Ik heb nieuw speelgoed!
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 2 keer
heb je dan zoveel cams dat je een dedicated kaart nodig hebt voor frigate?
ik doe hier 5 cams op een frigate docker container, op een n100 ding, waar nog een hoopje andere containers op draaien,
en dat doet het hier eigenlijk prima (inclusief de basic personen en zonedetectie)
also: het is tegenwoordig idd een goed idee om grotendeels te repurposen want alles begint wat duur te worden
(inclusief harde schijven, maargoed.... mijn eigen fout om barracuda's te nemen voorheen)
ik doe hier 5 cams op een frigate docker container, op een n100 ding, waar nog een hoopje andere containers op draaien,
en dat doet het hier eigenlijk prima (inclusief de basic personen en zonedetectie)
also: het is tegenwoordig idd een goed idee om grotendeels te repurposen want alles begint wat duur te worden
(inclusief harde schijven, maargoed.... mijn eigen fout om barracuda's te nemen voorheen)
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 111 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@Splitter volledig op de CPU?
Ik heb hier een N5105 draaien met opnsense/Ubuntu met Docker en HA (allen via proxmox)
In de frigate docu staat uitdrukkelijk de CPU niet te gebruiken voor productie use.
Al een paar keer gedacht een coral aan te schaffen maar heb het eigenlijk nooit geprobeerd op de CPU omdat ik dacht dat het niet ging werken..
Ik heb hier een N5105 draaien met opnsense/Ubuntu met Docker en HA (allen via proxmox)
In de frigate docu staat uitdrukkelijk de CPU niet te gebruiken voor productie use.
Al een paar keer gedacht een coral aan te schaffen maar heb het eigenlijk nooit geprobeerd op de CPU omdat ik dacht dat het niet ging werken..
- AnD
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 444 keer
- Bedankt: 117 keer
@Splitter nee, maar 7 camera's, dikwijls dat Frigate aan het klagen was over te hoge cpu, wat dan ook te merken was, het ging wat trager.
zoals silentkiller aangeeft raden ze het niet aan de cpu daarvoor te gebruiken.
zoals silentkiller aangeeft raden ze het niet aan de cpu daarvoor te gebruiken.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
jep, en dat werkt eigenlijk gewoon goed, de frigate UI geeft aan dat de cpu constant rond de 35 a 50% zit,
met een totaal van 6 camera's (5x dahua cam, 1x fanvil deurbel camera/intercom), en dat draait samen met de rest op mijn n100 nas (zit ook jellyfin, urbackup, en immich op)
je merkt natuurlijk wel dat het effectief frigate is dat de meeste resources neemt, maar dat gaat gewoon prima,
denk dat ik in de tijd dat ik het draai maar 1x frigate eens heb moeten herstarten omdat het wat hing, en dat kan evenzeer gekomen zijn door het feit dat er een case fan niet werkte en mijn schijven tegen elkaar dus 50+ graden aan het doen waren (met de nvme wss nog wat meer).... (wss een deel van de reden dat de seagates nu al eigenlijk aan het falen zijn)
tuurlijk is krachtiger altijd beter, en ik dacht origineel ook van een coral aan te schaffen "just because", maar het gaat dus echt gewoon goed zonder.
mijn compose:
Code: Selecteer alles
services:
frigate:
image: ghcr.io/blakeblackshear/frigate:stable
cpu_shares: 90
container_name: frigate
hostname: frigate
deploy:
resources:
limits:
memory: "4294967296"
devices:
- /dev/bus/usb:/dev/bus/usb
- /dev/apex_0:/dev/apex_0
- /dev/dri/renderD128:/dev/dri/renderD128
entrypoint:
- bash
- -c
- /init
healthcheck:
test:
- CMD-SHELL
- curl --fail -s http://localhost:5000/ || exit 1
timeout: 10s
interval: 1m30s
retries: 3
privileged: true
restart: unless-stopped
shm_size: 256mb
volumes:
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
- /etc/timezone:/etc/timezone:ro
- /opt/stacks/frigate/config:/config
- /drives/frigate/:/media/frigate
Code: Selecteer alles
environment_vars:
LIBVA_DRIVER_NAME: iHD
detectors:
ov:
type: openvino
device: GPU
model:
width: 300
height: 300
input_tensor: nhwc
input_pixel_format: bgr
path: /openvino-model/ssdlite_mobilenet_v2.xml
labelmap_path: /openvino-model/coco_91cl_bkgr.txt
ffmpeg:
hwaccel_args: preset-vaapi
live:
height: 720
quality: 5
cameras:
deurbel:
ffmpeg:
inputs:
