Exact en eigenlijk heb je dusdanig veel formules dat je gewoon mag vergelijken.
Vast is inderdaad dat het tarief voor bepaalde/onbepaalde duur vastligt. Maar je kan evengoed een nieuw vast tarief aangaan tijdens dat je contract loopt.
Snel vast contract gas nemen?
-
bollegijs
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
- Bedankt: 60 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ook zo bericht gekregen van MEGA, maar ook niet op ingegaan. Natuurlijk heeft Engie wel diepere zakken dan EnergyVision. Mocht deze oorlog meer dan 1 jaar duren wordt deze de nieuwe Vlaamse Energiemaatschappij. Wat ik voor alle duidelijk wel niet zie gebeuren.cadsite schreef: 3 maanden geleden Maandag kreeg hij telefoon van Engie dat hij een goedkoper contract zou krijgen, gelijk aan het aanbod van EnergyVision als hij toch zou blijven.
Zoals steeds, als je passief bent zetten ze je in 't zak. (gelukkig is hij toch vertrokken)
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 5 keer
yikes...
Net naar mijn april tarieven bij Energie.be gekeken en vergeleken met vorige maand:
Vorige maand:
Elek: 9,92 c€/kWh (piek & dal)
Gas: 3,40 c€/kWh
Deze maand:
Elek: 13,57 c€/kWh (piek & dal)
Gas: 5,84 c€/kWh
Had ik maar op tijd die vast contract van Mega genomen... bon, het heeft geen zin om er over te piekeren zeker...
Net naar mijn april tarieven bij Energie.be gekeken en vergeleken met vorige maand:
Vorige maand:
Elek: 9,92 c€/kWh (piek & dal)
Gas: 3,40 c€/kWh
Deze maand:
Elek: 13,57 c€/kWh (piek & dal)
Gas: 5,84 c€/kWh
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
-
guido4096
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 36 keer
gisteren nog ingetekend voor gas bij energie.be voor 4,59 cent p kwh, vast.
Als je direct naar energie.be gaat, wordt in de simulator nog dezelfde prijs aangeboden voor vast; geen idee of dan dat echt nog vastkrijgt.
Als je direct naar energie.be gaat, wordt in de simulator nog dezelfde prijs aangeboden voor vast; geen idee of dan dat echt nog vastkrijgt.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster

- Bedankt: 162 keer
Niettemin is het toch opmerkelijk dat de tarieven van Luminus Basicflex effectief dalen voor zowel elektriciteit als gas in april, vergeleken met maart. Dit terwijl ze bij al de rest stijgen.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Er is ook geen reden om de variabele contracten in te grijpen: die stijgen mee als de gasprijs stijgt. Er is dus weinig risico voor de energieleverancier.
- nerph
- Premium Member

Ik wou dat doen maar ik had in februari, net voor het conflict begon, ingetekend om op 1 mei te veranderen naar Ecofix variabel.guido4096 schreef: 3 maanden geleden gisteren nog ingetekend voor gas bij energie.be voor 4,59 cent p kwh, vast.
Ik ging naar de klantenzone van Energie.be gisteren om te kijken of ik mijn contract alsnog kon veranderen voor april, maar dat ging niet (klikken op mijn contracten deed niets).
Ik had waarschijnlijk beter een vast contract aangegaan ergens voor 1 juni of 1 juli, maar goed, nu is het te laat.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3903 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Neen, ze hebben de april tarieven (gas) voor vast nog niet gepubliceerd, bij de V-test komt energie.be ook niet tevoorschijn bij vast.guido4096 schreef: 3 maanden geleden gisteren nog ingetekend voor gas bij energie.be voor 4,59 cent p kwh, vast.
Sommige leveranciers hebben hun pijzen nog niet geupdated (tenzij ze voorlopig geen vast meer aanbieden?)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
Mini-me
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Is er eigenlijk ergens een website die de berekening maakt van de elek en gas prijzen van 'vorige' maand voor variable contracten (ongeacht de leverencier).
Die formules is allesbehalve duidelijk om dit zelf te berekenen (of ik ben daarvoor te dom
)
Die formules is allesbehalve duidelijk om dit zelf te berekenen (of ik ben daarvoor te dom
- nerph
- Premium Member

