maar dan voor chrome.

in dit geval mbt sdworx hun portaal, dat ze op een of andere manier flikken om helemaal 200% stuk te laten gaan in firefox, maar prima werkt in chrome/edge.
(let ook op al de opties onderaan, waarvan sommigen dewelke ik met mijn rechten als gewone werknemer niet eens zou moeten mogen zien - het lijst gewoon alle mogelijke opties op ipv te verwerken aan server-side zoals het hoort)
Screenshot from 2026-04-03 11-28-04.png
anonyme
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

devilkin schreef: 4 maanden geleden Bij het buiten - binnenrijden van het lokale recyclagepark (om een 2e fractie aan te bieden) gemerkt dat er 10kg verschil zit tussen wat de weegbruggen wegen, in het nadeel van de consument.

Mail gestuurd naar de uitbatende firma, want dat is de mensen er opleggen...
Je moet goed zien dat je effectief met alle banden van je wagen op de weegbrug staat.
Heb 2 jaar geleden volgende meegemaakt:
- Fractie gaan bieden: 60kg volgens weegbrug. Kon volgens mij niet (ik ken weinig van gewicht). Ik stuur mail naar MiWa en m'n betaalde me het geld prompt zonder controle terug. Achteraf zelfde fractie gaan aanbieden (had van die fractie toevallig 2 identieke stukken) en gewicht was terug hetzelfde. Dus gewicht klopte wel. Dus terugbetaling van MiWa was onterecht :lol:
- Nadien een zak van 5 kg gaan aanbieden een paar maand later: ik moest 60 EUR betalen!!! Parkwachter erbij gehaald en ik stond met mijn band toevallig een héél klein beetje buiten de weegbrug. Opnieuw gewogen en gewicht/bedrag was héél realistisch nu.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Te Koop forum

Ik maakte er vroeger een sport van. De audi A4 van toen had een héél korte neus en liet het toe om (als je met de neus tegen de slagboom stond) nét van de brug af te staan met de voorwielen.

Nooit iets moeten betalen: 1ste keer wegen: voorwielen eraf. 2de keer wegen: voorwielen erop en parkwachter die moet komen kijken (weegbrug aanvaardt geen hoger gewicht bij de 2de meting): "scheelt iets met de meting, rij zo maar door"

Ondertussen is de slagboom ook verplaatst. Ik was allicht niet de enige :)
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Wat ik in het containerpark regelmatug zie gebeuren is camionettes die met 2 of 3 personen komen binnen gereden waar er dan 1 of 2 man vlug uitstapt voordat ze de weegbrug op gaan, hun bouwafval dumpen en dan met zijn allen id camionette de weegbrug terug oprijden..Dan denk ik altijd..lap daar mogen wij weeral voor bij betalen want op het einde van het jaar moet de rekenking kloppen, de gemeente zijn winst afromen en dus gaat de prijs per kilo omhoog..

Tom
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat zou de parkwachter in 't oog moeten houden. en de camera's op het park ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

van die buren dat van hun woonkamer een discotheek (van het genre "boenk boenk boenk") maken dat je dan bij jezelf binnen hoort

probeer dan maar eens rustig buiten in de zetel te gaan liggen na het werk om te ontspannen en "naar de vogelkes te luisteren"....
(trouwens niet enkel horen, je kan opt terras ook gewoon letterlijk de bas voelen door de grond heen...)
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 98 keer
Provider

Of van die andere buren die op eender welke dag om 7u30 in de tuin beginnen werken met professioneel gereedschap. Minstens even irritant. Ik ben aan wachten om mijn terras te reinigen tot hij buiten zit in de zon.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In beide gevallen, wat zegt het lokale politiereglement ? in veel gevallen is één keer bellen voldoende...
J.
heist_175
Moderator
Moderator

Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden In beide gevallen, wat zegt het lokale politiereglement
Voor geluid is de drempel heel hoog. Wacht tot iedereen warmtepompen gaat beginnen plaatsen. Liefst zo dicht mogelijk tegen de perceelsgrens en zo goedkoop mogelijk, dus veel lawaai :).

En vanaf 6u - op een weekdag - mag je lawaai maken, dus 7u30 vind ik nog heel redelijk.
Dus de uitgekookten beginnen om 5u30, zodat tegen dat je de politie etc gebeld hebt, het toch al 6u is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

ja, want een warmtepomp zet je best zo ver mogelijk van je huis zodat de leidingen zeker lang genoeg worden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”