- path: rtsp://127.0.0.1:8554/deurbel_main
input_args: preset-rtsp-restream
roles:
- record
- detect
live:
streams:
deurbel_main: deurbel_main
detect:
enabled: true
width: 640
height: 480
fps: 5
stationary:
interval: 80
threshold: 80
max_frames:
objects:
person: 100
car: 100
- AnD
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 444 keer
- Bedankt: 117 keer
Nu zie ik het, jij gebruikt openvino, is inderdaad ook veel recenter.
Mijn vorige cpu is een Intel Core i5-4590 wat dus veel ouder is en openvino wordt niet ondersteund.
Mijn vorige cpu is een Intel Core i5-4590 wat dus veel ouder is en openvino wordt niet ondersteund.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
Op het werk "krijgen" we standaard bedrade toetsenborden van Dell. Als je daar hard genoeg op klopt, verschijnt er finaal wel een letter op uw scherm.
Tijdje geleden zelf vervangen door een Logitech K520 die ik nog had liggen.
Thuis typ ik altijd op een K800. Nu toch maar een K800 gekocht om ook op het werk te gebruiken. Wat een zaligheid: veel stiller, veel rustiger.
Nadeel: Logitech maakt dat (al lang) niet meer, dus het is 2de hands. De 7 en de 9 rechts werken niet meer, alsook de "DEL" boven de pijltjes.
Staat op 2dehands een Duitser die een "sealed" K800 verkoopt voor €300, nieuwprijs was altijd ~€100
Tijdje geleden zelf vervangen door een Logitech K520 die ik nog had liggen.
Thuis typ ik altijd op een K800. Nu toch maar een K800 gekocht om ook op het werk te gebruiken. Wat een zaligheid: veel stiller, veel rustiger.
Nadeel: Logitech maakt dat (al lang) niet meer, dus het is 2de hands. De 7 en de 9 rechts werken niet meer, alsook de "DEL" boven de pijltjes.
Staat op 2dehands een Duitser die een "sealed" K800 verkoopt voor €300, nieuwprijs was altijd ~€100
-
devastator
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
Ik gebruik het ook al een jaar of 2 (Frigate +), in combinatie met een Google Coral (USB).
Ik haal ongeveer 100 inferences per minuut.
Ik haal ongeveer 100 inferences per minuut.
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Ik heb al sinds de vorige zomer een beem zonnepaneel van 500 Watt met bijhorende micro-inverter, en slimme meter die via wifi communiceert. Het was altijd een gok wat Fluvius zou doen, want in de nieuwe locatie hangt een slimme meter. In de vorige een analoge en dat konden ze toen nooit zien.
Maar onder de 800 Watt injectie moet je blijkbaar niks meer aangeven.
Ik wou plan B testen:
Vandaag een verloopkabel gekocht zodat ik het paneel volledig off the grid kan aansluiten op m'n Ecoflow battery packs, en dit werkt.
Nu om 19u haal ik nog steeds 40 Watt terwijl de zon aan de achterkant op het paneel schijnt en dus al zeer laag staat. Batterij laadt dus lekker naar 100%.
https://www.amazon.com.be/dp/B0BLS9KFRW
Je weet nooit dat in nood het net er uitknalt, maar 230V devices gaan nu wel blijven werken.
Maar onder de 800 Watt injectie moet je blijkbaar niks meer aangeven.
Ik wou plan B testen:
Vandaag een verloopkabel gekocht zodat ik het paneel volledig off the grid kan aansluiten op m'n Ecoflow battery packs, en dit werkt.
Nu om 19u haal ik nog steeds 40 Watt terwijl de zon aan de achterkant op het paneel schijnt en dus al zeer laag staat. Batterij laadt dus lekker naar 100%.
https://www.amazon.com.be/dp/B0BLS9KFRW
Je weet nooit dat in nood het net er uitknalt, maar 230V devices gaan nu wel blijven werken.
- Matt555
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
- Bedankt: 60 keer
Blijkbaar zou dit niet gelden indien maar 500 w...? maar wat indien digitale meter en geen analoge ....wat dan
https://www.hln.be/mijn-geld/fluvius-sp ... gle.com%2F
Fluvius spoort niet aangegeven zonnepanelen op met data-analyse, 25.000 eigenaars ‘betrapt’: hoe voorkom je extra kosten?
Kurt Deman
17 april 2026, 17:00
Laatste update: 17 april 2026, 19:34
PAYWALL ...
https://www.hln.be/mijn-geld/fluvius-sp ... gle.com%2F
Fluvius spoort niet aangegeven zonnepanelen op met data-analyse, 25.000 eigenaars ‘betrapt’: hoe voorkom je extra kosten?
Kurt Deman
17 april 2026, 17:00
Laatste update: 17 april 2026, 19:34
PAYWALL ...
" give rope and any monkey shall climb..." 
-
FredericV
- Pro Member

