Beste mede-userbasers,
Mijn vrouw heeft een kleine winkel in dierenvoeding (honden en katten). De winkel heeft ook een website via dewelke bestelling geplaatst kunnen worden. De betalingen lopen via Mollie. Het aantal online bestelling is vrij beperkt (een paar per maand).
Nu krijgen we gisterenavond een kleine bestelling binnen vanuit Nederland, betaald via Creditcard. Een paar minuten daarna plaatst dezelfde persoon opnieuw een veel grotere bestelling voor exact hetzelfde product (maar een veel grotere hoeveelheid) opnieuw betaald via creditcard. We nemen vandaag contact op via Whatsapp en die persoon vraagt hoeveel we van dat product op voorraad hebben. We geven het aantal door en een paar minuten daarna krijgen we van diezelfde persoon opnieuw een bestelling door voor de hoeveelheid die we op stock hebben en opnieuw betaald met creditcard.
Nu zitten we dus met 3 bestellingen voor alles tezamen toch een serieuze hoeveelheid en alle drie betaald via creditcard. Bij mij gaan er toch een aantal alarmbelletjes rinkelen. Wat als we de bestelling versturen en de klant vraagt daarna een chargeback aan omdat ze zogezegd niets ontvangen hebben.
We hebben een naam (geen idee of die echt is), een adres, een gsm nummer (via dewelke we contact gehad hebben via whatsapp). Ik heb de foto van whatsapp al eens laten reverse searchen op het internet en geen enkele hit (dus wel degelijk een echte foto ?). Op basis van de naam van de persoon vinden we niet direct iets terug op facebook of dergelijke.
Iemand advies hoe we dit best aanpakken ?
Thanks !
Uzzi
Beschermen tegen Chargeback ?
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb je al eens gewoon gebeld naar het nummer? Het nummer opgezocht?
Met streetview het adres bekeken?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 1 keer
eventueel de orders zelf cancellen en de persoon in kwestie vragen om voor zulke grote orders (en gezien eerste keer) op factuur te betalen ofzo?
als het een (hele) grote order is, dan zal het vermoedelijk niet om een particulier met 1 hond of kat gaan, toch ?
ik zou het iig ook een verdachte zaak vinden van 2 aparte orders te krijgen, dan gebeld te worden, en nog eens een order voor wat overblijft,
en zelfs al zouden de andere gegevens kloppen, het kan nog steeds een gestolen creditcard zijn (zeker als je kijkt naar al die recente databreaches).
als het een (hele) grote order is, dan zal het vermoedelijk niet om een particulier met 1 hond of kat gaan, toch ?
ik zou het iig ook een verdachte zaak vinden van 2 aparte orders te krijgen, dan gebeld te worden, en nog eens een order voor wat overblijft,
en zelfs al zouden de andere gegevens kloppen, het kan nog steeds een gestolen creditcard zijn (zeker als je kijkt naar al die recente databreaches).
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 74 keer
Hey,
kan je niet vermelden dat je dergelijk grote orders niet kan verzenden/online besteld worden en dat die alleen af te halen zijn, rechtsreeks te kopen in de winkel.
Terechte bedenking inderdaad, de klant heeft 14D bedenktijd, kan alles terug sturen of melden dat het nooit is aangekomen en jij bent je geld kwijt...
Succes..
Tom
kan je niet vermelden dat je dergelijk grote orders niet kan verzenden/online besteld worden en dat die alleen af te halen zijn, rechtsreeks te kopen in de winkel.
Terechte bedenking inderdaad, de klant heeft 14D bedenktijd, kan alles terug sturen of melden dat het nooit is aangekomen en jij bent je geld kwijt...
Succes..
Tom
-
johann
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 58 keer
Dat ruikt inderdaad niet fris. Vele jaren geleden, in een eerdere job, heb ik iets soortgelijks meegemaakt. De financiële schade was aanzienlijk en het dispuut met de betalingsverwerker heeft jaren aangesleept.
Annuleer de CC betalingen en stel een pro forma factuur op. Levering na betaling.
En voor de toekomst, zoals al gesuggereerd: limieten zetten op de aantallen die online kunnen besteld worden. Of die aantallen uitsluiten van CC betalingen (dus alleen overschrijving, iDeal & Bancontact toelaten).