Misschien een domme vraag maar volgende maand, op 1 mei, begint mijn levering bij Ecofix voor elek & gas (contract aangegaan in februari). Aangezien de huidige omstandigheden overweeg ik toch EnergyVision 1800 kWh vast te nemen voor elektriciteit (en voor gas bij Ecofix te blijven), maar als ik nu een contract afsluit deze maand, zou levering moeten gebeuren in de maand juni (1/6 tot 30/6 dus).
In principe mag dit wel zeker? Een maand bij Ecofix zijn voor elektriciteit en dan terug ergens anders gaan? Ik weet dat er geen kosten aan verbonden zijn bij contract stoppen, maar is een maand niet "te kort"?
In principe mag dit wel zeker? Een maand bij Ecofix zijn voor elektriciteit en dan terug ergens anders gaan? Ik weet dat er geen kosten aan verbonden zijn bij contract stoppen, maar is een maand niet "te kort"?
- nerph
- Premium Member

Ah ja, inderdaad, ik ben blij dat ik het gevraagd had want dat was ik dus compleet vergeten. Ik ga het nakijken, bedankt @peroxide
Edit: Vaste vergoeding is €10, en dit zijn de voorwaarden:
Edit: Vaste vergoeding is €10, en dit zijn de voorwaarden:
Ik veronderstel dus dat ik gewoon die volledige €10 zou moeten betalen als ik zou veranderen na een maand? Zo ja, niet echt een drama.Voor eerste 6 maanden van het contract volledig te betalen, vanaf de 7de contractmaand per dag dat je klant bent.
-
Flup
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 59 keer
@nerph
1) Zoals ik het begrijp dien je de eerste 6 maand te betalen, dus 5€
2) Het is uiteraard al wel te laat om prijzen van maart (februari) te hebben. Energyvision heeft voor het vaste gedeelte van hun elektriciteitscontract 1800KW vast de kosten echter wel gelijk gehouden (10,6, en naar ze zelf zeggen zouden ze dit 10j garanderen) maar ze hebben wel 100€van hun welkomstkorting afgetrokken (200 ipv 300). Variabel (boven 1800) is gestegen naar 15,85 maar dat is voor mij (overgestapt eind maart) uiteraard ook zo.
3) Hoewel het niet verplicht is (zie commotie rond mega) gelden de gepubliceerde tarieven meestal voor 1 maand. D.w.z. dat je ook kan wachten op de ontwikkelingen en bijv midden/eind deze maand een keuze maken
1) Zoals ik het begrijp dien je de eerste 6 maand te betalen, dus 5€
2) Het is uiteraard al wel te laat om prijzen van maart (februari) te hebben. Energyvision heeft voor het vaste gedeelte van hun elektriciteitscontract 1800KW vast de kosten echter wel gelijk gehouden (10,6, en naar ze zelf zeggen zouden ze dit 10j garanderen) maar ze hebben wel 100€van hun welkomstkorting afgetrokken (200 ipv 300). Variabel (boven 1800) is gestegen naar 15,85 maar dat is voor mij (overgestapt eind maart) uiteraard ook zo.
3) Hoewel het niet verplicht is (zie commotie rond mega) gelden de gepubliceerde tarieven meestal voor 1 maand. D.w.z. dat je ook kan wachten op de ontwikkelingen en bijv midden/eind deze maand een keuze maken
Provider: Hey Telecom (150/15)
Modem/Router: Fritz!Box 6670 cable
TV: Mibox S TV en Chromecast Google TV
Modem/Router: Fritz!Box 6670 cable
TV: Mibox S TV en Chromecast Google TV
- nerph
- Premium Member

Goed idee @Flup, ik zal effkes afwachten en rond het einde van de maand een beslissing maken.
Bedankt beide voor jullie hulp!
Bedankt beide voor jullie hulp!
-
philippe_d
- Moderator

Zoals je zegt, een leverancier kan op ieder ogenblik zijn aanbod wijzigen - of intrekken - ook gedurende de lopende maand. De Vlaamse Nutsregulator (CREG) wil natuurlijk de prijslijsten op maandelijksee basis, om een goede vergelijking te kunnen maken. Ik neem aan dat het uploaden van nieuwe prijslijsten automatisch gebeurt, en de CREG daar niet zoveel werk mee heeft ..Flup schreef: 3 maanden geleden Hoewel het niet verplicht is (zie commotie rond mega) gelden de gepubliceerde tarieven meestal voor 1 maand. D.w.z. dat je ook kan wachten op de ontwikkelingen en bijv midden/eind deze maand een keuze maken
Ik vind het ook normaal dat een leverancier zijn vaste prijsaanbod kan terugtrekken. Hij moet voldoende volumes kunnen garanderen aan een aanvaardvare prijs. Eens alle volumes weg zijn, kan hij de prijs niet meer aanhouden, en moet dus de prijs aanpassen of zijn aanbod terugtrekken....
- nerph
- Premium Member