@Matt555 ik was initieel ook geschrokken door dat artikel, maar dit is van toepassing:
https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... vlaanderen
Aanmelding van stekkerzonnepanelen en stekkerbatterij is afhankelijk van de grootte van de installatie en metertype:
https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... vlaanderen
Aanmelding van stekkerzonnepanelen en stekkerbatterij is afhankelijk van de grootte van de installatie en metertype:
Ik zit nu in situatie (1). Dus alles onder de 800 Watt moet je niet aangeven. Het beem zonnepaneel is 500 Watt en de omvormer 450 Watt.1. Omvormervermogen kleiner dan 800Watt + digitale meter = geen aanmelding vereist.
De netgebruiker die al een digitale meter heeft, moet de stekkerzonnepanelen -en batterij niet aanmelden bij Fluvius. De detectie zal automatisch gebeuren. Zodra er injectie op het aansluitingspunt wordt gedetecteerd, ontvangt de netgebruiker wel een melding dat decentrale productie is gedetecteerd en kan hij de gegevens bevestigen of aanpassen via het portaal “Mijn Fluvius”. Dit systeem maakt de registratie eenvoudiger en vermindert de administratieve last.
2. Omvormervermogen kleiner dan 800Watt + analoge meter = aanmelden is noodzakelijk.
De netgebruiker moet de stekkerzonnepanelen -en batterij binnen de dertig dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius.(opent in nieuw venster) De netbeheerder zal u daarna contacteren om een digitale meter plaatsen
3. Omvormervermogen vanaf 800Watt = aanmelden is altijd noodzakelijk.
De netgebruiker moet de stekkerzonnepanelen -en batterij binnen de dertig dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius onafhankelijk of men over een digitale of een analoge meter beschikt. Dit is vandaag de dag ook het geval na de installatie van reguliere zonnepanelen op het dak. Als u nog over een analoge meter beschikt zal de netbeheerder u daarna contacteren om een digitale meter plaatsen.
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
Enige reden waarom je de i210 hebt gekocht en bijvoorbeeld niet de i208 (welke 400 euro goedkoper is) ?sky schreef: 3 maanden geleden Navimow i210 lidar robotmaaier, sinds 2 dagen in gebruik. Tot nu geen klachten, leuk toestel en handige app.
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
Ondertussen beslist, een Navimow i210 LIDAR Pro... staat momenteel nog in de doos vanwege het slechte weer.
(best wel grappig, ik had de promotie van het gratis huisje gemist dit weekend, bleek hij vanaf gisteren in een nieuwe promotie nog goedkoper te zijn)