Annuleer de CC betalingen en stel een pro forma factuur op. Levering na betaling.
En voor de toekomst, zoals al gesuggereerd: limieten zetten op de aantallen die online kunnen besteld worden. Of die aantallen uitsluiten van CC betalingen (dus alleen overschrijving, iDeal & Bancontact toelaten).
-
dragonflo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 34 keer
Enkel bancontact, ideal en overschrijving aanvaarden. Bij de meeste andere opties zijn er chargeback mogelijk. Bij kredietkaart kosten de charger backs relatief veel geld voor de verkoper(+€25?) en je verliest altijd.
Als je terugbetaalt, doe het via mollie, dus via dezelfde weg als je het geld ontvangen hebt. Anders kunnen ze alsnog een chargeback doen en heb je geen risico dat je hun geldezel bent.
Als je terugbetaalt, doe het via mollie, dus via dezelfde weg als je het geld ontvangen hebt. Anders kunnen ze alsnog een chargeback doen en heb je geen risico dat je hun geldezel bent.
-
Uzzi
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
We hebben uiteindelijk beslist om de 3 bestellingen te annuleren en hebben de kredietkaartbetalingen geannuleerd. We hebben aan de klant aangegeven dat, indien ze hun bestelling toch willen, dat de betaling niet via kredietkaart kan verlopen. De klant heeft nog niet gereageerd op ons bericht.
Hoe meer je hierover leest, hoe meer je schrik krijgt om nog betalingen via kredietkaart te accepteren ... De klant kan tot 6 maanden na de betaling via kredietkaart een chargeback aanvragen.
Het had een mooi begin van het 2de kwartaal kunnen zijn, maar het risico is te groot. Dit voelde gewoon niet goed.
Hoe meer je hierover leest, hoe meer je schrik krijgt om nog betalingen via kredietkaart te accepteren ... De klant kan tot 6 maanden na de betaling via kredietkaart een chargeback aanvragen.
Het had een mooi begin van het 2de kwartaal kunnen zijn, maar het risico is te groot. Dit voelde gewoon niet goed.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 707 keer
- Bedankt: 791 keer
Als het te mooi is om waar te zijn...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
@Uzzi : nudat dat achter de rug is.... wil je ons ook vertellen wat de webshop url is? kwestie van mijn curieusiteit wat te gunnen,
want ik bestel voor de katten ook meestal via internet
(en i promise, ik gebruik geen credit card voor bestellingen
)
want ik bestel voor de katten ook meestal via internet
(en i promise, ik gebruik geen credit card voor bestellingen
-
Uzzi
- Elite Poster

@Splitter : ik zal de URL via een privé-bericht sturen. Ik wil het forum niet misbruiken om reclame te maken voor de winkel van mijn echtgenote. Dat was niet de bedoeling van dit topic
-
Uzzi
- Elite Poster

The story continues ... na de persoon in kwestie geïnformeerd te hebben dat we de bestellingen gaan annuleren en dat we de kredietkaart betalingen zullen storneren, plaatst ze een nieuwe bestelling opnieuw betaald met kredietkaart. Dit begint op stalking te lijken.
Ik heb ondertussen de mogelijkheid om via kredietkaart te betalen, verwijderd.
Uzzi
Ik heb ondertussen de mogelijkheid om via kredietkaart te betalen, verwijderd.
Uzzi
-
novie
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
Als klant zou ik dat toch niet klantvriendelijk vinden, zelf ben ik ook zo iemand die vaak orders in bulk bestelt, soms één order en dan vlak erna nog een 2de omdat ik iets vergeten ben, en ja dat kunnen dan grotere hoeveelheden zijn. Geen kredietkaart aanvaarden voor zo'n order en ik bestel nooit nog iets bij je + negatieve review op google hoor. Ik maximaliseer mijn kredietkaart omdat ik er veel airmiles aan verdien en veel vlieg...ik heb zo een keer iets voorgehad en heb prompt bij de concurrentie besteld.Uzzi schreef: 4 maanden geleden We hebben uiteindelijk beslist om de 3 bestellingen te annuleren en hebben de kredietkaartbetalingen geannuleerd. We hebben aan de klant aangegeven dat, indien ze hun bestelling toch willen, dat de betaling niet via kredietkaart kan verlopen. De klant heeft nog niet gereageerd op ons bericht.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
Ze hebben de potentiële klant hierover gecontacteerd en die heeft er niet op gereageerd. Ik zou verwachten dat die, als er geen probleem is, toch iets zou laten weten.