@philippe_d begrijp ik je goed dan dat je wilt zeggen dat het misschien beter is niet te wachten tot het einde van de maand?
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
@nerph
ik heb bij engie de prijsfiche vast van 23-3, denk ik, en niet van 1-3 , dus misschien zijn ze inderdaad al wat gestegen met de tarieven verder naar het einde van de maand toe.
ik heb geen eerdere fiches opgezocht wel?
het maart 2026 tarief is alleszinds toch goedkoper ( als vast tarief) dan wat ik sinds half 2025 betaald heb?
het volgende jaar is ideaalgezien dus iets minder als ze de prijs houden
nu (begin?) deze maand , april, is het daar op't eerste zicht ook niet extreem veel nog gestegen in vergelijking met dat ' eind maart?' tarief denk ik
ik heb bij engie de prijsfiche vast van 23-3, denk ik, en niet van 1-3 , dus misschien zijn ze inderdaad al wat gestegen met de tarieven verder naar het einde van de maand toe.
ik heb geen eerdere fiches opgezocht wel?
het maart 2026 tarief is alleszinds toch goedkoper ( als vast tarief) dan wat ik sinds half 2025 betaald heb?
het volgende jaar is ideaalgezien dus iets minder als ze de prijs houden
nu (begin?) deze maand , april, is het daar op't eerste zicht ook niet extreem veel nog gestegen in vergelijking met dat ' eind maart?' tarief denk ik
-
philippe_d
- Moderator