(best wel grappig, ik had de promotie van het gratis huisje gemist dit weekend, bleek hij vanaf gisteren in een nieuwe promotie nog goedkoper te zijn)
- heist_175
- Moderator

Mijn headset dateerde nog van "in corona" en vorige week kloeg iemand dat ie me niet goed kon verstaan.
Heel tevreden van geweest en doet nu dienst als koptelefoon (= enkel output): Corsair Void Elite
Nu al heel tevreden van de nieuwe: Corsair Void Max v2
- de USB-stick reageert veel sneller dan "de oude"
- geluid is mogelijk nog beter
- kan simultaan via bluetooth verbonden zijn als op de USB stick

Heel tevreden van geweest en doet nu dienst als koptelefoon (= enkel output): Corsair Void Elite
Nu al heel tevreden van de nieuwe: Corsair Void Max v2
- de USB-stick reageert veel sneller dan "de oude"
- geluid is mogelijk nog beter
- kan simultaan via bluetooth verbonden zijn als op de USB stick

-
FredericV
- Pro Member

Ik zocht een USB batterij /power bank met visuele 0-100% indicatie ipv typisch vier ledjes.
Als opvolger voor de 20.000 mAh batterijen van Grixx/Re-load (na enkele jaren 2 vd 3 opgezwollen en dus afgevoerd via recupel/bebat), deze gevonden:
https://www.amazon.com.be/dp/B0G1H4QLD3
Er is ook een 65 Watt versie van, maar daar heb ik zelf niks aan.
Laden van een pixel pro van 20 naar 80% ging vandaag zeer snel, en de USB batterij opladen aan de USB-C van een ecoflow toont dat deze aan 47 Watt laadt. Dit daalt wel naar 30 Watt, nu bij 57% opgeladen voelt de bank warm aan.
De 45 Watt output zal dus wel kloppen.
Als opvolger voor de 20.000 mAh batterijen van Grixx/Re-load (na enkele jaren 2 vd 3 opgezwollen en dus afgevoerd via recupel/bebat), deze gevonden:
https://www.amazon.com.be/dp/B0G1H4QLD3
Er is ook een 65 Watt versie van, maar daar heb ik zelf niks aan.
Laden van een pixel pro van 20 naar 80% ging vandaag zeer snel, en de USB batterij opladen aan de USB-C van een ecoflow toont dat deze aan 47 Watt laadt. Dit daalt wel naar 30 Watt, nu bij 57% opgeladen voelt de bank warm aan.
De 45 Watt output zal dus wel kloppen.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 236 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb sinds vandaag de nieuwe Google Speaker in huis. Nog niet volledig getest, maar de eerste bevindingen zijn nogal gemengd.
Audio: uiteraard beter dan de Google Nest mini, maar naar het schijnt niet zo goed als een Nest Audio.
Ik gebruik Google home als interface voor Homey. De meeste automatisaties lopen in Homey en google is de voice interface.
Nu zou Gemini die conversaties moeten verbeteren omdat je natuurlijke taal kan gebruiken en meer dan één opdracht per keer kan geven.
Dat is inderdaad zo maar ook een enkelvoudige opdracht kost nu wel meer reactietijd dan Google Assistent voordien.
En je zou Gemini ook kunnen onderbreken, maar dat lukt me toch niet. Als die aan het antwoorden is en bijvoorbeeld een vraag verkeerd begrepen heeft (dat gebeurt) kan ik niet tussenkomen. Gewoon afwachten tot die uitgesproken is. Knap vervelend.
Als ik uitleg vraag over de eigenschappen en mogelijkheden van de speaker houdt Gemini zich van de domme en scheept me af met het excuus dat hij/zij zelf maar een AI is en geen weet heeft van de hardware van de speaker... Een beetje schizofrene AI lijkt het.
En: There is no way back. Eémaal Gemini kan je niet meer terug naar assistent.
Audio: uiteraard beter dan de Google Nest mini, maar naar het schijnt niet zo goed als een Nest Audio.
Ik gebruik Google home als interface voor Homey. De meeste automatisaties lopen in Homey en google is de voice interface.
Nu zou Gemini die conversaties moeten verbeteren omdat je natuurlijke taal kan gebruiken en meer dan één opdracht per keer kan geven.
Dat is inderdaad zo maar ook een enkelvoudige opdracht kost nu wel meer reactietijd dan Google Assistent voordien.
En je zou Gemini ook kunnen onderbreken, maar dat lukt me toch niet. Als die aan het antwoorden is en bijvoorbeeld een vraag verkeerd begrepen heeft (dat gebeurt) kan ik niet tussenkomen. Gewoon afwachten tot die uitgesproken is. Knap vervelend.
Als ik uitleg vraag over de eigenschappen en mogelijkheden van de speaker houdt Gemini zich van de domme en scheept me af met het excuus dat hij/zij zelf maar een AI is en geen weet heeft van de hardware van de speaker... Een beetje schizofrene AI lijkt het.
En: There is no way back. Eémaal Gemini kan je niet meer terug naar assistent.
-
FredericV
- Pro Member