Misschien is een bestelling vanuit Nederland al een uitzondering, als er dan nog kort na elkaar 3 bestellingen geplaatst worden, in totaal voor de hele stock, dan stel ik mij daar ook vragen bij.
Doe je dat bij een eerste bestelling bij een bedrijf ook?novie schreef: 4 maanden geleden zelf ben ik ook zo iemand die vaak orders in bulk bestelt, soms één order en dan vlak erna nog een 2de omdat ik iets vergeten ben
Misschien is een bestelling vanuit Nederland al een uitzondering, als er dan nog kort na elkaar 3 bestellingen geplaatst worden, in totaal voor de hele stock, dan stel ik mij daar ook vragen bij.
Bye, Maurice
-
tom35
- Elite Poster

Bizar, ik zou denken dat dit van het bedrijf uit een gezonde bedrijfsvoering is. De eigenaar had al gemeld dat ze heel weinig online bestellingen krijgen en daarenbove al bijna nooit eentje uit nederland...novie schreef: 4 maanden geledenAls klant zou ik dat toch niet klantvriendelijk vinden, zelf ben ik ook zo iemand die vaak orders in bulk bestelt, soms één order en dan vlak erna nog een 2de omdat ik iets vergeten ben, en ja dat kunnen dan grotere hoeveelheden zijn. Geen kredietkaart aanvaarden voor zo'n order en ik bestel nooit nog iets bij je + negatieve review op google hoor. Ik maximaliseer mijn kredietkaart omdat ik er veel airmiles aan verdien en veel vlieg...ik heb zo een keer iets voorgehad en heb prompt bij de concurrentie besteld.Uzzi schreef: 4 maanden geleden We hebben uiteindelijk beslist om de 3 bestellingen te annuleren en hebben de kredietkaartbetalingen geannuleerd. We hebben aan de klant aangegeven dat, indien ze hun bestelling toch willen, dat de betaling niet via kredietkaart kan verlopen. De klant heeft nog niet gereageerd op ons bericht.
Doet u dergelijke bestellingen dan ook bij een klein bedrijfje in het buitenland, gaat u hen bellen hoeveel ze er effectief op stock hebben...Het gaat hier over een zaak met dierenvoeding he.. Misschien bent u we een betrouwbare potentiele klant maar helaas weten we dat velen dat niet zijn..Phising, klanten die iets bestellen en dan beweren dat het niet aankomt, dat beweren dat iets defect is aangekomen, kleding bestellen die 1 dag dragen en dan terug sturen en ga zo maar door... Mij lijkt het dat die eigenaars heel goed gereageerd hebben..teveel oplichters..Sterker misschien wel melden bij de politie als poging tot oplichting..
Tom
-
novie
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
Waarom niet? Soms ben je wel eens op zoek naar items die moeilijk te vinden zijn of end of life zijn, dan koop ik ook wel eens een ganse voorraad op, en vraag ik ook wel eens na hoeveel stock ze hebben. Er bestaat tegenwoordig toch zoiets als track & trace + verzekerde verzending en aftekenen bij ontvangst, dus wat is het probleem?on4bam schreef: 4 maanden geleden Ze hebben de potentiële klant hierover gecontacteerd en die heeft er niet op gereageerd. Ik zou verwachten dat die, als er geen probleem is, toch iets zou laten weten.
Doe je dat bij een eerste bestelling bij een bedrijf ook?novie schreef: 4 maanden geleden zelf ben ik ook zo iemand die vaak orders in bulk bestelt, soms één order en dan vlak erna nog een 2de omdat ik iets vergeten ben
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
- Bedankt: 808 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Tsja, "den bluts met den buil" zeker?
Riskeren om een klant met lange tenen te verliezen, of een grote bestelling gratis zien verdwijnen.