Ik geef geen adviesnerph schreef: 3 maanden geleden @philippe_d begrijp ik je goed dan dat je wilt zeggen dat het misschien beter is niet te wachten tot het einde van de maand?
Ik zeg alleen dat een leverancier niet verplicht is om een prijslijst een ganse maand aan te houden . .
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
@nerph ik vergiste me, heb het net even beter bekeken,( easy vast engie)
het is de standaard maart fiche daar staat geen specifieke dag bij
specifiek was het de datum van vernieuwing maar door de omschrijving leek het alsof dat een aparte prijsfiche was
fiche was dus wél voor de hele maand
ter vergelijking
gas
Vaste vergoeding (€/jaar)
60,00
(11) Prijs per kWh(1) (c€/kWh)
5,223 (maart) ) 8,468 (april)
elektr.
Vaste vergoeding
69,00 €/jaar
Piekuren
16,159 (maart ) 20,197 ( april)
Daluren
13,118 (maart) 17,176 ( april )
(c€/kWh)
+ 1,582 Kosten Groene
stroom & WKK(5)
ik had enkel gas beoordeeld omdat daarover gesproken werd, wat mij maar weinig zou schelen met een jaar startend in april blijkbaar , 65€ ~ :; ik verbruik niet superveel gas
dat elektriciteit ook stijgt had ik nog niet bekeken, da's al meer verschil dan gas voor mij , zonder wissel in maart voor mij anders 350€ extra over het jaar vanaf april ! wow, best wel al erg
ik had op reddit gelezen dat het wel eens een goed moment kon zijn te vernieuwen,
ben dat gelukkig gevolgd, want ik had nog niet eens gedacht dat electriciteit ook wel zo (aanzienlijk) wat omhoog zou springen
het is de standaard maart fiche daar staat geen specifieke dag bij
specifiek was het de datum van vernieuwing maar door de omschrijving leek het alsof dat een aparte prijsfiche was
fiche was dus wél voor de hele maand
ter vergelijking
gas
Vaste vergoeding (€/jaar)
60,00
(11) Prijs per kWh(1) (c€/kWh)
5,223 (maart) ) 8,468 (april)
elektr.
Vaste vergoeding
69,00 €/jaar
Piekuren
16,159 (maart ) 20,197 ( april)
Daluren
13,118 (maart) 17,176 ( april )
(c€/kWh)
+ 1,582 Kosten Groene
stroom & WKK(5)
ik had enkel gas beoordeeld omdat daarover gesproken werd, wat mij maar weinig zou schelen met een jaar startend in april blijkbaar , 65€ ~ :; ik verbruik niet superveel gas
dat elektriciteit ook stijgt had ik nog niet bekeken, da's al meer verschil dan gas voor mij , zonder wissel in maart voor mij anders 350€ extra over het jaar vanaf april ! wow, best wel al erg
ik had op reddit gelezen dat het wel eens een goed moment kon zijn te vernieuwen,
ben dat gelukkig gevolgd, want ik had nog niet eens gedacht dat electriciteit ook wel zo (aanzienlijk) wat omhoog zou springen
-
SPRN
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 11 keer
Wat cadsite zegt is inderdaad waar velen weinig rekening mee houden.
Ik ben nu ook overgeschakeld naar een vast contract (voor elektriciteit weliswaar) bij een nieuwe leverancier.
Die vaste prijs behoud ik voor 3 jaar, al lijkt de kans mij quasi onbestaand dat dat 3 jaar lang interessant gaat blijven.
De prijs die ik nu zal betalen, is ongeveer hetzelfde als het gemiddelde van de energieprijs die ik de afgelopen 5 maanden bij Engie heb betaald, rekening houdend dat ongeveer 1/4 van mijn energie tijdens de dag wordt verbruikt, 3/4 dal/weekend. Dat is dan nog zonder april gerekend, waar, volgens de klantenzone van Engie, mijn prijs toch een stuk stijgt.
Het risico bestaat dan dat in de loop van het komende jaar de prijzen bij variabele contracten toch aanzienlijk zullen dalen, afhankelijk van hoe de situatie evolueert. Dan wordt de berekening alleen een klein beetje complexer, omdat ik wel een jaar klant moet blijven om mijn welkomstbonus op te strijken. Misschien loont het dan dus alsnog om toch dat jaar klant te blijven aan een iets hogere energieprijs, of indien eventuele dalingen toch zodanig drastisch zijn, die bonus te laten schieten en naar ergens anders over te stappen (ervanuitgaand dat de bonus vervalt als ik bij dezelfde leverancier naar variabel zou overstappen (geen idee?) en niettegenstaande dat je bij de overstap naar een andere leverancier daar uiteindelijk waarschijnlijk ook een welkomstbonus krijgt).
Het blijft uiteraard ergens een stukje speculeren en vereist de nodige aandacht om bewust te blijven van welke wijzigingen zich op de markt voordoen, maar ik heb niet het gevoel een slechte keuze gemaakt te hebben.
Zelf zonder welkomstbonus, heb ik in essentie nu de prijs die ik al betaalde vóór het conflict vastgezet.
Ik ben nu ook overgeschakeld naar een vast contract (voor elektriciteit weliswaar) bij een nieuwe leverancier.
Die vaste prijs behoud ik voor 3 jaar, al lijkt de kans mij quasi onbestaand dat dat 3 jaar lang interessant gaat blijven.
De prijs die ik nu zal betalen, is ongeveer hetzelfde als het gemiddelde van de energieprijs die ik de afgelopen 5 maanden bij Engie heb betaald, rekening houdend dat ongeveer 1/4 van mijn energie tijdens de dag wordt verbruikt, 3/4 dal/weekend. Dat is dan nog zonder april gerekend, waar, volgens de klantenzone van Engie, mijn prijs toch een stuk stijgt.
Het risico bestaat dan dat in de loop van het komende jaar de prijzen bij variabele contracten toch aanzienlijk zullen dalen, afhankelijk van hoe de situatie evolueert. Dan wordt de berekening alleen een klein beetje complexer, omdat ik wel een jaar klant moet blijven om mijn welkomstbonus op te strijken. Misschien loont het dan dus alsnog om toch dat jaar klant te blijven aan een iets hogere energieprijs, of indien eventuele dalingen toch zodanig drastisch zijn, die bonus te laten schieten en naar ergens anders over te stappen (ervanuitgaand dat de bonus vervalt als ik bij dezelfde leverancier naar variabel zou overstappen (geen idee?) en niettegenstaande dat je bij de overstap naar een andere leverancier daar uiteindelijk waarschijnlijk ook een welkomstbonus krijgt).
Het blijft uiteraard ergens een stukje speculeren en vereist de nodige aandacht om bewust te blijven van welke wijzigingen zich op de markt voordoen, maar ik heb niet het gevoel een slechte keuze gemaakt te hebben.
Zelf zonder welkomstbonus, heb ik in essentie nu de prijs die ik al betaalde vóór het conflict vastgezet.