Heb een droge kelder die bij dit weer last heeft van een te hoge luchtvochtigheid (80%), en wil dit graag naar rond de 55% krijgen.
Bij normaal weer is dit niet zo extreem.
Ik heb in de ruimte ook meerdere vochtvreters staan, en zie pas sinds dit extreme weer dat de bakjes veel sneller vocht opvangen.
Dus deze aangeschaft, om het exacte percentage te kunnen instellen en behalen:
https://be.trotec.com/shop/nl/luchtontv ... -72-e.html
Ook bruikbaar om de gevoelstemperatuur te doen dalen of indoor de was te drogen / strijken. Want dat geeft ook meer vocht in huis.
Ik heb in de ruimte ook meerdere vochtvreters staan, en zie pas sinds dit extreme weer dat de bakjes veel sneller vocht opvangen.
Dus deze aangeschaft, om het exacte percentage te kunnen instellen en behalen:
Ook bruikbaar om de gevoelstemperatuur te doen dalen of indoor de was te drogen / strijken. Want dat geeft ook meer vocht in huis.
-
liber!
- Elite Poster

- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 100 keer
Kan je geen ventilatieplaatsen? Een klein ventilatortje is een pak efficienter dan een luchtontvochtiger.FredericV schreef: 1 maand geleden Heb een droge kelder die bij dit weer last heeft van een te hoge luchtvochtigheid (80%), en wil dit graag naar rond de 55% krijgen.
-
FredericV
- Pro Member

Reeds geprobeerd. De kelder heeft een ontluchtingsbuis die verbinding maakt met de oprit.liber! schreef: 1 maand geleden Kan je geen ventilatieplaatsen? Een klein ventilatortje is een pak efficienter dan een luchtontvochtiger.
De vochtige lucht met een ventilator naar buiten jagen, is zeer tijdelijk: de temp gaat van 20 naar 23 en de vochtigheid zakt met 10%.
Heb dat eens met een 1200 Watt aszuiger geprobeerd. Zonder echte load is dat 960 Watt.
Ondertussen wordt nieuwe warme lucht in de woning naar beneden gezogen, en bij afkoeling terug naar 20 graden, weer zelfde probleem.
-
FredericV
- Pro Member