Ik zou het ook wel weten.
Riskeren om een klant met lange tenen te verliezen, of een grote bestelling gratis zien verdwijnen.
Ik zou het ook wel weten.
-
tom35
- Elite Poster

Als die items zo belangrijk zijn stap ik de auto in en ga ik die halen, zeker wanneer de winkel heeft aangegeven dat ze ze liever niet opsturen....novie schreef: 4 maanden geledenWaarom niet? Soms ben je wel eens op zoek naar items die moeilijk te vinden zijn of end of life zijn, dan koop ik ook wel eens een ganse voorraad op, en vraag ik ook wel eens na hoeveel stock ze hebben. Er bestaat tegenwoordig toch zoiets als track & trace + verzekerde verzending en aftekenen bij ontvangst, dus wat is het probleem?on4bam schreef: 4 maanden geleden Ze hebben de potentiële klant hierover gecontacteerd en die heeft er niet op gereageerd. Ik zou verwachten dat die, als er geen probleem is, toch iets zou laten weten.
Je uitleg gaat trouwens niet op want nu spreek je ineens over iets dat end of life is en waar er amper nog van te krijgen zijn terwijl je daarvoor zei het wel elders te kopen...
Als je ze echt graag wilt omdat je ze elders niet meer vindt betaal je toch met je bankcontact en zie je af van je terugzend opties..de verkopers hebben de potentiele kopers gebeld maar die reageren niet dan weet je toch genoeg...
Slim gehandeld van de eigenaar..
Tom
-
Uzzi
- Elite Poster

Wat ons triggerde was het feit dat de 3 bestellingen over exact hetzelfde product ging (Carnis worsten van 200gr). Eerste bestelling was voor 10 stuks. Leek me een 'logische' bestelling als nieuwe klant. Je wil een webshop uitproberen (zijn ze te vertrouwen, hoe snel leveren ze ...). Maar amper 5 minuten daarna kwam er een nieuwe bestelling van haar binnen voor 60 stuks van exact hetzelfde product. Vreemd, maar bon. We nemen contact op met de klant. Ze vraagt hoeveel we er nog in stock hebben en plaatst direct daarna een nieuwe bestelling voor de stock die we nog hebben (43 stuks). In totaal heeft ze dus 113 worsten Carnis van 200gr besteld.
Toch een vreemd orderverloop in mijn ogen.
Daarenboven is 113 worsten van 200gr wel een gigantische bestelling. Misschien heeft ze verschillende honden maar dan koop je toch eerder de grotere worsten (die Carnis worsten hebben we ook in 400gr en 800gr) wat in prijs een stuk voordeliger is. Als je slechts 1 hond hebt, is 113 worsten van 200gr wel gigantisch veel qua hoeveelheid. Wat als de hond het ineens niet meer lust/moet hebben ?
Wat de nieuwe bestelling betreft. Mevrouw was aan het rondsurfen op zoek naar een andere winkel. Had niet door dat ze opnieuw op onze website terecht gekomen was en heeft een nieuwe bestelling geplaatst zonder te beseffen dat ze opnieuw bij ons bestelde. Althans dat was haar uitleg. Ik stel me toch ernstige vragen bij haar intellectuele capaciteiten ...
Toch een vreemd orderverloop in mijn ogen.
Daarenboven is 113 worsten van 200gr wel een gigantische bestelling. Misschien heeft ze verschillende honden maar dan koop je toch eerder de grotere worsten (die Carnis worsten hebben we ook in 400gr en 800gr) wat in prijs een stuk voordeliger is. Als je slechts 1 hond hebt, is 113 worsten van 200gr wel gigantisch veel qua hoeveelheid. Wat als de hond het ineens niet meer lust/moet hebben ?
Wat de nieuwe bestelling betreft. Mevrouw was aan het rondsurfen op zoek naar een andere winkel. Had niet door dat ze opnieuw op onze website terecht gekomen was en heeft een nieuwe bestelling geplaatst zonder te beseffen dat ze opnieuw bij ons bestelde. Althans dat was haar uitleg. Ik stel me toch ernstige vragen bij haar intellectuele capaciteiten ...