Trotec ontvochter is net binnen
Op het toestel plakt een sticker bovenop het paneel, dat je 1 uur moet wachten, dus ongeveer 1.5 uur na levering in gang gestoken.
De meetwaarde op het toestel lijkt zeer dicht in de buurt te zitten van de goedkope NORTEC klokjes uit den action (bij aanzetten Trotec zelfs idem), in tegenstelling tot de vochtigheidsmeter in mijn veel duurdere CO2 meter. Gezien Trotec ook hygrometers verkoopt, assumeer ik dat deze ingebouwde meter essentieel is voor de correcte werking.
Stroomverbruik schommelt tussen de 300 a 350 Watt. Het klinkt als een frigo compressor gecombineerd met een ventilator van een typische luchtfilter. Bovenaan het toestel zit een trommelventilator net zoals bij air filters zoals m'n Winix HR1000. Veel stiller dan mijn 8000 BTU mobiele airco.
Met de Trotec + Winix kan ik de kelder dus zowel schimmel- als sporenvrij houden, en als bijkomende controle kan ik de vochtvreter bakjes gebruiken. Als de zakjes met kristallen niet opzwellen of beschimmelen, en de bakjes leeg blijven, is er geen vochtprobleem meer. DIt is nu wel het geval sinds de heatwave.
Ik heb de vochtigheid ingesteld op 55%, benieuwd hoe lang het gaat duren om de kelder van 74 naar 55 te krijgen, en hoeveel kWh dit heeft gekost. Heb een kWh logger aan het ding hangen.
Na een uurtje is het gezakt van 72% ~74% naar 67%. De NORTEC geeft iets minder weer.
Op het toestel plakt een sticker bovenop het paneel, dat je 1 uur moet wachten, dus ongeveer 1.5 uur na levering in gang gestoken.
De meetwaarde op het toestel lijkt zeer dicht in de buurt te zitten van de goedkope NORTEC klokjes uit den action (bij aanzetten Trotec zelfs idem), in tegenstelling tot de vochtigheidsmeter in mijn veel duurdere CO2 meter. Gezien Trotec ook hygrometers verkoopt, assumeer ik dat deze ingebouwde meter essentieel is voor de correcte werking.
Stroomverbruik schommelt tussen de 300 a 350 Watt. Het klinkt als een frigo compressor gecombineerd met een ventilator van een typische luchtfilter. Bovenaan het toestel zit een trommelventilator net zoals bij air filters zoals m'n Winix HR1000. Veel stiller dan mijn 8000 BTU mobiele airco.
Met de Trotec + Winix kan ik de kelder dus zowel schimmel- als sporenvrij houden, en als bijkomende controle kan ik de vochtvreter bakjes gebruiken. Als de zakjes met kristallen niet opzwellen of beschimmelen, en de bakjes leeg blijven, is er geen vochtprobleem meer. DIt is nu wel het geval sinds de heatwave.
Ik heb de vochtigheid ingesteld op 55%, benieuwd hoe lang het gaat duren om de kelder van 74 naar 55 te krijgen, en hoeveel kWh dit heeft gekost. Heb een kWh logger aan het ding hangen.
Na een uurtje is het gezakt van 72% ~74% naar 67%. De NORTEC geeft iets minder weer.
- Sasuke
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 584 keer
Neen, voor volgende redenen:
- Geen full leder meer mogelijk
- Enorm veel (zwart glimmend) plastic dat niet te vervangen is (het is 'maar' een 3 reeks meneer ...)
- 22" velgen "standaard" omdat die met kleinere velgen op niet veel meer trekt omdat ze de bodem hebben moeten uitdiepen voor de cilinder batterij
- Enorm zwaar (108kW batterij) om toch maar 'de grootste range' te hebben
- Enorm duur (iX3 50 met zelfde opties als mijn vorige iX3 was 90k EUR !)
- Design ... de voorkant kon me echt niet smaken (maar dat had geen argument geweest moest de rest in orde zijn)
Positief voor de auto:
- Rijdt zeer aangenaam, stabiel en snel
- Grote range
Waarom de Tesla Y:
- Ruimer binnen (zowel voor de inzittenden als de koffer, ondanks de lagere liter inhoud)
- Full lederen sportzetels met verwarming & ventilatie
- Nog betere prestaties en rijdt echt niet slechter dan de iX3 vond ik
- Range ruim voldoende
- +20k EUR minder in aanschaf
- FSD / Sentry
- Goedkopere aftermarket spullen die de wagen 'nog' bruikbaarder maken (interne storage dingen)
- Geen full leder meer mogelijk
- Enorm veel (zwart glimmend) plastic dat niet te vervangen is (het is 'maar' een 3 reeks meneer ...)
- 22" velgen "standaard" omdat die met kleinere velgen op niet veel meer trekt omdat ze de bodem hebben moeten uitdiepen voor de cilinder batterij
- Enorm zwaar (108kW batterij) om toch maar 'de grootste range' te hebben
- Enorm duur (iX3 50 met zelfde opties als mijn vorige iX3 was 90k EUR !)
- Design ... de voorkant kon me echt niet smaken (maar dat had geen argument geweest moest de rest in orde zijn)
Positief voor de auto:
- Rijdt zeer aangenaam, stabiel en snel
- Grote range
Waarom de Tesla Y:
- Ruimer binnen (zowel voor de inzittenden als de koffer, ondanks de lagere liter inhoud)
- Full lederen sportzetels met verwarming & ventilatie
- Nog betere prestaties en rijdt echt niet slechter dan de iX3 vond ik
- Range ruim voldoende
- +20k EUR minder in aanschaf
- FSD / Sentry
- Goedkopere aftermarket spullen die de wagen 'nog' bruikbaarder maken (interne storage dingen)
-
ygeffens
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik moet toch altijd even slikken hoe je dat moet betalen als gewone werkende mens, die geen bedrijfswagen heeft. Ik gun het iedereen van harte eh, daar niet van, maar dat zijn toch bedragen die mijn oren doen flapperen. Geniet er van.
Vrolijke noot: ik heb ook een EV, een elektrische verticuteermachine
Vrolijke noot: ik heb ook een EV, een elektrische verticuteermachine
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- heist_175
- Moderator

Dan koop je niet zo'n bakbeest, maar een directiewagen die al 1 jaar rondrijdt of een recente 2dehandse.ygeffens schreef: 1 maand geleden Ik moet toch altijd even slikken hoe je dat moet betalen als gewone werkende mens, die geen bedrijfswagen heeft.
Een stevige EV koste 2dehands €25-30K.
En dat is niet anders dan met ICE-auto's: ik ken veel mensen met een "dikke BMW", en dat zijn allemaal leasewagens.
Eens het uit eigen zak is (pensioen, veranderen van werkgever) is "dikke Duitser" plots niet meer zo belangrijk
-
FredericV
- Pro Member

Hier ook uit dat systeem gestapt. 9 to 5 zegt mij niks meer.Sasuke schreef: 1 maand geleden Ik ben uit het 'werkende mens' systeem gestapt om net zulke dingen wél zelf te kunnen doen ... iedereen kan dat hé ...
Mijn currency waar ik niet genoeg van heb, is eerder tijd, dan geld. Er zijn te veel dingen die leuk zijn, genoeg middelen voor meerdere hobbies, maar gewoon niet genoeg tijd. Ik ben gestopt met dingen nog te kopen omdat ik geen tijd kan bijtoveren.
Soms zijn de simpele dingen net meer waard. Bvb nu we bvb een hond hebben, is het veel leuker met de hond te gaan wandelen samen met partner, dan samen te fietsen.
- Sasuke
- userbase crew

Mijn oudere Landroid heeft de geest gegeven ... te lang buiten gestaan onder de hete zon (mijn fout) en die is nu dood, ook met nieuwe batterij. Stond te wachten om geinstalleerd te worden in het nieuwe huis na de verhuis. Dus dan maar ineens de opportuniteit genomen om 1 zonder draad te nemen, op basis van reviews en kostprijs is het de Mova Lidax Ultra geworden:
-
FredericV
- Pro Member

Ik heb tussen de voor- en achtertuin een smalle strook gras. Kan deze hiermee om? Of kan ik hem manueel starten en zelf in een zone neetzetten, en de (deel van de) map / zone die hij moet maaien kiezen? Bvb splitsen in twee.
Momenteel doe ik het gras met een zware Klippo benzine mulcher, en dit is best fitness gezien de voorwiel tractie niet meer werkt, en de voortuin een flinke helling is.
Door de droogte is het niet altijd nuttig om alles telkens maximaal te maaien, zodat er geen bruine plekken ontstaan. Vandaar dus de vraag of deze zones/deelmappen aan kan.
Ipv een garage overweeg ik om zoiets in het tuinhuis op slot te steken, en zelf manueel uit te laten.
Dus dit feature:
https://www.bol.com/be/nl/p/eufy-robot- ... 267271994/
Zie 3e plaatje (meerdere zones).
- heist_175
- Moderator

Wat is smal?
Mijn Husqvarna heeft minimum 70cm nodig en verschijt heel veel tijd in zo'n smalle strook (afhankelijk van hoe lang die smalle strook is: is het een smalle doorgang, of een tunnel).
-
FredericV
- Pro Member

Dit is enkele meters breed.
Achtertuin net gemeten en kom aan 500m2. Voortuin is een pak minder.
Dus twijfel tussen model die 800 of 1000m2 aankan. Als de range 800m2 is maar ik kan hem manueel aanzetten in de voor- of achtertuin, dan zal die 800m2 zeker met evt batterij achteruitgang ruim voldoende zijn.
- Sasuke
- userbase crew

De Mova kan perfect meerdere zones aan, je kan dat volledig zelf indelen. Op youtube was er een filmke van iemand die die naar zijn buur liet rijden om daar de voortuin te doen
Maar vanavond ga ik hem pas thuis installeren, dus voorlopig nog geen eigen ervaringen.
Maar vanavond ga ik hem pas thuis installeren, dus voorlopig nog geen eigen ervaringen.
-
Jack Daniels
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 390 keer
- Bedankt: 747 keer
-
Jack Daniels
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 390 keer
- Bedankt: 747 keer
Stihl HS45 heggenschaar met blad van 60 cm. Nooit, maar dan ook nooit, koop ik nog een elektrisch model. Die benzinemotor is een waar genot om mee te werken. Snijdt door takken alsof het boter is. Ook geen rekening meer moeten houden met de verlengkabel die in het verleden al eens tussen het mes is gedraaid met alle gevolgen. Bovendien al mijn ecocheques kunnen gebruiken en de rest met Bancontact.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh